Vågar man köpa?

Diskussion i 'Optimus 2X - Allmänt' startad av thompo, 1 aug 2011.

1. JOHGRU

JOHGRU Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    24
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Det beror på hur man ser på det. Det finns andra bra telefoner i samma prisklass. Den här har ju dual core och en grymt bra GPU :)

tråkigt att den inte har varit bra för dig. :(

2. Defeat

Defeat Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Vad har krånglat för dig?

Sent from my LG-P990 using Tapatalk

3. RikNik

RikNik Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    39

MINA ENHETER

Bsod & omstarter. I snitt kanske 2 i veckan. Jag har haft telefonen sedan mars och haft dessa problem från första dagen. Jag använder fortfarande min ZTE Blade som väckarklocka eftersom jag aldrig vet om min o2x är död på morgonen eller inte. Detta är förstås inte ok. Det är ett väl känt problem som LG inte haft någon lösning på. För vissa verkar problemet dock ha lösts genom den senaste uppdateringen. Grattis till er men för mig gjorde den ingen skillnad. När jag slutligen körde in CM7 så verkar allt mycket stabilare.

Det finns hur mycket som helst att läsa om gällande dessa problem. Kolla bla på XDA.

Jag rekommenderar ingen att köpa en LG telefon. Men det baseras ju enbart på mina mindre bra erfarenheter av telefonen och Lg´s support och ingenting annat. Jag personligen kommer aldrig mera köpa LG. Mitt råd är att lägga till en 1000 lapp och köpa en GSII alternativt en Nexus S för 2999:-

4. Jaxione

Jaxione Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    167

MINA ENHETER

Lider med dom som har problem med sina Optimus 2x. För mig så är det den bästa telefonen jag någonsin haft. Brorsan har en Samsung Galaxy SII och visst den är tuff och snabb men inte märkbart snabbare än min LG och så känns den sjukt plastig i jämförelse.

Tycker det är skumt att vissa har så mkt problem och andra inga överhuvudtaget.

Tittar man in i sektionerna för de olika modellerna av smartphones här på Swedroid så får man snabbt bilden att det är mkt problem med dom. Xperia Arc tex verkar lida av omstarter liknande O2X. Så smartphones verkar strula rätt mkt rent generellt.

Mvh J

5. chipndale

chipndale Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

probably worth the chance

Yes, I think it's worth a chance, but if you buy from a company that you can't get a replacement immediately, you might not have a mobile for a few weeks. That's what happened to me and electroworld which is a webshop for elgiganten.

There I had to ship it to them who needed to ship it to someone else who does a few days of diagnostics, makes a decision, and then you get something back. Not a fun process. Check what their repair/replacement policy is.

Otherwise, I loved the phone before I sent it away. Very nice...fun to play the HD games.

good luck
    philip

6. Hotlips

Hotlips Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    48

MINA ENHETER

Klart du ska köpa en 2X men om du märker de minsta konstigheter så ska du lämna tillbaka den och hävda DOA (Dead on Arrival) och få en ny direkt. Köper du via nätbutik har du till och med fler val då du kan nyttja antingen DOA eller Distansköplagen som också ger dig rätt att skicka tillbaka varan om du inte är nöjd.

7. Beckim

Beckim Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    55
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung S20+

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung S20+
    Lyssna inte på någon av oss som sitter i shiten och som försöker dra ner flera i shiten bara för man själv hamnat där. Köp inte nån jävla LG telefon överhuvudtaget. Punkt slut.:mad:

8. Hotlips

Mottagna gillanden:
    48

MINA ENHETER

Nu var jag iofs inte så synisk och elak att jag vill att någon annan ska få problem. Själv hade jag en MYCKET bra telefon tills WiFi fick väldigt dålig mottagning efter ca 3 månaders helt felfritt användande. Då jag tydligen är den enda 2X ägaren med det felet så tänker jag inte klandra LG för ett "en på miljonen"-fel, det kunde lika gärna ha varit min SII.

Kollar man på SE och Samsungs forumsektioner så är inte de heller befriade från problem och har inga andra policys för service och garanti än LG så när man väl är där så spelar det ingen roll vad det står på telefonen, det är månadslång väntan för alla. Sen har LG kanske haft ett något högre antal strulande telefoner. Men det känns spontant som om de flesta av dessa hade kunnat DOAs men att många "early adopters" istället försökt fixa felen med custom ROMS och communityvektyg och kommit tillbaka till butik för sent.

LG är kanske nere för räkning men om vi inte ger dem och andra tillverkare samma chans som Samsung fick för något år sedan så krymper marknaden och snart har vi bara Samsung på hyllorna... Då kan det ju sluta hur som helst.

När min 2X gick på rep för andra gången (tack anovo) så funderade jag faktiskt på att köpa en till 2X, men det blec en SII för att tjejen ville ha en sån.

9. Beckim

Beckim Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    55
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung S20+

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung S20+
    Det betyder precis som jag skrvit tidigare eller hur. Din tjej valde klokt

10. r1000

r1000 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Det finns nog ingen vettig anledning att köpa 2x längre genom att det är en död produkt. Många enheter har dessutom krånglat och LG har inte åtgärdat dessa på ett bra sätt. Det finns ju bättre telefoner som Samsung Galaxy II andra att köpa. Min 2X fungerar bra men med facit i hand borde jag ha väntat och köpt något annat och LG kommer inte att få sälja något mer till mig nu när jag ser hur illa de sköter åtgärdandet av eventuella brister.

11. Hotlips

Mottagna gillanden:
    48

MINA ENHETER

Det ni snackar om är väl snarare något som är symptomant för hela branschen. Vi ska inte inbilla oss att Samsung, SE eller HTC har några andra servicerutiner eller garantier än LG eller för den del tycker att konsumentköplagen ger oss konsumenter för dåligt grundskydd. När tjejens SII packar ihop ska jag tala om här på forumet exakt hur problemfritt det var. Som en ägare av en Samsung Galaxy (7500) så ska ni veta att mina turer med Samsung varit både långa och kostsamma.

Visst LG har tagit på TOK för lång tid på sig att fixa buggarna och visst är Gingerbread viktigt för de early adopters och high-end kunder 2X faktiskt vänder sig till. MEN i ljuset av att LGs DOA på skeppade 2X troligtvis ligger kring 0,3-0,5 procent (om ens det) så är 2X inte betydligt sämre än de flesta andra Androiderna där ute, även om det kanske känns så när man sitter med en strulande lur.

Nej det vi som konsumenter BORDE skrika oss hesa om är hur ALLA tillverkare systematiskt utnyttjar en konsumentköplag som inte skyddar oss längre.

Många av oss har säkert råkat ut för att tvingas skicka in sin kära telefon på garantireparation. Konsumentköplagen ger där tillverkaren/säljaren rätt att försöka åtgärda felet två gånger innan jag som kund kan begära omleverans eller häva köpet. Det är i teorin helt rimligt att leverantören ska ha möjlighet att åtgärda fel utan att behöva ge mig som kund en ny produkt på stående fot. Problemet är dock att konsumentköplagen skrevs på den tid då även den mest komplexa elektroniken i våra hem kunde fixas av "Bosses TV Service" på hörnet. Lämnade du in en elektrisk grunka på service så hade du den oftast samma vecka och du kunde själv snacka med teknikern och beskriva felet i detalj.

Idag ska vi beskriva felen för någon helt oinsatt och oftast tämligen ointresserad expedit eller kundsupport som sedan ska skicka (tar ofta mer än en vecka) telefonen vidare till en central serviceverkstad i en helt annan del av landet där den åter igen får vänta minst en vecka på att få träffa en "service tekniker" (troligtvis den sommarvikarierande expeditens brorsa) som efter att ha läst 45 flummiga felbeskrivningar den dagen bara skummar igenom din feltext, flashar in senaste ROM och slänger telefonen i lådan för utgående, där den ligger ett par dagar till innan samma speditionsföretag (troligtvis cykelbud) åter lyckas slå ett Guinness-Rekord i långsamma transporter och du matt kan konstatera att du fortfarande har samma fel. Så hela historien måste göras om.

Konsumentköplagen säger ju nämligen bara att leverantören ska ges två försök att åtgärda felet. Lagen säger ingenting om av som kan anses vara rimlig tid för dessa försök. Kanske borde apparater som kan anses vara av ansenlig vikt för konsumenten (mobiltelefoner, datorer, internetanslutningar, tvättmaskiner, kyl/frys, m.m. ha en max servicetid på 7-14 dagar från första försöket tills dess att jag som kund kan begära omleverans.

Bara en tanke....

12. RikNik

RikNik Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    39

MINA ENHETER

Du har rätt i att kvaliteten, oavsett märke på dyra och "smarta" telefoner generellt är bedrövlig. Men du borde ändå fundera på följande:
    När kom SGSII? Typ en månad efter o2x tror jag. Hur kommer det då sig att SGSII fortfarande ligger på 1:a plats i försäljningslistorna medans o2x knappt kvalar in på topp 20? Det är förstås ingen slump. Eller vad tror du?

13. Jakob

Jakob Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Nej, köp ej. Risken är för stor för att du hamnar med icke-fungerande telefon. Efter vad jag gått igenom med O2x kan jag inte rekommendera den.

mvh

14. RikNik

RikNik Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    39

MINA ENHETER

0,3-0,5 procent!? Var får du den siffran ifrån? Ren spekulation antar jag. Antal DOA fall är dessutom helt orelevant eftersom de flesta fick problem först efter någon vecka, dvs efter att doa tiden passerat.

Jag är helt säker på att o2x har högre antal allvarliga fel (ex. bsod) procentuellt sett gentemot andra telefoner av premium typ.

15. r1000

r1000 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

En bra telefon behöver inte hamna i den ovan beskrivan servicekarusellen. Det är ju internationellt känt och omvittnat att LG 2X är en skitlur. Vissa mobiltelefonföretag säljer för övrigt inte alls LG genom att det är för många reklamationer. LG's tradition att leverera lågprisgrejor hör helt enkelt inte hemma på high end mobiltelefonmarknaden. LG 2X suger getröv och jag skulle aldrig rekommendera den till någon.

16. Rexa

Rexa Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

Får man fråga vilka det är som inte säljer LG ? Förövrigt köpte en polare Samsung galaxy 2 för en mån sen den dom redan efter 14 dagar den vart varm som fan och funka inte alls efter det. Så det är inte bara LG som har fel på sina lurar.

17. JOHGRU

JOHGRU Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    24
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Jag ångrar inte mitt köp!

18. Defeat

Defeat Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Jag har haft LG optimus 3d och 2st optimus 2x, inget allvarligt hårdvarufel på någon av dem ..

Dessutom är det ju bara LG och HTC som kan göra androidlurar, till skillnad från SEs och Samsungs vidriga, plastiga lurar... köper man en telefon för 5000kr ska den kännas gedigen med metall
    inslag, det ska inte kännas som man håller i sin 3 åriga lillebrors lilla plastleksaks flygplan..

Sjukt att företag aldrig lär sig.. när det gick som bäst för SE var när de byggde sin t610i som var riktigt gedigen, delvis i metall. Den blev ju utsedd till världens bästa telefon. Sedan gjorde man en uppföljare på den , t630i, helt i plast. Sen dess har det bara gått utför. Man vill köpa en telefon, inte en leksakstelefon...

Last edited: 5 aug 2011
  19. cjb

cjb Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 280
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Galaxy S25 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Galaxy S25 Ultra
    Telefon 2:
    Galaxy S23+
    Jag ångrar inte mitt köp heller av O2X och då betala jag 1000kr mer än vad den kostar idag.
    Vad gäller SGSII så har den en stor nackdel, kvalitetsmässigt känns den i handen som en leksaksmobil från Toys R Us.

20. r1000

r1000 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Jag ångrar inte heller köpet av LG 2X som gjordes till fullpris när de kom ut. Den har inte som så många andra apparatindivider hängt sig eller drar ur batteriet och jag gillar utförandet. Men som tidigare sagts så är det inte aktuellt att köpa en lur till från LG genom att det finns massor med exempel på att de släpper skitgrejor och inte bara LG 2X. Men vad det blir sedan när utvecklingen har tagit ett kliv till vet jag inte nu. Telefonen är dock helt OK för att kunna behållas av frugan när jag pensionerar den om ett år eller så.

Ska kolla upp vilket företag som har valt att inte sälja LG, det är en bekant som jobbar där och nämde det för mig den 16/7 i år, vet dock inte vilket företag det är.