Vad kommer efter Quad-core?

Discussion in 'Allmänt' started by Poptot, Mar 15, 2012.

1. PingviN

PingviN Youth Droid Medlem

Telefon:
    Xperia XZ2 Premium

MINA ENHETER

Telefon:
    Xperia XZ2 Premium
    Övrigt:
    Garmin Vivoactive 3
    Det är 4 kärnor som följer ARMs standard för High Performance och en kärna som är speccad för Low Performance. Samtliga 5 kärnor är power gated vilket betyder att de stängs av helt när de inte används. Fördelen med den sista kärnan är att den kan köra enkla uppgifter där någon vidare prestanda inte behövs samtidigt som den drar mindre. Nackdelen är förstås att den tar upp mer kisel vilket leder till högre tillverkningskostnad och även risk för strömläckage. Gissningsvis är det här kompensering för att Nvidia är fast på 40nm tillverkningsteknik.

Framtiden? Ja, jag hoppas verkligen att hexacores är många år bort och jag ser hellre att prestanda/kärna ökar istället för att man trycker in fler och fler kärnor som inte gör någon vidare nytta.

2. tjtj

tjtj Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Närmsta åren så är det ökad prestanda per kärna och klockcykel som gäller. Det är mkt stor skillnad mellan t ex en modern intel sandy-bridge och en Cortex A9-kärna även om de skulle köra på samma klockfrekvens (ca 3-4ggr har jag för mig). Många vet ju inte detta utan tror att GHz och antal kärnor bestämmer hastigheten.
    Att en desktop CPU är så mkt snabbare beror inte på att Intel/AMD är bättre än ARM & co på att göra processorer, utan detta kostar en massa transistorer och kiselyta, så det krävs ju framsteg i tillverkningsteknik för att hålla nere effektförbrukningen för mobilbruk när prestandan per kärna ska ökas (vid samma klockfrekvens).

Last edited: Mar 16, 2012
  3. plun

plun Android Medlem

MINA ENHETER

4. Redneck

Redneck Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

sixcore ^^

5. Reconnnn

Reconnnn Professional Droid Hedersmedlem

MINA ENHETER

Jag tror inte vi kommer se mer än quad core på ett tag då det inte behövs eftersom det är väldigt få som verkligen kan programmera för quad eller dual core. Den enda vinsten med quad i dagsläget är multitasking som blir bättre.

Men det finns inget som säger att en quad core telefon drar mer ström än en dual core. Snarare tvärt om då en quad core har en krympt arkitektur vilket drar mindre ström sen är det även så att en kärna som inte används drar ingen ström.

Men det vi kommer se är fler krympningar så det kläms in fler transistorer på samma yta. Vilket betyder att mer kan göras på varje processor cykel.

Hexacore tror jag inte vi kommer se på flera år. Däremot kommer vi se antalet kärnor i gpun öka ordentligt eftersom där kan man verkligen utnyttja många kärnor.