Vad är era åsikter om Motorolas telefoner?

Diskussion i 'Motorola Allmänt' startad av Hund, 28 okt 2019.

1. Johnh3

Johnh3 Android Veteran Medlem

Mottagna gillanden:
    5 284
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 50 Neo

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 50 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a.
    Platta:
    iPad
  2. Johnh3

Mottagna gillanden:
    5 284
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 50 Neo

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 50 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a.
    Platta:
    iPad
  3. Johnh3

Mottagna gillanden:
    5 284
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 50 Neo

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 50 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a.
    Platta:
    iPad
  4. Johnh3

Mottagna gillanden:
    5 284
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 50 Neo

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 50 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a.
    Platta:
    iPad
  5. Johnh3

Mottagna gillanden:
    5 284
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 50 Neo

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 50 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a.
    Platta:
    iPad
  6. Johnh3

Mottagna gillanden:
    5 284
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 50 Neo

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 50 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a.
    Platta:
    iPad
  7. nDre

nDre Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    896

MINA ENHETER

Gorgeous gillar detta.
  8. Johnh3

Mottagna gillanden:
    5 284
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 50 Neo

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 50 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a.
    Platta:
    iPad
    nDre gillar detta.
  9. Johnh3

Mottagna gillanden:
    5 284
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 50 Neo

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 50 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a.
    Platta:
    iPad
  10. Tripod

Tripod Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    486
    Telefon:
    Motorola moto g84

MINA ENHETER

Telefon:
    Motorola moto g84
    En stor marknad, generellt, för Motorola - om inte annat så för att de är så många, men gissningsvis även för att de är stora på billigare mobiler. När jag hade Sony vet jag att t.ex. en version av Pie, Android 9, släpptes först i en region som inkluderade Ryssland; i den här delen av världen var nog en del glada för att så blev fallet när det trillade in rapporter att första uppdateringsversionen hade lyckats "bricka" mobiler. Men det väl bra att Indien får, de brukar klaga högljutt på än det ena än det andra. :) (Kanske enbart beror på att de är så många så de som klagar blir också många - stora talens matematik så att säga).

11. eastbound

eastbound Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3 292

MINA ENHETER

Alla tillverkar gör r på samma sätt fast på olika sätt så att säga. Att pusha ut samtidigt till alla kan vara förödande och direkt osmart om det gjordes.
    Sen att man i många fall kan söka själv för att få fram en update är en annan sak. Men tror väldigt få personer generellt sett sitter och trycker på update knappen. De allra flesta väntar tills det kommer en notis.

12. Tripod

Mottagna gillanden:
    486
    Telefon:
    Motorola moto g84

MINA ENHETER

Telefon:
    Motorola moto g84
    Ja, att det sker stegvis är inget nytt, av flera skäl. Det kan bli förödande för varumärket, åtminstone på kort sikt, om något kör i diket, som du säger.* Samtidigt finns det andra logiska, rimliga, skäl till detta. Om allt ska ske samtidigt till alla, måste man invänta att alla regionspecifika justeringar och översättningar etc. är på plats (samt ha infrastruktur att klara av det, men d är mindre argument i d här fallet).

Det var mer en generell kommentar till att en av de första Moto-mobilerna nu får Android 15 och att man kan vara glad ibland över att inte vara först ut.

* Förr kunde det hända att en del hävdade att företag såg Sverige/Skandinavien som intressanta för tidiga test, då vi generellt sett är lite nyfikna (å numera även högre teknisk nivå å internettillgång - även om d blivit avsevärt bättre i de flesta länder) än, säg, t.ex. ärkekonservativa tyskar som håller i sedlar å mynt, men samtidigt är vi en liten marknad i utkanten av Europa, så om något skulle köra i diket här skulle det, enligt den teorin, inte drabba ett företag så hårt. (Men nu har vi ju internet/webben, så alla får ändå veta ...)

eastbound gillar detta.
  13. nDre

nDre Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    896

MINA ENHETER

Jag är ganska nöjd med batteriet på Egde 50 Fusion.
    Screenshot_20250104-091411_Settings.png

semlan och Gorgeous gillar detta.
  14. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    20 331
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Verkar som om Motorola ändrat sig gällande uppdateringspolicy för vissa enheter. Min G54 ska tydligen få uppdateringar till Juni 2027, vilket är 1 år mer än vad de lovade när enheten lanserades och även 1 OS uppdatering mer än vad de lovade från början.

nDre gillar detta.
  15. Tripod

Mottagna gillanden:
    486
    Telefon:
    Motorola moto g84

MINA ENHETER

Telefon:
    Motorola moto g84
    Adderar (så att det lyfts även i denna tråd) att det på liknande vis (även om @jnsson@jnsson nämnde "vissa", dvs mer än en) verkar som att moto g84 får uppdatering till Android 15 under året.

Den tillhörde, precis som moto g54, ett antal som lanserades 14 september 2023; Edge 40 Neo, moto g84, moto g54 och moto g14 (eller ja, g14 visades visst upp/lanserades redan 1 augusti i Indien, men var med i lanseringen 14/9 i Europa tror jag).

Global Blog | The trend of Pantone™ Colors & Vegan Leather finish arrive to new moto g generation
    Global Blog | Meet the new motorola edge 40 neo, with Pantone™ Colors, IP68 & enhanced camera system
    Global Blog | Motorola introduces the moto g14 with Full HD+ display and immersive stereo sound

Av dessa är det klart sedan tidigare att 40 Neo får Android 15 (även om den inte tillhörde första skaran som nämndes: razr, Edge 50, Edge 40 pro, senaste moto g som g85, g74, g55 etc i oktober, så var den inkl. i november), och den hade väl något längre support redan vid tid för lansering, åtminstone, 2 OS-uppdateringar, men kanske, då, fortfarande 3 års säk.uppd. precis som moto-g, vill jag minnas, till skillnad från moto g-seriens 1 OS-uppdatering. Motorola påverkades säkert av konkurrenter och kunders önskemål (läs: krav), samtidigt som de förstås måste ha organisation för det (men de är knappast små), så generellt stöd (OS-uppd. å tid med säk.uppd.) började bli bättre som bekant i.o.m. Edge 50 och Razr av senare modell (Edge har väl 5 års OS-uppd. nu?). Och de har nu gjort vissa små justeringar som @jnsson@jnsson säger för vissa förhållandevis nya modeller i moto g-serien. Det är ändå högst troligt att man lär göra skillnad, eller viss skillnad, mellan modellserier, även framgent.

I början av förra året, slutet mars, började Android 14 trilla in på g84 (ca 5 m efter oktoberlanseringen, å någon l. ett par månader efter premiummodeller av andra märken, inte så illa), något/strax därefter tillgänglig på g54, men vill minnas att Edge 40 fick vänta ytterligare något under våren. Å enligt uppgifter från Motorola började utrullningen av A14 till "minstingen" g14 28 augusti (förra året). Men det var uppenbart att Motorola var långsamma i starten för trion moto g å 40 Neo; för många m g84 hände inget mellan september- och februariuppdateringarna, även om somliga nog fick dec 2023.

Som @jnsson@jnsson nämnde har de för t.ex. g54 indikerat en förlängd support för säk- och stabilitetsuppdateringar, vid sidan av en andra OS-uppdatering (ergo A15), från september 2026 till juni 2027. Det innebär, om levererar A15 första halvåret i år [å ingen ytterligare OS-uppd.], 2 års säk.uppd. efter senaste OS-uppdatering. Dvs från 1 OS-uppd våren 2024 å ca 2,5 års säk.uppd, till en extra OS-uppd. 2025 å 2 års säk.uppd. Inte så illa.

Ett par saker är tydliga med OS-uppdateringar i allmänhet å Motorolas hantering: även om listan av förändringar i Android 15 är lång, är de flesta kanske bara intresserade av några, en handfull, eller kanske inga men vill ändå inte bli utan; att inte gå ut tydligt officielt, och i ett sammanhang, bortsett från de uppenbara 2024 års modeller som redan är lovade A15, utan att stegvis addera modeller via supportsidorna skapar frustration hos en del användare.

Till detta bör även tilläggas (även om jag förstår att folks uppfattning avseende uppdateringar är baserat på historik) att jag inte sett så långa intervall mellan säkerhets- och stabilitetsuppdateringar som kunde vara fallet för 4-5 år sedan hos t.ex. Sony (90-120 d). Det har varit närmast en varje månad, med ca 1 månads eftersläpning (dvs föregående månads uppd.), med som längst ca 55 dagar i somras (1:e juni kom runt 25 juli). Å nu i höstas såg jag att vissa nyare Samsung A-serie inte verkade få novemberuppdateringen, precis så var det för min g84, den gick från oktober till december. Så inte så stor avvikelse. Dock är det inte 3-4-5 OS-uppdateringar, eller 4-5-6-7 års säkerhets- och stabilitetsuppdateringar (men i dagsläget lutar det alltså åt nästan 4 år sep -23 t jun 27 för g54), och annat är kanske inte att vänta för moto g, och lägre instegsmodeller. Så, en förbättring, men eftersom spelplanen förändrats något, andra märken gjort det före, så är positionen, även om generell nivå har lyfts över hela linjen, kanske relativt dessa hyfsat oförändrad.

Så länge vi bara ringde, skickade sms och kanske slösurfade lite spelade förstås inte längden på support med säk.uppd. någon större roll, men i.o.m. att folk skiftade användning i stor utsträckning från dator t mobil, och i.o.m. att vi hanterar allt mer personlig information, ekonomi etc. med stöd av BankID, plånböcker etc. och även kan använda mobilen som nyckel för paketskåp, lokaler och bostäder blir det förstås både intressant och ofta viktigt.

16. Johnh3

Mottagna gillanden:
    5 284
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 50 Neo

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 50 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a.
    Platta:
    iPad
    En fördel med Motorola är att varje modell för det mesta kommer i en enda konfiguration med rejält tilltaget minne. Man behöver inte alltid välja mellan 128, 256 och 512Gb som med många andra märken. Gör det enklare för en konsument.

17. nDre

nDre Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    896

MINA ENHETER

Android 15 är här nu till Edge 50 Fusion. Jag har dock inte installerat än. Tänkte vänta ett par veckor och se om det är bugfri och har bra batteritid (som jag har nu på 14).

18. Johnh3

Mottagna gillanden:
    5 284
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 50 Neo

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 50 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a.
    Platta:
    iPad
  19. Johnh3

Mottagna gillanden:
    5 284
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 50 Neo

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 50 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a.
    Platta:
    iPad
    Klurre gillar detta.
  20. mortuus

mortuus Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    690
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G
    Telefon 2:
    Redmi 9
    Platta:
    Shield K1
    Förstår inte varför man vill köpa en motorola när vi nu har pixel att köpa i sverige ?