Fråga: Växla mellan fjärrvärme och luft-/luftvärmepump

Diskussion i 'Smartprylar och det smarta hemmet' startad av ducken, 14 okt 2024.

1. ducken

ducken Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    163

MINA ENHETER

Det ser ju inte dumt ut, har du så du kan skicka bild på ett flow oxå så jag kan se hur det är uppställt?

Medan dottern somnade... Hmm attans vad du måste vara van i Homey :P

Har inte vågat gå över till HA än men kanske får överväga det. Behöver nog advanced flow iaf tänker jag.

2. sys-case

sys-case Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    32

MINA ENHETER

Här är några exempel
    Jag skulle säga att homey är lättare till just sånt här.

Bifogade filer:

3. ducken

Mottagna gillanden:
    163

MINA ENHETER

Tack för det men undrar om det inte är lite överkurs för mig. :ehm:

Inte att sätta ihop själva flow men få till alla variabler osv och sen få till det i ett fungerande flow.

Alla de du satt ihop där, automatiserar det hela processen så som jag är ute efter alltså?

Är det flow som triggas av ett flow som triggas av ett nytt flow osv?

4. sys-case

Mottagna gillanden:
    32

MINA ENHETER

Yes det automatiserar helt och och hållet uträkning av pris samt styr LL för av och på beroende på om priset per kWh värme är mer eller mindre än 98öre.
    Du har lyckats räkna ut det i excel så kommer du lyckas i homey :)

1: skapa dina datapunkter dvs variabler. Cop, respektive elprispunkt(en för varje för att lätt kunna ändra vid behov)ja/nej variabel för vad som är billigast se bild.
    2: Skapa flow för att uppdatera de variabler som ändras. Från tibber och termometer/väderapp får du input till det som behöver ändras så som Cop och totalt elpris. Se bild.
    3: när ja/nej variabeln för elpris/coo<98öre slå på LL och vise versa.

5. ducken

Mottagna gillanden:
    163

MINA ENHETER

Jahopp vi får testa så får vi se, lär nog återkomma men vi får ge det ett försök.

En till fråga, hur styr du kopplingen mellan Homey och pumpen lättast? Via Sensibo eller via pumpen direkt?

Bilden du skickade ovan nyss, är den endast för ett cop-värde?
    Jag behöver göra en likadan (alla fyra bilderna) för alla cop-värden?

6. sys-case

Mottagna gillanden:
    32

MINA ENHETER

Sensibo har en homeyapp där jag räknar med att du kan slå av den när det blir för dyrt/låg cop. Som du märkt kommer du köra stora delar LL så länge inte temperaturen går väldigt lågt och/eller elpriset går högt.

7. ducken

Mottagna gillanden:
    163

MINA ENHETER

Ja jag har installerat den appen sedan tidigare.

Sista frågan för nu, variablerna du lagt in, hur fick du fram Elpris/cop och Totalt elpris?
    Har du skrivit in siffrorna bara eller är de framräknade i variabeln? 0.09/3.6 blir ju inte den siffran du fått fram utan 0.025.

Edit: fattade att du slagit ihop alla rörliga elkostnader nu.

Dock, behövde jag göra en sån, 4 bilders, för varje cop-värde?

Last edited: 17 okt 2024
  8. sys-case

Mottagna gillanden:
    32

MINA ENHETER

J
    kolla på bilden med mina variabler så ser du vilka värden jag har. Kan varit någon som inte räknats rätt just när jag byggde alla flows. Jag räknar ut totalt elpris som jag sen delar med cop värdet.
    (Tibber+elöverförning+energiskatt)/cop
    (0,09+0,26+0,535)/3,6~0,246 gäller att alla värden uppdaterats korrekt på vägen i kronologisk ordning. Det kan vara bra att använda fördröjning för att kedjan ska gå rätt vid ändring av pris varje hel timma och så temperaturen ändras.

9. ducken

Mottagna gillanden:
    163

MINA ENHETER

Variabler på plats.

Lägger jag nu upp ett flow, enligt dina fyra bilder tidigare på varje Cop-värde?
    Vart puttar jag in Sensibo någonstans att den ska gå på?
    Räcker det om jag har 10 sek fördröjning i varje flow?
    Hur vet jag att flow triggas i rätt ordning?

Ber om ursäkt för alla frågor...

Bifogade filer:

Last edited: 18 okt 2024
  10. sys-case

Mottagna gillanden:
    32

MINA ENHETER

Ja precis, en för varje temperatur och så kan du använda det undre cop värdet för när den går under angiven temperatur. sensibo är sista steget när du vet om elpris/cop är mindre än 98öre (ja/nej variabel). När: variabel elpris/cop ändras och värdet är ja, då stäng av LL

nej nu såg jag din bild. Du behöver bara en variabel för cop, du sätter det faktiska värdet i ditt flow. Gällande fördröjning bör det räcka med en sekund på respektive flow i kronologisk ordning. Börja med Elpris ändring sen temperaturändringar

11. ducken

Mottagna gillanden:
    163

MINA ENHETER

Har försökt på mig fortsättningen på detta men jag är helt enkelt för trög för jag får inte ihop det.:(

Till att börja med så har alla mina variabler som jag skapade (förutom en) raderats av någon anledning. Gör ju dock inte något då jag bara behövde en som du skrev.

Har gjort fyra flow exakt som dina fyra visade ovan med ändringen av att mitt sista flow ser ut som bilden visar. Är det rätt?

But what now???

Har du möjlighet att visa med bilder, sorry om det blir omständigt för dig, exakt hur jag behöver göra för att komma dit jag vill? Vad varje flow ska innehålla, med temperaturer osv.

Går det att skapa allt detta i ett enda flow om man har "advanced flow" Får köpa det i så fall om det är lättare att visa där i tänker jag.

Bifogade filer:

12. sys-case

Mottagna gillanden:
    32

MINA ENHETER

Det ser väl prima ut, du effektiviserade två av mina flöden till ett När variabeln blir Nej behöver du stänga av LL:n med ett annat flow.
    Advanced flow fungerar bara på dator och ger väl inga fler möjligheter dock möjligheten att på en sida lägga samtliga flow likt dessa ovan vilket såklart ger en helt annan översikt.

13. sys-case

Mottagna gillanden:
    32

MINA ENHETER

Vill du dubbelkolla flödet kan du ju sänka variabeln för fjärrvärmen bara så triggar det att brytpunkten hamnar närmare elpriset just nu.

14. ducken

Mottagna gillanden:
    163

MINA ENHETER

Jag är med dig men jag fattar tyvärr inte hur jag ska gå vidare från där jag är nu.

Behöver ju lägga upp ett gäng flow, temperaturer osv men vet inte hur de behöver se ut...

15. sys-case

Mottagna gillanden:
    32

MINA ENHETER

Jaha du började med det sista flowet enligt kronologisk ordning.
    Här är ett exempel för cop variabeln. Utöka med ett flow för varje nivå.

Bifogade filer:

16. ducken

Mottagna gillanden:
    163

MINA ENHETER

Vilken ordning ska flowen vara i och hur bestämmer jag det?

Det du skickade nu, ska det vara det första flow? Anger du den cop variabeln manuellt i flowet?

17. sys-case

Mottagna gillanden:
    32

MINA ENHETER

flowen bör vara i ordningen som förändringar inkommer med dynamiska värden av temperatur och elpris dvs två parallella starter eller flow spår, en med temperatur som förändrar cop och en som uppdaterar elpriset varje timma (price change).
    Cop värdet anger jag manuellt på variabeln med hjälp av utetemperatur, nu hittar jag inte det men det bör vara möjligt att använda temperaturintervaller tex 15-20 grader ange cop X. Då slipper du anpassa flow för när temperaturen går upp eller ner.

18. ducken

Mottagna gillanden:
    163

MINA ENHETER

Jag är med på att flowen behöver vara i den ordningen men hur får jag till det praktiskt i Homey? Måste jag skapa flowen i den ordningen? Jag kan ju inte dra/släppa flow.
    Eller blir det så att jag måste lägga det första flow utan fördröjning? Nästa flow som ska triggas får jag då lägga med en sek fördröjning, nästa flow med ytterligare en sek fördröjning så allt kommer i kronologisk ordning?

Tackar verkligen för ditt tålamod och vi är nära nu känner jag :)

Detta har jag gjort nu (se bild). I varje temperatur flow har jag manuellt angett Cop-värde för den temperaturen.

Är det något flow jag har missat?

Skulle du kunna speca vilket/vilka flow som måste triggas först, tvåa, trea osv och hur jag får dem i rätt kronologisk ordning?

Bifogade filer:

Last edited: 19 okt 2024
  19. sys-case

Mottagna gillanden:
    32

MINA ENHETER

Nejdå man bygger inte någon faktisk ordning men för att förstå och få kontroll på vad som sker är det lämpligt att ange på det viset.
    Det slog mig att det inte va helt smart byggt med temperaturen, när temperaturen går upp kommer det inte fungera. Kanske lättare att göra en temperaturvariabel och ange den till intervallet för cop.

när du gjort alla flow, tänk dig då en förändring som påverkar cop, de flow som triggas skall då i kronologisk ordning anges med fördröjning.

20. ducken

Mottagna gillanden:
    163

MINA ENHETER

Ok så variabler som temp t.ex mellan 3.9-9.8 är cop = 3.375 osv? En sån variabel för varje temp spann?

Vet ju inte heller om de flow jag har gjort är tillräckliga? Ser du något som fattas på bilden ovan om du bortser från temp flowen?

Så flow som påverkar cop ska triggas först, men jag fattar ju inte vilka det är och är det ett eller flera?
    Och efter dessa så ska vilket/vilka flow triggas? Med en sek fördröjning är jag med på.