Guide: USB tethering till Linux

Diskussion i 'Allmänt' startad av henca, 24 apr 2010.

  1. henca

    henca Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2009
    Inlägg:
    1 313
    Mottagna gillanden:
    192

    MINA ENHETER

    Denna guide beskriver hur man kan använda en Android mobil som ett USB-modem till en dator som kör Linux. Exemplet gäller Slackware Linux 12.2, men principerna bör fungera för de flesta Linux-distributioner.

    Steg 1: Se till att du har root på din telefon, android-programvaran kräver detta. Oftast löses detta genom att flasha in någon alternativ ROM.

    Steg 2: Tanka hem wired tether från http://code.google.com/p/android-wired-tether/downloads/list
    Själv tankade jag hem wired_tether_1_2.apk

    Steg 3: Installera wired_tether_1_2.apk på din android-mobil

    Steg 4: Starta applikationen och klicka på den "to start tethering"
    [​IMG]

    Steg 5: Om du inte redan har kopplat in USB-kabeln mellan datorn och telefonen skall det göras nu, det går även bra att göra det tidigare.

    Steg 6: Testa funktionaliteten genom att som root på din dator skriva

    Kod:
    dhcpcd usb0
    ifconfig | grep usb
    På raden från ifconfig skall du nu se en mac-adress och din telefon skall i statusbar ha en grön bock över en skarvkontakt, då man drar ned statusbar står det "Wired Tether ... connected" där ... innehåller en mac-adress.
    [​IMG]

    Grattis! Om alla ovanstående steg gått bra kan du nu använda din telefon som USB-modem. Om du föll på sista punkten bör du kontrollera att följande moduler är laddade:

    Kod:
    Module                  Size  Used by
    rndis_host             10624  0 
    cdc_ether               8960  1 rndis_host
    usbnet                 17928  2 rndis_host,cdc_ether
    mii                     8448  1 usbnet
    För fortsatt felsökning hänvisas till http://www.google.com

    Nedan följer ett par bonus-steg:

    Steg 7: skapa filen /usr/local/sbin/udev-android-dhcp.sh med följande innehåll:
    Kod:
    #!/bin/bash
    kill `cat /etc/dhcpc/dhcpcd-usb0.pid`
    sleep 1
    date > /tmp/dhcp.log
    /sbin/dhcpcd usb0 2>&1 >> /tmp/dhcp.log
    echo done >> /tmp/dhcp.log
    Steg 8: skapa filen /etc/udev/rules.d/99-android-usbnet.rules med ungefär följande innehåll:
    Kod:
    SUBSYSTEM=="usb", SYSFS{idProduct}=="0ffe", SYSFS{idVendor}=="0bb4", RUN+="/usr/local/sbin/udev-android-dhcp.sh"
    
    Byt ut 0ffe och 0bb4 mot de nummer som gäller för din telefon, du ser vilka nummer som gäller genom att köra /sbin/lsusb

    Steg 9: Kör som root

    Kod:
    /etc/rc.d/rc.udev reload
    Om steg 7-9 utförs kommer datorn automatiskt koppla upp sig till internet så fort som telefonen kopplas in och wired tethering körs på telefonen, d v s i fortsättningen räcker det att utföra steg 4 och 5. Med denna automatisering slipper man att manuellt göra su eller sudo för att köra dhcpcd. Om automatiseringen i steg 7-9 inte fungerar görs felsökning genom att studera systemloggar samt filen /tmp/dhcp.log.

    m v h Henrik
     
  2. samster93

    samster93 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 nov 2009
    Inlägg:
    651
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Har absolut för mig att jag hittade något som fungerade till linux men inte behövde root däremot har man en htc med sense fungerar den inbyggda funktionen utmärkt.