Vad tycker vi om Greta thunberg?

Diskussion i 'Off Topic' startad av Oceanic, 2 okt 2019.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. Oceanic

Oceanic Android Veteran Medlem

Mottagna gillanden:
    4 326
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

MINA ENHETER

Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Medans vi klankar ner på oss som vill flyga kanske man bör börja i rätt ände?

Här är klimatbovarna som är värre än flyget

Anledningen jag inte gillar miljöpartister är att de ofta är känslomässigt styrda.

Tex rent rationellt så finns det ingen anledning att inte satsa på kärnkraft det är den mest rena energi källan. Men istället är vi ett land som får allt större energibrist företag kan inte expandera pga svenska kraftnät inte kan garantera att de kan tillfredsställa behoven.

Punkt nummer 2 som är mycket viktig. Jag har aldrig hört en miljöpartist prata om 4e generationens kärnkraft som är helt och hållet idiotsäker, nån typ av härdsmälta som hände på chernobyl eller fukushima kan ej hända i 4e generationens reaktor. Kina håller på att bygga ett kärnkraft verk baserat på 4e generationen.

Jimmy Åkesson är det enda som nämt ordet 4e generationens reaktor i media om de övriga politikerna ens känner till det är tveksamt.

Den andra stora fördelen är att man bränner 99 procent istället för 1 procent som i dagens reaktorer. Dvs allt avfall som vi tänkt spara i tusentals år kan man använda som bränsle i de nya reaktorerna!

Miljöpolitik är bra men inte när det drivs av känslor och idioti. Teknik ska lösa klimat och givetvis människor och politiker också.

Vi i Sverige har ingen påverkan på klimatet vi måste sluta ha storhetsvansinne i den frågan... Vi är redan ett föeegångsland.. Det blir patetiskt... Kolla på länder son tex Indien så inser man att oavsett vad vi gör här öppe är det helt meningslöst så länge inte dom ändrar sig.

2. Oceanic

Oceanic Android Veteran Medlem

Mottagna gillanden:
    4 326
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

MINA ENHETER

Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Fullständig konsensus finns nu knappast i utan sanningen ligger ju nånstans i mitten.
    Forskarna har ingen spåkula de kan kolla in i heller... Utan det är baserat på spekulationer om framtiden... Forskare har haft fel förut det kan historien påvisa.

Klimatförändringar är normalt. Just är vi slutet av en istid så lär bli varmare klimat framöver de går i cykler. Koldioxidutsläpp är inte det största problemet utan det att vi tex skövlar stor del av världens regnskog där stor del av vår syre tillverkas. Vi bevldr plantera mer skog och energi skog som kan ta hand om all koldioxid. Koldioxid är inte gift som ofta framställs i media utan det är något som är ren mat för biologiskt liv och en förutsättning för fotosyntesen.

3. Droid55

Droid55 Guest

Vad tävlar den globala makten om? Marknadsandelar? Är inte konsumenten i slutändan en makthavare här?

Vilken tur att jag lever i ett land som både låter män och kvinnor komma till tals. Helt plötsligt har vi dubbelt så många hjärnor att tänka med. Fanatiskt, eller hur?

Vi behöver inte få med varenda kotte, vi behöver bara bli tillräckligt många för att göra skillnad.

Slarv? Du menar att du saknar förståelse för att fattigare länder har sämre förutsättningar? Tror du att Thailändaren med tuktuk har råd att byta ut den mot din Audi?

Så för att vi har gjort medicinska framsteg och teknologiska under så... behöver vi inte bry oss om hur vi påverkar miljön?

Kanske för att vi inte bor i de delar av världen som drabbas värst (än i varje fall). Du tror inte att det finns andra människor som redan är påverkade? Nog allt har vi blivit utsatta för extrem värme och torka, ett väder jag själv inte minns från när jag var barn. Visst är klimatförändringar också naturliga fenomen, men inte i denna hastigheten.

Kostar? Sen när kan man sätta en prislapp på planeten eller mänskligheten kanske jag ska skriva. Planeten kommer att fortsätta att existera även om vi inte gör det.

4. Leo83

Leo83 Android Medlem

Mottagna gillanden:
    5 433

MINA ENHETER

Grejen är att vi i väst har satt upp en livsstil/livsstandard som inte håller i längden. Och vi har haft den i 50-60 år, det är väl klart att fattiga länder också vill komma upp i samma nivå. Problemet är att det inte håller om alla gör det. Därför måste vi visa länder som Indien alternativa sätt att leva.

Ska nog inte besvara kommentaren om att du ska betala skatt på din nya bil.

Sen förstår jag inte vilken poäng du vill uppnå med att vi står på axlarna av miljöförstöringen... Är det någon som ifrågasatt det? Det är väl klart att vi är en produkt av vår historia, betyder det att att vi ska fortsätta bete oss så? Europa byggde upp mycket av din rikedom genom slavhandel, borde vi fortsätta med det? Det hemska läkeexprimenten som nazister gjorde lärde läkare en massa, borde fortsätta med det?

5. Millwad

Millwad Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2 064
    Telefon:
    Redmi Note 12 Pro 5G

MINA ENHETER

Telefon:
    Redmi Note 12 Pro 5G
    Du skrev ju nyss att Greta inte har några svar utan håller på med "Greenwashing", det tog mig 5 sekunder att googla att Greta motsätter sig köttindustrin tillexempel. Du nämner själv att stora delar av regnskogen skövlas, det görs på grund av vår orimliga konsumtion.

Vi skövlar regnskog, odlar fulsoja framförallt i Brasilien, som vi sedan använder som föda till boskapsdjur som sedan slaktas och äts av oss människor för att vi tycker att kött tillfredsställer våra smaklökar.

Vad gör vi då på EU-plan? Vi kommer på genidraget att subventionera köttet och mejeriprodukter, haha. Miljöpartister må vara absurda i många fall, idiotin ovan är dock på en helt annan nivå.

Last edited: 3 okt 2019
  6. Leo83

Leo83 Android Medlem

Mottagna gillanden:
    5 433

MINA ENHETER

Ja det finns ingen 100% konsensus men när gör det det?

Vetenskapliga teorier bygger på den fakta vi har just nu men om någon ny information framkommer eller om något visar sig vara felaktigt så anpassar man sin teori. Det är ju det som är det fina och vackra med vetenskapen! Inget är skrivit i sten förrän all fakta är finns på bordet.

Ja på att klimatet går i cykler.
    Kanske på koldioxid inte är vårt största bekymmer men det går hand i hand med skövlingen av grönområden, precis som du är inne på.
    Tror ingen seriös vetenskapsman inte är medveten om fotosyntes processen.

Men inget av ovanstående är ett hinder för att vi inte ska bli bättre på att ta hand om vår miljö eller att inte vilja blir mer energieffektiv eller att vilja ha en grönare värld.

7. Millwad

Mottagna gillanden:
    2 064
    Telefon:
    Redmi Note 12 Pro 5G

MINA ENHETER

Telefon:
    Redmi Note 12 Pro 5G
    Rätt ände är att minska på vår lyxkonsumtion.
    Istället för att subventionera en destruktiv köttindustri så är nog svaret helt åt andra hållet, det vill säga att lägga på en skatt då köttet är en lyxkonsumtion som är urusel för miljön. Som sagt, du nämnde regnskogen som en lösning på problem, den skövlas i rejäl omfattning på grund av köttindustrin.

Du nämnde tidigare en thailändsk "tuk-tuk" som vräker ur sig avgaser, i samma veva så är en svensk individs klimatavtryck betydligt mer omfattande än en thailändares. Vidare så nämner du Indien, stora delar av deras utsläpp beror på en omfattande kläd- och teknologiindustri som vi har "outsource:at" till deras hemmaplan kontra våran, på grund av att de producerar betydligt billigare varor än vad vi gör i Sverige, på bekostnad av dåliga arbetsvillkor och usla miljölösningar.

8. Leo83

Leo83 Android Medlem

Mottagna gillanden:
    5 433

MINA ENHETER

Hear hear!

9. Yoko666

Yoko666 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    935
    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro
    Telefon 2:
    Sony Xperia 1 III
    Telefon 3:
    iPhone 8/iPhone SE 2016
    Platta:
    Mi pad 5
    Platta 2:
    surface go 2
    Övrigt:
    Hoarder, som har nästan en av varje.
    Vet inte vilken sten jag levt under men jag hade totalt missat greta tills för 2 veckor sedan när usahypen var total. Tycker det är fenomenalt att hon lyckats blåsa liv i miljöfrågan på nytt, en fråga som tyvärr faller bort nuförtiden i många politiska debatter. Sen har jag faktiskt inte hört något hon sagt eller kollat på talet till FN, såg något kort klipp och tyckte det såg lite jobbigt ut och håller med om att det kanske kändes lite skådespel över leveransen. Men är det det som krävs för att lyfta upp debatten så är det ju toppen. Sen kan jag tycka att det är märkligt att det krävs en 16-åring från Sverige för att folk ska tänka på miljöfrågan, eller är det mer hon som person och inte sakfrågan som fått fokus? Har världen stått inför ett globalt problem, förutom krig, tidigare? Något som kräver att han i thailand och hon i sverige gör exakt samma sak med helt olika förutsättningar? Gissningsvis händer ingenting förrän folk vadar i vatten på manhattan.

My two cents, nya moderna kärnkraftverk, förbjud köttindustrin typ helt, tillåt endast viltkött och förbjud bäst före datum på mat. Att kasta mat är fan vidrigt! Förresten någon som vet hur det är på typ ICA, får dom skriva av mat som dom slänger, jag menar har dom någon motivering att inte slänga mat?

R3b0rn gillar detta.
  10. Droid55

Droid55 Guest

Just köttdebatten är något jag inte helt köper med miljöaktivister. Jag bryr mig om miljön, men jag anser att man måste kunna hålla flera saker i huvudet samtidigt.

Människan är inte skapt för att vara veganer. Så är det bara. Jag är trött på att höra att man kan få i sig allt som vegan, nej, det kan man inte. Allra minst på naturlig väg. Människan har aldrig varit en renodlad växtätare, vi är snarare mer köttätare än växtätare, även om vi är allätare. Det är bl.a. vår mångsidiga kost som gjorde att vi överlevde och kunde bre ut oss. Alla platser har inte tillgång till färsk frukt och grönt året runt, inte heller fanns spannmål före jordbruket. På många platser var vi nog mer eller mindre köttätare.

Så första aspekten är näringslära, vad behöver vi? Vi behöver många ämnen som finns i animalier. Så är det bara. Sen miljöaspekten, det är inte så enkelt som att säga att allt kött är dåligt och alla växter är bra. Monokultur är ett stort miljöproblem och sluta skyll på köttdjur för att äta spannmål. Köttdjuren bör inte ens äta spannmål, de bör äta gräs och örter. Möjligtvis kan vi diskutera mängden kött, men även den diskussionen blir löjlig ibland.

Varför ifrågasätter man inte tillgång till färsk frukt och grönt året runt? Är det normalt för Sveriges klimat? Sen när är importerat klimatsmart? Sen ska vi inte glömma alla dolda och smutsiga tillverkningar. Köpte nyligen svenskodlade vita små bönor, så bra tänkte jag. När jag kom hem insåg jag att bönorna hade packats i Italien. Så svenskodlade bönor tog alltså en tripp ner till Italien för att packas och sedan åka tillbaka till Sverige för att säljas? Tillåt mig att skratta. Det vore mer miljövänligt att köpa italienska vita bönor som tog en enkelresa hit.

Om man är intresserad av matproduktion så rekommenderar jag följande dokumentärer på SVT Play:
    Bieffekten
    Sista skörden
    Efter floden

Matindustrin är bra mycket mer komplicerad än att säga att kött är boven eller att veganism är lösningen på problemet.

11. Leo83

Leo83 Android Medlem

Mottagna gillanden:
    5 433

MINA ENHETER

Sett att några skrivit om kärnkraft och ställer mig också till skaran att det är bästa sättet att lösa energifrågan just nu. Sen får vi se vilka framsteg vi gör framtiden.

Man borde dock satsa på thorium reaktorer, om ni inte vet vad det är så kollar upp det. Utvecklades samtidigt som traditionella reaktorer men övergavs för att man inte kunde skapa kärnvapen med dessa. Kina gånger dock på att utveckla nya thorium reaktorer med hjälp av de ursprungliga vetenskapsmännen från USA, gick en svt dokumentär om det för ett år sedan kanske.

12. R3b0rn

R3b0rn Impartial Droid Moderator

Mottagna gillanden:
    6 733
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Apple iPhone 16 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Apple iPhone 16 Pro Max
    Undra om "konsumenterna" i Nordkorea tänker så. Klart vi kan sätta oss ner och inte göra något som förstör för planeten men vi skjuter oss själva i foten. Jorden kommer inte bli en bättre plats för att vi stänger av alla saker som förstör för i slutändan så gör vi det utmärkt med varje krig som startas. Att peka ut miljön som huvud problemet i världen är för mig så befängd då det finns större problem som står i vägen för det.

Jag tror kvinnors talan flög helt över huvudet på dig, du missade poängen.

Men då är plötsligt miljöfrågan böjlig av moralisk karaktär där thailändarens fattigdom tas in som ursäkt? Jag trodde miljön gällde alla...

Det är självklart vi ska bry oss. Men det är inte det som är poängen jag försöker framhäva. Poängen är att vi vill leka moral poliser över våran natur när vi ständigt har våldtagit henne och gjort det värre och värre för henne men samtidigt ökat vissa av våra kvaliteter i livet på bekostnad av andra. Detta är inget nytt!
    Det som är nytt är att det är fler som uppmärksammar det men graden av blatant hyckleri är så hög att det är skrattretande, för man är villig att dra det till sin spets fast ändå inte.

Hon åkte båt över, så bra! Mindre flygbränsle etc etc... Men det miljöavtrycket det tog att skapa ett skepp för en persons resa ( Gissar på att det var fler men ändå ) jämfört med det enskilda avtrycket av en person som flyger ett flygplan gjort för över 200 passagerare som kan flyga flera rutter om året lär nog hamna rätt lika efter 1000 flygningar av 200000 personer..

Jag menar det inte som om att man ska peka finger på varandra men jag är ytterst tveksam till att alla är villiga att göra uppoffringarna som krävs för att det skulle funka.

Som sagt, dom ser inte lösningen för lösningen är inte att dra ut kontakten i en värld som redan nu går på andningshjälp.

Att något kostar behöver inte automatiskt ha något med pengar att göra du vet... Om jag säger att jag undrar vad det kommer kosta en brexiter om uttåget från EU blir på värst tänkbara sätt så är det inte enbart den ekonomiska aspekten man talar om utan även den sociala, mentala, känslomässiga etc.

Jag håller med @Yoko666@Yoko666 i det mesta utom kött delen :D

13. Droid55

Droid55 Guest

Problemet som jag ser med att se 4:e generationens kärnkraftverk som en lösning är att vi inte ser något problem med mängden vi förbrukar. Vi måste fråga oss själva vilka behov vi har. Det känns ovettigt att slösa energi på saker som inte tillför oss något eller behövs (tänk alla engångsartiklar, slit och släng prylar mm.). Det ska alltid snackas om en växande ekonomi, utan att diskutera vad detta faktiskt innebär för miljön. Självklart vill vi ha en dräglig standard, men vi har nog betydligt mer än så.

Självklart kan Sverige ihop med andra rikare länder påverka klimatet. Det är ju vi som smutsar ner. Indien vill bara komma upp till vår nivå. Vi kan inte kräva en levnadsstandard som resten av jordens befolkning inte ska kunna få ta del av.

[emoji106]

Nej, vi äter inte kött för att tillfredsställa våra lökar. Då kan jag säga att veganer tillfredsställer sina lökar genom att äta färsk frukt och grönt. Absolut, det finns människor som älskar kött, men det finns minst lika många som älskar frukt och spannmål. Jag mår rent av dåligt av större mängder spannmål och äter kött för att må bra.

Nej, lägg skatt på importvaror istället. Fast det går ju inte med vår "fri handel" inom EU. Därför jag är EU-negativ. Jag vill vara med i EU för att behålla freden, men jag vill gå ur EU för att det ökar import- och exporten i bekostnad på miljön. Det finns ingen anledning att köpa utländsk kött, mejerier, frukt eller grönt, som kan odlas här. Att veganer tror att de är mer miljövänliga när de köper bananer som växer långt ifrån Sverige är för mig en gåta.

Förbjud köttindustrin och tillåt endast viltkött? Hur tror du att det ska gå till? Aldrig hört talas om hållbar köttproduktion?

Jag tror inte att vi bara kan förbjuda bäste före-datum, däremot kan vi döpa om det så att det inte tolkas lika hårt/fel. Ett annat problem är att butiker slänger istället för att sälja ut det billigt, innan de inte får sälja det längre. Jag ser att många butiker har blivit avsevärt bättre på detta. Jag köper mycket med kort datum för halva priset, speciellt chark. Sen är det förbjudet att dumpstra, det är väl synd? Både mat och prylar som slängs ska andra kunna få ta om de vill. Jag vet folk som har sönder prylarna innan de slänger det bara för att folk inte ska ta det. Jag kan förstå om det gäller en hårddisk, men inte annars. Det är ren djävulskap. Det borde snarare kosta att slänga.

14. Yoko666

Mottagna gillanden:
    935
    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro
    Telefon 2:
    Sony Xperia 1 III
    Telefon 3:
    iPhone 8/iPhone SE 2016
    Platta:
    Mi pad 5
    Platta 2:
    surface go 2
    Övrigt:
    Skulle nog säga att i princip alla miljödokumentärer jag sett pratar om att det egentliga problemet är köttindustrin. Att människan då enligt "den exakt bestämda näringsläran" inte är skapt att vara vegan är absolut inte ett miljöargument. Vem vet den näringsläran vi går efter idag kanske uppdateras när man har lite mer data om veganism. Det kanske också är individuellt vad en människa behöver. Skulle alla människor dö som flugor om alla tvingades bli veganer? Att skriva att man bryr sig om miljön men samtidigt hävda att köttdiskussionen är löjlig och lyfta fram hur fel det är att va vegan är riktigt omodernt i mina ögon. Slutade äta kött för 26 år sen och jag lever trots allt fortfarande så jag tvivlar lite på din näringslära :)

15. Millwad

Mottagna gillanden:
    2 064
    Telefon:
    Redmi Note 12 Pro 5G

MINA ENHETER

Telefon:
    Redmi Note 12 Pro 5G
    Har aldrig skrivit att kött är dåligt för hälsan, tvärtom, kött i viss omfattning har visat sig vara bra för hälsan och köttet har varit en stor del av människans evolution. Du läser lite vad du själv verkar vilja läsa.

Har aldrig skrivit och skulle aldrig föreslå att människor bör avstå kött när det handlar om överlevnad. Du sprider dock desinformation, människan klarar sig utmärkt utan kött och det en helvegetarisk kost saknar är B12, vilket skapas av mikroorganismer under jord. Finns B12-tabletter eller B12 berikade varor som löser det på nolltid. Boskapsdjur får i sig det genom B12-producerande bakterier i jorden.

Du tycker att diskussionen kring minskad mängd kött kan bli löjlig men du nämner själv färsk frukt som har importerats hit som problematisk. En ko äter typ 10 kg kraftfoder om dagen som består av spannmål och soja som i många fall har importerats från andra sidan jordklotet, blir en ganska skev jämförelse kontra importerade grönsaker och frukter. Det om något gör ett stort miljöavtryck. Sedan ska man så klart vara noga med att köpa råvaror som är odlade.

Fin tanke om att kor ska äta örter och gräs samt att kor ska vara ute i det vilda men lycka till att ha 1.5 miljarder lösa kor som ska beta året om, speciellt i snö och öken.

Har egentligen ett totalt ointresse att diskutera näringslära eller kost, håller mig hellre till ämnet, nämnde dock köttindustrin då den har enorma konsekvenser och det är en industri vi gör väldigt lite för att motarbeta. Faktum är att stora delar av EU-budgeten används för att subventionera industrin.

16. Droid55

Droid55 Guest

Vilka dokumentärer och vilka står bakom? Många köttdokumentärer är ren veganpropaganda som jag ej köper. Det märks så tydligt när man smutskastar kött oavsett form.

Du kan inte kräva att människan ska äta något den inte är skapt för. Då får man omvärdera hur man framställer det eller dra in på annat. Jag blir rent av förbannad när jag ser veganer som ger veganmat till hundar och katter. Ska vi be lejonen äta gräs också?

Man måste kunna diskutera båda aspekterna om man vill komma någonstans. Du kan inte be folk att få näringsbrist eller sämre hälsa i miljöns namn. Det kommer aldrig att funka.

Jag säger inte att köttindustrin är löjlig att lyfta fram, den har massor av problem. Inte bara miljöproblem utan även etiska. Problemet är bara när veganer skriker "sluta äta kött" och tror att det är lösningen.

Ja, jag är omodern som anser att man ska äta lokalproducerad mat. Veganer häver i sig importerad frukt och grönt och kallar det miljövänligt. Sen får de käka kosttillskott för att få i sig alla näringsämnen. Det är skrattretande.

17. Millwad

Mottagna gillanden:
    2 064
    Telefon:
    Redmi Note 12 Pro 5G

MINA ENHETER

Telefon:
    Redmi Note 12 Pro 5G
    Som sagt, nämnde köttindustrin då det är en industri som har väldigt allvarliga påföljder för miljön, dock en industri som ofta glöms bort i miljödebatten.

Jo, faktum är att vi i Sverige äter kött för att tillfredsställa våra smaklökar. Det är oseriöst av dig att påstå att kött är ett måste och att vi inte klarar oss på vegetarisk mat, jag klandrar inte någon för att äta kött och alla gör som de själva behagar men det är oseriöst av dig att påstå att människan inte klarar sig utan kött. Det är ett totalt felaktigt påstående. Jag nämnde endast köttindustrin då det är den industrin politiker daltar med mest, vi subventionerar köttindustrin när den har katastrofala påföljder för vår miljö.

Och ja, du kan säga att folk som äter en helvegetarisk kost äter frukt och grönt för att tillfredsställa sina smaklökar. Faktum kvarstår dock att vi i Sverige äter kött för att vi tycker om dess smak, inte för att överleva. Det finns dock platser på denna planet där kött och mejeriprodukter är livsviktigt och det krävs en idiot för att ifrågasätta deras konsumtion av animalier. Sverige är dock inte ett av dessa länder. Vi har i princip vegetariska subsitut till allt.

Om vi ska lägga skatt på importvaror kommer köttindustrin haverera totalt, den överlever nu på grund av enorma EU-bidrag. Om man nu även ska beskatta all importerat kraftfoder så kommer köttindustrin gå i botten totalt.

Tycker import av bananer är ganska kasst, det är dock betydligt mer miljövänligt än mejeriprodukter och kött från djur som tillhör industrin.

18. Droid55

Droid55 Guest

Hur naturligt är det att äta piller, ta droppar eller injektera sig för att få i sig B12? Hört att denna sorts B12 inte är den mest effektiva heller.

Vilken miljöpåverkan har sedan framställningen av detta? Kapseln eller vätskan och förpackningen plus transporten? Jämfört med att äta en bit lokalproducerat kött eller andra animalier?

Att äta en kost som förutsätter att man äter kosttillskott är ohållbar enligt mig. Dessutom är det inte så enkelt som det låter. Enda sättet att få i sig protein är via bönor och linser, något som min mage blir kaos av. Överdrivet med fiber överlag är kaos för min mage (och jag är inte ensam).

Våra kor och andra boskapsdjur är inte vilda. Sett kor på lösdrift men det är inte nödvändigt så länge de har ytan och tillgång till gräs och örter. Sen får man komplettera med hö på vintern eller dylikt.

Vi äter inte bara kor heller. Det finns även möjlighet till renare fiske än laxodlingen i Norge https://www.gardsfisk.se/ Det finns fiskar som äter växter och inte kräver annan fisk.

Finns många fler saker man kan göra i kött-, ägg-, mejeri- och fiskproduktionen för att göra den lokal och mer hållbar. Ska vi sen odla så ska vi göra det med hänsyn till jordmån och inte utarma den viktiga matjorden. Detta gynnar också bin och andra insekter som vi behöver.

Som jag skrev ovan, köttindustrin behöver absolut göras om, men det behöver matodlingen också göra. Hur ska vi ens kunna odla annan mat och kunna avstå kött när vi utarmar jorden? Den kan du inte skylla på kossorna för att förstöra.

19. Yoko666

Mottagna gillanden:
    935
    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro
    Telefon 2:
    Sony Xperia 1 III
    Telefon 3:
    iPhone 8/iPhone SE 2016
    Platta:
    Mi pad 5
    Platta 2:
    surface go 2
    Övrigt:
    @Rebecka@Rebecka
    Jag förstår att kött e gött lixom. Men om man säger så här att din överlevnad hänger på att du inte längre kan äta kött alls, är det då bättre att vi kör skutan i botten för att vi vet att vi inte längre kan få i oss rätt näringsämnen och då kan vi lika gärna skita i det?

Jag kollar uteslutande på dokumentärer av veganer för veganer och det är därför jag är så säker på min sak.

Mitt drömscenario är så klart att du kan fortsätta äta viltkött, det är ju helt klart bättre enligt din näringslära, bättre för djuren och bättre för miljö och trafiken. Men sen vet inte jag hur man gör det exakt och jag vet inte heller hur man bygger ett miljövänligt kärnkraftverk men någon lär ju ha bättre koll på sånt än mig.

Sen det här med att hundar och katter ska va veganer och att lejon ska äta gräs, om jag påstod det så var jag nog lite ur balans för något sånt borde jag inte skrivit, det har ju verkligen ingenting med miljödebatten att göra, känns mer som att jag måste skrivit det för att ytterligare förstärka hur tröga veganer är...mea culpa.

20. Millwad

Mottagna gillanden:
    2 064
    Telefon:
    Redmi Note 12 Pro 5G

MINA ENHETER

Telefon:
    Redmi Note 12 Pro 5G
    Du grämer dig över propaganda när du i ett tidigare inlägg påstod en helt påhittad "fakta" om att människan inte är gjord för att äta helvegetariskt. Seriöst? Du kan äta ett fullt friskt liv utan att förtära kött- och mejeriprodukter. Sluta vara så faktaresistent.

Vill du äta kött, gör det, ingen har krävt att du ska bli vegetarian och inlägget du taggade mig i handlade om ett inlägg där jag nämnde det faktum att den industriella köttindustrin är katastrofal för miljön, när trådskaparen påstod att Greta inte hade några konkreta förslag, när minskad köttkonsumtion är en av hennes förslag vilket jag nyss googlade mig fram till.

Du skriver om "veganpropaganda" när vi redan för hundra år sen i Sverige på beställning av svenska mejeriföretag fick leva med föreningen "Mjölkpropagandan", vars budskap var att dricka mer mjölk. När jag var liten fick vi det nedtryckt i vår hals i skolmatsalen om mjölket fantastiska egenskaper om att det var ett måste för att bli "stor och stark". Lobbyism och propaganda har köttindustrin vräkt ur sig under otroligt lång tid men den verkar du inte störa dig på.

Vi lever i en tid där vegetariska substitut på EU-nivå motarbetas av politiker och du pratar om "veganpropaganda". Samma EU som lägger enorma medel på att finansiera kött- och mejeriindustrin. Läste själv att drygt 20 miljoner kronor, vilket förvisso är obetydliga pengar med EU-mått, tidigare i år lades på att "influencers" skulle gå med i ren och skär lobbyism under projektnmanet "gilla gris" för att motvera att konsumtionen av griskött i Sverige skulle öka bland unga i samhället. Skattemedel gick alltså till "influencers" för hålla på med lobbykampanjer så att svenskar ska äta mer griskött. Haha, på tal om propaganda och lobbyism.

Källa: EU vill förbjuda köttliknande namn på vegetarisk mat
    https://sv.wikipedia.org/wiki/Mjölkpropagandan
    EU-miljoner ska få unga att äta mer fläskkött

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.