Vad tycker vi om Greta thunberg?

Diskussion i 'Off Topic' startad av Oceanic, 2 okt 2019.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. Millwad

Millwad Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2 064
    Telefon:
    Redmi Note 12 Pro 5G

MINA ENHETER

Telefon:
    Redmi Note 12 Pro 5G
    Hur bemöter man överbefolkning?
    Köttindustrin är väldigt aktuell för just överbefolkningen med, när vi använder 1/4 av jordens yta i förmån för boskapsindustrin så är det lätt att inse att överbefolkningen och vad vi äter faktiskt går hand i hand.

2. kajsthlm18

kajsthlm18 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    577
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 14 PRO MAX

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 14 PRO MAX
    Telefon 2:
    Pixel 6
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S6
    "Befolkningstillväxten måste minskas", inte i Sverige för att vi inte har det problemet, vem är vi för att be någon annan minska sin befolkning om vi ser att äta kött är vår demokratiska rättighet? Då har varje land och individ samma rättighet att göra vad hen vill ur sin demokratiska rätt. Eller är tanken att vi som lever i lyx samhället ska ställa krav mot andra för att vi ska fortsätta få äta kött?

Finns det något förbud mot att äta kött? Vad jag vet finns det bara en rekommendation.

Om du känner dig sjuk så ska du alltså inte få bekräfta det via en läkare? Är det dummaste jag hört. Jag känner många läkare och sjuksköterskor jag också och jag vet i många fall där vårdcentraler inte ger remisser till folk för att spara på pengar men i slutändan hamnar i komplicerade situationer. Om du vill besöka en läkare så ska du få göra det, du ska aldrig behöva känna att du slösar på någons tid när du känner dig orolig.

Om jag ska hålla mig till ämnet så gillar jag Gretas engagemang, en ung tjej lyfter upp en viktig fråga. Synd bara att många andra utnyttjar henne för att framföra sina egna agendan.

3. katho

katho Android Medlem

Mottagna gillanden:
    4 346

MINA ENHETER

Utbildning och radering av religion.

Du verkar rätt insnöad på köttindustrin.
    Är det inte bättre att du fokuserar på t.ex. husdjur som står för 14,5% av utsläppen av växthusgaser? Eller transporter och industri som står för typ 60% av utsläppen, globalt.

Köttindustrin (kött+mjölk) står för runt 8%, globalt.

Det går t.ex. åt lika mycket mat för alla hundar och katter i USA som det gör för 62 miljoner människor.
    Foderproduktion till katter och hundar står för runt 30% av den mänskliga matproduktionen.

Finns alltså en hel del "low hanging fruits".
    Environmental impacts of food consumption by dogs and cats

Fel fokus som vanligt.

4. Oceanic

Oceanic Android Veteran Medlem

Mottagna gillanden:
    4 328
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

MINA ENHETER

Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Jo att ha husdjur är idioti... Och sedan bajsar dom över allt så långt ögat kan nån... Intressant att som står för så mkt av utsläppen men alla torrfoder osv som går åt till mat till dom är ju helt klart något vi skulle kunna använda till bättre saker

5. Ascended

Ascended Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2 307
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus 13 16/512

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus 13 16/512
    Hur rimligt är det då att vi ska förändra hela våran livsstil när det finns hur många länder som helst som vägrar göra något åt sin egna överbefolkning? Hade alla länder have samma capita per kvadratkilometer
    som oss i Sverige eller Europa så hade miljön inte varit ett lika stort problem.

2090 säger FN's prognoser att länder så som Nigeria och Indien kommer att ha en befolkningstäthet på 802 människor respektive 530 människor per kvadratkilometer. Då hjälper det föga om vi i Sverige slutar äta kött eller inte. Finns lösningar på befolkningsökningen i länder som dessa så blir miljöfrågan bra mycket enklare att lösa.

6. katho

katho Android Medlem

Mottagna gillanden:
    4 346

MINA ENHETER

Japp, och animaliska produkterna i fodret för husdjuren är knappast närodlat. Men svårt att tänka så långt för vissa.

7. kajsthlm18

Mottagna gillanden:
    577
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 14 PRO MAX

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 14 PRO MAX
    Telefon 2:
    Pixel 6
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S6
    Konsumtionssamhället tror helt på att inte begränsa något utan låta forskarna hitta lösningar för att vi ska kunna konsumera mera :D. Det är lika roligt som när jag läste att Norkoreas ledare har en forskningsanläggning som försöker hitta lösningar för att hålla ledaren hälsosam samtidigt som man låter honom äta franska ostar :D - Är du fet så ska du banta så är det bara.

Förbud kanske inte är rätt väg men kom igen... att förmedla att vi inte ska förbruka mer än vad jorden hinner skapa är fel? :D

Känner att den här tråden har spårat ur totalt, så jag håller mig borta :D

8. kajsthlm18

Mottagna gillanden:
    577
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 14 PRO MAX

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 14 PRO MAX
    Telefon 2:
    Pixel 6
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S6
    Hela våran livsstil?
    Eftersom du tog Indien som ett exempel, mer parten av dessa är vegetarianer. De föder barn ja, men oftast för att de inte har någon annan hobby eller för att få arv som kan hjälpa till med jordbruket eller något sånt för att kunna överleva. Det är inte så att de rika i dessa länder pumpar ut barn.

Indien eller Nigeria har inte sagt att du ska sluta äta kött, så då har vi inte heller något rätt att säga att de ska sluta föda barn. Återigen, i Sverige har vi en rekommendation om du vill följa den eller inte är upp till dig. Jag tycker bara att man inte ska sätta krav på fattiga länder där det finns anledning till varför det är för att vi ska upprätthålla vår rätt att lyxkonsumera.

Last edited: 5 okt 2019
  9. Ascended

Mottagna gillanden:
    2 307
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus 13 16/512

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus 13 16/512
    Herregud.... Fine låt säga att hela Sverige blir veganer och kör Elbilar, hur mycket tror du det hjälper globalt när ett land som t ex Bangladesh har en befolkningstäthet på 1550 (inv/kvadratkilometer) år 2050 på en yta som ungefär motsvarar södra Sverige?! Notera då att Sverige förväntas ha 28 inv/kvadratkilometer år 2050.

HUR vill du och andra miljöpartist idioter lösa såna etisk svåra problem?! Nej ni har inga lösningar på det, utan ni tror att vi i Sverige kommer att rädda miljön. Ni är helt enkelt narcissister som lever i eran så kallade "godhet"

10. kajsthlm18

Mottagna gillanden:
    577
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 14 PRO MAX

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 14 PRO MAX
    Telefon 2:
    Pixel 6
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S6
    Jag har inte sagt något om vad Sverige ska göra, jag har bara sagt att Sverige inte ska ställa krav mot andra länder om vi själva inte kan göra några frivilliga uppoffringar.

I-länder kan t.ex börja med att inte flytta produktionen till dessa överbefolkade länder där det finns billig arbetskraft samtidigt som i en annan fråga man börjar sätta krav på de ska minska på befolkningstillväxten.

11. katho

katho Android Medlem

Mottagna gillanden:
    4 346

MINA ENHETER

Subventionerade elcyklar och sänkt moms för skomakare och skräddare? Gigantisk påverkan i Sverige och globalt.

12. Ascended

Mottagna gillanden:
    2 307
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus 13 16/512

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus 13 16/512
    Vilken produktion pågår i t ex Nigeria?!

13. kajsthlm18

Mottagna gillanden:
    577
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 14 PRO MAX

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 14 PRO MAX
    Telefon 2:
    Pixel 6
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S6
    Herregud bara för att göra en poäng så tar du Nigeria?
    Kina och Indien har världens största population och mig veterligen ligger majoriteten av produktionen i dessa länder.

14. Ascended

Mottagna gillanden:
    2 307
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus 13 16/512

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus 13 16/512
    Låt säga att ni Miljöpartister tar över Sverige i en revolution som påminner om det Sovjetiska övertagandet i Ryssland för 100 år sedan. Ni inför sedan alla era "miljöåtgärder" och sänker Sveriges ekonomi, ni märker sedan att miljön globalt inte blir bättre utan snarare tvärtom.

Vad ska ni skylla på då?

15. Ascended

Mottagna gillanden:
    2 307
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus 13 16/512

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus 13 16/512
    Jag tog upp Nigiera då det är av länderna i Afrika som förväntas få en helt enorm ökad befolkningstillväxt... Som kommer påverka miljön något enormt.

16. katho

katho Android Medlem

Mottagna gillanden:
    4 346

MINA ENHETER

Hur ska man då kunna konkurrera på samma villkor i en global marknad som vi har? Tredubbla priset? Lär gå sådär.

17. kajsthlm18

Mottagna gillanden:
    577
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 14 PRO MAX

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 14 PRO MAX
    Telefon 2:
    Pixel 6
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S6
    Vem har sagt att jag är miljöpartist??? Sluta slänga ord för att vinna en dum debatt. Läs mina inlägg jag skriver bara sluta skylla på något annat land om du själv inte kan offra något! Jag har inte sagt att Sverige ska offra något, jag säger att sluta be någon annan offra för dig när du själv vägrar göra något.

18. Ascended

Mottagna gillanden:
    2 307
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus 13 16/512

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus 13 16/512
    Allt jag begär är ett svar på hur du vill lösa miljöfrågan globalt...... Men det kommer fan inga vettiga svar, utan ständigt floskler.

Blir helt ärligt talat enormt jävla trött på personer som dig, du bryr dig fan inte om miljön, allt du bryr dig om är att vara "god".

19. kajsthlm18

Mottagna gillanden:
    577
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 14 PRO MAX

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 14 PRO MAX
    Telefon 2:
    Pixel 6
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S6
    Exakt min poäng, du behöver dessa fattiga länders överbefolkning så då nyttjar du den, sen i miljöfrågan så klagar man på att det är de som är problemet :)

20. Droid55

Droid55 Guest

Lol. Problemet är hundägare som inte förstår att de måste plocka upp efter sina hundar.

Min hund åt nästan inget torrfoder. Vi köpte ett svensktillverkat torrfoder att ha som godis i fickan eller som reservfoder. Framför allt åt han färskfruset foder som bestod av nermalda råa köttiga ben, kanske några tillsatta vitaminer och något extra djurslag som fisk eller annat. Han fick också andra hela djurdetaljer såsom kalkonhalsar samt smaka på vår "människomat" i form av kött, ägg mm.

Hundar borde inte ens äta torrfoder. Består oftast mest av spannmål och när det är hög kötthalt är det köttmjöl vilket är mycket mer koncentrerat och kan ge magproblem. Det svensktillverkade torrfodret använder färskt kött och andra svenska råvaror.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.