Väderstation i lägenhet

Discussion in 'Off Topic' started by geobjork, Sep 6, 2019.

1. pernils94231

pernils94231 Adult Droid Medlem

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 9a och IPhone 15 pro max

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 9a och IPhone 15 pro max
    -18°C är det varmaste jag har i en frys. -15°C eller högre temperatur sänker hållbarheten avsevärt speciellt fett i fisk, kött och fläsk. Bra förpackat och lägre temperatur kan fet i fläsk hålla upp till 18 månader, inget jag rekommenderar att prova men jag vet att det fungerar.
    Jag vill helst ligga mellan -20°C till -22°C på mina 4 frysboxar. Springa och öppna i tid och otid höjer temperaturen och så klart elförbrukningen, lika så trasiga eller smuts på listerna eller deras kontakt yta och långt mellan avfrostning.

2. geobjork

geobjork Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Det här tillhör iofs en helt annan diskussion, men så här är det. Jag är ett enkelt en-persons hushåll, och handlar mat i snitt en gång i månaden, lite beroende på hur mycket som finns kvar i frysen. Då är min frys nästan tom, och blir fyllt igen i ett svep. Det medför att maten i min frys har en rätt så hög turnover, något kan bli liggande i max 2-3 månader. Har inget fett kött (äter inte kött annat än lite kyckling). Sen, alt bröd jag konsumerar under en månad, endel frusen vegetarmat, självkokta ärtor och bönnor och en färdigkokt grov potatismosblanding bestående av potatis, vitkål, morötter och lök, som jag använder mycket av, varje dag, och kokar upp i stora mängder samtidigt och slänger i frysen.
    Jag utgår från att det håller sig lika bra ett par tre månader på -15°C som -18°C, kanske även högre temp...

Btw, när jag tar ur frysen tar jag för ett par tre dagar i slängen och lägger i kylen, så jag inte behöver öppna dörren i frysen så ofta.

svenix likes this.