Utvecklingen är bruten

Diskussion i 'Galaxy S25 Ultra' startad av Larsgmb, 22 feb 2025.

1. cjb

cjb Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 252
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Galaxy S25 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Galaxy S25 Ultra
    Telefon 2:
    Galaxy S23+
    Visst är det så, men om man har behovet att ha den typen av hög zoom ofta så har man fel verktyg om man väljer en mobil och borde välja en systemkamera istället.
    Kameran i en mobil är ju inte avsedd för den typen av fotografering mer än vid enstaka tillfällen, sen kan ju en bra sensor ge bättre bild med 5x optisk zoom än en sämre sensor med 10x optisk.

Anis, saigon och galaxy81 gillar detta.
  2. Larsgmb

Larsgmb Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    694
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    "Den bästa kameran är den man alltid har med sig".
    Och vem avgör vad en mobilkamera är avsedd för?! Om jag tycker att S21U tar tillräckligt bra bilder så spelar det faktiskt ingen roll.
    Och S24-25 Ultra har 5x zoom, och kanske bättre sensor än S21 Ultra med 10x zoom, men den senare tar bättre bilder.
    Skärmbild 2025-02-23 172410.png

eastbound gillar detta.
  3. Tiopental

Tiopental Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3 101
    Telefon:
    iPhone 16 Pro Max

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone 16 Pro Max
    Tillverkaren, som i de flesta fall kommer bygga en produkt som tilltalar så många potentiella kunder som möjligt snarare än att göra en nisch-produkt eftersom de vill sälja många telefoner.

Vill man ha lite udda produkter som inte är riktade till stora massan har man nog bäst lycka bland Kina-telefonerna.

Sen tycker jag att du ska testa en S25 Ultra i butik (där det finns gott om skyltar med liten text att zooma in på) och jämföra själv vad skillnaden är mot din S21 Ultra. Jag tror att du kommer bli förvånad över hur liten skillnaden är trots att brännvidden halverats tack vare bättre sensor och mjukvara.

Förhoppningsvis har vi snart riktig variabel optisk zoom så att alla blir nöjda. Jag skulle verkligen inte tacka nej till optisk 10x-zoom men aldrig på bekostnad av kvaliteten runt 5x.

Larsgmb och galaxy81 gillar detta.
  4. cjb

Mottagna gillanden:
    1 252
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Galaxy S25 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Galaxy S25 Ultra
    Telefon 2:
    Galaxy S23+
    Det beror väl på, för "point and shot" är det ju så, men om du är ute efter speciella funktioner (som kraftig zoom är) så är ju bästa kameran den som klarar det.

Skulle nog vilja säga att det är tillverkaren som avgör det genom att välja vilka komponenter man använder. Sen om du är nöjd med resultatet även utanför det tänkta huvudområdet är ju bara bra.

Men en mobilkamera är och kommer aldrig att vara avsedd för avancerad fotografering, för det finns systemkameran, sen att den räcker i många avseende och för mångas ändamål är en annan sak.

Handlar mycket om inställningar och är i många fall en subjektiv bedömning.

Du är väldigt fokuserad på bilder med hög zoom och i det läget är det möjligt att din S21U tar lika bra eller bättre bilder, men i alla andra läge då?
    Av alla bilder som tas med en mobilkamera är det en försvinnande lite del som tas med hög zoom, utan att ha belägg för det skulle jag ändå vilja påstå att dom allra flesta bilder som tas med en mobilkamera tas med grundinställningar.

Testade bara för nyfikenhetens skull, 30x zoom på frihand, innomhus och ett avstånd på ca 3-4 meter.
    Skulle själv vilja påstå att det är över min förväntan, men om det är inställningar jag skulle vilja ha ofta hade jag inte valt en mobilkamera.

Bifogade filer:

Larsgmb gillar detta.
  5. Larsgmb

Mottagna gillanden:
    694
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Jag tycker nog att det är kunden som bäst avgör till vad en produkt passar bäst.
    Annars har jag en gnagande känsla av att du har rätt i att skillnaderna på telefoto är minimala mellan S21U och S25U.;)
    Men även om S25U skulle vara lika bra på det så känns det inte som en bra affär att lägga 18.000 på något som bara är lika bra. Att S25 är något snabbare är inget jag behöver då jag inte spelar spel på mobilen. (Bara på PCn)
    Men ska bli intressant om det kommer någon jämförande recension på denna :
    Nya uppgifter om kommande Xiaomi 15 Ultra

Last edited: 24 feb 2025
  6. Larsgmb

Mottagna gillanden:
    694
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Ja man är olika. Själv skulle jag aldrig gå runt med både en mobil och en separat kamera. Och då behöver kameran i mobilen vara så bra som möjligt.

eastbound gillar detta.
  7. cjb

Mottagna gillanden:
    1 252
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Galaxy S25 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Galaxy S25 Ultra
    Telefon 2:
    Galaxy S23+
    Där är vi inte alls så olika, men man måste vara beredd på begränsningarna också eftersom man kan inte begära att en mobilkamera skall ta lika bra bilder som en systemkamera.
    Jag äger inte ens en systemkamera och jag tar alla mina bilder med mobilen och vill självklart att dom skall bli så bra som möjligt.

Larsgmb gillar detta.
  8. Tiopental

Mottagna gillanden:
    3 101
    Telefon:
    iPhone 16 Pro Max

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone 16 Pro Max
    Givetvis. Tillverkarna försöker leverera den prestanda som flest kunder är villiga att öppna plånboken för.

Tyvärr är det ju omöjligt att tillgodose alla behov som kunder har. S21-S23 Ultra hade bra zoom mellan 10x och 20x men katastrofalt dålig i området 3x-10x. S25 Ultra presterar bra i hela området mellan 1x och 10x och helt okej även mellan 10x och 30x. Det är helt enkelt ett mycket mer kraftfullt och mångsidigt kamerasystem.

Fotograferar du aldrig mellan 5x och 10x? S25 Ultra är helt överlägsen där. Om du verkligen aldrig gör det så skulle jag inte rekommendera dig att byta ut din S21 Ultra. Möjligen kan du leta efter en begagnad S23 Ultra som också har 10x zoom och antagligen lite längre livslängd.

Screenshot 2025-02-24 at 13.43.33.png

Här är lite intressant statistik. 10x zoom på S21 Ultra motsvarar en brännvidd på 230mm. 5x zoom på S25 Ultra motsvarar en brännvidd på ungefär 110mm. Tittar man på ovanstående diagram så är det tydligt hur mycket mer området runt 100mm används jämfört med 200mm.

Med andra ord är 10x-kameran en meningslös gimmick för de flesta fotografer och valet att gå ner till 5x istället ett mycket klokt beslut av Samsung.

Jag motsätter mig alltså slutsatsen i ditt första inlägg i denna tråd att utvecklingen skulle gå åt en försämring snarare än en förbättring. Hade Samsung gjort som du föreslog och ökat optiska zoomen till 20x hade du fått ett ännu större utrymme med usel bildkvalitet (3x till 20x).

DioDox, HenrikN och Kabe 780 gillar detta.
  9. Lillajärven

Lillajärven Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3
    Har en Xperia 1VI den kanske inte har dom bästa kamerorna, men har andra
    egenskaper som jag gillar bla minneskortsplats(där jag har bilder ifrån
    tidigare mobiler med start SE K750) + bästa ljudet!
    Annars styrkan med en mobil med hyfsat bra kamera är väl inte dess hårdvara
    utan möjligheten att snabbt redigera bilderna och enkelt dela med sig
    av dessa till andra tex Instagram/mejl/MMS eller Casta lokalt.
    Är mycket ute i skogen/fjällen då har man faktiskt nytta av en hyfsad Zoom-
    kamera då man räknar avstånd i kilometrar, även på nära håll när man vill
    fota byggnader eller andra raka objekt utan att saker o ting blir krokiga på
    bild.

Larsgmb gillar detta.
  10. Larsgmb

Mottagna gillanden:
    694
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Nej jag har aldrig begärt att en mobilkamera ska kunna ta lika bra bilder som en systemkamera.
    Tog inte ens upp systemkamera i den här tråden. Kanske var Tiopental som började prata om en sådan.

11. Bamsefar

Bamsefar Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    95

MINA ENHETER

Som snabb point-and-shoot kamera, när man inte har något annat med sig, så är en mobil kamera av idag riktigt okej. Jag brukade ha med mig en kompakt kamera tidigare (när mobilerna hette typ Sony Ericsson P1 osv - dvs runt 2008 eller så) för mobilernas kameror var ja inte riktigt så vettiga. Nu för tiden, räcker en mobil rätt långt, trots att det i mitt fall är en Samsung Fold 3 med några år på nacken och ärligt talat inte direkt den bästa kameramodulen på marknaden ens när den kom...

Så när jag vill fotografera så kommer min Sony A7R mk V med sina gluggar fram - den är väldigt mobil för att vara en systemliknande kamera och med rätt handlag får man riktigt fina bilder såklart. Ingen mobil av idag är ens i närheten av bildkvaliteten. Ja en systemkamera med objektiv är bättre ja, men den väger därefter, och kostnaden skall inte underskattas. Min A7R, enbart huset, kostar ju som flera exemplar av Fold 6...

Så en mobil som tar bra bilder är värt mycket, nästan sin vikt i guld....

Larsgmb gillar detta.
  12. Larsgmb

Mottagna gillanden:
    694
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Det verkar som att Mobil.se håller med mig i att utveckligen faktiskt har brutits för Samsungs prestigemodell.
    Att den årliga förbättringen på alla områden av telefonen inte ha görs längre.

"När vi i vårt bildmaterial jämför till exempel Samsung Galaxy S25 Ultra med den fyra år äldre S21 Ultra är det sällan några egentliga skillnader och det händer till och med att skillnaderna är till S21:ans fördel.
    När vi nu varit ute och jämfört har ofta S25 Ultra, när den ska återge våra gråvita vinterhimlar, gjort dessa betydligt mer blåtonade, medan S21 Ultra mer håller sig till urvattnat vitt, närmare som vi upplever verkligheten.
    De slutsatser vi kan dra i denna jämförelse är att S21 Ultra i många aspekter håller jämna steg med S25 Ultra och att det alltså inte skett så mycket utveckling de senaste åren."

eastbound gillar detta.
  13. Tiopental

Mottagna gillanden:
    3 101
    Telefon:
    iPhone 16 Pro Max

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone 16 Pro Max
    Det är nog ingen som inte håller med om det.

Det enda jag motsätter mig är att 10x -> 5x skulle vara en generell försämring. Om det är bättre eller sämre är subjektivt. Nya ultrawide är precis som på nya iPhones "meh" trots att det är en mer högupplöst sensor. Ingen direkt skillnad i bildkvalitet. Huvudkameran är samma som i S21 Ultra. Osv...

Man behöver verkligen inte uppgradera telefon årligen längre.

Gorgeous och jnsson gillar detta.
  14. Oceanic

Oceanic Android Veteran Medlem

Mottagna gillanden:
    4 292
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

MINA ENHETER

Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Du pratas allt mer om att det kanske vore en bra ide om mobiltillverkare börjar se över sina
    släppcykel. Både Apple och Samsung har stagnerat rejällt...Folk har sina telefoner längre som en konsekvens av detta....batteriteknologier har utveklats också mycket de senare åren vilket gör att batterna håller i mer än ett år som tidigare var ett faktum. Vad det gäller Galaxy S25 Ultra så är allla eniga om har du S23 Ultra finns det ingen mening att uppgradera... då hårdvaran i stort sett är samma...

Apple har under väldigt lång tid hånats för deras årlig släpp har varit fullkommligt intetsägande.

Jag tror vi kommer se färre släppcykler framöver... och jag tror det har att göra med pengar... för det kostar trots allt för företagen att spotta ut sig så många mobiler varje år... Jag tror det blir Apple som blir först med detta... och samsung kommer i vanlig ordning apa efter....

Vad det gäller kameran tycker jag vi i vissa fall har blivit sämre...
    jag hade vissa planer på att göra om en tråd om detta... för det verkar som megelpixel racet har tagit igång igen.. honor med sin 180MP och 200 MP är väl det bäst nu...

Dessa används ofta som zoom kameror och det ser ofta väldigt bra ut i miljöer med optimialt ljus,
    men problemet med för hög pixeldensitet i kameran är fortfarande ett problem precis som förut dvs det har negativ inverkan på ljusinsläpp... jag kallar dessa kameror dayligt zoom kamera... för på kväll och natt blir bilderna totalt värdelösa...

Jag lärde mig det den hårda vägen, jag litade ju blint på DXOMARK då de kameran var rankad väldigt högt (Honor Magic 6 RSR). Jag hade XIAOMI 11 ULTRA innan och förväntade mig givetvis en bätre kamera och zoom... nej så i detta avseende tycker jag kamerornas utveckling är ute på helt fel spår.

Så jag DXOMARK.... deras totala betyg framförallt... tycker jag väger in allt tillsamans på ett väldigt dåligt sätt... att du inte kan använda zoom kameran om det inte är opimalt ljus borde väga extremt mycket tyngre oavsett hur extremt bra bilderna blir under optimalt ljus, så är dessvärre verkligheten så och inte minst på dessa breddgrader att optimala ljusförhållanden tyvärr är en bristvara... stora delar av året lever vi i mörker här... Nej så jag hoppas inte fler hakar på denna trend nu.... dessa telefoner går bort för mig...
    Oppo FIND X8 Ultra...verkar gå emot den strömmen... så blir mitt nästa köp kanske.

Annars hoppas jag tillverkare börjar släppa telefoner varannat år istället...det blir bättre kvalite och det blir lättare för tillverkarna att underhålla och förbättra mjukvaran när de inte släpper lika modeller, som till stor del har samma hårdvara...

Jag tror trenden inte kommemer ändras... jag tror att folk kommer börja ha sinna telefoner i 3-4 år snart....

Jag kan sakna en tid när det hände så mycket på ett år, jag bytte tidigare telefoner 2 gånger per år när jag var som värst..och det var spännade tider att ha varit med på den resan... Experimentella telefoner som går i emot normen de finns inte längre kvar... dessvärre....jag önskar mer nichade telefoner...men tyvärr kollar de bara på försäljningsvolymer nu mera... Det finns inget utrymme för telefoner som inte tilltalar den stora massan...

Telefoner som Vivo Nex med popup kamera... eller Huawei Mate 20x med sin stora storlek men enligt mig den perfekta formfaktorn med perfekt storlek på skärm vad det gäller både bredd och höjd... och samma formfaktor idag hade sannolikt blivit ett ännu större monster än vad det var då...med en sjuk batteritid...Telefoner så som Xiaomi MI MIX med selfie kameran under skärmen...

Men det är ju framförallt avsakannde av alternativ vad det gäller skärmstorlekar som är minsa största invänding...jag har alltid föredragit den bredare aspect ration... jag har aldrig gillat den avlång aspect ration vi har i dag... jag saknar bredden som gör stor skillnad vad det gäller surf och video upplevese...
    Hade jag valt en formfaktor idag hade jag valt Mate 20x... men det finns tyvärr inget som kommer i närheten ens... det som kom närmast var Vivo X Note men blev ingen uppföljare..

Tillverkarna har blivit tråkiga och försiktiga... finns få nichade telefoner numera.... det är väl i stort sett gaming telefonerna men det blir ju sakta men säkert...mer lika vanliga telefoner också....så dessa kommer sannolikt sakna existensberättigande snart också.

Larsgmb gillar detta.
  15. Tiopental

Mottagna gillanden:
    3 101
    Telefon:
    iPhone 16 Pro Max

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone 16 Pro Max
    Jag kan förstå att tillverkare som Samsung och Apple spelar safe och inte har möjlighet att sväva ut och experimentera på samma sätt som t.ex. Kina-tillverkarna då de säljer ju enorma volymer av telefoner till en användarbas som inte uppskattar för mycket förändring. Medelsvensson har ju inte samma intresse som vi nördar utan vill helst ha något som funkar som de är vana vid.

Jag hade dock önskat att Apple upprepade iPhone X-släppet igen, dvs släpper en mobil som är helt annorlunda allt de gjort tidigare som är riktad till early adopters och nördar som tilltalas av att lära om och experimentera. Men samtidigt erbjuda telefoner som fungerar precis som föregående generation som är riktad till stora massan. Ett alternativ som är safe och ett som tar kliv in i framtiden. Det börjar bli dags nu, men det är väl inte så enkelt att göra stora kliv när tekniken blivit så mogen.

S24 Ultra -> S25 Ultra är en meningslös uppgradering. S24 har samma fina antireflektiva skärm (som faktiskt är en riktig innovation) och i princip samma kamerasystem.

S23 Ultra däremot har 10x-zoomen som i ärlighetens namn är skräp. Dåligt ljusinsläpp, liten och lågupplöst sensor och en hopplöst lång brännvidd som mest tilltalar de som använder den som "kikare". Dessutom är skärmen klart sämre. Där blir nog S25 Ultra ett bra lyft.

En sak dock som är mycket sämre med S25 Ultra är att S-pen försämrats kraftigt i och med att de tog bort bluetooth. Att använda den som fjärrutlösare för kameran var riktigt smidigt. Där kan vi faktiskt tala om att utvecklingen gått bakåt. De kunde lika gärna ha tagit bort den helt och erbjudit ett större batteri istället. Gissar att den försvinner förr eller senare.

Jag tycker att mobilbranschen har blivit tråkig och jag känner nästan aldrig något sug efter nya mobiler längre. Om det inte vore för att jag är så kameraintresserad hade jag nog inte uppgraderat årligen. iPhone 15 Pro Max -> 16 Pro Max hade jag hoppat över med facit i hand.

16. msandstedt

msandstedt Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    5 609
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Iphone 16 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Iphone 16 Pro
    Telefon 2:
    Pixel 8
    Telefon 3:
    Iphone SE gen2
    Info:
    Arbetstelefon
    Platta:
    iPad Pro 11” M1
    Övrigt:
    Chromecast 3st, Nest Mini, Nest Audio, Google Tv, Nest Hub
    Har för mig att du i början var väldigt nöjd med uppdateringen 15PM-16PM, du hyllade den nya vidvinkeln, den uppdaterade huvudsensorn och signalbehandlingen, men det kanske inte blev någon större förbättring? Själv tycker jag största fördelen 15P-16P är den betydlig förbättrade batteritiden, sen att jag även fick 5x tele gjorde det värt att uppgradera för mig.

17. Tiopental

Mottagna gillanden:
    3 101
    Telefon:
    iPhone 16 Pro Max

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone 16 Pro Max
    Har man lilla Pro (ej Max) är ju 15 -> 16 värt det tack vare tele (om man gillar fotografi). Tycker även att skillnaden i skärmstorlek märks tydligt mellan 15 Pro och 16 Pro. Nästan så att jag skulle klara mig utan en Max.

Men mellan 15 Pro Max och 16 Pro Max är skillnaderna marginella nu med lite distans (man är ju alltid extra hype i början tyvärr). Nån ny huvudsensor blev det inte - eller jo, den är lite modifierad för snabbare datahastigheter men på det stora hela samma IMX som i 15PM. Ultrawide är bättre i dagsljus men fortfarande inget vidare i dåligt ljus.

Det jag vill se i 17 Pro för att höja på ögonbrynen är:

- Ny stackad huvudsensor (den som ryktades komma i 16-serien men aldrig kom)
    - 48MP tele
    - Tele med kortare fokusavstånd så att den kan användas för telemakro
    - Förminskad dynamic island
    - Lägre vikt

Det som verkligen skulle vara wow vore om de släppte en variabel optisk zoom men om så var fallet skulle ryktena nog ha tagit upp det redan.

msandstedt gillar detta.
  18. cjb

Mottagna gillanden:
    1 252
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Galaxy S25 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Galaxy S25 Ultra
    Telefon 2:
    Galaxy S23+
    Vad mobil.se tycker och tänker ger jag inte mycket för, inte direkt den skarpaste kniven i lådan om man säger så ;)

galaxy81 och night77 gillar detta.
  19. Johnh3

Johnh3 Android Veteran Medlem

Mottagna gillanden:
    5 213
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 50 Neo.

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 50 Neo.
    Telefon 2:
    Google Pixel 9 Pro.
    Platta:
    iPad
    HenrikN gillar detta.
  20. Tiopental

Mottagna gillanden:
    3 101
    Telefon:
    iPhone 16 Pro Max

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone 16 Pro Max
    Så länge kunderna fortsätter att köpa telefonerna år efter år så kommer tillverkarna fortsätta att ta den lätta vägen för maximal profit.

Det är verkligen läge att sluta uppgradera årligen för marginella förbättringar. Det kommer sätta press på tillverkarna om de vill sälja telefoner oftare. Makten ligger i våra händer...

DennisS, bernard, spigen och 1 annan gillar detta.