Fråga: Värd 1990kr?

Diskussion i 'Nexus 4 - Allmänt' startad av nicklas_718, 17 apr 2014.

  1. Zteam

    Zteam Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jul 2011
    Inlägg:
    124
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Helt rätt Nexus 4 är ett mycket bättre köp än Moto G :)

    Håller med, kameran och avsaknaden av minneskortsplats är nog egentligen, dom enda egentliga svaga punkterna hos Nexus 4.
     
    Last edited: 21 maj 2014
  2. nicklas_718

    nicklas_718 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 nov 2010
    Inlägg:
    411
    Mottagna gillanden:
    71

    MINA ENHETER

    Fick du den uppdaterade versionen med två klackar längst ner på baksidan?
     
  3. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 691
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Jag skulle bli väldigt förvånad om han inte fick den versionen. Jag köpte min i juli förra året och jag fick den versionen
     
  4. czars

    czars Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 dec 2010
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Ja det är den uppdaterade versionen med plastpiggar på SIBA
     
  5. djohansson

    djohansson Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 okt 2010
    Inlägg:
    348
    Mottagna gillanden:
    12
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5X

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5X
    Telefon 2:
    iPhone SE
    Platta:
    Lenovo Tab4 10
    Jag hade N4 och var tveksam till att byta upp till N5. Sen skaffade en jobbarkompis N5 och jag bestämde mig att byta inom fem sekunder.

    Vore jag du skulle jag lätt lägga till en tusing. Tänk på att N4 kanske inte kommer få så många fler uppdateringar heller...

    Jag har min gamla N4 här hemma om du vill köpa den annars. Dock är skärmen lite sprucken nere i hörnet... Vet inte vad man kan få för den. En tusing kanske..?

    Editz: Såg nu att du redan köpt N4. :) Hoppas du gillar den iaf!
     
  6. Poi Ran

    Poi Ran Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2012
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Jag köpte också en Google Nexus 4 från Netonnet. Lade till ett Otterbox skärmskydd för 49kr.

    Mina tankegångar inför köpet var att jag dels behövde en lur snabbt (min gamla SE Xperia Neo V är trasig), och dels absolut inte kunde stå ut med bloat. + att telefonen givetvis skulle gå att roota och låsa upp bootloader på. Min budget var 1000-1500 eftersom det här var ett oförutsett köp, samt jag inte behöver en "värstinglur".

    Så för mig spelade det ingen roll att Nexus 5 kanske är värd en tusenlapp extra - har man inte en tusenlapp extra så har man inte. Jag "fläskade på" genom att ge 1990, det fanns absolut inte utrymme för mer.

    Mina alternativ jag kollade på först var snarare Motorola G, LG Optimus L9, Xperia V (gammal, men vattentålig och bättre kamera än Motorola G och L9 verkar det som), tja, några andra lurar kring tusenlappen också.

    Men, det blev en Nexus 4. Jag har kört CM10-11 länge, i olika varianter, på min Sony Ericsson och orkar inte med bloat. Motorola G verkade intressant, men eftersom priset var likartat var nog Nexus 4 bättre för mig.

    Kortrecension Nexus 4:
    +
    • Snabb, klarar fortfarande (och ett tag framöver) "allt".
    • 2GB arbetsminne - många billiga mobiler har bara 1GB, eller ännu mindre i praktiken.
    • Lätt att låsa upp och roota
    • Hur många kernels och ROMar som helst
    • Stor community, både utvecklare och användare - det är jobbigt att ha lite "udda" mobiler om man vill roota och hålla på.

    -
    • Batteritiden
    • Blir varmare än många andra mobiler
    • Kameran medioker - men för 1500-2000 får man inte bra kamera ändå.
    • Lite "gammal" modell - men jag tror framtiden ser ljusare ut för Nexus 4 än för många andra mer låsta mobiler som ändå knappt får uppdateringar.
    • Ej minneskort. Tycker dock det är ett mindre minus än förr, lättare att ha bilder etc synkat/kopierat från telefonen och 16GB räcker helt klart för mig.
    • Inget 4G. För mig spelar det dock ingen som helst roll, 3G är tillräckligt snabbt. Jag har dessutom ett Telenor 79kr Fri Surf-abonnemang som bara klarar 2G-3G, och det kommer jag inte att byta i brådrasket mtp hur jävliga datapriserna är numera. Under sommaren gör jag lätt av med 5-15GB/månad, och då är mitt abb perfekt.

    Till sist: Jag uppgraderade mobilen till Kitkat (OTA), provade så att den funkade bra, sedan låste jag upp och rootade den och installerade TWRP.
    Någon dag senare tröttnade jag på all bloat som kommer även med Nexus numera verkar det som - Google+ och allt vad det kan vara.

    Så jag letade runt lite, fastnade för Purity ROM, Mirage Kernel, Google Apps (Micro Modular Package) och nyaste Adreno drivers. Jag lade även in Googles tangentbord från Google Apps Modules och valde manuellt att hämta hem svensk ordlista i inställningarna för tangentbordet (det verkade inte ha gjorts automatiskt).
    Tillägg: Googles tangentbord började dra mycket batteri helt plötsligt, det visade sig att den startade en process var 5 sekund och försökte tanka hem något (ordlistor?) från internet, den hade förbrukat 3GB när jag väl stängde av den...så jag kör nog på standardkeyboard ett tag och tar sedan hem Googles via Play eller så kör jag med något annat tangentbord på sikt.

    Så, nu är jag rätt nöjd. Ska leka lite mer med ROMar och Kernels senare, men ovanstående ger en väldigt "stock" känsla förutom bloat + att kerneln ska ge lite mer batteritid då den sägs vara bättre på att stänga av CPU-kärnor etc när de inte behövs. I övrigt tänker jag nog köra Nova launcher, vi får se.
     
    Last edited: 23 maj 2014
    nicklas_718 gillar detta.
  7. tooobe

    tooobe Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 apr 2012
    Inlägg:
    884
    Mottagna gillanden:
    515
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 7 / Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 7 / Oneplus 8T
    Platta:
    iPad Pro 12,9"
    Skulle säga att N4 är en kapabel lur fortfarande, och kommer säkert kännas ganska snabb 1år till. Grattis till ett bra köp :)
     
  8. nicklas_718

    nicklas_718 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 nov 2010
    Inlägg:
    411
    Mottagna gillanden:
    71

    MINA ENHETER

    Fick den idag och hade helt glömt hur gedigen den känns i handen och fortfarande utstrålar allt annat än billig plast.

    Jag får nog hålla med föregående skrivare och gratulera mig själv till ett bra köp. :)
     
  9. Poi Ran

    Poi Ran Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2012
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Tillägg: Ser nu att telefonen verkar slut på Netonnet. Siba tycks ha kvar i en del butiker - gissar att man får skynda sig om man vill köpa en.

    Efter att ha haft telefonen någon vecka är jag mycket nöjd, upplever att den är mycket stabil och tar rimliga foton trots allt. Trodde den skulle vara sämre på fotofronten (och visst är den lite svag inomhus) men den är ett klart lyft gentemot min SE Neo V - dock kan Nexus 4 inte riktigt mätas med mina släktingars iphones men de kostar ju typ 3x mer också. (Som andra varit inne på, man köper nog inte Nexus främst för foto, speciellt inte äldre Nexus)

    Däremot är den inbyggda Google Camera i 4.4.2 helt bäng, har ju typ inga inställningar alls. I Purity ROM är det väl standard KitKat och den är mer som en "vanlig" kameraapp. Jag har även installerat Procapture, Camera FV-5, Camerapro, och ett par till. Vet inte om de behövs längre, men jag köpte dem till min förra telefon och de verkar funka bra på den här också. Kan vara bra med lite extra inställningar ibland, och programmet Vignette använder jag för att ta foton där man i sökaren ser (i meter) hur stor noggrannhet GPSen hunnit räkna fram. Camera FV-5 misslyckas dock med att öppna galleriet inifrån kameraappen om man direkt vill se bilderna man tagit. Vet inte om den konfliktar med andra fotoappar, ART, eller vad. Spelar mindre roll.

    Ett plus med att det här är en utgående modell (tillverkas den fortfarande förresten?) är att tillbehör börjar reas ut. Köpte ett silikonfodral för 10kr på Teknikmagasinet, och som sagt ett Otternånting displayskydd för en knapp 50-lapp på netonnet. Funderar dock på att köpa något vikbart fodral, men har inte hittat något vettigt och billigt än.

    Till sist måste jag nog säga att jag är väldigt nöjd med telefonen, batteritiden är riktigt ok - jag slösurfade 4 timmar härom dagen och hade ändå batteri kvar. Jag använder SetCPU för att klocka ner mobilen när jag kör igång navigatorn. Waze funkar utmärkt i 800MHz, det funkade ju för tusan på 1GHz i min förra enkelkärnade mobil. Med nedklockningen funkar laddaren i bilen bättre.

    Sedan är det väl ändå så att om man inte vill roota, eller lägga in customROM, och vill ha Facebook och bloatade launchers etc förinstallerat så finns det telefoner som kanske passar en bättre. Så även om jag rekommenderar Nexus4 till alla jag känner skulle jag kanske inte köpa en till min teknikkunniga men teknikointresserade fru. Eller jo, det skulle jag kanske. :)
     
    Last edited: 26 maj 2014
    kochan10 gillar detta.