Vad ska man tänka på vid hotellvistelse?

Diskussion i 'Off Topic' startad av que, 2 jan 2016.

1. que

que Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2
    Inte bestämt vilket hotell jag ska boka men lär välja där frukost ingår i priset...

2. Facemeat

Facemeat Köttfejset Medlem

Mottagna gillanden:
    550
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 12 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 12 Pro
    Frukost på hotellet är värt det, finns inget smidigare än att bara gå ner och äta allt man orkar. :)

3. Cupcakes

Cupcakes Mobilberoende Moderator

Mottagna gillanden:
    8 355
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Att äta på en restaurang som finns på ett hotell är som att äta på vilken restaurang som helst - du måste inte beställa en meny. Du kan beställa vanliga rätter. Be att få kolla på menyn bara. :)

Mat i lobbyn är inte jättevanligt längre, ofta finns det en restaurang i anslutning till lobbyn där det serveras diverse mat. Både enklare rätter, till finare.

4. que

que Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2
    Har en till fråga. :)

Gäller incheckningen: Får man bara nyckeln och sen letar man själv efter rummet? Eller får man hjälp?

5. Facemeat

Facemeat Köttfejset Medlem

Mottagna gillanden:
    550
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 12 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 12 Pro
    Du får nyckeln/kortet och dom i receptionen brukar säga hur du ska gå. Skulle du mot all förmodan inte hitta så kommer dom nog att visa dig. [emoji4]

6. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 196

MINA ENHETER

Jag använder alltid något annat kort i strömbrytaren då jag aldrig vart på hotell som har en riktig läsare utan de är bara enkla brytare. En gång var det busskortet och jag brukar då lämna kortet i läsaren, ibland då strömmen går om jag går ut och laddar t.ex datorn.

Däremot blev jag av med mitt busskort då en städerska trodde det var hennes kort (busskort för en annan del i landet så inte att det var hennes busskort utan kortet de har för att få ström. Tog mig 1-2v att få tillbaka kortet :(

7. que

que Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2
    Tycker ni att man bör låta städerskan göra "rent" i rummet varje dag? Btw, jättebra svar av alla! :)

8. Cupcakes

Cupcakes Mobilberoende Moderator

Mottagna gillanden:
    8 355
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Ja, varför skulle du inte?

9. drzap

drzap Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 191

MINA ENHETER

Que, slappna av. Hotell är som att bo hemma hos en bekant, fråga på hotellet om du undrar något. Tänk på att vad du än undrar och/eller gör så har de som jobbar där redan varit med om det. Att äta allt på hotellet tycker jag är tråkigt och dyrt, det finns säkert en massa andra billiga matställen runt omkring för lunch och middag.

Kortversion. Kom som du är, packa som du vill. Även plastpåse är ok om det inte är 5000+ per natt hotell. Frukost är för det mesta bra på hotell, annan mat äts där du vill och har råd. Passa på att njuta av pool, bastu, gym osv om det finns på hotellet och ingår i priset.

Personligen brukar jag bo på de billigaste hotellen om jag måste betala det själv. Då får man mer pengar över till annat. Dessutom är billiga hotell oftast mer charmiga och man träffar trevligare gäster i lobbyn. Betalar andra så bor jag där de tycker att jag ska bo.

10. que

que Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2
    Tack för alla svar! Vet om att jag ställer på tok för många och konstiga frågor. Men jag är en sådan person, vet jag "inget" så vill jag lära mig så mycket som möjligt. :)

En sista fråga, sen är jag klar: ;)

Får man äta i sitt eget rum? Alltså är det "tillåtet" att ex. äta en hamburgare eller pizza som man köpt ute? Eller frukter och läsk och liknande? Kan man lämna dem framme eller kommer städerskan att slänga allt som finns på bordet?

Som sagt konstiga frågor, men jag är nyfiken. :o

Ang. frågan om städningen. Undrade eftersom man kanske är för trött och vill sova lite extra men det är då städerskan kommer. Går det bra att strunta i städningen. Eller "rekommenderas" det att man får sitt rum städat.

Så, that's it! Inga fler frågor... :innocent:

11. ASR

ASR Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    1 016
    Telefon:
    Galaxy S22

MINA ENHETER

Telefon:
    Galaxy S22
    jodå klart du får ta med käk jag la tom in egen köpt dricka och annat i minibaren sist jag var i turkland så det är inga problem afaik, men det kanske skiljer sig från hotell till hotell

Last edited: 13 jan 2016
  12. drzap

drzap Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 191

MINA ENHETER

Angående äta. Alla hotell har sina egna regler, en del vill inte att du äter saker som kan sätta lukt i gardiner och dyl. Andra tycker att det är ok. Dyra hotell är mer förbjudande än billiga. Frukter och läsk/godis är alltid ok. På en del hotell kan det finnas en speciell plats att äta hämtmat. Städerskan kommer inte att städa bort din halvåtta snickers från bordet innan du checkat ut.

Strunta i städningen beror ju på hur mycket du skitat ner rummet men ett par dar går nog bra. Häng upp stör ej skylten och sov så länge du vill, när du tagit bort skylten så kommer de att städa om det inte är allt för sent (16:00)

13. que

que Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2
    Spelar det någon roll vilken tid man checkar in? Kan man göra det vilken tid som helst? Ex. på kvällen? Det står på de flesta sidor att det är från 14.00. Eller finns det en gränstid, ex. senast kl. 20.00? Eller är det så att det går när som helst om receptionen är bemannad 24/7?

Last edited: 14 jan 2016
  14. Buzz

Buzz Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 219

MINA ENHETER

De kan ha en sista tid när de garanterar att bokningen fortfarande gäller, t.ex. kl 18. Men det brukar gå bra att säga till vid bokningen om att man vill komma senare och då håller de rummet till den tiden man kommer överrens om.

15. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    47 180
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Du kan också checka in tidigare än så, och har du lite flyt finns ett rum redo. Klockan 14:00 är först när de garanterar att ett rum finns tillgängligt. Finns inget färdigt rum kan du i regel lämna väskorna i lobbyn så länge.