1. Du måste ha varit medlem i minst fyra veckor (30 dagar) och skrivit minst 10 inlägg för att skapa annonser på Swedroid. Befintliga annonser kan du däremot svara på om du är medlem. Läs reglerna.
    Stäng notis
  2. Fello: Dubbel Surf - så länge du vill! 5 GB blir 10 GB för bara 120 kr/mån. 5G ingår och oanvänd surf sparas upp till 100 GB. Se alla erbjudanden på Fello.se
    Stäng notis
  3. Varning för bedragare. Använd inte samma lösenord på flera webbplatser och aktivera 2FA!
    Stäng notis
  4. Registrera ett konto hos Sveriges trevligaste techcommunity!
    Stäng notis
  5. Stäng notis
  6. Stäng notis
  7. Stäng notis
  8. Stäng notis

Uppmaning: Iakttag försiktighet / köp inte från medlemmar utan omdömen eller inlägg!

Diskussion i 'Köp och sälj' startad av Swedroid, 6 dec 2018.

1. qube

qube Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    133
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 2 XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 2 XL
    Tack för utförligt svar!

Då förstår jag, men erbjuder eran tjänst i praktiken ett säkrare sätt att betala med i jämförelse med t.ex. Swish?

Där ligger Bank-ID också som grund för identifiering, även om eran tjänst gör det tydligare, så är väl den praktiska skillnaden i säkerhet vid ett bedrägeri mellan de två tjänsterna den samma?

Förutom att eran tjänst genererar ett kvitto, men kvittots varande är väl sällan ett problem vid bedrägerier. Man har ju ofta andra bevis på överenskommelsen.

2. ZaverSE

ZaverSE Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0
    Tack själv :)

Ja, Swish är i grund och botten en vanlig ”penningöverföringstjänst”. Säljaren behöver alltså inte med BankID intyga anledningen till varför en betalning erhålls, och heller inte detaljerna kring en viss affär (one-way). Därför blir det svårt att utreda sådana fall. Swish är en fantastisk tjänst för att betala vänner, familjer och bekanta. Men vi har nischat in oss på affärer mellan privatpersoner som inte riktigt känner varandra.

Utöver kvittot som signeras med BankID, så har vi antifraud-kontroller. Det betyder att våra system automatiskt stoppar vissa transaktioner från att gå igenom. Det är alltså algoritmer som kan stoppa en säljare från att ta betalt med oss. På så sätt har vi redan (under den tid vi funnits) stoppat bedrägerifall, som annars hade kunnat sluta olyckligt. Vi har även haft verkliga fall då en ”målvakt” stoppats från att kunna ta betalt i vår tjänst, men istället lyckades lura andra privatpersoner då dessa Swishade honom pengarna direkt.

Det är alltså ett extra lager av trygghet. Dessutom så har man ju enbart ett personnummer i Sverige. Om någon mot förmodan skulle lyckas lura en annan individ, så kommer bedragaren inte att kunna använda tjänsten igen, då personnumret i fråga blockeras.

Ytterligare en aspekt är att vi, vid behov, även kan bistå polisen eller andra berörda myndigheter med mer information om specifika fall.

3. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    47 306
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det låter mycket bra och är något som sannolikt stoppat personen som gav upphov till den här tråden från att härja vidare/lura så många.

Eftersom handläggningstiderna är så långa i dagsläget kan det gå många månader innan en person som blivit anmäld över huvud taget kallas till förhör (trots ett stort antal anmälningar). Under tiden kan bedrägerierna fortsätta, vilket i sin tur bara skapar mer arbete/ökar belastningen för alla inblandade. Något av en ond cirkel.

Last edited: 25 jan 2019
  4. ZaverSE

ZaverSE Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0
    Vi försöker göra vårt bästa för att tillhandahålla, som mottot lyder, "säkra betalningar, på dina villkor" :)

Det är precis som du beskriver det @bernard@bernard. Vi gör dock som sagt vår egna utredning och beslutar inom ett par dagar ifall ett personnummer skall blockeras eller ej, med de uppgifter vi har som underlag. Ju fler som använder Zaver-appen vid köp/försäljning, desto snabbare kommer bedragare att blockeras från tjänsten.

Någonstans vill vi att Zaver skall vara en kvalitetsstämpel när man handlar begagnat. Kan man ta betalt med Zaver, så ska man anses vara en "grön" person. Det kommer att ta ett litet tag innan vi är där till 100%, men vi är nog på god väg dit. Dessutom så har våra antifraud-kontroller bevisligen fungerat för att stoppa bedrägerifall innan de sker.

Om ni tycker att det är en vettig tjänst vi tillhandahåller, så får ni mer än gärna rekommendera den till era användare för tryggare och smartare affärer. Vi är "underdogs" jämfört med dagens betaljättar, och lever på våra fantastiska användare som rekommenderar tjänsten vidare till vänner och bekanta.

5. TobiasE

TobiasE Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Halloj,

Vet inte hur eller om man skall rapportera nedan.
    Vann en budgivning på en MacBook häromdagen, allt verkade ok och via p.m angavs att datorn antingen kunde skickas eller hämtas på plats, jag skulle till aktuell ort veckan därpå och erbjöd mig att göra affär på plats eller om säljaren önskade även att den skulle skickas.
    Jag får sedan ett meddelande med innehåll "....Han bestämde sig för att sälja med upphämtning...." sedan dess svarar inte säljaren på p.m.

Om det inte finns en skälig anledning till att inte svara misstänker jag att man dragit sig ur och sålt datorn till annan vilket jag tycker är ruttet. Hur "rapporterar" man detta så inte andra behöver råka ut för samma sak?

6. gneken

gneken Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 724
    Operatör:
    Vimla, Tre

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla, Tre
    Då räcker det nog med att lämna ett negativt omdöme på hans profil. Räcker för att avskräcka de flesta.

7. TobiasE

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Korkad fråga ;) men hur lämnar jag omdömande när jag är inne på profilen?

8. Chub

Chub Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    308
    Telefon:
    Samsung galaxy s6

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung galaxy s6
    Tryck på personens namn i en tråd. Och namnet igen så ska det dyka upp en ruta du kan fylla i.

9. bernard

Mottagna gillanden:
    47 306
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Här:
    upload_2019-1-28_14-12-42.png

10. TobiasE

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

11. danneee

danneee Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

Har förmodligen blivit blåst på 1300 av en användare på forumet. Kan man få ip nummer eller dylikt av admins? Tänker att så mycket som möjligt är bra att ha inför polisanmälan?

12. bernard

Mottagna gillanden:
    47 306
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    PM:a mig användarens namn.

Vi kan tyvärr inte dela med oss av IP och andra uppgifter utan polisanmälan, men ange [email protected] som kontakt i din anmälan, så förser vi polisen med uppgifterna när de kontaktar oss.

13. Janne303

Janne303 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    501
    Operatör:
    Comviq / Halebop / Fello
    Telefon:
    Xiaomi 14 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq / Halebop / Fello
    Telefon:
    Xiaomi 14 Ultra
    Telefon 2:
    Sony Xperia 1 IV

Synd att man inte läste det här innan jag betalade 2300:- för ett objektiv jag inte fick skickat till mig =/ Dock ej här på swedroid.

14. Droid_301

Droid_301 Guest

Kan man ha någon information här om vilka som har blåst någon så att andra inte går på samma mina?

15. gneken

Mottagna gillanden:
    1 724
    Operatör:
    Vimla, Tre

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla, Tre
    Hjälper inte då de ändå blir avstängda.

16. Droid_301

Droid_301 Guest

Men det tar väl ett ta innan dom blir avstängda?

17. gneken

Mottagna gillanden:
    1 724
    Operatör:
    Vimla, Tre

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla, Tre
    Tycker inte man ska hänga ut folk direkt, kontakta admin och låt de sammanställa information.

18. Droid_301

Droid_301 Guest

Var det någon med goda referenser?du behöver ju inte nämna något namn

19. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    20 337
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Brukar inte ta lång tid

20. Bubblanjessica

Bubblanjessica Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2
    Svårt att få något sålt om ingen vill köpa av en som inte fått rep! :)
    Hehe, nej men förstår! Precis registerat mig och skulle vilja sälja en tjänst men får vänta.