1. Du måste ha varit medlem i minst fyra veckor (30 dagar) och skrivit minst 10 inlägg för att skapa annonser på Swedroid. Befintliga annonser kan du däremot svara på om du är medlem. Läs reglerna.
    Stäng notis
  2. Varning för bedragare. Använd inte samma lösenord på flera webbplatser och aktivera 2FA!. Swisha ej till "Cesar", "Julia" eller "Thi / Tieu"
    Stäng notis
  3. Registrera ett konto hos Sveriges trevligaste techcommunity!
    Stäng notis
  4. Stäng notis
  5. Stäng notis
  6. Stäng notis
  7. Stäng notis

Uppmaning: Iakttag försiktighet / köp inte från medlemmar utan omdömen eller inlägg!

Diskussion i 'Köp och sälj' startad av Swedroid, 6 dec 2018.

1. Rosén78

Rosén78 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    414
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Telefon 2:
    Pixel 9 Pro XL Hazel
    Övrigt:
    Apple Watch 8 45mm
    Pixel Watch 3 45mm
    Snyggast är ju att tagga den som köpt eller bytt innan man avslutar.
    Borde nästan vara en regel, för många som bara avslutar utan något svar eller dylikt.

2. Droid_309

Droid_309 Guest

Ja håller med då det finns 2 stora fördelar med det.
    1. Man vet vem som köpt varan (transparans)
    2. Man vet att den är såld och inte bara nerstängd.

Men som sagt önska kan man ju iaf göra.
    Annars ett kanon forum med mycket kunskap och bra people i.

Last edited by a moderator: 6 jul 2024
  3. Rosén78

Rosén78 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    414
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Telefon 2:
    Pixel 9 Pro XL Hazel
    Övrigt:
    Apple Watch 8 45mm
    Pixel Watch 3 45mm
    Japp så är det ju, men om fler anser att det är bra borde det bli en regel. Göra en omröstning kanske?
    Forumet är helt underbart och följs varje dag sedan många år tillbaka och många år till kommer det att bli :-)

4. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    47 136
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Varning för detta som verkar ha börjat nyligen: Polisen varnar för ny bedrägerivåg - Instabox namn utnyttjas - Ehandel.se

5. darkshippo

darkshippo Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 209
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    IPhone 16 Pro Max 256GB NT

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Telefon 2:
    IPhone SE 2020 64 GB
    Telefon 3:
    IPhone 7
    Platta:
    iPad 12,9 M1
    Platta 2:
    iPad 11 M1
    Kan man inte göra en regel gällande säljannonser att det inte blir tillåtet att hänvisa till en annan sidas lägsta pris, exempel på det är

• Swappie betalar X-pris, bud under accepteras inte alls.
    • På Tradera säljs varan för X-pris, bud under accepteras inte.
    Det är ju bara irriterande att man ska använda tex Swappie som en "price-anchoring". Jag struntar väl i om Gud eller någon annan betalar minst så här många kronor för telefonen. Sätt ett pris och skriv att bud under inte accepteras.

6. Droid_309

Droid_309 Guest

Hör vad du säger men in många fall så betalar faktiskt swappie eller telestore under det egentliga värdet.
    Tradera ger oftast lite mer beroende på modell osv.
    Jag själv brukar kolla vad swappie/telestore ger men också sett riktigt dåliga bud från dom och detta pga av deras lager är fullt av just den modellen.
    Detta gör jag endast för att få ett hum vad dom ger och har ett riktpris efter det.
    För mig spelar det ingen roll om man hänvisar till vad en inköpare är beredd att betala men hör vad du säger.

7. darkshippo

Mottagna gillanden:
    1 209
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Telefon 2:
    IPhone SE 2020 64 GB
    Telefon 3:
    IPhone 7
    Platta:
    iPad 12,9 M1
    Platta 2:
    iPad 11 M1

Självklart gör man sin research och sätter ett rimligt pris. Majoriteten av annonserna på nyare iPhone-modeller hänvisar till Swappie. Det är själva hänvisningen, dvs får jag inte X-pris så skickar jag den till Swappie. Det är bara för mig ett drygt sätt på nåt sätt "hota" till sig ett högre pris. Det blir inte så trevligt tycker jag.

8. nza

nza Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    421
    Operatör:
    fello
    Telefon:
    iPhone 14 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    fello
    Telefon:
    iPhone 14 Pro
    Fast så är det i vanlig ordning upp till säljaren vad denne vill ha betalt för. Vad denne har för referens (Swappie ex) är också upp till denne. Man kan liksom inte tvinga säljare till, för en själv som köpare, mer förmånliga förhandlingslägen, ur ett köp/avtalsrättsligt perspektiv. Jag tänker mer att är man inte intresserad för att man känner att det saknar förhandlingsläge, ja, då lämnar man tråden och inväntar en annan.

Jag kan personligen också reagera på hur man formulerar sig med hänvisning och, med då swappie som referens, ställa ultimatum. Men finner jag då det inte intressant pga pris, formulering eller whatnot, då lämnar jag tråden och går vidare. Men att förbjuda folk att formulera sig tycker jag är lite väl att ta i. Lite censur över det hela…

9. Supak

Supak Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    266

MINA ENHETER

Ska alla sälja till Telestore/swappie kan vi likaväl lägga ner köp och sälj. Men det är ju tyvärr dit det är påväg med dessa ultimatum

10. Droid_309

Droid_309 Guest

Ja fast nu är det ju så här. Denna sida brukar hålla relativt bra priser.
    Och swappie som är.en inköpare och betalar säg 12k för en 15 PM tex. Och andra säljer sina för 10k av någon anledning. Så klart man säljer den för mer pengar och inte skänker bort 2k.
    Köp/sälj sidan växer iaf vad jag tror inte tvärtom. Men man måste ju ha en referens punkt att utgå ifrån.
    Skulle jag sälja min 15 PM så hade inte jag sålt den under 11k heller.
    Vissa har valt att gå ner lite för att få sålt sina men det är ju upp till varje köpare själv att bestämma.vad man vill betala.
    Tittar du tex på blocket så säljs den för mellan 11500-13000:- så ett riktpris på tex 11k är ju faktiskt inte ett dåligt bud utan ett vettigt pris.
    Tradera så säljs dom för 12-13k just nu.
    Men återigen prissättningen är fri och att välja att sälja till inköpare är ju upp till var och en anser jag iaf.

11. darkshippo

Mottagna gillanden:
    1 209
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Telefon 2:
    IPhone SE 2020 64 GB
    Telefon 3:
    IPhone 7
    Platta:
    iPad 12,9 M1
    Platta 2:
    iPad 11 M1
    Referenspris eller inte, det är price-anchoring mot Swappie som jag reagerar över. Kanske är lite kinkig, På samma sätt som man inte får ha annonsera varan på flera ställen (Blocket, Tradera) så kan vi gott säga att man ska skippa skriva "om jag inte får x betalt så åker telefonen till Swappie, soptunnan, eller återvinningen). =P

12. frassedylan

frassedylan Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 093

MINA ENHETER

Problemet är ju bara att skriver man enbart pris och att man inte vill ha bud under det kan man slå sig i backen på att det kommer bud under. Skriver man att t ex Swappie ger X kr och att bud under det inte accepteras så kan man slippa bud under det.

Sen kan jag ju tycka att det ändå är värt några kronor att sälja här tack vare smidigheten samt att jag gärna vill bidra här då jag också vill kunna köpa här osv, men så tycker kanske inte alla.

13. darkshippo

Mottagna gillanden:
    1 209
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Telefon 2:
    IPhone SE 2020 64 GB
    Telefon 3:
    IPhone 7
    Platta:
    iPad 12,9 M1
    Platta 2:
    iPad 11 M1

Det här är en fantastiskt communityn:) har köpt och sålt massor här. Lite skralt med nyare iPhones på sistone här.

14. Pettapan

Pettapan Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    814
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 14

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 14
    Telefon 2:
    Iphone 14
    Många upprörda känslor av min annons ser jag. Ska jag sälja en iphone skriver iallafall jag in swappie eller liknande då detta självklart blir referenspriset, är väl egentligen bara då jag gör det.
    Det börjar dra lite åt Blocket här med nytillkommna tittare som skambudar, jag ser ingen anledning att ge bort 2k för att va snäll, vad säger att nästa person inte skeppar den till swapppie? Tycker ändå detta är en icke fråga det det endast gäller iphones, för min del iallafall. Så för att låta potentiella köpare köpa för samma pris här vilket är en betydligt bättre plattform än det andra vi får dras med ser jag inget fel med. Kanske är dom som är vana att prutaloss som blir ledsna då det inte funkar. Men tur då att Blocket och MP finns.....

15. darkshippo

Mottagna gillanden:
    1 209
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Telefon 2:
    IPhone SE 2020 64 GB
    Telefon 3:
    IPhone 7
    Platta:
    iPad 12,9 M1
    Platta 2:
    iPad 11 M1

Det har varit rätt mycket Swappie + iPhone-annonser sen ett tag tillbaka. Vad du får av Swappie är ju helt irrelevant. Du annonserar ju på Swedroid. Givetvis säljer man till det pris man vill. Det verkar som många misstolkar mitt inlägg gällande ”price -achoring” mot andra marknadsplatser. Det har absolut ingenting med prutning / skambud.

Det har med tonen på annonsen att göra. Får jag inte x kr så åker den till Swappie. Men jag stannar här. Har framfört min ”rant” och hoppas på bättre annonser och mindre.”Då skickas den in till Swappie”.

16. Pettapan

Mottagna gillanden:
    814
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 14

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 14
    Telefon 2:
    Iphone 14
    Nästa gång, om det svider i ögonen kan du alltid scrolla vidare. Annonsen är borta nu, hoppas du är nöjd.

17. Fredriks

Fredriks Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 282

MINA ENHETER

Ser själv inte riktigt problemet med att hänvisa till vad man får via tex Swappie. Det är ju ett riktpris man visar men ger någon på detta forum möjligheten att köpa en telefon till inköpspriset från ett annat ställe. Klart man inte säljer under det priset tänker jag.

Har själv skrivit vad Swappie ger men ser det inte som ett hot, det är fakta och jag upplever att man även slipper skambud.

18. Pettapan

Mottagna gillanden:
    814
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 14

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 14
    Telefon 2:
    Iphone 14
    Ganska exakt som jag tänkte.

19. darkshippo

Mottagna gillanden:
    1 209
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Telefon 2:
    IPhone SE 2020 64 GB
    Telefon 3:
    IPhone 7
    Platta:
    iPad 12,9 M1
    Platta 2:
    iPad 11 M1
    Jag blir inte alls nöjd att du tar bort din annons. :/ Synd att du upplevde att kritiken var riktad mot dig. Det var det inte. Tanken var att väcka frågan till moderatorerna om regelverket skulle ändras. Jag letar ju febrilt efter en nyare iPhone vilket leder till att jag kikar på ALLA annonser där en iPhone erbjuds.

20. Droid_301

Droid_301 Guest

Kan försatt man vill ha ungefär samma pris som som man får av swapie,det är ju upp till köparen att kolla vad denna skulle få betala påom.man köper på swapie.
    Om man inte får skriva ut swapie så kom det inte säljas någon iphone här överhuvudtaget