Diskussion: Usb C/3.1 träsket

Diskussion i 'Allmänt' startad av Adder, 29 apr 2017.

1. Pliind

Pliind Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    362
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Platta:
    iPad Pro
    Övrigt:
    Apple Watch Ultra
    6150 gillar detta.
  2. drzap

drzap Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 191

MINA ENHETER

usb C. bra att kontakten är vändbar, dåligt att det tydligen blir dyra kablar eller kablar som kan förstöra telefon/platta/etz. finns inte många kablar liggande att låna om man behöver.
    microusb. ej vändbar (hur jobbigt är det att vrida en kabel 180grader?), oavsett pris på kabeln så går inga dyra saker sönder. finns miljontals kablar överallt!
    personligen föredrar jag microusb

3. Ascii

Ascii Android Expert Medlem

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

USB C har långt fler fördelar som du kanske inte vet om. Bara att googla så inser du att valet att byta till USB C är kanonbra.

4. drzap

Mottagna gillanden:
    1 191

MINA ENHETER

visst, thunderbolt3, displayport, 100w. inget av det ser jag nån användning av på min mobil. däremot ser jag att jag vill kunna trycka i vilken kabel som helst som passar i hålet på mobilen utan att den för den skull exploderar eller brinner upp.

5. Ascii

Ascii Android Expert Medlem

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

Om telefonen tar skada tyder det på att kabeln i sig är dålig och då är det snarare ditt egna fel än själva uttaget. Varför ska du köpa de billigaste möjliga kablarna?

6150 gillar detta.
  6. drzap

Mottagna gillanden:
    1 191

MINA ENHETER

det handlar inte om de billigaste eller de dyraste kablarna per se. jag vill kunna låna en kabel om jag behöver, utan att behöva oroa mig för att kabeln är "dålig" eller ok. problemet som jag ser det är ju att man förvandlat en passiv kabel (usb, sata, thunderbolt, displayport, esata osv) till en aktiv komponent (i och med id-chip och VDMs). aktiva komponenter går sönder oftare än passiva och får mer problem med kompabilitet. en möjlig utveckling med VDMs i dessa kablar är ju att man spärrar mot "dåliga" kablar (läs ej orginalkablar) för att få sälja sina egna kablar svindyrt och helt ta död på tredjepartsmarknaden.
    jag tycker att en kabel skall vara just det, en kabel. inte en aktiv komponent.

7. Lightning79

Lightning79 Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Micro-USB har funnits länge, typer C är relativt ny på marknaden där av inte så många sladdar att låna men med tiden kommer det finnas sladdar att låna och bra sådana om folk är villiga att köpa kvalitet. Jag själv vill inte riskera min telefon för att spar 100:- på en kabel. Gör man det så är man väl medveten om risken och har råd att ta smällen också. Genom att inte köpa billigaste skit man hittar hjälper man till att städa upp träsket...

8. 6150

6150 Android Medlem

Mottagna gillanden:
    3 092
    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    Info:
    Främst för samtal. Telia & Telenor.
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    Telia S & Telia N.
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy A52S 5G
    Info:
    Tvillingkort från Telia Norge.
    USB-C tror jag blir jättebra, kastar man upp 9000 kr för en helt ny Galaxy s8+ så kan jag också lägga ner 1000 kr på några bra laddsladdar också, det är det ju värt i längden. Har även köpt en adapter som gör om mikro-usb till usb-c, 15 cm lång och som enkelt alltid kan följa med utifall man glömmer usb-c sladden.. jaja, jag gillar den nya kontakten.

9. Adder

Adder Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    49

MINA ENHETER

Visst att jag kan men vill inte.

När man ändå har självriskcheck då kan man ju spela lite. Vinna 1000 kr eller förlora 0 kr :).

Som den du länka till @6150@6150 säkert prima men lägga 2000 kr på kablar känns bara b.