Upplösning - Hur långt kan man gå?

Discussion in 'Off Topic' started by Tobby, Oct 9, 2011.

1. Exile82

Exile82 Senior Droid Medlem

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab Pro 8.4 LTE
    ROM:
    Custom
    Övrigt:
    Ticwatch Pro 3 GPS
    Ja, jag säger inte att du har fel. Men pengar eller kostnad var aldrig en fråga i diskussionen, i alla fall inte från min sida. Men visst, den nya Asusplattan hackar väl loss på 6000 lite drygt.
    Skitsamma, jag ville bara veta vilka begränsningar Android/hårdvaran har som hindrar tillverkarna från att använda bättre skärmar, inte diskutera omständigheter som priser.

2. daltemyr

daltemyr Senior Droid Medlem

Operatör:
    Telia, Tele2
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia, Tele2
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV
    ROM:
    Stock
    Info:
    Privat
    Telefon 2:
    Samsung A35 5G
    ROM:
    Stock
    Info:
    Jobb
    Telefon 3:
    Sony Xperia 1
    ROM:
    Stock
    Info:
    Reserv
    Platta:
    Samsung S6 Lite WiFi
    ROM:
    Stock
    Grafikkortet om man kan kalla det för det i en sufplatta, eller i alla fall hårdvaran som ser til latt tända och släcka pixlar får ju betydligt mera att göra om det är fler pixlar. Dels krävs det ett större minne för att komma ihåg ifall dom ska vara tända eller släckta, eller vilken färg dom ska ha, dels måste hårdvaran arbeta snabbare för att hinna med att adressera alla pixlarna när bilden ändras med en tillräckligt snabb takt för att man inte ska uppleva lagg eller flimmer. Det går antagligen åt lite mera ström också. Inget av det här har dock någonting att göra med vilket operativsystem det är som ligger och matar ut bildinformationen till hårdvaran, så jag har svårt att se att deet skulle vara någon skillnad mellan en Apple-produkt och en från någon annan tillverkare. Jag har svårt att tro att det skulle ligga nån hårdkodad maxgräns för antalet tillåtna pixlar i Android-programvaran till exempel. Hårdvarumässigt är det i stort sett samma sak inuti i alla fall skulle jag tro. Med risk för att låta tjatig så tror jag fortfarande att det är kostnaden som styr. Eftersom Apple har lyckats etablera sig så bra, särskilt bland den majoritet av användare som knappt vet eller bryr sig om vad för operativsystem det är i deras telefon eller surfplatta, så måste de andra tillverkarna hitta någon konkurrensfördel, och priset är ett tungt argument.

3. Tobby

Tobby Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Okej.