Vad tycker vi om Greta thunberg?

Diskussion i 'Off Topic' startad av Oceanic, 2 okt 2019.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. Ascended

Ascended Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2 307
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus 13 16/512

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus 13 16/512
    Och nu är det Kina som utnyttjar Afrikanerna och Araberna i Gulfstaterna som utnyttjar fattiga från Sydostasien. Men givetvis är allt är det vårat fel, trotts att Sverige aldrig var en kolonimakt.

Befolkningen i U-länder skiter fullständigt i vad du eller någon annan miljöpartist i Sverige säger, dom vill precis som alla andra få ett bättre liv.

2. Midas

Midas Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    31
    Operatör:
    Tre, Telia
    Telefon:
    HTC M9

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia
    Telefon:
    HTC M9
    Telefon 2:
    Sony Z2
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy S3
    Platta:
    Samsung Tab PRO 12,2"
    Platta 2:
    Nexus 7 LTE Gen2
    De länder som koloniserades var ju inte direkt några högstående civilisationer då, Wakanda finns bara på film.

3. Millwad

Millwad Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2 064
    Telefon:
    Redmi Note 12 Pro 5G

MINA ENHETER

Telefon:
    Redmi Note 12 Pro 5G
    Jag är återigen inte miljöpartist men du kan inte diskutera på ett normalt sätt utan att vräka ur dig massa trams och dynga.

Skrev "vissa länder i Väst", att du tolkar det som att jag beskyller Sverige för kolonialismen och krigsföring som har ägt rum gentemot mindre lyckligt lottade länder i Asien och Afrika, ja, det får stå för dig.

Du läser lite vad du vill läsa också, bara för att kunna försöka ge svar på tal. Jag skrev att med västvärldens konsumtion så finns det inte tillräckligt med resurser för U-länder att industrialiserar och utvecklas. Och om det är något som stoppar barnafödande så är det industrialisering. Så svårt kan det inte vara att förstå detta.

4. Millwad

Mottagna gillanden:
    2 064
    Telefon:
    Redmi Note 12 Pro 5G

MINA ENHETER

Telefon:
    Redmi Note 12 Pro 5G
    Plundring hjälper ju knappast om man vill att redan underutvecklade länder ska utvecklas. Det finns som sagt en tydlig korrelation mellan fattigdom och utvecklingsländer och högt barnafödande, om det är något som stoppar befolkningsökningen så är det att länder utvecklas men det finns inte tillräckligt med resurser eller intressen för att u-länder ska få möjligheten att utvecklas.

5. Ascended

Mottagna gillanden:
    2 307
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus 13 16/512

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus 13 16/512
    Det är iaf inte svårt att tyda din agenda om man säger så :)

6. Millwad

Mottagna gillanden:
    2 064
    Telefon:
    Redmi Note 12 Pro 5G

MINA ENHETER

Telefon:
    Redmi Note 12 Pro 5G
    Nej, jag har ju trots allt en hemsk agenda om att minska på onödig konsumtion i Väst, då den inte är hållbar. Du har dock bara pekat finger gentemot allt och alla och kommit med "one-liners" och skyllt på fattiga länders befolkningsförökning, trots att den lösning som har fungerat med historiska mått är industrialisering. Du är så klart inte intresserad av att minska din konsumtion på något sätt för att andra länder ska ha möjlighet att industraliseras, du vill bara peka finger åt alla håll och gnälla.

7. Midas

Midas Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    31
    Operatör:
    Tre, Telia
    Telefon:
    HTC M9

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia
    Telefon:
    HTC M9
    Telefon 2:
    Sony Z2
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy S3
    Platta:
    Samsung Tab PRO 12,2"
    Platta 2:
    Nexus 7 LTE Gen2
    Det mesta av naturtillgångarna kolonisatörerna var ute efter var ju sådant den inhemska befolkningen inte utnyttjade.

8. Ascended

Mottagna gillanden:
    2 307
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus 13 16/512

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus 13 16/512
    Medan du vill framställa dig som en god människa och stoltsera med det i tron om att du hjälper miljön på något märkbart sätt i ett globalt mått.

9. Millwad

Mottagna gillanden:
    2 064
    Telefon:
    Redmi Note 12 Pro 5G

MINA ENHETER

Telefon:
    Redmi Note 12 Pro 5G
    Haha, ska du nu ta tillfället i akt och försvara kolonisatörerna?
    Förutom enorm misär i form av slaveri, berövad kultur, mord och övergrepp så berövades även nationer på sina tillgångar och sin möjlighet till framtida utveckling.

10. Ascended

Mottagna gillanden:
    2 307
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus 13 16/512

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus 13 16/512
    Dom verkar fixa misär och mord alldeles utmärkt helt själva nu iaf... Kolla bara på dagens Sydafrika. Är det också kolonisatörernas fel?

11. Midas

Midas Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    31
    Operatör:
    Tre, Telia
    Telefon:
    HTC M9

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia
    Telefon:
    HTC M9
    Telefon 2:
    Sony Z2
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy S3
    Platta:
    Samsung Tab PRO 12,2"
    Platta 2:
    Nexus 7 LTE Gen2
    Bortsett från slaveri och övergrepp som är fruktansvärt så tror jag ärligt talat att koloniseringen utvecklade dessa länder mycket snabbare och mindre plågsamt än de hade kunnat göra själva.
    Det var inte direkt fredligt i Afrika när vita mannen kom dit och slaveri fanns redan där och finns på många platser än i dag. Det kan du inte skylla på kolonisatörerna.

12. Millwad

Mottagna gillanden:
    2 064
    Telefon:
    Redmi Note 12 Pro 5G

MINA ENHETER

Telefon:
    Redmi Note 12 Pro 5G
    Jag kan inte bry mig om vad du tycker om mig, jag är ju tydligen enligt folk i tråden en miljöpartist med kommunistisk agenda som ej gjort mig förtänt av att leva i ett demokratiskt samhälle och följare av en farlig kost, haha.

Globala mått? Jag är övertygad om att ändringar jag har gjort i mitt liv gällande konsumtion och kost åtminstone har gjort en liten skillnad på individuell nivå. Svårt att hävda sig när man en ensam individ bland en 7 miljarder stor befolkning. Ändring sker dock på individnivå, en person är obefintlig men i samma sammanhang med andra kan man göra skillnad. Men visst, fortsätt peka finger gentemot alla och andra, hjälper säkerligen. Allt är ju trots att fattiga människors höga barnafödandes fel och trots att vi överkonsumerar rejält med värdsliga mått är vi perfekta.

13. Ascended

Mottagna gillanden:
    2 307
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus 13 16/512

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus 13 16/512
    Vet att du inte bryr dig om vad en person som jag tycker, menar att du är en person som älskar att stoltsera med ditt "miljötänk" inför vänner och kollegor, avskyr såna typer.

Om du seriöst tror att "individuella" förändringar kommer att lösa miljöproblemet så lär du få ett uppvaknande om några decennier.

14. Midas

Midas Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    31
    Operatör:
    Tre, Telia
    Telefon:
    HTC M9

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia
    Telefon:
    HTC M9
    Telefon 2:
    Sony Z2
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy S3
    Platta:
    Samsung Tab PRO 12,2"
    Platta 2:
    Nexus 7 LTE Gen2
    Nu orkar jag inte sitta framför burken och diskutera längre. Ska upp tidigt och skjuta några grisar så jag har något att bjuda gästerna från Australien på nästa helg.

15. Millwad

Mottagna gillanden:
    2 064
    Telefon:
    Redmi Note 12 Pro 5G

MINA ENHETER

Telefon:
    Redmi Note 12 Pro 5G
    Stavas "misär".
    Ja, dagens Sydafrika är en tråkig historia men med tanke på deras brokiga historia av flera hundraårig plundring och kolonialism så hade de inte några vidare förutsättningar.

16. Ascended

Mottagna gillanden:
    2 307
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus 13 16/512

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus 13 16/512
    Så folket i dessa länder har inte något egenansvar? Zimbabwe är ett annat exempel där dom själva förvisade dom vita och valde en egen ledare. Gick väl inte sådär jättebra nu i efterhand.

Tack för stavningskontrollen, du är en god människa :)

17. Millwad

Mottagna gillanden:
    2 064
    Telefon:
    Redmi Note 12 Pro 5G

MINA ENHETER

Telefon:
    Redmi Note 12 Pro 5G
    Okej, cooling.
    Pratar i princip aldrig om mitt "miljötänk" inför vänner och kollegor, än mindre stoltserar jag. Faktum är att din reaktion är väldigt vanlig när man avstår kött. Väldigt många osäkra människor som känner sig hotade av en simpel miljövänlig diet. Hur många människor har jag förolämpat i denna tråden? Jag har däremot blivit kallad MP:are, kommunist, att jag ej förtjänar att leva i en demokrati utan att mina tankegångar passar en diktatur och så vidare.

Denna tråden är de facto ett tydligt bevis till varför man i dagens samhälle ogärna ens diskuterar miljövänlig kost.

18. Ascended

Mottagna gillanden:
    2 307
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus 13 16/512

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus 13 16/512
    Ingen bryr sig om ditt "miljötänk" så länge du inte stoltserar med det eller försöker övertyga andra, håll det för dig själv så slipper du alla "osäkra" människor.

19. Millwad

Mottagna gillanden:
    2 064
    Telefon:
    Redmi Note 12 Pro 5G

MINA ENHETER

Telefon:
    Redmi Note 12 Pro 5G
    Givetvis har man det, svårt dock att utveckla en demokrati om man har levt under en kolonialmakt och blivit plundrade på naturtillgångar, kultur och språk och sedan försöker bilda en demokrati från det tomma intet. Vi har för guds skull länder i Europa där demokratin inte fungerar som den ska. Men jo, självklart har länder ett eget ansvar.

20. Millwad

Mottagna gillanden:
    2 064
    Telefon:
    Redmi Note 12 Pro 5G

MINA ENHETER

Telefon:
    Redmi Note 12 Pro 5G
    Skitsnack, enda anledningen till att jag drogs in i en diskussion i tråden var när jag nämnde att Greta hade köttkonsumtionen som en miljöpunkt, något jag googlade fram då jag inte följer Greta. Då fick jag ett absurt svar om hur farlig vegetarisk mat är, något som forskning talar emot.

Har inte stoltserat i tråden och har inte försökt övertyga någon, har diskuterat statistik och forskning. Du har dock visat dig vara faktaresistent och har fastnat i ditt "allt är alla andras fel, vi är felfria och stora problemet ligger i överbefolkningen". Du var inte ens villig att diskutera överbefolkningen utan att vräka ur dig löjliga "one-liners". Du tjatade om överbefolkningen men vägrade diskutera i det mest effektiva sättet att motarbeta barnafödande i fattiga länder, trots att det finns uppenbara bevis till att industralisering och utveckling minskar barnafödande.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.