Just köttdebatten är något jag inte helt köper med miljöaktivister. Jag bryr mig om miljön, men jag anser att man måste kunna hålla flera saker i huvudet samtidigt.
Människan är inte skapt för att vara veganer. Så är det bara. Jag är trött på att höra att man kan få i sig allt som vegan, nej, det kan man inte. Allra minst på naturlig väg. Människan har aldrig varit en renodlad växtätare, vi är snarare mer köttätare än växtätare, även om vi är allätare. Det är bl.a. vår mångsidiga kost som gjorde att vi överlevde och kunde bre ut oss. Alla platser har inte tillgång till färsk frukt och grönt året runt, inte heller fanns spannmål före jordbruket. På många platser var vi nog mer eller mindre köttätare.
Så första aspekten är näringslära, vad behöver vi? Vi behöver många ämnen som finns i animalier. Så är det bara. Sen miljöaspekten, det är inte så enkelt som att säga att allt kött är dåligt och alla växter är bra. Monokultur är ett stort miljöproblem och sluta skyll på köttdjur för att äta spannmål. Köttdjuren bör inte ens äta spannmål, de bör äta gräs och örter. Möjligtvis kan vi diskutera mängden kött, men även den diskussionen blir löjlig ibland.
Varför ifrågasätter man inte tillgång till färsk frukt och grönt året runt? Är det normalt för Sveriges klimat? Sen när är importerat klimatsmart? Sen ska vi inte glömma alla dolda och smutsiga tillverkningar. Köpte nyligen svenskodlade vita små bönor, så bra tänkte jag. När jag kom hem insåg jag att bönorna hade packats i Italien. Så svenskodlade bönor tog alltså en tripp ner till Italien för att packas och sedan åka tillbaka till Sverige för att säljas? Tillåt mig att skratta. Det vore mer miljövänligt att köpa italienska vita bönor som tog en enkelresa hit.
Om man är intresserad av matproduktion så rekommenderar jag följande dokumentärer på SVT Play:
Bieffekten
Sista skörden
Efter floden
Matindustrin är bra mycket mer komplicerad än att säga att kött är boven eller att veganism är lösningen på problemet.
Click to expand...