Fråga: Värt att köpa en nexus 4 idag?

Discussion in 'Nexus 4 - Allmänt' started by PickOwned, Apr 8, 2013.

1. mfm

mfm Professional Droid Medlem

Telefon:
    Samsung Galaxy S4

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Band 4 är AWS, finns ingen chans att det kommer i Sverige.

2. darkshippo

darkshippo Professional Droid Medlem

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    IPhone 16 Pro Max 256GB NT

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    IPhone 16 Pro Max 256GB NT
    Telefon 2:
    IPhone SE 2020 64 GB
    Telefon 3:
    IPhone 7
    Platta:
    iPad 12,9 M1
    Platta 2:
    iPad 11 M1
    Min N4 stödjer Qi-trådlös induktionsladdning. Både med WCP-700 som är LGs egen samt den billiga från ebay. Båda Qi-kompatibla.

Skickat från min GT-N7100 via Tapatalk 2

3. RNB

RNB Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Varför då? Vad är så speciellt med AWS?

Om vi antar att det nu kommer, vet någon hur man återfår LTE till telefonen, trots 4.2.2? Går det, någon som testat tom?

4. mfm

Telefon:
    Samsung Galaxy S4

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Det är USA/Kanada-special. Det finns ingen svensk operatör med licens för det och de flesta europeiska mobiler stödjer det inte.

5. PickOwned

PickOwned Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Nice med så många engagerade, tack för alla svar! Jo det lutar mer och mer åt en nexus 4. Har insett att jag inte behöver top of the line. Med tanke på det låga priset på N4 så kan man byta ut den efter ett år, de 2 000 extra för en one eller XZ är halva priset av N4.

Nu har jag ytterligare en fråga:

Finns det någon screen protector för baksidan? Framsidan behövs nog inte, då min DHD som också har gorilla glas inte fått en enda repa. Men med tanke på att baksidan är vanligt glas... så tänkte jag att det kan behövas. Tittade lite snabbt på cdon och elgiganten, men kunde inte hitta något. Om det inte finns, har ni något tips på ett bra skydd för baksidan? Vill helst inte ha något case, eftersom jag tycker att baksidan ser grymt snygg ut och vill inte dölja det!

Tack återigen för all hjälp man fick på så kort tid :)!

6. zaragon

zaragon Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag fick min andra N4 för en vecka sen ungefär (efter att den första blivit stulen) i hopp om att kunna vara nöjd med den i minst två år.

(Jag hoppas lite, trots att jag är nörd när det gäller ny teknik, att utvecklingen av smartphones snart stagnerar något. Min stationära dator som jag köpta för två år sen, och min digitalkamera som jag köpte för tre år sen, känns fortfarande nya och väldigt bra. Men under samma tid har jag bytt mobiltelefon två gånger för att det varit allt för stor skillnad mellan det jag hade och det som är nytt. Bara som en parentes, alltså. Fast, ja, det står ju inom parentes också.)

flippzii likes this.
  7. Avarell_Dalton

Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Så med en första generations 4G-mobil är man torsk iaf då? Att man inte hänger med utvecklingen?

8. mfm

Telefon:
    Samsung Galaxy S4

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Om du med torsk menar bara kan köra i 100 Mbit/s download, 50 Mbit/s upload och på alla nuvarande och påtänkta frekvenser för 4G så ja, man är torsk (så är det på min mobil i alla fall, har man köpt sämre får man skylla sig själv).

9. Andresin

Andresin Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Ja, det finns. Jag tänkte som du att jag ska skydda baksidan och inte framsidan. Jag köpte de här - - > http://www.amazon.co.uk/dp/B00B2B4BJW/?tag=swedroid-21

De funkar ok. Den jag har monterat har blivit lite repig på bara några veckor men jag har ju fem till så jag kan byta om det skulle se för fult ut.

Edit: 45 kr kostade dem med frakt och kom på en vecka ungefär.

10. PickOwned

MINA ENHETER

Tack för tipset! Vet du om det finns i någon svensk butik? eller är det import som gäller?

Edit: Var det svårt att få skyddet utan bubblor under? med tanke på att man inte får med någon spray eller liknande.

Last edited: Apr 9, 2013
  11. Watson

Watson Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

dBrand är grymma och riktigt snygga. De är ett kanadensiskt bolag, men levererar väldigt snabbt (jag fick mitt skydd på mindre är en vecka).

http://dbrand.com/subhowto/nexus-4/

Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk 2

12. PickOwned

MINA ENHETER

bra tips, men de har inget genomskinligt? så man kan se glaset? Annars var titanium snyggt enligt mig :)

EDIT: Någon som vet om det är gorillaglas på baksidan också? såg nyss på videon där de går först igenom nexus 4 och sen 10 i googles högkvarter (tror jag) och där säger dem att det är både fram och bak. Någon som kan bekräfta?

Last edited: Apr 9, 2013
  13. zaragon

zaragon Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag har läst på flera ställen att det är gorillaglas på baksidan, men på de två N4or jag ägt har baksidan blivit väldigt repig på bara några dagar, vilket får mig att tvivla på kvalitén på det glaset.

14. Svampen

Svampen Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag skulle rekommendera dig att lägga till ett par kronor och köpa 16gb-varianten istället.
    Du har bara runt 5gb ledigt i 8 gigaren och de går åt i ett nafs till foto, film, musik och appar.

15. RNB

RNB Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Tar operativet verkligen så mycket plats? Har 2.3.6 nu och det tar typ 200-300 mb. Men inte värt det att snåla i detta fall?

16. Watson

Watson Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Sant.

Grejen med baksidan är att den ligger direkt mot tex bordsytan och då Gorillaglaset inte klarar sand och grus vidare bra blir den lätt repad. S3:an jag hade innan N4:an hade perfekt perfekt utan minsta repa i över ett halvår tills den råkade hamna med displayen mot ett "normalsmutsigt" laminatgolv och vips var den repad...

Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk 2

17. Guggenheim

Guggenheim Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Ska jag vara ärlig tycker jag att 16 gb är det i det minsta laget för en modern smartphone. Ska du ha den i några år tror jag verkligen att det är värt att satsa på 16 gb! Det är värt det. Tänk också på att om några år kommer appar m.m. att ta mer minne då de nya telefonerna kommer ha större minne :)

18. urbanlarsson

urbanlarsson Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag har tappat räkningen på hur många telefoner jag haft dom senaste åren, skulle tro att det är 10+ iallafall, enbart sett till smartphones.

Har rootat alla lurar innan min Nexus 4. Har haft denna i över 4 månader och vill vare sig roota den eller skaffa en ny.

Underbar telefon på alla sätt, enda som saknas är dual-sim :)

Sent from my Nexus 4

19. Andresin

Andresin Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag vet inte om de finns i någon svensk butik. Jag fick några små bubblor pga dammkorn. Jag vet inte om det hade gått bättre med spray. Det är lättare att så ut med på baksidan i alla fall.

20. cogli0ne

cogli0ne Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Xtremeguard och zagg säljer skyddsfilm för baksidan.
    Just nu använder jag skyddsfilmen från zagg på baksidan och xtremeguard på framsidan.
    Men jag funderar på att byta bakskyddet till xtremeguard, zaggskyddet täcker inte hela vägen ut längst ner, det är ett glapp på någon mm.