Vad tycker vi om Greta thunberg?

Diskussion i 'Off Topic' startad av Oceanic, 2 okt 2019.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. Millwad

    Millwad Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2012
    Inlägg:
    1 833
    Mottagna gillanden:
    1 922
    Telefon:
    Redmi Note 12 Pro 5G

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Redmi Note 12 Pro 5G
    Har kommit med statistik och fakta genom trådens gång kring hur köttkonsumtionen påverkar miljön, ekosystem, naturen samt hur den påverkar hunger. Jag har inte bara skrivit om svensk konsumtion, utan överkonsumtionen i I-länder. Du fortsätter att tjata om självgodhet, trots att klara incitament finns att minskad köttkonsumtion bl.a är positivt för miljön, så vägrar du ta till dig det, och ja, du har mage att prata om självgodhet. Allt är ju tydligen U-länders fel och du har ingen anledning att ändra på hur du lever och ingen annan i Sverige heller, trots att studier visar att vi har betydligt högre klimatpåverkan än det världsliga snittet och vi konsumerar mer än dubbelt så mycket kött än resterande av snittpersonen på denna planet.

    Har länkat till studier från FN-organ som visar tydlig korrelation mellan köttkonsumtion och klimatförändringar och hunger, du väljer dock att bortse från allt för att du är faktaresistent utan du snöar in dig kring att du vill ha svar på exakta påståenden som jag aldrig har skrivit.

    Du vill inte göra några som helst ändringar i din livsstil, du har idogt fastnat vid att problemet ligger hos U-länder och deras befolkningsökning, trots att jag har skrivit om det det faktum att vi använder en fjärdedel av isfri yta på denna planet i förmån för köttproduktion och betesmark säger ganska mycket om hur bristfällig du är i dina insnöade tankegångar.

    Det finns ingen som kommer kunna svara på exakt hur mycket svenskars minskade konsumtion kommer förbättra miljön, det är dock ett faktum att minskad lyxkonsumtion är förenade med en bättre miljö. Hälften av vårt nötkött är importerat från utlandet, boskapsindustrin resulterar i enorma utsläpp i Sverige och vi importerar så väl kött som boskapsföda. Nämnde dessutom endast köttindustrin då den är betydligt enklare att göra ändringar i än att ge sig på fattiga U-länder och deras höga barnafödande.

    Menar du allvarligt talat att minskad lyxkonsumtion i I-länder som resulterar i minskade utsläpp inte kommer göra någon världslig skillnad?
     
    Last edited: 5 okt 2019
  2. eastbound

    eastbound Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2011
    Inlägg:
    2 541
    Mottagna gillanden:
    2 807

    MINA ENHETER

    Haha ja det är märkligt
     
  3. Millwad

    Millwad Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2012
    Inlägg:
    1 833
    Mottagna gillanden:
    1 922
    Telefon:
    Redmi Note 12 Pro 5G

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Redmi Note 12 Pro 5G
    Och du har så klart inte koll på att I-länder fram tills i år har exporterat enorma mängder plastavfall till U-länder med dålig sophantering. Allt är bara fattiga och underutvecklade länders fel medan vi människor som bor i I-länder är helt oskyldiga.

    'Not a dustbin': Cambodia to send plastic waste back to the US and Canada
     
  4. Droid82

    Droid82 Guest

    Ordet kolonialmakt brukar åtminstone traditionellt innebära att man beskriver ett land som äger/har ägt kolonier. Men om du redan visste det och menade att Sverige inte var bland de största koloniägarna så instämmer jag. Var det så att du redan visste att Sverige ägt kolonier och att du menade att Sverige inte var en av de största koloniägarna?
     
  5. Millwad

    Millwad Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2012
    Inlägg:
    1 833
    Mottagna gillanden:
    1 922
    Telefon:
    Redmi Note 12 Pro 5G

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Redmi Note 12 Pro 5G
    Ja, jag pratar inte om miljön med min omgivning och den här tråden är ett perfekt exempel till varför jag ogärna gör det. Dessvärre är jag illa tvungen att återupprepa fakta (ej påståenden) som är baserade på forskning och akademiska studier för att ni vägrar ta till er något alls. Anledningen till att jag nämner hur mycket yta boskapsindustrin tar upp och om om igen är för att folk i tråden tjatar om överbefolkningen på denna planet. Komiskt att du ifrågasätter till varför jag citerar forskning och studier, förlåt för att jag försökte hålla en normal diskussionsnivå där man baserar åsikter på faktiska studier och forskning, kontra att skriva banala påståenden som du håller på med.

    Du har ju inte ens besvarat något jag har skrivit, du har bara vräkt ur dig löjliga påståenden om var jag står politiskt, att jag stöttar diktaturer och nu blir jag även associerad med AFA. Sluta vara så lättkränkt och barnslig, om du inte kan diskutera som en normal individ utan att vräka ur dig löjliga tillmälen så kanske det är dags för en självrannsakan.

    Har aldrig skrivit att kött ska förbjudas, tycker dock att det är rimligt att man däremot betalar den faktiska kostnaden för köttet. Idag så subventioneras köttet med massiva EU-bidrag vilket är totalt orimligt, då köttindustrin både är ineffektiv och dålig för miljön. Har skrivit det flertalet gånger att jag aldrig har nämnt något om ett förbud, det blir dock skevt när skattepengar går till att finansiera en redan dålig industri. Vill man ha kött, då bör man rimligtvis betala den faktiska kostnaden. Vi har en bensinskatt i Sverige, för att det är en industri som är dålig för miljön, köttindustrin som också har negativ påverkan på miljön subventionerar man däremot. Lever vi i en diktatur med anledning av bensinskatten?

    Ditt påhittade scenario får stå för dig, har aldrig någonstans skrivit att jag önskar ett sådant scenario eller ett direkt förbud.

    Suck, nu blir man även associerad med AFA, er absurditet vet inga gränser. Forskning visar tydligt att en vegetarisk kost är hälsosam och inte skadlig på något sätt, du vet dock tydligen bättre än forskare som besitter expertis inom näringslära. Komiskt att du är så mån om demokrati, människor som svälter och lider av hunger delvis för att I-länders lyxkonsumtion påverkar miljön väldigt negativt och här blir man ifrågasatt och associerad med AFA för att man belyser om en uppenbar problematik. Men visst, vi kan strunta i att göra något själva och bara peka finger mot fattiga U-länder.
     
  6. Honda

    Honda Ninja Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 aug 2014
    Inlägg:
    3 637
    Mottagna gillanden:
    2 638
    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig

    MINA ENHETER

    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig
    ROM:
    Kiwi
    Jag gillar äta kött med pinnar :)



    Tråd låst, fortsättning kan ske i FlashBack :)

    PS: Glömde tillägga, äter även broccoli med pinnar också. Kan äta med både vänsterhand och högerhand, samtidigt.
     
    R3b0rn gillar detta.
  7. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 368
    Mottagna gillanden:
    17 846
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Och där stänger vi denna butik. *Hänglås på denna* Om ni vill fortsätta, så fortsätt diskussion på Flashback eller liknande
     
    R3b0rn gillar detta.
Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.