Vad tycker ni om N10 /N10+ nu efter lanseringen?

Diskussion i 'Galaxy Note 10 / Note 10+' startad av 3kgt, 7 aug 2019.

  1. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 289
    Mottagna gillanden:
    8 136
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Det är just kombinationen (snabbladdningen) och värmeutvecklingen som sker under tiden som sliter på batteriet extra. Att spela och telefonen blir varmt är mycket mindre slitsamt.
     
    Last edited: 16 aug 2019
    Kristy gillar detta.
  2. OneBlue

    OneBlue Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2017
    Inlägg:
    673
    Mottagna gillanden:
    490
    Jo men just värmen under laddning..alltså jag vet inte tänker beror ju på hur varm den blir.

    Min lillasysters iPhone 8 har en seg långsam laddare och utvecklar ingen värme men likväl är batteriet dåligt nu efter något år.

    Vet inte, tycker man ska använda mobilen på det sätt som passar en bäst själv utan att oroa sig allt för mycket.

    I värsta fall får man efter några år "råka" tappa mobilen och byta ut skärmen för runt 1500 självrisk med hemförsäkringen, då Samsung har som standard att även byta batteri vid skärmbyte.
    Så brukar erm...någon jag känner göra.
     
    Last edited: 16 aug 2019
  3. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 407
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Om något år när man kan få note 10 + för en rimlig peng är jag sugen att äga denna i några månader... Tror annars nex 3 blir min nästa telefon..
     
  4. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 289
    Mottagna gillanden:
    8 136
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Batteriet håller kortare tid än själva telefonen. Ofta har batteriet max 1 års garanti om inte mindre. Tänker du byta mobilen typ efter 1 år så behöver du inte bry dig så mycket om batteriet.

    Detta har jag ingen aning om att Samsung byter batteriet vid skärmbytet. Det är nytt i så fall för mig.
     
  5. 3kgt

    3kgt Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jan 2012
    Inlägg:
    300
    Mottagna gillanden:
    107
    Telefon:
    Samsung Note 9

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Note 9
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Lenovo P2
    ROM:
    Stock
    Telefon 3:
    Samsung S8
    Platta:
    Asus Zeenpad 3S 10 LTE
    Platta 2:
    Asus Nexus 7 2gen
    ROM:
    LineageOS
    Detta med 80% laddning har existerat i Android lurar, windows datorer, bilar, klockor m.m sen länge länge sen! (Nu fixar apple det i ios 13 och helt plötsligt så har dem en ny uppfinning :D ) Dock är det en funktion som försvann för några år sen, och en del enheter kan ha det som en inställning! Själv har jag alltid avaktiverat det på dem enheter som hade det då det är rena dumheten att man betalar för en enhet med X antal timmar/batteri styrka sen skall man endast kunna nytta 80%!
    Samma funktion finns även i bilar, bland annat fruns bil Toyota Yaris Hybird laddar endast till ca 80%, vilket är en fuling då En full batteri har en viss räckvidd som dem skryter med i reklamen sen när man väl köper bilen så är det en annan femma. Valet skall ligga hos kunden och ej ett tvång vore sig i bilar eller mobiler.

    Alla batterier mår bäst om man laddar under 80-70%. Men åter till detta med batterier så har vi en enkel ekvation i bilden


    Snabb laddning = Mer värmeutveckling = Sämre livslängd

    Batterier mår sämre av värme och extremt kyla.
    Visst har Samsung trådlösa laddare inbyggda fläkten (Bra grej/ide) men det innebär ändå ej att det inte skadar batteriet. Oavsett varumärke så är själva tekniken desamma, men dem berättar så klart aldrig om det i klartext då snabbladdningen leder till mera slitage på batteriet som är 6 månaders garanti -1 år, och efter det så måste man byta batteri eller tel vilket tillverkarna tjänar på
     
    tyvar1, Kristy och wmb gillar detta.
  6. OneBlue

    OneBlue Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2017
    Inlägg:
    673
    Mottagna gillanden:
    490
    Att det slits mer är nog inte så svårt att förstå, vad som är mer intressant är hur mycket mer det egentligen slits.
    Även mobiler utan snabbladdning kan ha dåliga batterier efter något år.
    Jag tycker bara innan man vet hur mycket mer det egentligen sliter inte ska vara så rädd och avråda folk från snabbladdning.

    Vad är egentligen bäst? Ladda den till 100 procent över natten långsamt eller snabbladda den till 80 procent på morgonen under tiden man duschar och äter frukost?

    Men ska bli intressant att prova ladda med nya laddaren när man nu kan få tag i den, om mobilen blir som glödkol så givetvis inge vidare bra funktion. :)
     
    kissidor gillar detta.
  7. yooz1e

    yooz1e Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2011
    Inlägg:
    250
    Mottagna gillanden:
    51

    MINA ENHETER

    Mycket teorier om batterier här... lite fakta.
    Är ju ett under att ni ens vågar använda mobilen, den slits ju!

    Min s6 edge använde jag mycket under 2.5år, och tycker inte batteriet påverkats märkvärt. Inte heller på min s9+ som jag hade från release datumet fram tills nykigen.

    En kompis hade en z3 kompakt eller vad den nu hette.. och han använder inte mobilen mycket å hans batteri hade svullit upp så bakluckan höll på spricka
     
  8. wmb

    wmb Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    7 021
    Mottagna gillanden:
    1 959
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Ehrm, fakta? Låter mest som upplevelser, precis som vi andra har delat med oss av, just upplevelser
     
    stealth.pilot, tyvar1, Droid96 och 1 annan gillar detta.
  9. 3kgt

    3kgt Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jan 2012
    Inlägg:
    300
    Mottagna gillanden:
    107
    Telefon:
    Samsung Note 9

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Note 9
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Lenovo P2
    ROM:
    Stock
    Telefon 3:
    Samsung S8
    Platta:
    Asus Zeenpad 3S 10 LTE
    Platta 2:
    Asus Nexus 7 2gen
    ROM:
    LineageOS
    Vi pratar om Snabb laddning och Snabb trådlös laddning! Ej normal användning/laddning.
    Och jag har googlat en hel del (senast 2018) och läst en del forskningar m.m om detta just tack vore min privata erfarenhet kring detta & just om bil batterier då jag har länge funderat på plugin/El och preminrar på diverse teknik, elbil,bil tidningar. Så klart kan jag ha fel! Men chansen är minimal då all forskning tyder på att värmeutvecklingen som sker i samband med snabbladdningen skadar livslängden. Därför har jag valt att skita i snabbladdning fast jag har det i alla mina laddare både trådlösa och med kabel. Why risk it?!
    Mobilens batteri: Så får du det att räcka längre

    Back 2 topic då ämnet har spårat ur från N10 till batterier :)

    En sak jag märkt om N10 i år att det snålas med kampanjer från Samsung! Varken trådlösa lurar eller nåt på köpet vilket brukat vara normal med dem andra lanseringarna? I alla fall så har jag ej sett nåt sånt. Enda är 1000 kr för din gamla tel.
     
    Jessie75 och Kristy gillar detta.