Vad menas med att roota?

Diskussion i 'Allmänt' startad av WX5, 18 maj 2011.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. WX5

WX5 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    15

MINA ENHETER

Läser i många trådar att ni rootar era mobiler. Varför gör man det och till vilken nytta? Förlorar man det man gjort med sin mobil? Typ som en fabriksåterställning.

Som sagt jag är helt grön på detta men jag vill lära mig. :)

2. Donre

Donre Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    84

MINA ENHETER

Det är bra att du vill lära dig men du kanske borde söka lite innan du startar en tråd om ett ämne som har tagits upp minst ett tiotal gånger. I översta vänstra hörnet finner du swedroid wikin med massa information om rootning mm.

3. TookieDroid

TookieDroid Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    159
    Telefon:
    iPhone XS 256GB

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone XS 256GB
    Att roota mobilen är som att bli Admin. Typ som en dator så brukar det finns ett administratör konto och ett gäst konto. Utan root=gäst, med root=administratör.

Med root så kan du nå filer som du annars inte kan utan, sen kan du frysa/ta bort program som följde med telefonen som du annars inte heller kan ta bort utan root :)

4. Erknlssn

Erknlssn Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

Men med tanke på att de flesta sökträffar leder till inlägg som dina tycker jag att det borde lättare för dig att ge en enkel förklaring på ett så, enligt dig, överarbetat ämne...

En annan god idé vore ju om någon kunnig kunde fylla på swedroids wiki med bastermer som t.ex. root och rom som artiklar, istället för att man ska leta sig in på sjätte sökträffen om man söker på root

Detta är bara mina trötta reflektioner :)

Sent from my Nexus S using Tapatalk

Last edited: 19 maj 2011
    -WR- gillar detta.
  5. WX5

WX5 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    15

MINA ENHETER

Tack för svaret. Då förstår jag bättre vad det menas.

6. TookieDroid

TookieDroid Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    159
    Telefon:
    iPhone XS 256GB

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone XS 256GB
    Inga problem :)

7. G4il1

G4il1 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    354

MINA ENHETER

Så att gå in på Wikin gå till FAQ och klicka på "Vad är root och varför roota?"
    är inte tillräckligt bra ?

Alternativt läsa i Stickytråden: Android FAQ (Bör läsas innan man skriver!) :-)

Det finns jätte mycket info som dessutom är satt som relevant så man slipper leta bara man tar sig tid att faktiskt läsa och inte bara kasta sig iväg och ställa en fråga.

Last edited: 20 maj 2011
  8. kent_

kent_ Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    58

MINA ENHETER

om man har root på sin telefon kan man också flasha custom roms. det är egenbygda romar. om man ska byta rom så räcker det inte bara ed root men det beror på vilken telfeon man har. man kan också överklocka. man kan göra det mesta!

9. Erknlssn

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

Givetvis finns det om man letar lite, men jag tror fler skulle hitta det innan dom frågar om t.ex. "root" fanns som en egen artikel i wikin, inte gömt under FAQ eller ordlista. Alltså så att den artikeln kommer upp som första sökträff (för den lär ju få "mest" relevans då).
    Så det vore ju toppen om någon tapper (kunnig) själ kunde fylla på lite. :)

Att bara säga sök tycker jag blir lite irriterande i längden.
    Bättre att svara "du kan läsa det i stickyn" eller "här har du en söklänk [länk till google som får en vettig träff]"
    Tanken med det senare är ju att folk kanske ska fatta hur man ska formulera sig i sökfält för att få fram det man vill, då det i vissa fall är lättare sagt än gjort.

Ännu en gång svarar jag i denna tråd precis när det är dags för att sova, verkar vara en ond cirkel, hehe.
    Hata jobb :(

10. Donre

Donre Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    84

MINA ENHETER

Den är inte gömd någonstans. Tryck på swedroid wikin - skrolla ned nån cm och välj: "vad är root". Det är en egen artikel i wikin.

Och du tycker inte att det blir irriterande i längden att folk skapar nya trådar om ämnen som redan har behandlats dussintals gånger?

http://lmgtfy.com/?q=android+root

11. Erknlssn

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

Ja men skit i att förstå vad jag menar då...
    Dessutom leder den länken (åtminstone när jag klickar) till en artikel på en annan sida.
    Således kommer det inte upp som första träff om man söker i wikin
    Det jag menar med gömd är inte att det inte går att hitta utan att det skulle gå att göra enklare att hitta vilket skulle leda till att det blir färre trådar i stil med den här.

Jo det är irriterande men det blir en trevligare stämning om man svarar lite bättre än "sök". Det är åtminstone uppfattningen jag har fått av de forum jag har varit/är aktiv på.

Om du inte redan märkt det så har vi avhandlat vad root innebär redan så du är lite sent ute ;)

12. Donre

Donre Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    84

MINA ENHETER

Min länk var ett svar till meningen: "Tanken med det senare är ju att folk kanske ska fatta hur man ska formulera sig i sökfält för att få fram det man vill, då det i vissa fall är lättare sagt än gjort". Öppna google - skriv in android root - tryck på enter.

13. Erknlssn

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

Notera "i vissa fall" ;)

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.