Fråga: Vad finns det för egentliga anledningar att flasha custom ROMs på S2?

Diskussion i 'Galaxy S2 - ROM-filer och utveckling' startad av Khan, 8 jan 2012.

1. masze

masze Android Veteran Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 714
    Telefon:
    12 Pro Max

MINA ENHETER

Telefon:
    12 Pro Max
    att flasha i odin eller cwm är ju inte direkt krångligt, + att det finns väldigt bra guider här på forumet om man är osäker..

2. Khan

Khan Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Haha, jag fattade inte ens att det var en equalizer. Tror jag klickade på appen en gång, sen gick ur utan att kolla mer, och sen mest störde mig i bakhuvudet att den gick i bakgrunden jämnt. :)
    Tur att jag ej använde då eftersom jag inte kommer sakna den nu.

Tänkte rota så fort jag satt in mig i det(finns några appar som kräver root och min telefon är låst dessutom och har ett till SIM som jag kör då och då), men är det så svårt? Skummade igenom en länk och där verkade det vara simpelt att roota.
    https://swedroid.se/forum/62994-unlock-root-nagon-som-testat.html

Är det någon särskilt som gör att du gillar Siyah-kerneln? Snappat upp namnet här och där, men ej satt mig in i de olika kernelsen än. Vad gör den bättre än de andra("One Kernel to rule them all" är ju ett rätt kaxigt påstående :)).

Vad är Odin eg? Aldrig hört talas om innan jag fick min S2a. Är det något Samsungspecifikt? Är ju van vid cwm från mina andra telefoner. Finns det några fördelar med Odin? Annars känns det meckigt att sätta sig in i ett nytt system(man är bekväm). Funkar ROM-manager med Odin?

3. moparlinke

moparlinke Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    642

MINA ENHETER

Du får flasha tex chainfire root med Odin.
    Sen kan du lägga in rom och flasha från cwm.

Odin behövs om du ska flasha in orginal rom å kernel.
    Dock kan du ju ta backup i cwm så fort du rootat den

4. -ix-

-ix- Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    29

MINA ENHETER

Ni missförstår mig...med rätta säkert! :) Menade aldrig att det var svårt, men man kommer ju inte undan att luska rätt på en metod och sen faktiskt göra det, och just nu har till och med det steget känts lite drygt, hehe.

Ägnar för tillfället överblivna minuter åt att ändra key mappning till tangentbordet så jag kan använda ett externt till luren, sen blir det väl root-äventyret. :)

Säg gärna till om du/ni lyckas roota med den nya enklicksappen. Känns ju lagom bekvämt!

5. Khan

Khan Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Testade ej nya enklicksappen då den tydligen bestod av snodd kod från två andra enklickslösningar(enligt lifehacker). Men körde Akilles guide här på Swedroid(även om det fanns två andra enklickslösningar) för att få det ordentligt gjort med mindre risker. Den var också riktigt lätt och gick fort.
    https://www.google.com/accounts/Ser...TjxVoQ3tvYb5bTwvapU_8wQH_DI/edit?pref=2&pli=1

Enda du behöver är Kies(för usbdrivrutinerna), Odin och sen korrekt fil för just din telefon(finns på XDA). Gick fort och var lätt. Nu ska jag bara stoppa in Gingermod också, sen är jag nöjd. Tills officiella ICS dyker upp. :)

-ix- gillar detta.
  6. lono

lono Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    88

MINA ENHETER

För mig det var denna tråd jag läste det i. Också testat Gingermod nu, och den har DSP Manager. Riktigt bra ROM. Kan anpassa knapparna i notifikationsfältet(och mycket mer) inbyggt.
    Gillar också att man kan välja precis vilka samsungappar man vill ha.