Tillägg: Ser nu att telefonen verkar slut på Netonnet. Siba tycks ha kvar i en del butiker - gissar att man får skynda sig om man vill köpa en.
Efter att ha haft telefonen någon vecka är jag mycket nöjd, upplever att den är mycket stabil och tar rimliga foton trots allt. Trodde den skulle vara sämre på fotofronten (och visst är den lite svag inomhus) men den är ett klart lyft gentemot min SE Neo V - dock kan Nexus 4 inte riktigt mätas med mina släktingars iphones men de kostar ju typ 3x mer också. (Som andra varit inne på, man köper nog inte Nexus främst för foto, speciellt inte äldre Nexus)
Däremot är den inbyggda Google Camera i 4.4.2 helt bäng, har ju typ inga inställningar alls. I Purity ROM är det väl standard KitKat och den är mer som en "vanlig" kameraapp. Jag har även installerat Procapture, Camera FV-5, Camerapro, och ett par till. Vet inte om de behövs längre, men jag köpte dem till min förra telefon och de verkar funka bra på den här också. Kan vara bra med lite extra inställningar ibland, och programmet Vignette använder jag för att ta foton där man i sökaren ser (i meter) hur stor noggrannhet GPSen hunnit räkna fram. Camera FV-5 misslyckas dock med att öppna galleriet inifrån kameraappen om man direkt vill se bilderna man tagit. Vet inte om den konfliktar med andra fotoappar, ART, eller vad. Spelar mindre roll.
Ett plus med att det här är en utgående modell (tillverkas den fortfarande förresten?) är att tillbehör börjar reas ut. Köpte ett silikonfodral för 10kr på Teknikmagasinet, och som sagt ett Otternånting displayskydd för en knapp 50-lapp på netonnet. Funderar dock på att köpa något vikbart fodral, men har inte hittat något vettigt och billigt än.
Till sist måste jag nog säga att jag är väldigt nöjd med telefonen, batteritiden är riktigt ok - jag slösurfade 4 timmar härom dagen och hade ändå batteri kvar. Jag använder SetCPU för att klocka ner mobilen när jag kör igång navigatorn. Waze funkar utmärkt i 800MHz, det funkade ju för tusan på 1GHz i min förra enkelkärnade mobil. Med nedklockningen funkar laddaren i bilen bättre.
Sedan är det väl ändå så att om man inte vill roota, eller lägga in customROM, och vill ha Facebook och bloatade launchers etc förinstallerat så finns det telefoner som kanske passar en bättre. Så även om jag rekommenderar Nexus4 till alla jag känner skulle jag kanske inte köpa en till min teknikkunniga men teknikointresserade fru. Eller jo, det skulle jag kanske.
Last edited: May 26, 2014