Väldigt konstigt bildbeteende vid boot från köpt Blade 1, kopplar ej upp

Diskussion i 'Blade' startad av Henry., 14 mar 2014.

  1. Henry.

    Henry. Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2014
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej alla!

    Tur jag hittade detta forum som jag hoppas kanske har lite mer koll på detta än vad jag har.

    Skriver allt jag gjort så det blir lite långt men så ger det då förhoppningsvis lite bättre insikt i det hela.


    Vann nyligen 6 okända mobiler (såg de inte riktigt men tyckte mig se 2 som kanske kunde vara något) på en auktion på ett forum för en 200:- och de flesta visade sig vara lite äldre Nokior och några SE men en lite nyare rätt ok LG. Men det fanns (för mig som inte ens hållit i en smartphone) en pärla vid namn ZTE Blade 1 som för 2 dagar tillbaka var ett för mig helt totalt okänt märke men enligt spec. en helt ok mobil med i princip allt man vill ha i en påkostad sådan, även om nu denna egentligen inte skall nå upp till detta med tanke på dess pris men ändå gör.


    Mobilen verkade gå igång för den gjorde ett ljud ifrån sig efter en tid som om batteriet var lågt, vilket stämde efter uppmätning, men skärmen var helt svart oavsett vilket så en ny beställdes och sattes i. Det visade sig nu att flexkabeln till skärmen var halvt kapad men nu blev det äntligen något på skärmen.

    Ser vid första start det som är på första bilden i botten räknat från vänster sedan andra bilden syns efter ca 10 sekunder eller så och sedan efter ca 1 minut blir skärmen svart och startar om sig hela tiden.

    Testar och ser om Clockwork mod är installerat för jag tänkte att installationen flippat ut eller så och trycker Volym ned och Start för att ev installera om i orangemod (har lagt ner 2 dagar på att läsa på om alla dessa grejer då det är helt ny mark för mig) och det verkar som orangemod var installerat då detta röda kommer upp efter några sekunder som ju förstås pga all grafikproblem inte går att använd för att ändra något vilket jag stör mig fruktansvärt på.


    Efter ett antal omstarter så blir skärmen svart igen som vanligt men den startar dock inte om sig denna gång så jag pillar lite på knappar och så men inget händer tills jag råkar trycka på strömknappen då låsskärmen plötsligt kommer upp med helt ok grafik?!! Fattar inget men glad blir jag. :)

    Pillar runt lite i den (är aaaningen lite mer avancerad än min gamla SE 350i om man så säger) och ser att den är hyfsat överklockad till 672MHz så jag drar ned detta till standard 600MHz och startar om och nu startar den inte om sig själv hela tiden. Grafiken är dock lika messed up som innan men precis som sista gången så blir skärmen svart efter en dryg minut eller så och trycker jag då på strömknappen så kommer startskärmen fram varje gång med perfekt grafik. Ibland kan den dock ha svaga ränder från föregående skärmbilder nedan men detta brukar försvinna efter ett antal minuter.

    Jag har dock inte hittat en enda annan på nätet med dessa grafikproblem så jag fattar inget. Har försökt att uppdatera programvaran med diverse program genom att sätta den i FTM mode för att unroota den och hitta stock mjukvara (tillfälligt för att få tillbaka den till org ochj fortsätta därifrån). Men då clockwork mod är installerat (dock inte inte i mobilen för det går inte att köra igång det där) så går den direkt till detta och inte FTM mode så jag kan inte sätta den i detta läge för jag utgår (?) ifrån att det är något spök med installationen alternativt cyanogen moden eller kanske tom kerneln med dessa grafikproblem?


    Så vitt jag kollat runt och förstått och vad det står i "om telefonen" så är den förstås rootad och med Cyanogenmod 7.1.0-Blade installerat och med Kernel 2.6.35.7-perf+ på vilka ju båda verkar ha några år på nacken. Andra har ju kört med cyanogen moden utan dessa grafikproblem eller andra större problem så jag fattar inte riktigt, kanske då kerneln som spökar eller nåt?


    Någon vet något om dessa grejer eller vad som kan vara fel och hur det går att fixa eller så?


    Och ja det viktigaste av allt fungerar inte, den kopplar inte upp sig överhuvudtaget och jag har manuellt fibblat med VPN och dylikt enligt tips från någon sida till någon men no go.

    Mvh Henrik
     

    Bifogade filer:

    • 1.jpg
      1.jpg
      Filstorlek:
      44,3 KB
      Visningar:
      145
    • 2.jpg
      2.jpg
      Filstorlek:
      45 KB
      Visningar:
      144
    • 4.jpg
      4.jpg
      Filstorlek:
      98,2 KB
      Visningar:
      118
    • 5.jpg
      5.jpg
      Filstorlek:
      115,5 KB
      Visningar:
      110
    • 6.jpg
      6.jpg
      Filstorlek:
      104,8 KB
      Visningar:
      128
    Last edited: 14 mar 2014
  2. onroads

    onroads Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 maj 2011
    Inlägg:
    424
    Mottagna gillanden:
    100

    MINA ENHETER

    Ladda ner original på ZTE hemsida. Återställ den till stock. Börja där.

    Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk
     
  3. Henry.

    Henry. Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2014
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tackar för svaret, men om du menar den svenska ZTE så har jag redan testat det men det fungerar inte eftersom jag ju inte kan komma in i FTM läget som den programvaran kräver.
     
  4. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    7 990
    Mottagna gillanden:
    8 458
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Börja med att se efter vilken gen din telefon är med hjälp av appen blade checker. Bladen kom i tre generationer och vid återställning är det viktigt att du inte flashar in fel gen.

    För att återställa gen1 och gen 2 kan du använda kallt_kaffes återställningsguide som finns i min signatur. Gen 3 blir antagligen lite svårt då du inte får in telefonen i FTM läget.

    Det du hade kunnat göra är att lägga in romen Swedish Snow som är baserad på den officiella romen. (Samtidigt den bästa romen för bladen då hårdvaran är rätt gammal nu). I tråden för Swedish Snow finns en gen3-patch som löser eventuella problem ifall din telefon är en gen 3. (Oftast problem med att radiodelen, BT samt wifi inte fungerar).


    länkar; blade checker; https://play.google.com/store/apps/details?id=com.amphoras.bladechecker

    zte stock roms; http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1353526

    Swedish Snow rls7; https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=63784

    officiell ZTE Blade uppdatering till android 2.3.5 (Notera att telefonen blir gen3); https://swedroid.se/forum/showthread.php?p=1306475#post1306475
     
    Last edited: 16 mar 2014
    Henry. gillar detta.
  5. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    7 990
    Mottagna gillanden:
    8 458
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Henry. gillar detta.
  6. Henry.

    Henry. Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2014
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Utmärkt info, tack! Återställningsrom det låter precis vad jag skulle behöva ja.

    Krux dock att ladda ner någon app då den inte kopplar upp sig vad jag än gör och ja att få reda på vilken gen den är ju som sagt väldigt viktigt då det blir rätt mycket skit annars.

    Hittar dock inte heller någon sida som det går att ladda ner den genom och sedan överföra till mob genom dator om det gått att installera den vägen men det verkar ju också som att så inte skall vara fallet att man skall kunna.
     
  7. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    7 990
    Mottagna gillanden:
    8 458
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Det brukar räcka att googla "blade checker apk" så bör du kunna hämta hem filen.

    När du sen ska föra över filen från datorn så ansluter du telefonen med hjälp av USB sladden. Efter en stund när datorn har hittat telefonen och installerat drivrutiner så kommer du att kunna dra ner notifikationsfältet på telefonen och välja att aktivera usb lagring. Nu dyker telefonen upp som ett usb minne. Och du kan lugnt kopiera filer till och från.

    Öppna filen i en filhanterare på telefonen när du har kopplat ur telefonen och kör den. Eventuellt kommer du att behövs aktivera "okända källor" för att kunna få installera.

    Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk
     
  8. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    7 990
    Mottagna gillanden:
    8 458
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
  9. Henry.

    Henry. Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2014
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Aha så det går att göra så ändå.

    Efter mycket om och men hittade jag en som var den riktiga, andra ville koppla upp sig på nätet och installera på det viset. Visade sig vara en gen2. Lägger upp en skärmdump då det kanske finns info där som är av intresse så inget går åt helvete sedan:
     

    Bifogade filer:

  10. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    7 990
    Mottagna gillanden:
    8 458
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Helt stock gen 2. Inget ändrat mer än custom rom.

    Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk
     
  11. Henry.

    Henry. Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2014
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Det var bra, aningen "nyare" då med andra ord vilket inte kan skada.

    Dock några frågor, om ok, som jag inte hittat så mycket om eller inte är säker på innan jag börjar radera grejer och installera hit och dit så jag inte brickar den:


    1. Spelar det någon roll i något läge att det står Comviq på baksidan av mobilen?

    2. Använder Tele2 SIM, spelar det någon roll vad installeras?

    3. Vilket rekommenderas då i mitt fall:

    http://www.modaco.com/topic/343587-guide-de-bricking-a-zte-blade/ (en del jobb vad det verkar oavsett vad som väljs)

    eller

    https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=88540 (verkade nästan för bra för att vara sant det programmet)

    ?



    Vilken stock sedan skall jag välja för att få den som om jag precis köpt den från en affär så tex inkl Android gubben visas och så m.m. och en fullt fungerande radio? Är ju en hel hög mer filer men utan någon direkt info till vad de är för något.

    Ser några det står generic på men vågar inte ens pilla på något förrän jag vet att det är precis "den" eller "den" jag behöver eller så, från någon som har koll.

    http://forum.xda-developers.com/show....php?t=1353526
     
  12. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    7 990
    Mottagna gillanden:
    8 458
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Den filen du vill ha är den som är för Comviq 2.2 Sweden. Sen behöver du antagligen få till flashning via Windows då cwm inte fungerade pga grafikfelen. Tyvärr har jag inte dessa filerna kvar på datorn hemma.

    En sak du kan prova är att köra den officiella uppdateringen till version 2.3.5 som jag länkade till förut. Notera att telefonen blir en gen 3.

    Nu vet jag inte om det fungerar och du gör detta på egen risk. Titta i tråden som jag länkade till dig förut om det är någon som kört uppdateringen med cwm recovery installerat (minns inte då det var ett tag sen jag använde min) Jag har för mig att den kommer återställa telefonen och recoveryn.

    Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk
     
  13. Henry.

    Henry. Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2014
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Ok, tackar för detta. Skall testa detta så fort jag får tid över.