Diskussion: Val mellan iOS eller Android, hur ni resonerar ni?

Diskussion i 'Off Topic' startad av Hunter78, 5 feb 2021.

  1. Honda

    Honda Ninja Moderator

    Blev medlem:
    19 aug 2014
    Inlägg:
    3 637
    Mottagna gillanden:
    2 638
    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig

    MINA ENHETER

    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig
    ROM:
    Kiwi
    Tycker det konstigt att 12 pro max inte har bättre batteritid. Lite bättre kamera lite snabbare bara. Här funkar inte face id o aldrig gjort. Men går snabt låsa upp utan kod ändå :D
     
    Kingson gillar detta.
  2. phattrance

    phattrance Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 mar 2019
    Inlägg:
    1 232
    Mottagna gillanden:
    1 388
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 13 PRO MAX

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 13 PRO MAX
    har kört med denna lur sedan ett år tillbaka. Börjar dock tröttna på iOS på grund av få val man kan göra. Men allt flyter som det ska. Funderar dock på att byta ut till android snart, men vill inte ha en exynos version.
     
    Kingson gillar detta.
  3. Puttesson

    Puttesson Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jul 2012
    Inlägg:
    494
    Mottagna gillanden:
    1 096
    Operatör:
    Fello, Tre
    Telefon:
    S24 +,iPhone 15 PM, S 23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Tre
    Telefon:
    S24 +,iPhone 15 PM, S 23 Ultra
    Fast det är ju inte så konstigt, 11PM har ju drygt 300mAh större batteri än 12PM... [emoji4]
    [​IMG]
     
  4. Honda

    Honda Ninja Moderator

    Blev medlem:
    19 aug 2014
    Inlägg:
    3 637
    Mottagna gillanden:
    2 638
    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig

    MINA ENHETER

    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig
    ROM:
    Kiwi
    Jag menad det konstigt att Apple valt göra på det sättet! Nyare och sämre batteritid... [emoji1787]
     
  5. Puttesson

    Puttesson Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jul 2012
    Inlägg:
    494
    Mottagna gillanden:
    1 096
    Operatör:
    Fello, Tre
    Telefon:
    S24 +,iPhone 15 PM, S 23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Tre
    Telefon:
    S24 +,iPhone 15 PM, S 23 Ultra
    Ah, då är jag med dig broder! [emoji1303][emoji4]
     
  6. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 204
    Mottagna gillanden:
    2 158

    MINA ENHETER

    Haft 11 Pro max och har nu en 12 Pro max. Märker inte av sämre batteritid på 12 PM, spec inte nu när jag blivit av med mitt standby drain.
     
  7. Kingson

    Kingson Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2015
    Inlägg:
    1 268
    Mottagna gillanden:
    792
    Operatör:
    Vimla - Tele2 - Telia 3s
    Telefon:
    Iphone 13 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla - Tele2 - Telia 3s
    Telefon:
    Iphone 13 pro max
    Sony ;)
     
  8. Kingson

    Kingson Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2015
    Inlägg:
    1 268
    Mottagna gillanden:
    792
    Operatör:
    Vimla - Tele2 - Telia 3s
    Telefon:
    Iphone 13 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla - Tele2 - Telia 3s
    Telefon:
    Iphone 13 pro max
    Man kan inte kolla på batteristorleken bara. Det är en liten del. Dom kan ju släppa telefoner med mindre batteri fast med bättre batteritid då komponenterna drar mindre ström :P
     
    Kristy gillar detta.
  9. Kingson

    Kingson Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2015
    Inlägg:
    1 268
    Mottagna gillanden:
    792
    Operatör:
    Vimla - Tele2 - Telia 3s
    Telefon:
    Iphone 13 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla - Tele2 - Telia 3s
    Telefon:
    Iphone 13 pro max
    Längtar tills första mobilen kommer med Solid State Batteri ;)
     
  10. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 355
    Mottagna gillanden:
    1 716

    MINA ENHETER

    Google gjorde ju också en satsning på integritet när de släppte någon av de senaste Android-versionerna. Även om jag tycker Googles satsning var lite tafatt och kunde ha innehållit lite fler funktioner...
    Vad ingick i Apples satsning?
    Det där var ett väldigt lustigt och udda sätt att blanda bort korten.
    Det är ju Apples fel att deras appar inte finns på Android eller andra plattformar, ett medvetet val från deras sida. Och det drabbar dig som kund, du får din data inlåst i Apples tjänster och kan inte nå datan på andra enheter (enstaka grejer kanske du kan nå, men de flesta tjänster är ju inlåsta till Apple). Apples ekosystem är ett "walled garden" där både användarna och deras data är inlåsta. Det är ju liksom helt befängt hur t.ex. Apple Maps endast finns till Apple-enheter, det är en jäkla webbsida liksom, finns inga skäl överhuvudtaget att begränsa på det sättet.

    Att Googles appar finns till både Android och Ios (och ofta webbversioner som kan nås från samtliga plattformar och operativsystem) gör deras ekosystem mer öppet, din data är inte inlåst i något visst system utan du kommer alltid åt datan och deras tjänster oavsett enhet. Och det är ju Googles förtjänst, helt och hållet, ingen annans förtjänst. Så jag tycker du betraktar detta helt felaktigt i ditt inlägg. Du får det att låta som att Apple och Ios är att tacka för att Google har valt att sträcka ut sin hand till deras produkter.

    Apples ambition är en enda: din data finns bara hos Apple och i Apple-enheter, alltså är du tvungen att köpa endast Apple-enheter och Apple-produkter. Du är deras kassako (i långt större utsträckning än vad som gäller för kunder hos andra företag).

    Den tekniken kommer bli spännande att följa. Men jag tror att det dröjer ett antal år innan lösningar för mobiltelefoner blir klara, även om Samsung har sagt att de har något på gång. Blir nog främst för bilar de första åren.
    Men en fråga, att det heter "solid state"-batteri, dvs samma formulering som "solid state disk" (SSD-hårddisk), är det en slump att namnen är så lika? Eller är det nånting i tekniken som får lösningarna att vara besläktade, trots att det är helt olika saker, för hårddiskar respektive batterier?

    Oj var ska jag börja. Jag menar främst begränsningar i Ios, som leder till vardagliga och helt onödiga problem. Har tidigare skrivit på forumet om några problem som uppstått genom åren, för bekanta i min omgivning. Det ska tilläggas att mina bekanta med Ios - inte så många till antalet längre - faktiskt inte är så tekniskt kunniga. Detta är inte avsett som en pik mot någon men det råkar bara förhålla sig så att just de personerna inte är så duktiga på teknik. Och jag själv kan ju inte Ios speciellt bra. Även om jag är tekniskt lagd brukar jag ha svårt att förstå logiken i Apples produkter. Så om något av dessa problem nedan hade gått att lösa, så får ni rätta mig, och gärna säga hur. Jag och den bekante lyckades iaf inte lösa det vid dessa tillfällen.

    Filsystem/filhanterare är ju något som inte riktigt finns på Iphone såvitt jag har förstått. Vet dock inte exakt hur det funkar, aldrig satt mig in i det riktigt. Men en bekant skulle skicka en bild till mig för några år sedan. Jag fick den på MMS, men kvaliteten var för dålig. Det här var en lite speciell dam som inte hade sitt mailkonto inlagt på telefonen, hon hade inte heller något Facebook-konto. Vi hade ändå ett antal gemensamma appar (sociala appar) och hur vi än försökte så kunde hon inte skicka bilden till mig på något annat sätt än MMS, gick tydligen inte att hitta bilden och skicka den genom de apparna.
    Jag kom på att ungefär samma sak - fast omvänt - hände i höstas, jag var på en tillställning och samtalade med en person jag inte har träffat fler gånger, jag skickade bilder till henne med flera olika metoder, MMS, FB Messenger, länk till Google Photos och något mer. Tror hon ville dela bilderna på Instagram men det gick ju inte att dela, hon hittade inte den nedladdade filen.

    Sen var det en annan bekant häromåret som skulle skicka en videofil till mig (minns att jag skrev om detta här på forumet), han hade inte några gemensamma sociala appar med mig, jag sa "du kan väl skicka den över bluetooth" men det är ju tydligen inte tekniskt möjligt på en Iphone att skicka filer över bluetooth så vi fick lösa det över mejl till slut, inte särskilt smidigt att skicka en videofil över mejl.

    Och nyligen: En närstående behövde lämna in sin Iphone till jobbets it-avdelning för att de skulle fixa något, de skulle även wipa enheten då, hon hade en backup i Icloud men visade sig att något blev fel, det var något om att kontot hos Apple var ett företagskonto, hon förlorade all data i telefonen och hade ingen backup i molnet som gick att återställa. (Hon skulle inte byta arbetsgivare, det var alltså ingenting med att Apple-kontot skulle avslutas som var orsaken). Som tur var hade hon kontakterna och fotona hos Google, allt annat gick förlorat. Vet inte exakt vad som gick fel den gången, det var märkligt.

    Så ovan har jag beskrivit lite om brister i filöverföring, delning och backup. Nu är kanske Googles backuptjänst inte den bästa, Apples backup brukar vara bättre kan jag erkänna, men jag har svårt att se att jag skulle lyckas förlora all min data på det sättet som hon råkade ut för. "It just works" är alltså en stor myt.
    Vet att det har varit fler episoder genom åren, men dessa var de första jag kom att tänka på, finns säkert värre grejer om jag funderar lite till. Hade något av ovanstående gått att lösa tro?
     
    Kristy och eastbound gillar detta.
  11. laserturken

    laserturken Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 feb 2012
    Inlägg:
    967
    Mottagna gillanden:
    450

    MINA ENHETER

    Kör Android på surfplattan då man har friheten och kan ställa in och flytta filer hur man vill, har försökt ipad men blir bara låst och irriterad varje gång.

    Telefon är det däremot iOS som gäller då det bara är surf och sociala medier som gäller mestadels, och behovet inte är lika stort för filhantering och fjärrskrivbord till Windows datorn men om det bli nåt akut får man ta till molntjänster.

    Som nån sa i tråden, iOS det bara funkar.
    Jag kan inte utse nån vinnare då båda fyller sin funktion olika sätt.

    Vet inte hur mycket det här hjälper TS, men lite input kanske om hur mitt användningsområde ser ut.
     
  12. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 355
    Mottagna gillanden:
    1 716

    MINA ENHETER

    Haha va, driver du eller? :)
    Det var jag som skrev påståendet, och jag sa att påståendet är befängt, uppenbart felaktigt, och kanske en av de dummaste myterna i modern tid eller hur jag formulerade det. Jag har inte sett någon annan använda påståendet i tråden (antagligen för att det inte funkar att komma med ett sånt argument i ett forum likt detta, där vi håller oss mer sakliga än så), så om du syftar på mina inlägg så får du läsa bättre nästa gång!

    Känns som att det där argumentet dog ut redan 2012-2013 nån gång.
     
    eastbound gillar detta.
  13. mange76

    mange76 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2011
    Inlägg:
    4 830
    Mottagna gillanden:
    2 312
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max
    Platta:
    iPad Pro 2020
    Att det bara funkar är kanske ett missvisande formulering. I min bok tycker jag att apples ekosystem fungerar bättre än motsvarande androids.

    Nu var det ett tag sedan jag testade s10+galaxy watch+hörlurar. Upplevde det inte lika sömlöst som motsvarande apple.

    Men jag är nog fel att fråga eftersom min familj samt närmaste krets kör apple, då fungerar allt väldigt smidigt.

    Har genom åren testat android men det slutar alltid med återgång till iOS.
     
  14. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 099
    Mottagna gillanden:
    4 806
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Bägge systemen är rätt mogna nu. Det är snarare om det blir någon intressant hårdvara som drar mer nu. Typ Asus Zenfone 8.
    Android vs iOS diskussionen på mobiler är nästan passé:

    View: https://www.youtube.com/watch?v:D90MVsyTbwI
     
    bernard gillar detta.
  15. Dockland

    Dockland Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    1 jun 2010
    Inlägg:
    4 378
    Mottagna gillanden:
    847
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 12,9" gen 4 (2020)
    Övrigt:
    Apple Watch 7 & 8 - MAC M1 - AirPods Pro2 & Max - Apple TV
    Subjektivt.
    För mig funkar iOS och täcker mina behov fullt ut. Hela ekosystemet. Ett motsvarande skulle Android må bra av. Ett OS.
    Då kommer jag från Android-världen, men bytte i november förra året. Har inte tittat tillbaka en enda gång.
    Som sagt, subjektivt.
     
    RuffyMan, galaxy81 och livinl0ud gillar detta.
  16. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 355
    Mottagna gillanden:
    1 716

    MINA ENHETER

    Fast det dumma påståendet "it just works" och det du skriver är ju helt olika saker.
     
  17. Dockland

    Dockland Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    1 jun 2010
    Inlägg:
    4 378
    Mottagna gillanden:
    847
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 12,9" gen 4 (2020)
    Övrigt:
    Apple Watch 7 & 8 - MAC M1 - AirPods Pro2 & Max - Apple TV
    För mig passar påståendet utmärkt.
     
  18. Bobby83

    Bobby83 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 okt 2011
    Inlägg:
    409
    Mottagna gillanden:
    302

    MINA ENHETER

    Kör nu på en Pixel 4a och jämför med min tjänstelur som är en iPhone 7 och tyvärr är vissa appar fortfarande inte lika bra och saknar samma ”flyt”

    Tex Avanza har sämre UI, bankid kräver ett extra tryck för fingeravtryck medans på iOS poppar det upp automatiskt..

    Apples ekosystem är fantastiskt och samarbetar bra med sina produkter men så fort man tar in nåt annat eller går emot Apples sätt så fallerar det. Försöker motivera ett köp av en Mac men jag sysslar inte med musik lr video.. har en stationär med 5600x och 3070 som klarar i princip allt

    Android trots sina nackdelar erbjuder valfrihet. Olika storlekar, prisklasser, märken, man kan installera appar utanför play store som Youtube Vanced etc

    Går väl återigen tillbaka till om man vill ha frihet eller bara en telefon med appar som funkar bra och flyter på snabbt
     
    livinl0ud gillar detta.
  19. Kalven

    Kalven Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2010
    Inlägg:
    1 682
    Mottagna gillanden:
    572
    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Har kört iPhone sedan iPhone X släpptes. Tyckte iOS innan gesterna kändes så otroligt långsamt. Men när gesterna kom så lockades jag över.

    Jag är kluven, båda sidor har styrkor. Android gör detta bra:

    -Notiser
    -Firefox som inte är vingklippt
    -Möjligheten att installera appar från tredje part (jag gör aldrig det men vill ha möjligheten)

    Dessvärre finns det saker som är dåligt med Android också. Och i mitt fall så väger det dåliga över, så därför kör jag iPhone. Det är främst dessa saker som jag kräks på:

    -Reklam i gränssnittet (jag kan inte acceptera det)
    -Förinstallerad tredjeparts-skit som ej går att avinstallera
    -Tillverkarnas egna UI
    -Uppdateringarna

    För min del så är jag öppen för att gå tillbaka den dagen svagheterna jag nämner ovan åtgärdas. Dvs aldrig?
     
    RuffyMan, LiamAhlborg och livinl0ud gillar detta.
  20. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 206
    Mottagna gillanden:
    17 689
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Vad klassar du som reklam? Jag har inte sett reklam i Pixel mjukvara (alltså rent Android). Här har du ju val att inte köpa en telefon som skickar med reklam.
    Då är det bara o köpa en telefon som får uppdateringar ofta, så som Pixel telefonerna om det är viktigt för en
     
    Gorgeous, Kristy och Kalven gillar detta.