Usel batteritid!?

Diskussion i 'Xperia X8' startad av Jungelbobo, 1 dec 2010.

1. svenphone

svenphone Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    30
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Oneplus 7 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Oneplus 7 pro
    Platta:
    Galaxy tab A 2019
    hur hittar jag "partial wake usage"? kör på svenska så jag vet inte riktigt vad jag ska leta efter. :)

2. rodak

rodak Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 475
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Verkar konstigt, har du running på hundra så ska du ha nån stapel som drar iväg.
    Vad har du längst upp i listan över "Partial wake usage"?
    Kan du skriva dina topp 3 program där eller ladda upp en bild?

*#*#4626#*#*
    "Batteri historik" eller vad det står på svenska.
    Sen klickar du längst upp, står typ "Annan användning"
    I listan som kommer upp väljer du andra nerifrån nåt i stil me "Delaktivering"

Kör på engelska så vet inte riktigt vad grejerna heter ;)

Last edited: 3 dec 2010
    r00t gillar detta.
  3. Jungelbobo

Jungelbobo Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    41
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Moto Razr 40 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Moto Razr 40 Ultra
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    iPhone 11
    ROM:
    Stock

verkar helmysko!

Jag har:

Android-system
    Facebook
    Meddelanden

Det är dom enda 3 som har någon stapel alls och den e typ ( ll ) så hög^^, om du fattar. :P

4. twintin

twintin Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    59

MINA ENHETER

Kan rekomendera att du som hjälpmedel kan installera någon av följande appar:

- Android System Info och kolla om någon app sticker ut vad beträffar CPU användning.
    Via appen kan du också komma åt samma info som med *#*#4626#*#*.

- Watchdog Task Manager kan du använda för att automatiskt övervaka CPU användningen och få notifikationer när något sticker ut.

- SystemPanel, belatversionen ger dig tillgång till bl.a. historik över strömförbrukning och lite annat smått och gott som kan vara bra att ha för att hitta strömslukare.

5. ola-droid

ola-droid Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

hejsan mitt batteri e också rätt kasst kan det bero på att jag installerat anti virus app på den?

6. ola-droid

ola-droid Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

skumt på "kör" eller "running" på engelska har jag värdet 97,6 och skärm värdet 97,00 det kan väl inte vara bra för standby tiden?

7. _David_

_David_ Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

va fan! nu är det nått med mitt batteri elr nått. ladda till 100% igär kväll, drog ut den runt 10 och sen låg den oröd tills jag vakna 06.30 och då var det 11% kvar, ladda den till 69% pga han inge mer men den strömen försvann på 4 timmar nästan.

EDIT:
    Funkar nu, tog ut batterier i ca 5min. Sen funka det.

Last edited: 9 dec 2010
  8. enor

enor Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei Nexus 6P
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab Pro
    Nåt som jag märkte på min X8 med 1.6: Om man startar om telefonen med laddaren ipluggad, fungerar inte laddningen som den ska. Man måste först starta telefonen, sedan plugga i laddaren - annars blir det skumma fenomen...

9. Nilschen

Nilschen Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Nu har mitt batteri blivit genomuselt. Jag har Launcher Pro (tre skärmar), sony ericssons egna widget för bt,wifi osv., smooth calendar och snow storm, samt battery indicator på.
    I övrigt så har jag varken bt, wifi eller gps påslagen. Jag har automatisk sync med googlekontot samt facebook (google mina platser är dock avslaget).

Igår kl. 00.00 hade jag fulladdat telefonen och den visade på 99 procent. Jag hade då slagit på alarmet så att den skulle ringa vid 06.30. Jag snoozade telefonen till 07.00 då jag gick upp. Då var telefonen på 87 procent.

Måste man ha flygplansläge för att det inte ska suga ut ström eller är det helt enkelt ett dåligt batteri jag har?

Vad säger expertpanelen?

edit:
    I batteriförbrukningsbilden så står det:
    Telefonen är inaktiv 51 %
    Mobilens viloläge 32 %
    Skärm 19 %

Last edited: 4 jan 2011
  10. Zampe

Zampe Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Du kanske Har så Många apps igång för att du bara trycker på mittenknapppen när du avslutar dom. Så dom ligger igång i standby.

11. Nilschen

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Vilken knapp ska man annars trycka på?
    Sen är det väl bäst för minneshanteringen att inte använda så kallade task killers? Processerna borde ju stängas ner när de inte används.

12. svenphone

svenphone Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    30
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Oneplus 7 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Oneplus 7 pro
    Platta:
    Galaxy tab A 2019
    jag kör adw (fem skärmar) och jag har inte samma batteriproblem som du direkt. laddar mobilen nästan varje dag men det tycker jag man får räkna med då man använder den till väldigt mycket annat än bara ett å annat samtal. noterbart är dock att jag inte har automatisk sync med facebook påkopplat. kan det vara en "ström-sugare" kanske?

jag använde en task-killer tidigare men det kändes som om den drog mer ström än vad den hjälpte till att spara.

13. Nilschen

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tack, jag stängde av facebooks synkronisering. Får hoppas att det hjälper lite. Men annars tycker jag det är värdelöst att behöva ladda telefonen varje dag när man inte använder den särskilt mycket. Det hade varit okej om jag surfat en massa eller lyssnat på spotify, då hade jag inte reagerat. Men annars är det så jag faktiskt övervägt att använda min gamla telefon som brukstelefon.

14. Nilschen

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Update: Jag stängde även av "använd google platser" under nätverksinställningarna och detta har nu gjort att jag idag hade 94 procent laddning när jag gick upp istället för 87 som jag hade igår vid samma tid. Samt att nu efter att jag kollat facebook och surfat lite på tåget till jobbet ligger jag på 91 procent istället för någonting på 70 igår.

Great Success!

15. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Mellan 00:00 och 07:00 är det sju timmar.

Din telefon drog 13% på den tiden.

Det är mindre än 2% per timme.

Det gör att din telefon bör hålla runt 48 timmar.

Vad klagas det över egentligen? :)

16. Nilschen

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Sedan har jag ju inte min telefon på mitt nattduksbord i 48 timmar. Jag är kanske kräsen men jag tycker att 48 timmars standby är rätt kasst, då jämför jag såklart med tidigare telefoner jag haft i min ägo.

17. appel

appel Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

Och kunde dina tidigare telefoner lika mycket? :) Jag för min del gillar att bli notifierad om nya mail, att min kalender och kontaktlista alltid är synkad, att jag kan bli nådd via gtalk osv osv.

Om man inte är intresserad av sånt så finns det fortfarande andra telefonmodeller med lång standbytid att köpa.

Själv har jag ingen aning om vad jag har för standbytid eftersom jag använder min mobil väldigt mycket. Så det är aktiv använding, skärmen mm, som är det som drar mest batteri på en dag för mig.

18. Nilschen

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Vad vill du säga med det? Jag förstår ju nyttan med dessa funktioner, annars hade jag aldrig skaffat mig en smartphone. Men jag har väl rätt att vara kräsen för det? :) Att ladda telefonen varje dag tycker jag är drygt, men än så länge föredrar jag min smartphone framför min gamla, speciellt nu när jag stängde av funktionerna som drog lite extra kräm (se ovan).

19. appel

appel Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

Vad jag menade var, meningen är ju att man ska använda mobilen. Jaga batteritid bara för att ha bra batteritid tycker jag är meningslöst. För mig är all funktionalitet värt att behöva ladda varje natt. Det är ju inte direkt jobbigt att stoppa i sladden innan jag lägger den på nattduksbordet.

Om det inte är så att du sover i skogen varannan natt eller så, då kan jag förstå nyttan av att stänga av synk och annat för att spara lite batteri. Själv hade jag nog i den situationen valt en annan mobil iofs.

Sen får vi väl hoppas att batteriutvecklingen går framåt någon gång. :)

20. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Min drar ungefär som din. Den synkar hela tiden. Jag brukar ladda varannan natt.

Du kan inte jämföra mot en dumbphone. Det är lite som att jämföra en Prius mot en Mustang GT och snacka hur mycket soppa de båda drar per mil. Självfallet drar Mustangen en liter mer per mil än en Prius men då händer det ju lite mer också.

As we speak har min vart urkopplad sedan 07:06 och har 88% kvar. Jag kör ADW EX, Juice Defender (inte märkt någon skillnad efter jag installera det) och wp clock live wallpaper. Det anser jag vara jäkligt bra.

Om man vill ha bättre batteritid får man helt enkelt göra den till en dumbphone. Stäng av mobildatan. Då räcker din X8 i en vecka utan problem.