Det finns hundratals enheter. Bara att välja och vraka. Däremot tycker jag definitivt att det är en dålig idé att köpa enheter av operatörer och som har prissättning avsedd att styra in kunderna mot abonnemang. Direktdistribuerade produkter har högre prisvärde (spelar ingen roll märke, jag talar om distributionen).
Det här "jag rootar inte-argumentet" tänker jag inte lägga någon vikt vid, det är som att lova att aldrig någonsin skriva "sudo" i terminalen, precis som om det är ett kriterium för datorval (det är som att fråga - "Vilken dator skall jag köpa om jag inte tänkt skriva sudo eller köra program med adminrättigheter?").
Åsikter som är grundade i "för att jag tycker så" utan vidare motivering är och förblir väldigt löst grundade. Men en del tycker kanske att det duger som förklaring. Det kan det kanske göra i ett informellt sammanhang men i en konkret situation, t.ex "vilken X skall jag köpa" är "undvik Y för det är dåligt - varför? - för att jag tycker så!" ger det ingenting.
Ogillar man Googles Android finns framförallt ett alternativ: iPhone/iPad. Hade jag ogillat Googles upplägg, design, formspråk (som apparna följer etc) hade jag kört Apple rakt av. Utan minst tvivel.
Hela den här diskussionen "om man ogillar vanilla" är som diskussionen "om man ogillar Apples iOS men ändå vill köra iOS.... (antar drömmen vore en licenstillverkad iPhone gjord av t.ex HTC som kör HTC Sense då eller vilket märke man nu vill ha)".
Eller vilken Sailfish-enhet man skall skaffa om man ogillar Sailfish men vill köra det ändå.
Skall man ändå följa den ologiska premissen "Android men absolut inte Material Design för det är fult" är det bara att se till att enheten har en vettig temamotor. Spelar ingen roll vad man tar där, dock bör temafunktionen vara djupgående i systemet så man kan byta utseende på ikoner, navbar, statusbar etc.
Är det "extra funktioner som inte finns i Pixel" (som är dagens vanillaenhet att förhålla sig till) spelar det heller ingen roll vilken man tar, dock kan det exakta detaljvalet styras av vad det är för funktion man söker. Samtliga enheter som inte heter Nexus eller Pixel har någon form av funktionella tillägg utöver denna bas.
Jag tror inte på generella rekommendationer efter någon form av "marknadens bästa enhet-koncept" utan det är först när det finns en klar specifik uppfattning om vad man vill ha man kan ge tips.
Därför svarar jag inte på frågan "vilket är marknadens bästa enhet" eftersom den inte finns. Däremot finns det enheter som kan passa en användare utifrån specifika kriterier men någon "den bästa enheten på marknaden" existerar inte.
På samma vis finns inte "marknadens bästa bil" eller "marknadens bästa TV" etc. Det beror på individens krav.
Om någon söker en 4-tumsenhet kan svaret på frågan aldrig bli en 5,5-tummare ens om den sistnämnda anses vara "marknadens bästa" enligt en "enig presskår".
Edit: "Köp Galaxy S8 för det är marknadens bästa enhet" eller "Köp iPhone, det är marknadens bästa enhet" är ytterst tveksamma rekommendationer - de reser omedelbara följdfrågor om VAD som gör att det är "marknadens bästa" enheter. Uttrycket innebär ju att de slår hundratals konkurrenter.
Det är som att säga: "Restaurant X är den allra bästa, finns inget bättre, även om det finns 2000 konkurrenter bara i denna stad är X det som slår dem alla!"
Inte ens inom marknader med ett begränsat antal konkurrenter (det finns områden där antalet produkter är fyra-fem stycken) kan verkligheten syntetiseras ned till "X är marknadens bästa!"
Last edited: 3 augusti 2017