Vad tycker vi om Greta thunberg?

Diskussion i 'Off Topic' startad av Oceanic, 2 okt 2019.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. Ascended

Ascended Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2 307
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus 13 16/512

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus 13 16/512
    Återigen om du tror att det kommer ske någon lösning pga att människor på en individnivå får ett slags upplysande så lär du få ett raskt uppvaknande. Människor har aldrig fungerat så...

Vill du ha komplimanger pga din egna självgodhet? Eller vill du presentera faktiska förslag på lagstiftningar? Vad vill du att Sverige/EU ska göra? Hur ska vi påverka omvärlden, det är faktiskt utanför Sverige/EU som det är störst problem by far, speciellt om man tar med den framtida befolkningsökningen.

Tills någon tar fram någon fantastiskt lösning som funkar globalt så kan ni hålla eran självgodhet för er själva.

Kom istället med verkliga förslag på faktiska lagstiftningar, det är så man kan förändra.

2. kajsthlm18

kajsthlm18 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    577
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 14 PRO MAX

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 14 PRO MAX
    Telefon 2:
    Pixel 6
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S6
    Jag tror att det här ett känsligt ämne för dig och du verkar ta ut det på den här tråden. Tagga ner lite med dina påhopp, vem har sagt att jag vill ha beröm från dig eller någon annan? Det enda jag skrivit i den här tråden är att problemet finns, peka inte finger. Det är allt. Du verkar svara på alla inlägg och frågar efter konkreta lösningar när jag säger att jag inte har något sådant. Har du något som du verkligen tror att det går att genomföra? Din agenda i den här tråden är att tysta ner problemet och peka finger och fortsätt med det om det för dig glad.

Vidare, största utsläppen som påverkar klimatet kommer från utsläpp från industrier och företag som tillverkar de saker vi nyttjar i väst. Så att lägga produktionen där och säga att problemet ligger hos dom resonemanget förstår jag inte. Din kött konsumtion eller överbefolkning är inte ens i närheten till det.

Återigen vill jag inte höra något från dig mer mot mig i den här tråden om du inte kan citera och svara på exakt det jag skrivit, dina personliga åsikter, tolkningar kan du hålla för dig själv.

3. Ascended

Mottagna gillanden:
    2 307
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus 13 16/512

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus 13 16/512
    Det är väl snarare du som är känslig när den Svenska självgodheten blir ifrågasatt? Jag försöker leva i den verkliga världen, då behövts det konkreta förslag...

Ditt resonemang faller illa, det är inte enbart vi i västvärlden som är boven.

All plast i havet som är ett verklig problem, nästintill allt kommer ifrån diverse länder i Asien/Norra Afrika, detta är inte en personlig åsikt utan fakta. Är det också västvärldens fel?

Almost all plastic in the ocean comes from just 10 rivers | DW | 30.11.2017

På dig låter det dessutom som att det enbart är västvärlden som importerar all produktion, eller att det är "VI" som lägger produktionen där. Just nu är vi väl en ganska stor del av det hela, det kommer dock att minska stadigt då befolkningsökningen inte kommer att ske i västvärlden.

4. kajsthlm18

Mottagna gillanden:
    577
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 14 PRO MAX

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 14 PRO MAX
    Telefon 2:
    Pixel 6
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S6
    *Återigen en tolkning

Kör du någon väst mot öst diskussion eller? Varför nämner du alltid självgodhet? Känner du dig osäker på dig själv eller vad är det jag fattar inte... tråden handlar om vad vi tycker om Greta Tunberg och folk har svarat på det, det handlar inte om att lösa världens klimatproblem med konkreta förslag!
    Vill du tysta ner alla som säger att I-länder bidrar också till problemet?

Jag har inte sagt att u-länder inte påverkar klimatet, det finns mycket där men överlägset STÖRSTA UTSLÄPPEN kommer från industrier. Sen finns det tusen olika grejer runt omkring plast, överbefolkning, gödsel, nedskräpning etc. etc.

Okej vi säger såhär, vi ber alla i U-länderna att kastrera sig så är problemet löst. Case closed.

5. kajsthlm18

Mottagna gillanden:
    577
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 14 PRO MAX

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 14 PRO MAX
    Telefon 2:
    Pixel 6
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S6
    Jag är nästan tvungen att citera det här :D du tror verkligen på det där? du tror inte att människan har lärt sig väldigt mycket av historien och de misstag man gjort och agerar annorlunda idag? Om du verkligen tror på det du säger så är det påtvingade lagar, regler som gäller men det vill du inte heller.

Så vad är det konkret du försöker säga?

6. Ascended

Mottagna gillanden:
    2 307
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus 13 16/512

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus 13 16/512
    Allt jag vill belysa är att du inte löser några globala problem genom att proklamera för minskad konsumtion i väst. Procentuellt så kommer det ändå ske automatiskt dom närmaste decennierna.

Produktionen globalt kommer bara att öka något enormt då vi blir 2-3 miljarder fler människor dom under detta århundrade

"
    The world’s population is expected to increase by 2 billion persons in the next 30 years, from 7.7 billion currently to 9.7 billion in 2050, according to a new United Nations report launched today.

The World Population Prospects 2019: Highlights, which is published by the Population Division of the UN Department of Economic and Social Affairs, provides a comprehensive overview of global demographic patterns and prospects. The study concluded that the world’s population could reach its peak around the end of the current century, at a level of nearly 11 billion."

Growing at a slower pace, world population is expected to reach 9.7 billion in 2050 and could peak at nearly 11 billion around 2100 | UN DESA | United Nations Department of Economic and Social Affairs

Så om du är orolig för produktion så blir kommer det bli allt värre.

7. Ascended

Mottagna gillanden:
    2 307
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus 13 16/512

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus 13 16/512
    Det jag konkret säger är att den Svenska självgodhet inte kommer att hjälpa något i en helt enorm global värld som kommer att växa med flera miljarder människor. Sen visst så hindrar ingen dig ifrån att äta mindre kött eller vad du nu vill göra, kör på du.

8. kajsthlm18

Mottagna gillanden:
    577
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 14 PRO MAX

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 14 PRO MAX
    Telefon 2:
    Pixel 6
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S6
    Okej det finns väldigt mycket problem här i världen och vad man väljer att titta på så kan man resonera på olika sätt. När klimatproblemet verkligen blir ett problem så är det alla dessa u-länder som kommer att utrotas först, så vi kan känna oss lugna.

Man kan diskutera detta i all evighet men du vet vad jag tycker och jag vet vad du tycker så vi släpper det nu. Jag orkar inte prata politik i ett teknikforum :).

9. Ascended

Mottagna gillanden:
    2 307
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus 13 16/512

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus 13 16/512
    Jamen vi säger så, hoppas du njuter av din nya livsstil :)

10. kajsthlm18

Mottagna gillanden:
    577
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 14 PRO MAX

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 14 PRO MAX
    Telefon 2:
    Pixel 6
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S6

11. Bobby83

Bobby83 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    361

MINA ENHETER

Och vad hade hänt med dessa länder om vi inte hade konsumerat? Hur tror du Kina gick från svält till en ekonomisk supermakt och skapade en rik medelklass som lever drägliga liv? Miljöfrågan är komplex och därför är det viktigt att den inte kapas av fanatiker vilket tyvärr iaf i Sverige är fallet

12. kajsthlm18

Mottagna gillanden:
    577
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 14 PRO MAX

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 14 PRO MAX
    Telefon 2:
    Pixel 6
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S6
    Visst är det en komplex fråga, tyvärr är jag inte kvalificerad att yttra mig så jag låter er diskutera vidare och ni kanske kommer fram med vettiga förslag och lösningar :).

Jag kommer inte engagera mig mer i den här tråden så om någon citerar mig och inte får svar i fortsättning så ta inte illa upp. Jag hänger på Swedroid för andra anledningar än att diskutera seriösa politiska frågor :) Det var mitt misstag att jag började skriva men tror ändå att jag fått ut det jag ville säga.

13. ffodil

ffodil Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    412

MINA ENHETER

Klimat-Greta, eller dem som driver henne pratar specifikt om klimathot, global warming, världens stundande undergång på grund av koldioxidutsläpp, eller hur. Dessa domedagsprofetior tror jag är och kan bli ändå väldigt skadligare. Inte minst för att det tydligt drivs av politiska, personliga vinningar och makt som har lätt att urarta. Man kan nästan lika bra vända på det och säga att om vi stryper koldioxidtillförseln/livsmolekylen för mycket dör allt liv på jorden. Men så klart om vi kunde åstadkomma en någorlunda balans över länderna vore bra.

Hör inte mycket om miljöfrågor, såsom olika giftutsläpp, kväveoxider, svavel, plast osv. som enligt mig borde vara det viktigaste. Miljön tycker jag faller sig naturligt att vi alla måste vara väldigt rädda om och det tror jag alla tycker.

Har läst i princip allt som finns att hitta, från alla världens klimatforskare och ser då sammanfattningsvis att det finns en hel del övervikt från de mest renommerade forskarna att det finns inget klimathot orsakat av människans koldioxidutsläpp. Dock har dessa svårare att komma till tals av naturliga/politiska/globalistiska skäl, som alla kan förstå. Framförallt finns ingen överproduktion av koldioxid härifrån, tvärtom råder det brist på koldioxid. Dock är där en enorm överproduktion av koldioxid från en del utvecklingsländer men som troligtvis kommer att lösa sig naturligt med utvecklingen innan det påverkar klimatet i nån skadlig omfattning.
    Det finns en liten förändring av klimatet men betydligt mindre än vad det pratas om som är helt naturligt, såsom variationerna av klimatet varit i många tusen år tillbaka i tiden. Ska kanske tillägga att naturen själv har en otrolig förmåga att själv balansera koldioxiden som måste öka med populationen hela tiden för livets fortsatta existens, vilket inte betyder att vi kan släppa ut hur mycket som helst på kort tid.

Att ta reda på all fakta om klimatet har engagerat mig i många år och ovanstående är min personliga uppfattning som jag tror där ligger lite sanning i.
    Jag tror alltså att det är betydligt mycket skadligare att försöka bromsa utvecklingen som nu här i Sverige för då elimineras vår möjlighet att kunna hjälpa andra länder som tydligt behöver hjälp.

Last edited: 5 okt 2019
  14. Droid82

Droid82 Guest

Swedish overseas colonies - Wikipedia

15. N6290

N6290 Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 045

MINA ENHETER

Att du aldrig pratar om miljön med din omgivning kan ju bara inte vara sant. Sällan har jag sett någon återupprepa påståenden så många gånger på raken som du gör, såsom ditt påstående om hur stor del av världens isfria yta som tydligen är "åkermark". Det är uppenbart att du har en väldigt bestämd agenda i diskussionen.

Så, svara på en fråga:
    Du vill frivilligt avstå från kött. Men en stor majoritet av Sveriges befolkning kommer inte frivilligt att avstå köttet. Vad gör du då? Vad tycker du och dina jämlikar borde göras? Du kan hoppas in i det sista att vi ändrar oss, men så kommer inte ske. Ska kött förbjudas? Straffbeskattas? Ska kött säljas på svarta marknaden? Ska polisen skaffa "kötthundar" som går runt och sniffar efter olagliga slakterier och olaglig köttproduktion? Ska tullen förhindra införsel av kött istället för införsel av skjutvapen och granater? Ska Sveriges befolkning behöva svälta, vilket oundvikligen blir följden när kommunister tar makten, som i Venezuela?

När du svarat sanningsenligt på denna fråga så har du svaret till varför jag yttrade det fetstilta. De politiska verktygen du efterfrågar finns per definition inte i en demokrati, så är det bara och ingenting du säger kan göra din samhällssyn förenlig med demokratiska värderingar.

En vegetarisk kost är inte hälsosam. Det är bara att titta på unga killar i AFA (Antifa) och särskilt kolla på benen. Smala stumpar, man undrar hur de ens kan stå upp på de sakerna.

16. eastbound

eastbound Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3 292

MINA ENHETER

Måste man avstå helt alltså? Räcker det inte att minska på det ? Minskar alla lite så blir det en stor skillnad.

17. keyser

keyser Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13 159
    Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Google Pixel 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Google Pixel 8
    Platta:
    iPad Air M1 (2022)
    Det verkar bara finnas två möjligheter. Antingen äter man en hel ko om dagen, eller så kommer Greta (och AFA?) och tvingar dig att äta sparris. Inga kompromisser, inga mellanting.

18. Leo83

Leo83 Android Medlem

Mottagna gillanden:
    5 433

MINA ENHETER

[emoji23]

Glöm inte att om man kompromissa så är man en hycklare

19. keyser

keyser Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13 159
    Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Google Pixel 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Google Pixel 8
    Platta:
    iPad Air M1 (2022)
    Själv är jag stolt hycklare. Förespråkar både att vi ska bry oss om varandra och försöka göra något, om möjligt, för klimatet. Samtidigt som jag fortfarande äter en del kött. :)

R3b0rn gillar detta.
  20. Ascended

Mottagna gillanden:
    2 307
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus 13 16/512

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq