Vad drar minst batteri? 3g eller wi-fi

Diskussion i 'Desire - Allmänt' startad av four911, 15 aug 2010.

1. Dockland

Dockland Android Apprentice Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    848
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 12,9" gen 4 (2020)
    Övrigt:
    Apple Watch 7 & 8 - MAC M1 - AirPods Pro2 & Max - Apple TV
    Vad har du för bandbredd på 3g?

2. Pallee

Pallee Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Om ni läste på sliden där man jämförde en 6mb fil vid 0:12:44 i föredraget (och där alla hänger upp sig på att dom kör 3G och inte turbo-3G) så kan man klart och tydligt läsa att wifi kör på 1 mbit/s. Jag har en uppkoppling mot nätet på 10 mbit/s hemma hos mig både upp och ner... och idag har ju många 100 mbit/s fiber varpå den trådlösa överföringen på 54 mbit/s begränsar. Jag skulle hävda att hela jämförelsen är föråldrad, men att den ger en fingervisning om vad som påverkar batteritiden.

3. Skywriter

Skywriter Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    142

MINA ENHETER

Ja jag läste på sliden och har påpekat att det är 3G. Hela resonemanget bygger på att WiFi är så mycket snabbare att det är tidsåtgången som blir den viktigaste faktorn.

Har du snabb lina och ok router kommer det att vara telefonens WiFi som är den största begränsningen. Jag får bara ut 1/10 av hastigheten i telefon mot i datorn när jag är uppkopplad på samma router.

I hans jämförelse är WiFi drygt 3ggr snabbare än 3G och så ser inte min verklighet ut. Jag har i princip samma hastighet med WiFi och med HSDPA. Det vore därför intressant att veta om HSDPA drar mer än UMTS.

4. honoka

honoka Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    15

MINA ENHETER

Jag skulle vilja påstå att om hastigheterna är desamma på WiFi som HSDPA så är det signalstyrkan som påverkar batteriförbrukningen. Låg styrka medför högre strömförbrukning och vice versa. Men resonemanget att WiFi faktiskt kräver en separat krets som måste hållas igång säger också att det inte är helt lätt att avgöra.

Jag antar då att WiFi alltid har högre signalstyrka än HSDPA pga av närhet till sändare

5. Skywriter

Skywriter Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    142

MINA ENHETER

Jag gjorde en skärmdump så alla lätt kan se

Påståendet att WiFi är drar mindre än 3G bygger alltså på att det går så mycket fortare att föra över data att det man förlorar i ökad strömförbrukning vid överföringen tar man igen med råge eftersom det går så mycket snabbare. När det gäller EDGE blir skillnaden ännu större eftersom EDGE drar nästan lika mycket som WIFI.

Detta är resonemanget som kanske gäller på sunkiga amerikanska nät men knappast för de här i Sverige som har turbo-3G i telefon. Det är dock intressant att det skiljer så lite i strömförbrukning på EDGE och WiFi. Om man som jag nästan bara får 2G på jobbet så kommer man spara batteri genom att ha WiFi igång :)

6. Pallee

Pallee Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Jag gjorde körde ett litet test mot bredbandskollen.se från telefonen och datorn:

Dator:
    Skicka:9,53mbit/s
    Ta emot: 9,85mbit/s
    Svarstid 8ms

Telefon:
    Skicka: 8,06mbit/s
    Ta emot:9,73mbit/s
    Svarstid: 28ms

I båda testen var de kopplade mot samma router och malmö som mätserver.
    Jag misstänker att en begränsning hos telefonen är att bredbandskollen.se använder sig av flash för att utföra testet, men jag anser ändå att det är uppkopplingen som begränsar...

är det förresten någon som vet något om vilken genomsnittshastigheten för Sveriges olika turbo-3g nät är? min 3g-anslutning är dock strypt till 1mbit/s för att jag är för snål :P men jag vet också att jag får vad jag betalar för så länge jag har täckning.