Vad saknas för tethering på nordiska Magic och hur fixar vi det?

Diskussion i 'Magic' startad av Andreas, 26 jun 2009.

1. TheNano

TheNano Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

en sådant fanns i Service Manualen eller minns jag fel kanske ...

2. hobbes

hobbes Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Vet inte om det hjälper er, men jag har kompilerat och bootat en egen kärna för Vodafone-varianten av Magic. Har precis börjat hacka Magic, så jag är inte helt inläst på hur långt de kommit på xda-dev. En del ROM:ar verkar ju ha egna kärnor, standardkärnan på Vodafone-magic har inte netfilter vad jag kan se. Jag har inte försökt köra tethering, bara kollat vad som är påslaget i config.gz.
    Är det säkerställt att HTC har en egen fork av kerneln? Vilka options är det som finns i config på HTC-versionen som inte mappas i det publika kernel-trädet? Det verkar både besvärligt för och korkat av HTC om de gör en egen fork av kerneln. Det finns ju en hel del stora företag som gått på pumpen när de försökt göra det utan att släppa koden.
    Vad visar
    Kod:
    adb shell cat /proc/version

på HTC-telefonen?

Används fler moduler än wlan.ko?
    Kod:
    adb shell lsmod

wlan.ko ligger utanför kernel-trädet och måste kompileras för sig.

Jag kan posta några stolpar om hur jag kompilerat om någon är intresserad/tror att det hjälper.

3. gruffy

gruffy Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13
    Telefon:
    Pixel 7

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 7
    Absolut! Tänkte precis börja meka med det...detta kan ju bli en bra början på en Wiki!
    Mvh
    Gruffy

4. ehnvis

ehnvis Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    49
    Telefon:
    LG G5

MINA ENHETER

Telefon:
    LG G5
    ROM:
    Orginal
    Flertalet MSM7200A specifika instruktioner saknas samt en hel del annat som HTC har pillat på. Har varit i kontakt med dem men de säger att de inte har någon support på mjukvaran och jag får kontakta google devs på deras grupper som i sin tur pekar mig tillbaka till HTC. Snacka om moment 22.

För en Vodaphone Magic (som mer eller mindre har samma uppsättning som en Dream) så kan man kompilera om kärnan utan problem. Den ska dessutom redan vara utrustad med allt som behövs för netfilter och iptables.

5. ehnvis

Mottagna gillanden:
    49
    Telefon:
    LG G5

MINA ENHETER

Telefon:
    LG G5
    ROM:
    Orginal
    I service manualen finns ingen sådan ritning nej.

6. hobbes

hobbes Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Följande är gjort på Ubuntu 9.04 (64-bit)

Det är lite pill att sätta upp miljön, men när man väl fått till det flyter det på ganska smidigt.
    Vad jag gjort är i stora drag följande:
    1. Hämta version 2.6.27 från git-repon (Noll koll på git, men det verkar mest vara fixar som kommit in på sistone så latest and greatest är säkert OK)
    2. Hämta pre-compiled toolchain från git repon (jag klickade på snapshot för att ladda ner)
    3. Byggt kärnan enligt instruktioner på denna länk.
      Kan sammanfattas såhär (utförs i ett bash-shell)
      Kod:
      cd [kernel_source_path]/msm
      export ARCH=arm
      export CROSS_COMPILE=[path_to_toolchain]/arm-eabi-4.2.1/bin/arm-eabi-
      make mrproper
      gunzip -c [path_to]/config.gz > .config
      make oldconfig
      make menuconfig

Förändra config enligt önskemå
      Kod:
      make EXTRAVERSION=-custom_name zImage

4. Packat om boot.img med den nya kärnan [kernel_source_path]/msm/arch/arm/boot/zImage och (både modifierad och omoddad) ramdisk enligt instruktioner här. Jag använde min egen boot.img från nandroid backup som bas för ramdisken. (Jag kan posta mkbootfs och mkbootimg kompilerad för 64-bit Ubuntu om någon har glädje av det)
    5. Bootat med
      Kod:
      fastboot boot boot-new.img

Det som återstår är att bygga wlan.ko, som inte byggs i det vanliga kernel-bygget, utan ligger i en egen repo och kräver särkilda byggsteg. Mer om hur det byggs här. Sedan måste den ersättas i /system/lib/modules. Antar att man får knåpa ihop en update.zip och flasha enligt uppdateringen för ADP varianten.

En liten parentes
    Först avkommenterade jag allt som har med wlan att göra från init.sapphire.rc i ramdisken eftersom wlan.ko ligger i /system/lib/modules och tillhör den kernel som ligger på telefonen. Jag slog också av wifi på telefonen innan jag stängde av och startade i fastboot-läge för att minimera chanserna att wlan.ko laddas. Laddning av moduler för fel kärna kan ju ge diverse spännande effekter. Nu har jag testat att boota utan dessa förändringar, och det går bra det med, men wlan funkar såklart inte.

Om jag har tid och andan faller på ska jag försöka göra en utförligare beskrivning, är inte säker på hur jag fick ut kernel-koden med git, sen var det lite labbande så jag har inte exakta kommandon nedtecknade.

Om det är som du säger så borde man kunna kontakta FSF och hoppas att det tar skruv.

7. Andreas

Andreas Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Hej Hobbes! Stora tack för ditt bidrag. jag har ont om tid att hjälpa till innan mitten av Augusti men följer utveckligen med stort intresse.

:-)

8. mikecomputing

mikecomputing Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hmmm var intre så säker på att de släpper koden. Nvidia/ATI kör ju closed drivers för för sina GFX drivare tex....

Fast verkar som man kan kringå GPL om de är kompilerade som moduler....

Last edited: 22 jul 2009
  9. mikecomputing

mikecomputing Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Problemet med tethering är väl att operatörerna kan bli snea de vill tjäna pengar på det också så klart. Därmed ger de HTC och andra påtryckningar att inte ha det med som standard. De sitter ju lite i knöäet på varandra. HTC är beroende av att sälja mobiler och operatörerna vill ha in pengar på sina tjänster.

Därmed är kanske inte HTC så villiga att lämna ut all infon.

Bara en teori.

10. TheNano

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Litte fult kanske men jag har skicka email till 4 personer som har gjort de senaste ändringarna i git repon för msm , jag hoppas att de svarar vi väntar ett dygn så får vi nog se!

11. TheNano

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

wow fick svar vi får se hur långt jag kommer!
    edit :
    Så här långt så säger google att det är HTC som har fixat detta röra och att de inte vet ifall det finns patchar i htcs kärna! om jag får ska jag klistra in svaren från Googles devel.

12. ehnvis

Mottagna gillanden:
    49
    Telefon:
    LG G5

MINA ENHETER

Telefon:
    LG G5
    ROM:
    Orginal
    Nja denna teori gäller väl i stort sett bara amerikanska operatörer, de svenska har ju aldrig sagt ifrån och använda sin mobil som modem har man ju kunnat göra i åratal med vilken annan mobil som helst.

13. ehnvis

Mottagna gillanden:
    49
    Telefon:
    LG G5

MINA ENHETER

Telefon:
    LG G5
    ROM:
    Orginal
    Toppen, hojta när du vet mer.

14. TheNano

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Svar från google . som ni vet det läser man nerifrån och upp! Många tackar till Mike Lockwood från Google för hans snabba svar! hoppas att htc folket svarar like snabbt!

15. ehnvis

Mottagna gillanden:
    49
    Telefon:
    LG G5

MINA ENHETER

Telefon:
    LG G5
    ROM:
    Orginal
    Mike verkar vara en bra kille att snacka med och det kan jag ju inte säga att supporten på HTC är. De säger bara att de inte har support på mjukvaran och att vi får vända oss till google. Iaf var det svaren jag fick från dem.

Hoppas du får bättre svar från dem.

16. TheNano

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

jag har direkt meilat lite devs. med @htc.com email adresser , deras support får DRA åt H...e

17. TheNano

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Edit Nejdå! Det visar sig att vi hade ext2 support från början , även ext3 finns där!

Jag fick ext2 att funka nu! kompilerade med ext2.ko, funkar modulerna så kan man lägga till andra funktioner kanske utan att kompilera om hela kärnan.
    Har någon ext2 support på sin Nordiska ? jag har lagt till module men nu ska testa att tag bort den och se om det funkar ändå!

18. kenkarniff

kenkarniff Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Följer denna tråd med spänning!

19. Andreas

Andreas Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Japp, binary blobs är "ok" så länge man inte gör förändringar i kärnan. Många blobbar har även ofta en liten modul som är open sourced och som sitter emellan kärnan och blobben.

20. TheNano

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

kan moduler vara inbyggda i kärnan eller måste stå som .ko filer utanför ?