Vad tycker vi om Greta thunberg?

Diskussion i 'Off Topic' startad av Oceanic, 2 okt 2019.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. Yoko666

Yoko666 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    935
    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro
    Telefon 2:
    Sony Xperia 1 III
    Telefon 3:
    iPhone 8/iPhone SE 2016
    Platta:
    Mi pad 5
    Platta 2:
    surface go 2
    Övrigt:
    Hoarder, som har nästan en av varje.
    Till rebeckas försvar så krävde jag nog egentligen att hon skulle bli vegan till och med annars går jorden under...

2. Droid55

Droid55 Guest

Kött är gott? Jag tycker att socker och mjöl är gott, men jag undviker det ändå. Så nej, det är inte så enkelt som att det smakar gott. Däremot MÅR jag gott. Jag tror inte på att vi inte kan äta kött för att inte köra skutan i botten, den smutsiga köttindustrin är bara en av flera områden som behöver förändras.

Det förklarar ju en del...

Min dröm är att ha en egen gård där jag föder upp mina egna djur och odlar min egen mat. Inte bara för miljön utan för känslan av oberoende och frihet.

Nej, det har du inte skrivit, men det är inget ovanligt för veganer att tycka.

3. Droid55

Droid55 Guest

Nu skriver du vegetariskt så jag vet inte om du menar veganskt eller någon mellanmjölks version? Det finns ju många olika former av vegetariskt såsom lakto-ovo, men jag vet även vegetarianer som äter kyckling trots stämpeln. Mycket förvirrande.

För att svara på frågan så nej, jag kan inte leva ett fullt frisk liv som vegan utan kosttillskott, om ens då. Jag får näringsbrist och magproblem.

Det är inte påhittad fakta att människan inte är gjord för att äta veganskt, du skrev ju själv att vi genom evolutionen har livnärt oss på kött. Du är bra dum om du tror att våra kroppar har förändrats mycket sen dess. Det är därför vi har hälsoproblem idag när vi proppar i oss massa spannmål som tillhör senare delen av mänsklighetens historia.

När köttindustrin togs upp kände jag mig tvungen att utveckla det eftersom det inte är så enkelt.

So what? Har du missat spannmålsindustrins propaganda? Man skulle äta x antal mackor per dag för att vara hälsosam. Det vara också rena skitsnacket. Bästa rådet är att inte lyssna för mycket på SLV om man vill vara på den säkra sidan. Ta gärna del av deras information, men dubbelkolla och ta del av andra källor också.

Lika lite lyssnar jag på veganer som lever i någon slags sagovärld.

EU är ett skämt till att börja med. EU bildades för skapa fred och sämja mellan länderna. Istället ägnar de tid åt att diskutera hur en gurka ska se ut, vad som får heta choklad mm. Det är bara löjligt.

Problemet med (de flesta) influencers är de bidrar till konsumtion- och skönhetshets. De säljer skit till sin publik. Det är deras jobb. Ungdomar borde hänga mindre på sociala medier och ha bättre förebilder. Gärna Greta, även om hon inte kommer att få mig att bli vegan. Jag förväntar mig inte att hon ska ha alla svar dock.

4. Droid55

Droid55 Guest

Nu har jag diskuterat nog för i natt.

5. Yoko666

Yoko666 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    935
    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro
    Telefon 2:
    Sony Xperia 1 III
    Telefon 3:
    iPhone 8/iPhone SE 2016
    Platta:
    Mi pad 5
    Platta 2:
    surface go 2
    Övrigt:
    Hoarder, som har nästan en av varje.
    Källa?
    Jag känner ganska många veganer med husdjur och ingen skulle någonsin få för sig att ge sin hund veganmat. Så vanligt är det verkligen inte.

6. Millwad

Millwad Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2 064
    Telefon:
    Redmi Note 12 Pro 5G

MINA ENHETER

Telefon:
    Redmi Note 12 Pro 5G
    Nej, miljöpåverkan av en kapsel och dess import till Sverige är inte jämförbar med alla tusentals ton av fulsoja som vi importerar från skövlad regnskog i Brasilien. Nej, enda sättet att få i sig protein är inte via bönor och linser. Nej, bönor och linser är inte det enda från naturriket som har protein i sig. Det vore uppskattat om du läser på innan du gör massa banala påståenden.

På tal om naturligt, köttindustrin är ju så naturlig. Mjölkon blivit gravid genom att en bonde har inseminerar kon årligen genom att föra in hela armen samt ett metallverktyg i analen på en kon. B12 är ju som sagt inte ens något som kon har i sig från start, utan något som skapas av mikroorganismer under jorden som sedan kon får i sig genom sin kost. Vad är skillnaden genom att få i sig B12 genom kon eller att utvinna B12 direkt och få i sig det genom en liten tablett? Märklig kommentar.

Vet du hur absurt resurskrävande det är att ha 1.5 miljarder betande kor?

Drygt en tredjedel av världens fiskbestånd är överfiskade och hotat, men visst, vi kan leva på fiskuppfödning från svenska gårdar.

World Food Day: Overfishing puts both fish and fisheries at risk

Ja, matodlingen behöver verkligen göras om. En svensk ko får i sig i snitt mer än 300 kg kraftfoder (spannmål) årligen. Speciellt uselt när en liten del av kraftfodret dessutom består av importerad soja från skövlad regnskog i Sydamerika. Totalt ineffektivt att föda upp boskapsdjur och ge dessa djur spannmål som föda då det är helt absurt resurskrävande. Jobbigt läge att ens försöka rättfärdiga att spannmål går som föda till boskapsdjur när människor världen över svälter.[/QUOTE]

Last edited: 3 okt 2019
    flipp gillar detta.
  7. Oceanic

Oceanic Android Veteran Medlem

Mottagna gillanden:
    4 328
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

MINA ENHETER

Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Vad vi behöver förstå är att med energi kan vi i stort sett omvandla till vad vi vill. Sist jag hörde råder de brist globalt på dricksvatten, med energi kan man omvandla havsvatten till dricksvatten eller till och med att styra naturens makter och klimatet.

Med energi kan man i stort sett göra allt fantasin sätter igentligen gränserna där, så ett överskott av energi tror jag inte är något negativt utan överskott på energi är en förutsättning för att vi ska kunna klara av framtidens utveckling

Folk behöver förstå att utvecklingen vad gäller kärnkraft har gått frammåt och folk måste framförallt förstå att de vi idag förknippar med kärnkraftverk är i själva verket baserat på 70 tals design. Det är i grund och botten en konstandsfråga så klart. Vi lever dessutom i tider där kränkraft har blivit lite tabu...inte minst pga av fukushima som fick tex ett helt land som tyskland att gå över helt till kolkraft.
    4e generationens kärnkraft fungerar på pappret och teorin men då de inte byggts i stor skala ännu så är det inte lika kommersiellt gångbart ännu. Det kommer ta tid.. Med det sagt är dagens kärnkraft tickande bomber...och de ligger ofta vid kusterna att aveckla dessa och gå över till den nya generationen där man lärt sig av historens misstag och gjort dom i stort set idiot säkra, de blybaserade reaktoerna är helt och hållet idiot säkra... det kan inte ske överhettning och härdsmälta i systemet på samma sät som chernobyl och fukushima det är en teoretisk omöjlighet.

Vill vi rädda klimatet och framtiden är energi enda lösningen som jag ser, men energi kan man åstakomma allt fantasin vill igentligen.. allt vi skapar idag kräver energi.

Jag personligen tror inte koldioxid är farligt... utan som jag varit inne på all skog och biologiskt liv behöver koldioxid.. Jag hör mer lobby att vi ska åka mindre bil än att vi ska hugga ner mindre träd... tex

Ståhl industrin så som SSAB behöver sluta använda kol för att hätta upp det ugnarna vid produktion av ståhl, detta mostvarar hälften av all flygtrafik i sverige och vi pratar om utsläpp.

i övrigt är detta än vädligt komplex fråga, ett ekosystem som är i symbios med varandra... med diverse kedjeeffekter.

8. Millwad

Mottagna gillanden:
    2 064
    Telefon:
    Redmi Note 12 Pro 5G

MINA ENHETER

Telefon:
    Redmi Note 12 Pro 5G
    Jag skriver helvegetariskt, lakto-ovo kallas det när man förtär mejeriprodukter. En person som äter kyckling är inte vegetarian. Veganism har med livsfilosin att göra, vegetarianism är en diet, det är två helt skilda saker. Jag har inte skrivit om veganism utan om vegetarianism och vad dieten kontra en köttdiet har för miljöpåverkan.

Om du tillhör en enormt liten del av befolkningen som är allergisk mot alla former av nötter, soja, fullkornsprodukter, frön och alla former av baljväxter, ja, då kan du inte under några omständigheter göra en svepande kommentar kring att människor inte kan leva på vegetarisk kost. Jag tänker inte diskutera detta påhitt mer utan hänvisar till Livsmedelsverket som klart och tydligt skriver att helvegetarisk kost är en fullgod diet för människor. Om du vill vara faktaresistent och hävda att vi inte kan vara vegetarianer, då får det stå för dig men forskningen har du inte på din sida.

Livsmedelsverket

Om du sedan missade kontexten av mitt inlägg när jag gjorde en historisk koppling om att kött har varit viktig för människans överlevnad och utveckling och vrider och vänder på det som att det automatiskt blir ett måste för dagens människor, ja, då gör du det svårt att kunna ha en seriös diskussion med dig. Att vi har ätit kött historiskt är en självklarhet, vi har gjort det för överlevnadens skull. Hade jag varit på en öde ö och min enda chans till överlevnad vore att äta animalier hade jag gjort det på direkten, det är dock inte scenariot vi svenskar lever i. Vi äter kött för smakens skull och för att det finns i vår matkultur, vi klarar oss utmärkt utan kött och mejeriprodukter. Ja, om man nu inte tillhör den enorm lilla delen av befolkningen som inte tål några former av bönor, nötter, fullkornsprodukter, frön eller några som helst baljväxter och dess proteinrika innehåll.

Du gjorde det på ett oseriöst sätt, tyvärr. Du har skrivit massa påhittade kommentarer som inte är faktabaserade. Tillexempel att vegetabiliskt protein endast finns i baljväxter och linser, att människor inte klarar sig på vegetabilisk kost och så vidare. Vill inte på något sätt förlöjliga dig eller vara otrevlig, vore dock trevligt om du håller dig till fakta och håller det isär från dina personliga åsikter.

Vem har sagt åt dig att du ska äta "x antal mackor per dag"? Jag har aldrig hört talas om det. JDu får gärna dela med dig av den propagandan. Jag har delat med mig av källor för alla mina påståenden, hade varit trevligt om du kunde göra detsamma om du önskar ha en seriös konversation. Jag har egentligen inte ens något intresse att diskutera köttindustrin, du taggade mitt inlägg där jag ifrågasatte trådskaparens påstående kring att han menade att Greta aldrig hade några konkreta förslag mot miljöproblemen, med att skriva en lång och märkligt inlägg om att människor måste äta kött för att klara oss och så vidare.

Det är ingen som har sagt att du ska bli vegan, jag har inte skrivit att du eller någon annan ska bli vegan och skulle aldrig få för mig att göra det heller. Jag skrev ett kort inlägg om att vi subventionerar köttindustrin med skattemedel trots att den har visat sig vara usel för miljön. Enda anledningen till att jag bemödat att svara dina inlägg är att du skriver påhittade saker som att människor inte är gjorda för att äta vegetariskt och annat hittepå, vilket går emot all form av seriös forskning. Vill du äta kött, fine, påstå dock inte att människor inte kan leva på att äta vegetariskt.

Du motsätter dig propaganda men du får ur dig propaganda när du gör så absurda påståenden utan vetenskapling förankring.

9. Oceanic

Mottagna gillanden:
    4 328
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

MINA ENHETER

Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    kött industrin är en stor bov i dramat... absolut det är inte bara det faktum att djuren i säg släpper ut avgaser där kossorna motsvarar ca 25% främst för att de släpper ut den starka metgasen som är runt 10 gånger starkare än koldioxid. En annan stor aspekt är att vad förut var skogsmark är nu betesmark... ju mindre skog vi har ju mer koldioxid får vi atmosfären.

Håller med.. att vi inte är födda veganer.. vi har sett mkt odlat kött på sistonde inte minst på hamburgare de håller inte måttet näringsmässigt... och inte igentligen smakmässigt heller.. när de löst problemet med dålig näring.. kan det vara intressant.. inte minst när det blir billigare än vanligt kött.. i slutändan blir det nog en prisfråga för konsumenten...

Flyget är inte det största problmet återigen utan det är alla fartyg...inte minst fraktare... de är de stora bovarna..

Health risks of shipping pollution have been 'underestimated'

Återigen... i miljödebatten kan min inte rikta problematiken med det igentligena problemen, utan man ska lasta över allt oss på oss vanliga människor..och vi ska ägna oss åt känslömässigt drivna klimat åtgärder som inte har någon effekt alls.. om vi cyklar till affären istället för att ta bilen osv...
    Vi i sverige anser oss vara så duktiga att källsortera.. men forskning visar att det är väldigt ineffektit sätt att sortera sopor på det är bättre att göra det vid stora återviningsanläggningar istället, i californinen gör man på detta sättet tex .

Miljörörelsen agenda är att vi ska konsumera mindre, och de ska bli mer makt till staten... Konsumption är ju hela bränslet i våran ekonomi... absurda nivåer på bränsle på skatt gör oss fattiga, många tankar för 4000 i månaden om inte mer...

jag tror mer på att ställa krav på företagen men man får komma ihåg att vi lever en i globaliserad värld blir det för dyrt här i sverige blir det att vi impporterar istället, när producerat tror jag är en stor lösning.
    att tex norsk fisk åker till kina för att rensas för att sedan skickas tillbaka hit är ett exempel på vansinne...

10. Droid55

Droid55 Guest

Min plan var att inte svara mer men...

Det var ett jävla tjafs om sojan som jag inte ens stödjer. Svårt att läsa vad jag skriver?

"Bra vegetabiliska proteinkällor är till exempel fullkornsprodukter, nötter, frön och baljväxter, som bönor, ärter, linser, tofu eller andra sojaprodukter." - SLV

Fullkornsprodukter = Kan ej äta mycket av, fortfarande spannmål + en del av monokulturen.

Nötter och frön = Odlas det ens i Sverige? Aldrig hittat svenska, dessutom går det åt mycket vatten och det är ingen felfri industri heller t.ex. Blood cashews. Nötter är knappast effektiva att odla eller äta för protein.

Baljväxter, ärter och linser = Kan ej äta mycket av, tofu och soja äter jag inte alls.

Du låter mer eller mindre som en vegan, helt ointresserad av snacket. Inget som säger att kossor inte kan befruktas på naturlig väg.

Vet du hur resurskrävande monokulturen är?

Gårdsfisk bidrar inte till överfisket. Det finns dock andra problem än fisket i havet såsom plasten.

Allt jag hör är attacker på köttindustrin, men du tar inte upp några problem med övriga matindustrin. Så jävla typiskt köttmotståndare, de vägrar diskutera sina egna problem.

Intressant också att du tror att nedläggning av köttindustrin i Sverige skulle göra att människor världen över skulle sluta att svälta. Bra världsuppfattning du har.

Last edited by a moderator: 3 okt 2019
  11. Droid55

Droid55 Guest

Det är långt fler än "en liten del av befolkningen" som mår dåligt på en högkolhydratkost som en vegetarisk kost mer eller mindre innebär. Speciellt om man inte hanterar bönor och linser särskilt väl. Fast ni vegetarianer är ju kända för era fisar. ;) Sen varifrån ska man få viktigt fett? Vegetabiliska oljor som rapsolja är monokultur, verken gott eller likvärdigt riktigt smör eller fet fisk, kött mm. Avokado och nötter odlas såvitt jag vet inte i Sverige.

Återigen, massor av näringsämnen som man går miste om. Dessutom länkar du SLV som inte är någon allvetare om du tror det. Det är en myndighet med diverse ekonomiska intressen bakom. De kan säga vad de vill och du kan påstå att det finns fakta för det, men det finns också fakta som säger motsatsen. Bara att gå in på Kostdoktorn så får du massor som talar för att en högkolhydratkost är dåligt för oss. Vem har rätt? Du verkar tro att alla forskare är eniga om vad vi bör äta, så är det inte. Du har valt att lyssna på de forskare som förespråkar din livssyn, men tro inte att alla tänker likadant. Jag har dock noll intresse av att tala om för dig hur du ska äta. Lika mycket förvänta jag mig att jag får äta vad jag anser rätt.

Fel. Sluta att tala om för mig varför jag äter kött. Jag vet varför jag äter kött, och det är verken för smaken eller kulturen. Jag äter det för att jag mår bra av det. Jag kan inte äta en stor mängd kolhydrater. Kan skriva en hel uppsats om hur jag mår på fett och protein framför högkolhydratkost, men det låter jag bli. Nöjer mig med att förklara att ni aldrig någonsin kommer få jordens befolkning att avstå. Lycka till, men dröm vidare.

Eftersom du nämnde att du har blivit intalad att mjölk är nyttigt under uppväxten, så tänkte jag kontra med att folk även har fått höra detsamma om bröd.

"Socialstyrelsen rekommenderar 6-8 skivor bröd om dagen"

Hexmasters Faktoider: Socialstyrelsen vill att vi äter 6-8 skivor bröd om dagen
    30-årig brödkampanj håller än
    https://sv.wikipedia.org/wiki/Brödinstitutet

Finns det ens någon människa i historian som aldrig har ätit något animaliskt? Hur många vegetarianer/veganer är det större delen av livet? Såvitt jag vet är det knappt inga som håller hela vägen. Alla ex-veganer talar om hälsoproblem, precis som jag själv fick uppleva efter bara 4 månader som vegan. Aldrig mått så dåligt, och det var först efteråt som jag insåg hur mycket bättre jag mådde efter att jag började äta kött igen.

Du påstår att jag inte uppvisar någon forskning, men det gör inte du heller. SLV är ingen forskning, de baserar bara sina kostråd på utvald forskning. Dags att vakna upp ur din bubbla.

12. Millwad

Mottagna gillanden:
    2 064
    Telefon:
    Redmi Note 12 Pro 5G

MINA ENHETER

Telefon:
    Redmi Note 12 Pro 5G
    Tyckte bara att det var skrattretande att du försökte göra en produktion av B12 på kapslar och dess plastförpackning att låta som ett sämre miljöalternativ än att ha 1.5 miljarder kossor världen över. Ditt förakt för B12-piller verkar du f.ö vara ensam om, enligt en undersökning av "Yougov" så köper hälften av befolkning vitamintillskott.

Totalt ointressant att veta vad du personligen kan äta och inte äta, du representerar inte 7.7 miljarder människor, därav blir det väldigt löjligt när du utgår ifrån att precis alla är som du när du gjorde det påståendet att människor inte är gjorda för vegetarisk kost. Om du nu är så mån om att prata om vattenförbrukning, en 150 grams burgare kräver drygt 2400 liter vatten. Utöver det så har du det 10 kg tunga kraftfodret att räkna in i ekvation av vattenförbrukningen som kon får i sig dagligen. Även om nötter är ett mindre effektivt vegetabiliskt substitut så kossan helt absurt mycket värre för miljön.

Det var du som skrev om vegetarisk kost och tydligen hur onaturligt utvunnet B12 i kapselformat är, sedan börjar du med "du är vegan"-trams när du inte vill acceptera hur onaturlig boskapsindustrin är. Har inte nämnt veganism någonstans och jag skriver om en vegetarisk diet kontra en köttdiet. Vore uppskattat om du slutar tramsa om veganer då jag pratar om miljöpåverkan och dess korrelation med dieter.

Så vitt jag vet så är det praxis att kor insemineras artificellt på en övertygande majoritet på av alla boskapsgårdar, du får gärna motbevisa mig om du vet annat. Detta är inte ens diskussionen men artificiell inseminering äger rum i princip över hela landet och praktiskt taget på alla boskapsgårdar och när du är så mån om att allt ska vara naturligt så skjuter du dig själv i foten.

Suck, 26% av jordens isfria land används för betning för boskapsdjur och 33% av jordens åkermark används för produktion av grödor som sedan används av boskapsindustrin. Den monokultur du verkar vara så rädd för, ja, köttindustrin är extremt delaktig i den. Monokulturen påverkas enormt mycket av att en fjärdedel av världens isfria land används för betning för boskapsdjur och att 33% av åkermark används för produktion av grödor som används av boskapsindustrin.

Källa: FAO

Om du försöker tänka nu istället för att hela tiden skriva one-liners utan substans. Du pratar om monokultur vilket är odling av enstaka specifika växtslag, vad tror du sker när man skövlar regnskog i förmån för fulsoja som går tills boskapsindustrin? Tror du att de 10 kg kraftfoder kor i Sverige äter dagligen inte kommer från monokulturen? Ditt motargument var alltså att peka på monokulturen där boskapsindustrin är en väldigt stor faktor.

Du läser som sagt det du vill läsa, du har inte haft ett enda argument som du har backat upp med några källor. Du har skrivit påhittade kommentarer där du har utgått från dig själv och din ovanliga åkomma där du inte tål några som helst baljväxter, frön, nötter, ärtor eller några proteinrika källor från växtriket och gjort en generaliserande kommentar kring att människor inte klarar sig på vegetarisk kost, bara för att du menar att du inte gör.

Vad vill du att jag ska skriva? Självklarheter som att importerad frukt inte är en hit? Det är en självklarhet att det inte är det. Det blir dock absurt att fastna vid importer av grönsaker när vi skövlar regnskog i Sydamerika i förmån för soja som sedan används som en del av det 10 kg tunga kraftfoder kor får i sig i Sverige, DAGLIGEN.

Jag skrev att köttindustrin är en del av problemet, jag har inte skrivit att alla miljöproblem beror på köttindustrin. Det var du som spårade ur och började hitta på massvis med påståenden som jag har behövt besvara då du håller på med desinformation.

13. Millwad

Mottagna gillanden:
    2 064
    Telefon:
    Redmi Note 12 Pro 5G

MINA ENHETER

Telefon:
    Redmi Note 12 Pro 5G
    Som sagt, du skjuter dig själv i foten när du nämner monokultur med tanke på att 26% av det isfria land som jorden består av används som betesmark och att 33% av åkermarken används för grödor som går till boskapsindustrin.

Diskutera fisar kan du göra med din omgivning. Ditt påhitt om att vegetarisk mat inte är möjlig för människor är dock rent påhitt och helt utan belägg. Men just det, du skulle ju läxa upp tråden om näringsämnena man går miste om, vilket du direkt misslyckades med.

Du är samma person som menar att människan inte är gjord för vegetarisk kost och du har mage att vräka ur dig att jag lyssnar på "forskare som förespråkar för min livssyn". Jag skrev tidigare i tråden att "kött i viss omfattning kan vara bra för hälsan" men du är ju totalt oseriös och slänger bara ur dig massa tramsiga påståenden som inte stämmer. Du har alltså noll intresse att tala om för folk vad de ska äta, ändå vräker du ur dig lögner om att vegetarisk kost inte är till för människor. Suck.

Försökte hålla det till miljöaspekten men även där sköt du dig själv i foten med ditt trams om monokulturen, där köttindustrin är en massiv faktor.

Talar inte om för dig vad du ska äta, jag diskuterade miljöpåverkan av köttindustrin. Det var du som citerade mitt inlägg med ett totalt felaktigt påstående om att vi inte är gjorda för att vara vegetarianer och påhitt som du uppenbarligen inte har någon som helst koll kring.

Hade inget som helst intresse av diskuter köttindustrin och näringslära, svarade bara för att du spred rena lögner. Faktum kvarstår dock att vi i Sverige i extremt stor grad äter kött på grund av dess smak och inte för överlevnad.

Där ser man, det rättfärdigar dock inte kött- och mejeripropagandan som än idag lever.

Jag har citerat forskning och faktiska studier i många av mina inlägg, du har hittat på rent trams där du använder dig själv som källa och applicerar din åkomma på resten av jordens befolkning.

Historiskt har vi ätit kött för överlevnad, om man inte lider av din åkomma så klarar man sig alldeles utmärkt utan kött i Sverige år 2019. Det är faktum. Det är komiskt hur faktaresistent du är, Livsmedelsverket utgår från forskning men du har ju visat att du inte bryr dig om forskning.

Att du avslutar med "Alla ex-veganer pratar om hälsoproblem" är ju som att referera till alla människor som har dött av hjärt- och kärlsjukdomar på grund av överkonsumtion av kött. Missbrukar du din kost så mår du inte bra, att du utesluter något eller adderar något gör inte ens kost automatiskt till något fulländat. Slutligen så blir det än mer komiskt när jag pratade miljöeffekter och du fick för dig att prata om näringslära, som du har visat att du inte kan något alls om. Sedan fick du för dig att du minsann ska säga till på skarpen om att jag inte ska säga åt dig vad du ska äta, vilket jag inte gjort, när du är den som har skrivit påhitt om att vegetarisk kost inte är lämpad för människor. Kosten var inte ens diskussionen.

14. pernils94231

pernils94231 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    438
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 + IPhone 15 pro max

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 + IPhone 15 pro max
    Hur många av er vet hur evolutionen skapat olika anatomierna till dagens datum?
    Hur magen ser ut och fungerar på en ko eller en älg!
    Vad har Vargen, grisen och människan gemensamt?
    Hur många av er kan ta reda på en djurkropp så att 90% används i köket eller i läder tillverkning.
    Om vi backar 100 år dvs slutar stycka för lyx konsumtion och använder hela djuren.
    Välja mellan brasse filé eller älgsköttsoppa med köttet kvar på benen, så väljer nog 99% smaklösa brasse filé Medans smakrika nyttiga älgköttet bara behöver salt, går till dom som verkligen vet hur kött ska smaka. Nu behöver det inte vara en älg kan lika gärna vara en ko som enbart ätit som för 100 år sen så finns smaken där. Nu skulle jag kunna dra upp 1000 exempel som inget asfalt barn ens förstår, visst var vegan och koka ko ben i smyg. Och använd olja och andra produkter som odlas i Amazonas skövlade skogar, det är ditt val.
    Är många år (1995) sen jag började bojkotta alla kött, fläsk, fisk, grönsaker och halvfabrikat etc som är importerade men det är mitt val!
    Tillbaka till Vargen, Grisen och människan vad har vi gemensamt?

15. Avarell_Dalton

Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    743
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Greta har säkert egna åsikter och i det uppmärksammade talet visade hon dem men i övrigt hänvisar hon alltid till forskningen och ber att man ska lyssna på forskarna.

Det här är intressant
    Penetrerar man tarmväggen för att nå livmodern eller vad det kan vara man vill åt, äggstockar kanske?

16. rickards

rickards Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 113

MINA ENHETER

Klart vi gillar Greta. Största delen av de som ogillar henne känns som vita, obildade män med ofullständiga gymnasiebetyg. Möjligen att de gått livets hårda skola.

17. Droid_301

Droid_301 Guest

Tycker det är otroligt starkt av Greta att våga och kunna stå och prata inför så mycket människor ,hur många av oss hade vågat det:)

18. keyser

keyser Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13 159
    Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Google Pixel 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Google Pixel 8
    Platta:
    iPad Air M1 (2022)
    Det finns en del som maskerar sitt ogillande med att uttrycka hur oroliga de är för hennes betyg och att hon blir utnyttjad av "dem". Men jag är rätt säker på att Greta har bättre betyg än vad de hade, förmodligen bättre än mina betyg också. :P

19. Ascii

Ascii Android Expert Medlem

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

Det hon gör är skitbra. Tråkigt bara att hon ska behöva motstå så mycket hat från vita kränkta män (speciellt SD’are och LHS-are från Sveriges håll).

20. Oceanic

Mottagna gillanden:
    4 328
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

MINA ENHETER

Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Så all kritik är alltså hat?
    Man måste väl kritisera henne utan att det räknas som hat?

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.