Fråga: Växla mellan fjärrvärme och luft-/luftvärmepump

Diskussion i 'Smartprylar och det smarta hemmet' startad av ducken, 14 okt 2024.

1. ducken

ducken Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    163

MINA ENHETER

Ja jag får testa mig fram där med vilka flow.

Här även tänkt (iaf nu när du är så pass varmt) att pumpen ska vara avstängd vissa tider.
    Nu är den avstängd på natten samt på dagarna då ingen är hemma och temperaturen håller sig bra trots ingen värme uppe från fjärrvärmen.

En sak till där, om jag vill lägga flow där pumpen är av vissa tider, behöver jag fördröja detta på något sätt då så pumpen inte går på då med tanke på de andra flowen vi har satt upp nu?

Jo current price stämmer men variabeln tot Elpris / Cop-värde hänger inte med av någon anledning.
    Decimalsiffran där stämmer inte, den verkar inte plocka upp rätt current price. Den är fast vid 9 öre.

Edit: Jo nu verkar variabeln hänga med men fördröjt.
    Hur snabbt uppdateras en variabel? Borde inte det ske direkt varje timma om elpriset ändras hos Tibber?

Last edited: 21 okt 2024
  2. sys-case

sys-case Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    32

MINA ENHETER

Har du jämfört hur mycket den drar då den är igång kontra då det inte finns något värmebehov?
    Jag hade nog valt att styra temperaturen den behöver putta ut i sådant fall. Du kan alltid lägga till justering av temperatur på önskade tider eller baserat på elpriset. Jag tror dessutom tibber har bra inställningar för detta direkt i sin app annars som gör att den kan värma mer inför en pristopp för att på så vis kompensera för kommande lägre pris, så styr den iaf min Ngenic.
    Jag styr vår elektriska golvvärme i badrummen till att sänka några grader på de fyra dyraste timmarna.
    Jag räknade med att den skulle uppdateras så gott som direkt, om du ändå utgår från när den faktiskt har ändrats så har du där automatisk fördröjning, kan säkert spöka lite när man mekar som mest :)

3. ducken

Mottagna gillanden:
    163

MINA ENHETER

Nej jag har inte jämfört detta. Tänker du att besparingen är minimal med att stänga av?
    Kommer nog inte stänga av när det blir kallare då jag fortfarande har fimpat elementen så då får pumpen gå men med lägre temp bara,annars blir det för kallt i huset.

Man kan ju som du säger lägga in högre uppvärmning inför pristoppar, bra idé.

Har nog stött på problem då jag fått blackout på nåt sätt.
    Om jag ska skapa en variabel som heter Cop-värde, vad ska jag skriva för värde i den variabeln?
    Likaså så uppdateras ju inte min "totala elpris" variabel då den inte hämtar rätt/hämtar alls current price från Tibber.
    Hur sjutton fick jag till det? Behöver jag ha en variabel som heter elpris Tibber och vilket värde ska jag skriva i den variabeln? Det är ju liksom ett rörligt värde.

4. sys-case

Mottagna gillanden:
    32

MINA ENHETER

ja men exakt, sänker du temperaturen under faktisk temperatur så lär förbrukningen vara minimal. På och av lät slita mer på maskinen.

värdet som du sätter på cop variabeln när du skapar den spelar ingen roll. Den sätts ju när temperaturen förändras utifrån dina flow.

har du problem med current price så exakt gör en tibber price så ser du på den variabeln har uppdaterats eller ej. Tänk på att trigga detta flow med price change och värdet på variabeln tibber price sätts av current price.

5. ducken

Mottagna gillanden:
    163

MINA ENHETER

Ja det får nog bli så.

Misstänkte nog nästan det till slut. Men då till nästa fråga, jag gör inte variabler med varje Cop-värde då utan sätter Cop-värde manuellt i varje temperatur-flow? Bara en variabel som heter typ Cop-värde och där kan jag sätta värde t.ex ett?

Ok

Om jag vill sätta ett flow på att tempen ska sänkas på dagarna, gör jag ett sånt flow och fördröjer de andra, eller hur får jag det flowet att triggas först så att säga?

6. ducken

Mottagna gillanden:
    163

MINA ENHETER

Plockade bort så jag bara har en variabel som heter Cop-värde och därefter angav jag varje Cop-värde manuellt i varje temperatur flow istället och det verkar vara rätt.

Märkte ju även att summan i min variabel Tot Elpris/Cop-värde inte hänger med men kom ju på att det triggas ju efter när Cop-värde ändras vilket det inte gjort på en vecka här typ då temperaturen här varit i samma temperatur spann hela tiden.

Får göra ett likadant flow som triggas av Price changed oxå så kommer variabeln Tot Elpris/Cop-värde så blir summan rätt varje timma när elpriset hos Tibber uppdateras. Dessa tar inte ut varandra på något sätt? Vad blir kontentan av att jag har dessa två olika samtidigt?

Får även kolla detta med schema för min pump att gå ner i temp på natten och när vi inte är hemma.
    Sensibon styr allt som den själv vill nu och skapar en massa scheman själv hela tiden vilket jag inte riktigt fattar men det funkar ok.

7. sys-case

Mottagna gillanden:
    32

MINA ENHETER

Snyggt jobbat.
    Nä det är inga problem med olika flow som uppdaterar samma variabel. Sannolikheten att de triggas samtidigt är ca 1/3600 :)

8. ducken

Mottagna gillanden:
    163

MINA ENHETER

Tack ändå får jag säga :)

Då lägger jag till ett likadant flow som triggas av "Price Changed" oxå får vi se vad det gör.

Nu till en annan fråga. Eftersom jag vill ha allt detta och har landat i att det funkar nu, så skulle jag ju även vilja veta hur mycket jag sparar på att göra detta.

Kan man göra någon typ av flow som mäter hur många kWh och även kronor och ören som jag sparar på detta hela tiden?
    Går det att få detta ackumulerat så man ser löpande hur mycket man sparar hela tiden?

9. sys-case

Mottagna gillanden:
    32

MINA ENHETER

Det beror vilken data du kan få ut på sensibo och fjärrvärmen. Jag misstänker att det kan bli svårt att göra annat än övergripande jämföra fjärrvärmekostnad över längre tid men även det blir svårt med tanke på alla de faktorer som påverkar uppvärmingen.

10. ducken

Mottagna gillanden:
    163

MINA ENHETER

Ok, jag förstår. Tänkte om det gick att göra något med de parametrar, de variabler vi redan har, men det kanske bli lite överkurs.

11. sys-case

Mottagna gillanden:
    32

MINA ENHETER

Det förutsätter att fjärrvärme och LL går på full kräm hela tiden vilket inte är fallet. något som kanske kan vara av intresse är att se hur länge respektive är aktiverat.
    En annan given sak är väl att jämföra fjärrvärmekostnad och elkostnad över tid. Detta är dock inte parametrar som vi varit inne på än.

12. ducken

Mottagna gillanden:
    163

MINA ENHETER

Ja ok, jag hör vad du säger.

Är det parametrar vi skulle kunna gå in på :o

13. sys-case

Mottagna gillanden:
    32

MINA ENHETER

jag vet inte vad du får ut för data alls eftersom jag inte har någon erfarenhet av dessa. Får du ut aktuell förbrukning på LL eller fjärrvärme i någon form?

14. ducken

Mottagna gillanden:
    163

MINA ENHETER

På fjärrvärme har jag bara mätaren på centralen och på LL ser jag bara realtidsförbrukningen för hela huset via Tibber Pulse.

Inte lönt att grotta i mer kanske.