Idag fick jag ett "roligt" samtal från någon "Malin" som sade sig ringa från "allaföretag.com". De hade följande intressanta upplägg:
23/3 påstods jag ha tackat ja till ett gratiserbjudande om att hamna i deras katalog några månader.
De påstod sedan att de skickat papper hem till mig och att jag i dessa papper skulle ha upplysts om att gratiserbjudandet sedan övergick till ett abbonemang med flera månaders uppsägningstid.
Nu sade de att de skulle skicka faktura för de månader jag haft abbonemanget och kommande månader.
Jag började naturligtvis bestrida detta redan i telefonen och damen var minst sagt otrevlig. I bakgrunden hör jag en annan lika otrevlig dam som pratar med någon annan i telefon och kör med samma argument "muntliga avtal gäller" o s v.
Samtalet pågick i lite drygt 10 minuter. Sedan började jag pressa henne lite mera på vad hon hette och hur hon stavade sitt efternamn. Hon sade sig heta "Malin Lind", men det har jag ingen större anledning att tro på. Sedan började jag pressa henne på att få veta lite mer exakt hur dags telefonförsäljaren ringt 23/3 och från vilket nummer. Det nummer som "Malin" ringde från var ett skyddat nummer.
Nu kommer den roliga knorren som gör att denna tråd nästan hör hemma under en on-topic-rubrik. Jag förklarade att jag i min telefon hade en log där jag kunde se precis vilka nummer som ringt vilka tider. Det samtal som tidigare dragit ut så länge på tiden fick hon då väldigt bråttom att avsluta med ett hotfullt "lycka till" som sades utan någon som helst vänlighet i tonen.
Jag kontrollerade sedan min samtalslog:
Det enda samtalet som jag fick den 23/3 kom från 081-2081297. Det samtalet var inte någon oseriös telefonförsäljare utan numret kommer från en högst seriös bilförsäljare som jag köpte en bil av i våras.
Hela upplägget var alltså en bluff från början till slut i hopp om att få mig att försöka gå med på någon deal där jag "bara" behövt betala några få tusenlappar för att komma ur ett längre abbonemang.
Lite googlande visar att ganska många blivit uppringda med det här upplägget:
Har 0709794453 ringt dig? - Vi vet vem det är
Allaföretagen.com (European Business Group Center AB) - Varningsinfo i Sverige AB
m v h Henrik
Click to expand...