Vad tycker vi om Greta thunberg?

Diskussion i 'Off Topic' startad av Oceanic, 2 okt 2019.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. Droid55

    Droid55 Guest

    Dags att börja bidra till en bättre värld, helt enkelt.
     
  2. Ascended

    Ascended Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2012
    Inlägg:
    2 189
    Mottagna gillanden:
    2 124
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5
    All right, hoppas vi löser dom globala problemen då med våran Svenska miljöpolitik!
     
  3. Honda

    Honda Ninja Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 aug 2014
    Inlägg:
    3 637
    Mottagna gillanden:
    2 638
    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig

    MINA ENHETER

    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig
    ROM:
    Kiwi
    Easy peasy.
     
  4. Millwad

    Millwad Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2012
    Inlägg:
    1 832
    Mottagna gillanden:
    1 916
    Telefon:
    Redmi Note 12 Pro 5G

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Redmi Note 12 Pro 5G
    Nu avgudar jag inte Greta och följer henne inte, samtidigt som du skriver om överbefolkning så har vi en boskapsindustri som täcker en fjärdedel av vår planets isfria yta, samt som använder en tredjedel av all åkermark för att odla grödor som sedan går till som föda för boskapsdjur. Mindre konsumtion av kött är en väldigt bra start, att ta bort subventionerat kött och mejeriprodukter vore rimligt då det är en kostnad som står för en betydande del av EU:s budget och triggar ökad konsumtion av miljöproblematiska matvaror.

    "Outsourcing" till fattiga och mindre utecklade U-länder så som Indien och och Kina (Kina är en kombination av ett industri- samt utvecklingsland) för att dra ner på priser på bekostnad av miljön samt exploateringen av mindre tursamma individer är också en stor problematik.

    Vi lever i en så absurd värld att vissa rika länder i Väst dumpar sitt avfall och exporterar skräpet till fattiga U-länder i Östasien, trots att dessa länder inte behärskar den hållbara hanteringen och åsamkar miljöskador som blir svåra att reparera.
     
  5. Millwad

    Millwad Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2012
    Inlägg:
    1 832
    Mottagna gillanden:
    1 916
    Telefon:
    Redmi Note 12 Pro 5G

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Redmi Note 12 Pro 5G
    Ja, äntligen en som talar sanning!
    Nedrans afrikaner, indier och kineser, att de inte förstår att de måste sänka sin miljöpåverkan så att vi i Sverige ska kunna fortsätta leva som om vi har tillgång till 4 jordklot.

    Living Planet Report - Världsnaturfonden WWF

    I Sverige är vi redan perfekta, vi håller inte på med överkonsumtion, onödiga utsläpp eller lyxkonsumtion som påverkar miljön negativt, vi är felfria och vi ska fortsätta med att peka finger åt alla håll och fortsätta leva som vi redan gör nu!
     
  6. Ascended

    Ascended Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2012
    Inlägg:
    2 189
    Mottagna gillanden:
    2 124
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5
    Just det med köttkonsumtion är ganska intressant ifrån ett Svensk perspektiv, Sverige är väl ett fåtal länder där man kan ha en hållbar köttproduktion då vi lever i ett stort land med geografiska ögon med en väldigt liten befolkning. Hoppas vi istället satsar på en närodlad köttproduktion då vi faktiskt har bra förutsättningar för det i Sverige. Det är också beundransvärt att vi inte sprutar våra djur fulla med antibiotika som i många andra länder.

    Men givetvis så är det globalt sätt väldigt dåligt med tanke på den enorma befolkningsmängden i Asien/Afrika. En väldigt svår fråga att lösa globalt... Det finns inga lätta etiska alternativ.
     
  7. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 438
    Mottagna gillanden:
    8 370
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Det sant att Sveriges påverkan på klimatutsläppen är marginell sett i ett globalt perspektiv, men detsamma gäller de flesta andra länder i världen (utöver riktigt stora länder som Kina och USA). Dessutom, inom Sverige (eller vilket annat land om helst) har en enskilds individs beteende knappt någon betydelse alls för Sveriges utsläpp. Denna logik gäller såklart inte bara klimatfrågan utan praktiskt taget alla frågor där enskilda beteenden knappt spelar någon roll isolerat men där summan av alla dessa beteenden kan få enorma konsekvenser. Om jag skräpar ner kommer det knappt märkas alls men om alla skräpar ner lever vi snart i en soptipp. En vanlig reaktion på påståendet "Vad jag/vi gör har för liten betydelse" är "Men hur kommer det gå om alla tänker så?".
     
    jnsson gillar detta.
  8. Ascended

    Ascended Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2012
    Inlägg:
    2 189
    Mottagna gillanden:
    2 124
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5
    Samtidigt kan vi inte leva i en fantasivärld där vissa politiker tror att vi kan lösa miljöfrågan genom att själva agera "miljöhjältar" i tron om att det kommer påverka världen globalt.
     
  9. eastbound

    eastbound Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2011
    Inlägg:
    2 539
    Mottagna gillanden:
    2 806

    MINA ENHETER

    Bra skrivet
     
  10. Millwad

    Millwad Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2012
    Inlägg:
    1 832
    Mottagna gillanden:
    1 916
    Telefon:
    Redmi Note 12 Pro 5G

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Redmi Note 12 Pro 5G
    Nja, inte alls.
    Vår köttkonsumtion är subventionerad genom EU-bidrag, istället för att betala fullt pris så prisdumpar vi den redan miljöovänliga boskapsindustrin. Boskapsdjuren i Sverige är dessutom extremt resurskrävande i form av föda, läste till mig om att kor vräker i sig 10 kg spannmål i form av kraftfoder om dagen och importerad soja från Sydamerika.

    Vi äter dessutom drygt dubbelt så mycket kött i Sverige än vad man gör i resten av världen i snitt, dessutom importerar vi vi drygt 40% av köttet vi äter i Sverige vilket är riktigt dåligt för miljön. När nästan hälften av köttet är importerat och folk fortfarande pratar om att vi inte kan göra något för miljön, då blir det lite missvisande. Vårt största problem är att det ligger i människans natur att vara väldigt bekväm av sig, alla kan vi göra något för miljön och man behöver inte uppoffra vidare mycket för att minska utsläppen.

    Köttkonsumtionen i Sverige minskar
    ttps://news.cision.com/se/scan/r/fortsatt-hog-andel-importerat-kott-i-sverige,c2463758
     
  11. Ascended

    Ascended Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2012
    Inlägg:
    2 189
    Mottagna gillanden:
    2 124
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5
    Fast vi är ju nettobidragsgivare till EU, så frågan är hur mycket EU-bidraget påverkar i slutändan?

    Just att vi importer kött är något politikerna måste arbeta emot, närodlat är lösningen, sedan hur det ser ut i framtiden kan vi bara sia om.
     
  12. Ascended

    Ascended Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2012
    Inlägg:
    2 189
    Mottagna gillanden:
    2 124
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5
  13. Millwad

    Millwad Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2012
    Inlägg:
    1 832
    Mottagna gillanden:
    1 916
    Telefon:
    Redmi Note 12 Pro 5G

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Redmi Note 12 Pro 5G
    Sant, vi är ju precis som du skriver nettobidragsgivare, det blir dock väldigt skevt när så stor del av skattefinansierade bidrag går till en industri som har så dålig miljöpåverkan. Blir ju märkligt att vi beskattar bensinen som är livsviktig för många på landsbygden, samtidigt som vi subventionerar boskapsindustrin när den medför stora miljöproblem.

    Nämnde framförallt köttet för att det är konsumtion vi kan skära ner på utan några som helst konsekvenser, speciellt när så stor del av det är importerat. Det är betydligt svårare att be folk att sluta åka diverse färdmedel och därmed bli hemmabaserade.
     
  14. eastbound

    eastbound Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2011
    Inlägg:
    2 539
    Mottagna gillanden:
    2 806

    MINA ENHETER

    Hade du varit nöjd med henne om hon gjort det?
    Hon har hållt på i 1år,
    ++++
     
  15. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 438
    Mottagna gillanden:
    8 370
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Fast med den logiken kan jag ju lika gärna slänga en massa skräp på väg hem från jobbet, ingen idé att försöka vara en miljöhjälte när mitt beteende ändå har någon påverkan i det stora hela.

    Håller med om att man ska prioritera beteenden som har störst förväntad effekt men man kommer ju inte ifrån problemet med "Tänk om alla gjorde så".
     
  16. Yoko666

    Yoko666 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2017
    Inlägg:
    1 039
    Mottagna gillanden:
    869
    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro
    Telefon 2:
    Sony Xperia 1 III
    Telefon 3:
    iPhone 8/iPhone SE 2016
    Platta:
    Mi pad 5
    Platta 2:
    surface go 2
    Övrigt:
    Hoarder, som har nästan en av varje.
    Är det något jag har lärt mig dom senaste timmarna så är det att kött är en livsviktigt, det finns extremt viktiga näringsgrejer i kött lixom, så du kan absolut inte påstå att man kan skära ner på kött utan några som helst konsekvenser, man blir till exempel dålig i magen om man inte äter kött! Och äter man inte kött då är man en vegan som skriker på köttätarna på stan och sen matar man sin hund med isbergssallad och det är bara dåligt! :)
     
  17. Ascended

    Ascended Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2012
    Inlägg:
    2 189
    Mottagna gillanden:
    2 124
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5
    Wtf självklart inte! Jag är allt för att vi tar hand om vår lokala miljö... Det vi pratar om är väl stora förändringar... Något som inte är så enkelt som att "skräpa ner mindre".
     
  18. Droid55

    Droid55 Guest

    Min känsla när folk gnäller på folk som äter svenskt och lokalproducerat kött, ägg och mejerier, kanske rent av gräsbetes och KRAV-märkt, samtidigt som hela deras meny består av importerade livsmedel. :)
     
  19. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 438
    Mottagna gillanden:
    8 370
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Fast det är ju fortfarande samma logik för både nedskräpning och klimatpåverkan. Vad en person gör märks knappt, vad majoriteten gör märks enormt mycket.
     
    jnsson gillar detta.
  20. Ascended

    Ascended Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2012
    Inlägg:
    2 189
    Mottagna gillanden:
    2 124
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5
    Det tycker jag absolut inte, att värna om den lokala miljön kontra globala komplicerade klimatfrågor är en heeelt annan sak. Frågor det fundament som den globala ekonomiska filosofin sätts på prov.

    Sverige kan till 100% påverka våran närmiljö, där tycker jag att vi fortsatt ska vara på topp...
     
Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.