Vad är nytt i Gingerbread uppdateringen och är det värt att byta från CM7?

Diskussion i 'Nexus One - ROM-filer och utveckling' startad av doktorn, 25 feb 2011.

  1. HimpoN

    HimpoN Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 feb 2010
    Inlägg:
    123
    Mottagna gillanden:
    14
    Telefon:
    Sony Xperia Z2 compact

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony Xperia Z2 compact
    Telefon 2:
    Nexus 4
    Platta:
    Nexus 7 (2013)
    Jo tack, jag är läskunnig.
    Hur är det själv?

    Hädanefter tänkar jag inte förpesta denna tråd med mer offtopic-tjafs, jag förslår att du gör det samma.
     
    Last edited: 25 feb 2011
  2. söder

    söder Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2009
    Inlägg:
    2 223
    Mottagna gillanden:
    71

    MINA ENHETER

    Säkert på att det inte bara har att göra med att du kör en Wildmonks kernel då? Du kan inte skylla det på CM tvunget ju?

    Sådan saker uppstår ju så klart inte på stock, eftersom du inte kan göra så mycket om du ska vara på "stock", men så fort du börjar mecka, kan det ju uppstå sådana här saker.

    Jag hade själv samma problem med att vissa appar försvann, med VISSA wildmonks..

    Men nu kör jag på CM's egna kernel (den är dessutom nyare än wildmonks, och jag får hålla telefonen en bit från örat istället ) och jag har gått över att till DT's apps2sd istället för Googles egna. Det är väldigt skönt att slippe bry sig om vilka appar som ligger var, och att allt bara får plats nu..

    /Söder
     
  3. söder

    söder Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2009
    Inlägg:
    2 223
    Mottagna gillanden:
    71

    MINA ENHETER

    Sorry, du skrev det menans jag skrev ett inlägg. :)

    I'm out...

    /Söder
     
  4. Barilla

    Barilla Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    826
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Det tackar vi alla för...
     
  5. söder

    söder Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2009
    Inlägg:
    2 223
    Mottagna gillanden:
    71

    MINA ENHETER

    SCHAS! In med dig i grottan och sitt med ditt 2.3.3 nu.

    Tror folk hade blivit gladare om du försvann.

    Jag försöker iaf se både för- och nackdelar med stock vs CM, men du är verkligen enkelspårig, och sånt gillar INGEN!

    /Söder
     
  6. doktorn

    doktorn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jun 2009
    Inlägg:
    767
    Mottagna gillanden:
    115

    MINA ENHETER

    Det kan säkert ha att göra med wildmonks, men vet inte om det måste vara det. Jag använder ju den inbyggda app2sd från Cyanogen, som lägger på fat-partitionen. Det kan ju ha med det att göra också, för det verkar vara när en större mängd applikationer ligger på sd kortet.. Vågar mig inte riktigt på att mecka för mycket med att lägga på specialversioner för app2sd som darktremor. Det är jobbigt att backa upp program... :-) får ta och läsa på litegrann mer om detta...
     
  7. Barilla

    Barilla Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    826
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    ursäkta? Han frågade vad folk tyckte om Gb och cm, jag svarade vad jag tycker, du däremot

    Du däremot kommenterar bara vad jag säger, vad tillför det? Det är många som tycker att cm suger, låt oss tycka det...
     
  8. 4004

    4004 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 maj 2010
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    0
    Telefon:
    Oneplus 3

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Oneplus 3
    På frågan om det är värt så måste man väga in vad "värt" betyder...

    För mig känns det värt hittills om man är ute efter en stabil telefon. Det kanske saknas en del tweaks (wakeup på styrkula och lite grejer i dialern) men man överlever. Har kört både CM6+nightlies,CM7 RC1 + nightlies och det ÄR för mycket strul för mig i dessa. Ja RC:s och nightlies är inte stabila men 6.1.1 som jag körde nu sist var i vissa fall inte så spännande heller. Det är så många fräcka funktioner på en gång att rent statistiskt så fuckar det upp sig själv känns det som. CM gör ett fantastiskt arbete men just nu inriktar man sig på bells and whistles mer än kvalitet och stabilitet.

    Så är du ute efter en clean stabil telefon tror jag stock (och då Gingerbread som är det senaste) är ett bra alternativ.
     
  9. doktorn

    doktorn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jun 2009
    Inlägg:
    767
    Mottagna gillanden:
    115

    MINA ENHETER

    Tack för ett objektivt inlägg 4004! Det är nog som du säger ändå att stabiliteten sitter nog bättre i stock rom... Men man skulle ju vilja ha officiell ordentlig (sömlös) integrering av sd kort från google. Platsbrist för appar är ett problem. Det andra kan jag leva utan... wakeup på sturkula vill jag inte ha eftersom man kommer åt den i tid och otid när den ligger i fickan.
    Samtidigt känns det inte som att några av community app2sd är riktigt där heller, trots att det borde vara något av det lättaste som finns att fixa...
     
  10. söder

    söder Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2009
    Inlägg:
    2 223
    Mottagna gillanden:
    71

    MINA ENHETER

    Men hur kan du tycka något, om något du inte har testat?

    TS frågade heller inte om "Vad tycker du om GB och vad tycker du om CM", utan det var ju mer en fråga till de som var insatta i båda och.

    1. För mig fick jag bara det problemet när jag testade wildmonks kernels. Dessutom bara vissa av de. (finns ju 4 kombos man kan köra, och fick på 2 av de).

    2. Vad menar du med app2sd från Cyanogen? Det är väl Google som har apps2sd i 2.2? Inget speciellt från CM?

    3. Jag testade det DT apps2sd, och det som tog tid var att föra över innehåller från SD till datorn. Det andra gick smärtfritt.

    4. Kan vara bra att läsa på.

    /Söder
     
    Last edited: 25 feb 2011
  11. doktorn

    doktorn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jun 2009
    Inlägg:
    767
    Mottagna gillanden:
    115

    MINA ENHETER

    Ja du kanske har rätt. Jag ska pröva standardkernel nu och har precis flashat in full-7.zip. (De som undrar... Nej den är fortfarande på version 2.3.2)

    Det finns ju i CyanogenMod menyn "Applikation - Installationsplats" och "Tillåt flytt av applikationer". Den skickar över programmen till FAT32 partitionen på SD-kortet. Jag tror det funkar med symlinks, men att det tar för lång tid att montera alla applikationer från minneskortet vid uppstarten och att random program därför råkar hamna utanför när monteringen borde varit färdig.


    Precis som du funderar över wildmonks kärnor inbillar jag mig att ju mer man micklar innan man når stable-release och inte själv är med och påverkar så finns det risk att en uppdatering av cyanogenmod havererar halva sd-kortet.


    Tack för din hjälp söder. Alltid trevligt med folk som vill hjälpa till.
     
  12. blunden

    blunden Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    11 jun 2009
    Inlägg:
    3 248
    Mottagna gillanden:
    522
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
    För att du ska slippa vela fram och tillbaka passade jag på att ladda upp den build av CM7 jag kompilerade igår med de nya drivrutinerna och de gamla kompabilitetshaxen borttagna. :) Observera dock att nightlies nog snart kommer ha uppdaterats om de inte redan gjort det.

    http://www.mediafire.com/?48rom9vrf2lw2y1

    Samma Gapps som till vanliga CM7 gäller.
     
    doktorn gillar detta.
  13. doktorn

    doktorn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jun 2009
    Inlägg:
    767
    Mottagna gillanden:
    115

    MINA ENHETER

    Vad var det för kompatibilitetshack? Anledningen till frågan är hurvida den kan fungera att lägga på en tidigare release av CM7. Jag gissar att drivrutinerna ligger direkt i kärnan. Har du tagit stock-kernel och lagt till CM7 eller hur mycket mer är det som är gjort?
     
  14. söder

    söder Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2009
    Inlägg:
    2 223
    Mottagna gillanden:
    71

    MINA ENHETER

    Det är bara att du har ett val att stänga av googles apps2sd. Det är ingen specifik CM-funktion. Jag som kör DT apps2sd nu har tex satt den på "tillåt INTE flytt" då jag inte vill nyttja Androids egna apps2sd nu.

    Men du har rätt i att den flyttar "delar av" programmen till ditt SD (som antagligen är i FAT). :)

    /Söder
     
  15. doktorn

    doktorn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jun 2009
    Inlägg:
    767
    Mottagna gillanden:
    115

    MINA ENHETER

    Du kanske har rätt.. Men den kan flytta bra mycket mer än standard i vart fall... Gick ju iof med setinstalllocation förut också när du säger det... Jag är nog bara trött :)
     
  16. söder

    söder Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2009
    Inlägg:
    2 223
    Mottagna gillanden:
    71

    MINA ENHETER

    I standard android kan du bara flytta de som sagt att de kan flyttas. I CM kan du flytta alla som inte uttalat sagt att de inte ska flyttas. Åter igen valfrihet i CM.

    /Söder
     
  17. blunden

    blunden Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    11 jun 2009
    Inlägg:
    3 248
    Mottagna gillanden:
    522
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
    Det alternativet tillåter dig som söder sa att flytta även de apps som inte sagt att de kan flyttas till sdkortet. Detta gick tidigare att göra med kommandon till pm som är den terminal-baserade pakethanteraren i Android. Det fungerar i övrigt precis som standard-funktionen. Inga symlänkar eller annat fult. :)

    För att Gingerbread skulle fungera bra med drivrutinerna för Froyo behövde exempelvis renderingsformatet tvingas ner till det gamla (16 bit + tethering) istället för 32bit som Gingerbread annars kör. Det fanns lite andra sådana också för att de gamla drivrutinerna skulle fungera.

    Nej, de proprietära drivrutinerna ligger av förklarliga skäl inte i kärnan utan kommer som moduler. Annars skulle man inte kunna kompilera en egen funktionell kärna, vilket ju inte vore så bra. Det jag gjort är att se till att deaktivera dessa hack som numera inte behövs och kompilerat hela alltet från källkoden i CM-repositoryn som jag gör annars också så i övrigt är det CM7. :)
     
  18. Festan

    Festan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 maj 2010
    Inlägg:
    550
    Mottagna gillanden:
    55

    MINA ENHETER

    Funkar det verkligen för dig och hur gjorde du isåfall (hur ser dina inställningar ut)? Jag har inte bockat i "tillåt flytt av applikationer", jag har valt "intern" som default installplats, ändå installerar sig vissa by default på sd-kortet och knappen "flytta till sd-kort" finns kvar.

    Jag kör precis som dig dt apps2sd så jag vill också ha bort den. Lite jobbigt att gå in i program och kolla vart appen lade sig varje gång man installerar en ny app.
     
  19. söder

    söder Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2009
    Inlägg:
    2 223
    Mottagna gillanden:
    71

    MINA ENHETER

    Nej, det har du rätt i. Verkar faktiskt som att det har uppdaterats en app till mitt vanliga apps2sd också faktiskt.

    Får skriva om det på CM-forumet...

    EDIT: Fick detta svar:
    No, its not a bug.

    Some apps by default WILL install/update its applications to external storage. What DT does is bluff the system into thinking that ext partition is internal. So if apps chooses by default to install to external, nothing u can do to stop it. What u can do is after you installed/updated the apps, simply move it to internal.

    Simple as that.

    CM Settings -> Allow moving of apps to external. That is manual moving of apps to external. It is not preventing apps by default to install to external.



    Installera appen "App 2 SD Free", så går det lite enklare att hålla kolla på allt.

    /Söder
     
    Last edited: 26 feb 2011
  20. Unlogic

    Unlogic Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 maj 2010
    Inlägg:
    62
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Google har äntligen fixat MMS buggen i och med Gingerbread!

    Nu skalas bilderna man skickar med MMS ner till vettigt storlek. Tidigare kunde de bli över en meg stora vilket få operatörer här i Sverige tillåter så man fick gå omvägen via PicSay eller liknande applikationer för att skala om bilderna från kameran innan man kunde skicka dom via MMS.