Vad kommer jag att tjäna på att roota?

Diskussion i 'Desire - Allmänt' startad av Svajen, 1 jul 2011.

1. benhur

benhur Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    207
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    xiaomi redmi note 4 / Huawei P8‎

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    xiaomi redmi note 4 / Huawei P8‎
    Testa med att boota om maskinen, har hänt mig med någon gång när man har grejat med allt möjligt ett tag att den inte vill hitta skivan.Sedan högerklicka på ISO n och "skriv till skiva" (jag kör Linux Mint) och det är ganska likt Ubuntu eftersom det är Ubuntu i botten.

2. leolulz

leolulz Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    251
    Telefon:
    Note 8

MINA ENHETER

Telefon:
    Note 8
    Övrigt:
    Chromecast
    Var nog lite otydlig :) Du tankar hem Gparted precis som ett program du gör i windows /mac när du är inne i operativsystemet (i detta fall ubuntu).

Kommer inte ihåg redigt vart det låg men tror det fanns något liknande google market i ubuntru där du kan söka på gparted och ladda hem det :)

3. Drappe

Drappe Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Jag lånar tråden lite :P

Jag håller på att roota nu men jag hade USB kabeln i när jag startade unrevoked och sedan började den installera eller va den gjorde så bockade jag av " Disable security on phone", blev det S-ON då? Kan man se det efteråt om det blev S-ON? Vad är skillnaden mellan S-ON/S-OFF?

4. Svajen

Svajen Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Det löste sig! Var bara tvungen att säga till Parallels Desktop (emuleringsprogrammet jag använder) att använda min fysiska CD/DVD-spelare i Ubuntu. Bränner skivan nu så får vi se hur det går!

Om det fungerar och jag skapar partitionen, vad gör jag efter det? Är det bara att öppna XP (när jag har min backup av SD-kortet) och föra över allting igen, eller måste jag föra över till rätt partition osv.?

5. Svajen

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Nej, nu fattar jag ingenting... det gick att bränna på skivan men den autostartar inte genom att öppna programmet självt, utan ger mig bara en mapp med massa filer som inte går att göra någonting med.

Så här ser det ut:

Blir mäkta irriterad!

Måste man använda Gparted eller finns det något liknande som fungerar till Windows XP? Linux är ett enda stort frågetecken för mig just nu!

Det var så jag gjorde... tror jag. :o

De enda alternativen som fanns på Gparteds hemsida var en .zip och en .iso-fil. Båda innehöll samma filer.

EDIT: Nu hittade jag dock Gnome Partition Editor i Ubuntu Software Center. Ska kolla om det funkar bättre!

EDIT2: JAAAA!! Det öppnades! Tack gode gud. Höll på att få ett psykbryt. :D

Last edited: 2 jul 2011
  6. Svajen

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Nu har jag partionerat enligt guiden. Stängde sedan ner programmet, valde "Ladda" i telefonen och drog ut den. Nu står det "Säkert att ta bort SD-kort" samtidigt som kortet inte hittas alls i telefonen (står: "inte tillängligt" i SD-inställningarna).

Hur ska detta lösas?

EDIT: Startade om telefonen... pfftt... haha! Nu verkar det fungera igen. "Totalt (och tillängligt) utrymme 2,71 GB". Tror det stämmer perfekt eftersom jag har ett kort på 4 GB!

Last edited: 2 jul 2011
  7. leolulz

Mottagna gillanden:
    251
    Telefon:
    Note 8

MINA ENHETER

Telefon:
    Note 8
    Övrigt:
    Chromecast
    Bra att det löste sig :) Allt funkar när man letat lite ;)

För övrigt, du kommer bara kunna se din FAT32 (partitionen där du lagrar bilder, musik osv.) i windows, din EXT3 kan inte visas i windows, därav var du tvungen att emulera linux också :) Beroende på vilken rom du väljer så kommer det fungera olika med hur du aktiverar så att appsen hamnar på EXT3.

T.ex. i MIUI-XJ D2-EXT XPART så konfigureras det automatiskt så du behöver bara börja ladda hem apps när du startat! :)

Vissa roms har som sagt A2SD+ support, för att aktivera så att appsen ska hamna på EXT3 då så måste du ladda hem en s.k. Terminal Emulator (finns på android market, du tankar nämligen ner den till din telefon). Sen öppnar du den och skriver:

su
    a2sd cachesd
    a2sd zipalign

(enter på telefonen efter varje rad jag skrev).

Svajen gillar detta.
  8. Svajen

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Tack återigen! Märkte att bara FAT32-partitionen var synlig både i telefonen och i windows. Allt börjar bli klarare nu efter man gått igenom allt det här. :)

Laddade ner Insert Coin-romen du länkade och valde versionen med A2SD+-support. Gäller Terminal Emulatorn även när man har en ROM med den supporten eller gäller det bara när man installerat en ROM som inte har det? :)

Håller på att installera nu för övrigt! Får se hur det går. :)

9. Svajen

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Än så länge fungerar det helt perfekt! Installerade en ny radio också (från ett tips i "dålig mottagning"-tråden). Fasen vad härligt att det fungerade till slut! Fixar app- och SMS-backup nu. Tusen tack för er hjälp! Fantastiskt snällt av er att hjälpa en vilsen själ i Android-djungeln!

10. Inso

Inso Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    29

MINA ENHETER

om jag inte minns fel fungerar bara unrevokeds metod för s-off på den amerikanska versionen av desire.
    Just nu har du s-on. Vilket är standard.
    S-off behöver man främst om man vill byta hboot, partitionstabell på systemminnet. Det är bra för att få plats med mer apps på minneskortet. Många behåller s-on, då det finns andra metoder för att få mer plats till apps, som app2sd+.

Du kan läsa mer på alpharev.nl.
    Själv skulle jag rekommendera att strunta i det för nu. När man rootar och håller på med roms för första gången är det förvirrande nog.
    Så var det i alla fall för mig. :)

--
    Sent from my phone.

Last edited: 4 jul 2011
  11. leolulz

Mottagna gillanden:
    251
    Telefon:
    Note 8

MINA ENHETER

Telefon:
    Note 8
    Övrigt:
    Chromecast
    Bra att allt funkar för dig nu :)

Iallafall för A2SD+, så tror jag för nuvarande att man måste köra terminal kommandona varje gång man drar in en NY rom (om inte rom tillverkaren har något sorts eget script som gör detta). Du kan ladda hem en app från market som heter Quick System Info PRO för att kolla om du har A2SD+ på :)

12. Drappe

Drappe Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Tack för svaret! :D

13. Svajen

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Laddade ner appen och såg information om A2SD+, vilket visade att plats på min partition är använd. Det i sin tur borde betyda att det redan är igång. :D Hoppas jag!

14. Svajen

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Funderar starkt på ett ge MIUI ett försök ändå. Men det som stoppar mig just nu är HTC Hub som kom med InsertCoin. Sjukt bra att kunna ringa upp sin telefon från hemsidan och spåra/låsa den om den blivit snodd eller tappats bort.

Jag vet inte om den möjligheten försvinner om jag byter till MIUI.

Anledningen till att jag är sugen på att byta är batteritiden... nu det senaste har jag jobbat och haft mycket dötid vilket jag använt till att surfa, kolla YouTube-klipp, läsa PDF-filer och så vidare.

På en jobbdag på 6 timmar när jag använt den någorlunda flitigt kan batteritiden gå ner i 20-30%. Då har jag ändå avstängt wifi, gps, sync och har ljusstyrkan på mittersta inställningen i Strömkontroll. Jag vet inte om det är normalt, men det låter oerhört mycket! Får ladda den direkt när jag kommer hem och på natten igen.

15. leolulz

Mottagna gillanden:
    251
    Telefon:
    Note 8

MINA ENHETER

Telefon:
    Note 8
    Övrigt:
    Chromecast
    Finns kanske nån app på market som kan göra samma sak, men det är jag tyvär inte helt 100% på :ehm:

Tycker det låter lite väl mycket, jag laddar min varje natt fast den brukar ligga runt 20-30% när jag ansluter den till laddarn på natten. Har idag använt den utan laddare sedan kl11, har lyssnat på musik i ca 2 timmar, spelat lite spel samt kollat lite på internet (med flash player) och ligger nu på 61% och kör på ca 65% ljusstyrka :)

Såg att du tidigare skrev att du tyckte det såg lite b ut ;) Du kan ladda hem t.ex. Launcher Pro eller ADW.Launcher från market om du helt och hållet vill byta ut den vanliga miui launchern som jag antar att du menar :)

Kom även ihåg att senaste miui versionerna inte finns på svenska. Fast det finns en smart app som heter MoreLocare2 från market som du kan ladda hem så att en del program, som finns översatta på svenska, blir på svenska. Fast själva miui operativsystem kommer tyvär fortfarande vara på engelska. Kanske inte är något problem för dig det vet jag inte men här har du lite tips om det iallafall! :)

Last edited: 5 jul 2011
    Svajen gillar detta.
  16. Dagon^

Dagon^ Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    35

MINA ENHETER