Vad tycker vi om Greta thunberg?

Diskussion i 'Off Topic' startad av Oceanic, 2 okt 2019.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. Millwad

    Millwad Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2012
    Inlägg:
    1 831
    Mottagna gillanden:
    1 916
    Telefon:
    Pixel 6A

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 6A
    Haha, ja.
    Trots allt, "människan är ju inte skapad för att äta vegetariskt", att forskning och studier motbevisar det påståendet gör ju ingen skillnad då all form av forskning som inte passar specifika individers agendor plötsligt är "vinklade". Kött är så otroligt kontroversiellt för så många, att en kommentar om minskad köttkonsumtion på grund av köttets miljöpåverkan kan få individer att spåra ur totalt är ju smått fascinerande.

    Helt absurt egentligen hur faktaresistenta människor kan vara.
     
  2. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 338
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Sant. Detta var en intressant vinkel. ;) Jag brukar argumentera emot personer som hävdar att det finns klara belägg för att vegansk kost är optimal för hälsan. Någon sådana klara belägg finns inte även om det finns indicier, t.ex. att man i många studier finner att veganer och vegetarianer lever något längre än de som äter blandkost. Men oavsett så talar ju dessa resultat ganska klart emot att kött skulle vara "livsviktigt".

    Det finns en enorm variation i vilket kost man äter i jägar- och samlarsamhällen. Allt från nästintill helveganskt till en diet nästan helt baserad på kött. Samma med kolhydrater kontra fett, en enorm variation. Hälsan verkar vara ungefär lika bra oavsett. Att "äta vad vi är skapade för" kan därför betyda nästan vad som helst. Så länge man undviker ultraprocessad skitmat och äter någorlunda allsidigt är det svårt att äta fel och det blir mest en fråga om vad som fungerar för en själv och vilka etiska effekter matkonsumtionen har.
     
  3. Millwad

    Millwad Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2012
    Inlägg:
    1 831
    Mottagna gillanden:
    1 916
    Telefon:
    Pixel 6A

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 6A
    Spot on.
    Instämmer till fullo, har läst massvis av akademiska studier och forskning av rent intresse och har inte heller sett klara några bevis till att helvegetarisk kost varken är bättre eller sämre för hälsan än en kost där animalier är inblandad. Sedan kan man självklart må skit både som köttätare och vegetarian om man inte sköter sin kost på rätt sätt, det är dock svårt att göra fel om man lägger en liten tanke på vad man äter. Ur ett hälsoperspektiv fungerar en helvegetarisk kost alldeles utmärkt, det gör även en kost med kött med. Foliehattar finns så klart i alla samhällets hörn och kanter, frågan är ju dock vilka som åsamkar mest skada.

    Bör ju vara en fråga kring om hur ens matkonsumtion påverkar ens omgivning och miljö, än vad den handlar om ens egna hälsa.
     
    flipp gillar detta.
  4. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 338
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Precis. Det var det som gjorde att jag övergick till att äta vegetariskt. Om det inte har någon större betydelse för den egna hälsan kan man välja den mat som mest troligt bidrar till att minska djurens lidande. För egen del var det mest djuretiska skäl som tippade mig över kanten, tänker då på den storaskaliga köttindustrin, men miljöskälen är ju också viktiga.
     
  5. Yoko666

    Yoko666 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2017
    Inlägg:
    1 033
    Mottagna gillanden:
    865
    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro
    Telefon 2:
    Sony Xperia 1 III
    Telefon 3:
    iPhone 8/iPhone SE 2016
    Platta:
    Mi pad 5
    Platta 2:
    surface go 2
    Övrigt:
    Hoarder, som har nästan en av varje.
    Jag kan absolut acceptera och förstå att man helst inte vill sluta äta kött och jag hoppas att om folk hade större möjlighet att äta viltkött så skulle många hellre välja det än industriköttet i butikerna. Men att inte alls förstå problematiken med köttätande och dess miljöpåverkan och bara känna sig attackerad och sen försvara sig med med argument från 90-talet. Jag vill ju så klart förhindra jordens undergång men bara vi gör det på mina villkor.
     
    flipp gillar detta.
  6. eastbound

    eastbound Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2011
    Inlägg:
    2 521
    Mottagna gillanden:
    2 782

    MINA ENHETER

    Jag personligen tycker det är patetiskt att (mest män) av nån anledning stör sig mer eller mindre på Greta.
    Hon verkar inte få göra nåt endaste litet misstag för då kan hon inte stå för det hon kämpar för. Många(alla ?som stör sig) verkar kräva att hon ska ha alla svar på det hon belyser...vilket är lite komiskt då hon uttryckligen vill att vi ska lyssna på forskarna och inte vad hon har för kunskap.
    Är det verkligen orimligt att hon belyser problemen?
    Om det för med sig nåt gott för framtiden kan jag iaf inte se nåt negativt med det.
     
  7. sunemangs

    sunemangs Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 aug 2011
    Inlägg:
    613
    Mottagna gillanden:
    228

    MINA ENHETER

    Det jag tycker mig märka är att majoritetens kunskap om "Greta" är att det är en ung tjej som värnar om miljön. Mer kunskap om det hela verkar inte finnas.

    När man gräver runt lite så uppkommer det ju en hel del intressanta fakta rörandes Greta och hela grejen.

    Lite som folk som röstar på Miljöpartiet, de värnar ju om miljön! Sen tar kunskaperna slut.
     
  8. eastbound

    eastbound Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2011
    Inlägg:
    2 521
    Mottagna gillanden:
    2 782

    MINA ENHETER

    Vilken fakta är det du skriver om?
     
  9. sunemangs

    sunemangs Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 aug 2011
    Inlägg:
    613
    Mottagna gillanden:
    228

    MINA ENHETER

    Det är ju inte direkt torka på information på nätet. Är man intresserad och vill veta mer så undersöker man väl saken. Samma som med t.ex. Miljöpartiets partiprogram. Man kan ju även läsa och se debatter för att få en liten annan syn på saken.
     
  10. Honda

    Honda Ninja Moderator

    Blev medlem:
    19 aug 2014
    Inlägg:
    3 637
    Mottagna gillanden:
    2 638
    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig

    MINA ENHETER

    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig
    ROM:
    Kiwi
    Typisk svar gå leta reda på fakta själv. Du som säger det fakta lägg fram det då va inte lat tråkig jävel... Du vet väl om att det du som bör ta fram faktan [emoji23]
     
    jnsson gillar detta.
  11. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 395
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Vi brinner verkligen för miljö frågor i Sverige det är nu denna tråden ett bevis på. Just därför kommer vi aldrig få samma välstånd som tex USA. Känns som ett hyckleri oavsett, samtidigt är man på klimat systemets sida men samtidigt är det ekonomiska systemet något som här själva motorn i vårat samhälle. Så ja antingen får vi bestämma oss för vilken väg vi ska gå då många här vars åsikter ligger i direkt konflikt med kapitalismen. Ska vi börja med planekonomi och bara producera det staten anser vara bra för miljö och klimatet?
     
  12. RKXYZ

    RKXYZ Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 dec 2017
    Inlägg:
    508
    Mottagna gillanden:
    496
    Operatör:
    JRRK Media Telekom
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Flip 3

    MINA ENHETER

    Operatör:
    JRRK Media Telekom
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Flip 3
    ROM:
    Stock OneUI (Android 11)
    Greta Thunberg [emoji58][emoji23]

    Kändisbarn med storhetsvansinne!
     
  13. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 395
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Åtestår att se om hon är en fluga eller inte...sks bli intressant att se.. Hur länge hon kommer vara aktuell i media..
     
  14. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 813
    Mottagna gillanden:
    4 886

    MINA ENHETER

    Jag skulle säga att vi har bättre välstånd i Sverige än i USA och ser gärna att vi inte närmar oss USA i många avseenden.

    Och med tanke på att vi konsumera mer än vad som hållbart redan idag så det ännu mer anledning att inte närmar sig ett land som konsumerar ännu mera än Sverige per capita.

    Hyckleri, varför? Igen, får man inte önska sig en renare värld bara för att man föddes i den vi har idag?

    Nej vem vet kapitalism kanske inte är vägen framåt, den tjänat vår utveckling bra men det är kanske dags att börja tänka i andra banor än ekonomiska vinster. Och så länge som staten väljs demokratisk så ligger fortfarande makten hos folket.
     
  15. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 395
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    De är förvisso större klyftor i USA men i regel har de större hus.. Finare bilar mer pengar till konsumtion här i Sverige försvinner mkt i skatt. Jag betalar ca 10 000 i skatt per månad på min lön. Och då har jag ju inte räknat med dolda skatter så all arbetsgivare avgifter. Sedan betalar man ju skatt ytterligare när man konsumerar för den redan skattade inkomsten.. Det är skatt på skatt. Sverige kallas the nanny state utomlands, det är en sak jag gillar med USA att de ger incitament att utbilda sig och arbeta. Det lönar sig att arbeta. I Sverige är det på tok för enkelt att leva på skattepengar om man rent av är lat och inte gör sig yttersta för sin överlevnad, tror om de gavs starkare incitament skulle de tvinga många att få ur sin starka sida istället för som de är i dagens samhälle det är ser är alldeles för enkelt att vaggas in någon sorts hopplös trygghet. Jag tror man snarare straffar folk om staten är för snäll och det inte ställs motkrav och man vaggas inte allt djupare in hopplösheten. Och hur vi ska lösa städer som tex Filipstad tror jag blir svårt.
     
  16. eastbound

    eastbound Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2011
    Inlägg:
    2 521
    Mottagna gillanden:
    2 782

    MINA ENHETER

    Herregud...
     
    Honda gillar detta.
  17. 220volt

    220volt Master Of Puppets Hedersmedlem

    Blev medlem:
    26 maj 2012
    Inlägg:
    7 550
    Mottagna gillanden:
    8 787
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23
    Övrigt:
    Chromecast 1 & 2
    Och tack vare den höga skatten så har vi i princip gratis vård den dagen man blir sjuk.

    I USA not so much!
     
  18. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 395
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Vem litar på den svenska sjukvården? Vårdköerna är ett kvitto på att hela systemet ej fungerar samt att det drivs ineffektivt i statlig regi.
    Gratis sjukvård är både dyrt och ej effektivt. Och de jobbar med slavlöner så vem är lycklig med detta? Jag har föredrar ett system där man själv ansvarar för försäkring och man får vård direkt utan att behöva vänta ett år.
     
    Last edited: 4 okt 2019
  19. eastbound

    eastbound Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2011
    Inlägg:
    2 521
    Mottagna gillanden:
    2 782

    MINA ENHETER

    Och alla dom som inte har råd med privata försäkringar?
     
  20. keyser

    keyser Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2009
    Inlägg:
    2 964
    Mottagna gillanden:
    11 010
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    iPad Air (2019)
    De får skylla sig själva för att de inte hade hundratusentals dollar att utbilda sig för.
     
Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.