Var kan man köpa denna telefon?

Diskussion i 'Nexus One - Allmänt' startad av rasmusjv, 6 jan 2010.

1. Jensen

Jensen Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

529+29,65=558,65 dollar för telefon + att skicka till UK. sen 11,27 pund för att skicka vidare till sverige, så att den kommer fram i morgon. de lämnade den i receptionen på min systers jobb, begärde inte in nå pengar för tull eller moms.

får väll se om det kommer med brev till min syster, men som det ser ut nu, så blev det inte nå utgifter än de nämnda ovan. men som sagt, man kanske inte ska ropa hej förän om nån vecka eller två, vet inte hur rutinerna i Storbritannien ser ut.

2. söder

söder Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    71

MINA ENHETER

Nice. Kanske någon som vet hur det går till i UK? Med tull och så.

Konstigt att det stod på wiki att det lades på 20 dollar i frakt, o sen moms på 17.5 % och sen 6.5 % tull.

Men man kan ju hoppas att det inte blir mer än det du sa.

Jag hittar ingen bra proxy att beställa ifrån. Tips där?

/Söder

Men

3. Jensen

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

ingen aning om proxy, min syster beställde den åt mig, via min guidning över telefon :D

4. Vispen74

Vispen74 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    382

MINA ENHETER

Äntligen har min N1 med gravering hämtats av Fedex, så jag kan andas ut. Efter att ha läst om diverse personer som försökt beställa den utanför USA där de blivigt påkomna med spärrat checkout konto som följd, var jag lite darrig.

Jag beställde via en US gratisproxy, och tar hem den med jetcarrier för 200:-. Såg i beställningen att det står tidpunkt i svensk tid...! Kanske hade vart smart att byta tidsson i datorn till New Jersey där min USA-adress via jetcarrier finns?! Men som sagt, det funkade visst ändå.

Min telefon levererades 18 timmar efter beställning med gravering! Snabbt!!!

På en telebutik i Täby så sa de att jag ALDRIG skulle lyckas med en sån här beställning, får väl åka dit och visa den sedan :)

5. blunden

blunden Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    534
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
    Vad jag förstått fakturerar DHL för VAT (momsen) senare. Tull bör det inte vara någon då UK inte har någon sådan på telefoner vad jag hört. Får väl se när jag får min.

Jag använde denna Socks5-proxy: 92.235.174.116 Port: 1025

Den är hyfsat överbelastad men när den väl fungerar så är den ganska snabb. Får du "Order failed" beror det troligen på att proxyn time:at ur om du tagit mycket tid på dig.

6. söder

Mottagna gillanden:
    71

MINA ENHETER

Så om jag beställer till min kusin i London, så borde priset bli 558,65 för telefon och frakt till London, och att DHL i ett senare skede skickar en faktura på 17.5% VAT till adressen i London?

/Söder

7. mrmozart

mrmozart Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Hej hej,
    Nu har jag beställt N1 från Google och den är på väg till "min" adress på Broderlinx. Vad händer sedan? Någonstans hos Borderlinx måste jag väl sätta upp att den ska skickas till mig med alla val som ni pratat om (reparation etc)?

8. söder

Mottagna gillanden:
    71

MINA ENHETER

Från http://thenextweb.com/uk/2010/01/06/buying-nexus-one-uk-guide/

"Additional costs on delivery

Bear in mind that when you receive your phone you will be expected to pay 17.5% VAT and 6.5% import duty. This applies to any goods purchased from abroad. [STUKEN TEXT ](If you’re lucky your phone will slip past HM Revenue & Customs without charge but don’t count on it. The courier (DHL) will require you to pay this sum (which amounts to just under £100 in this case). This takes the overall cost to roughly £450 at current rates.) From reports we’re getting, buyers are not being asked to pay these additional costs on delivery. Instead you are likely to receive an invoice through the post at a later date, so keep an eye out in the mail."

/Söder

9. svanlund

svanlund Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Borderlinx kommer debitera dig moms och frakt när de får paketet. Du får ett mail och det dyker upp i webbgränssnittet. Du kan då betala med kort eller Paypal. När du betalat skickar de paketet med DHL till den adress som finns angiven i din profil.

Diskussionen om att försöka smita förbi moms handlar om international-orders.com. Borderlinx redovisar sanningsenligt och de agerar mellanhand, dvs du betalar alla kostnader till dem.

10. NovaLogic

NovaLogic Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Någon som vet om det kommer vara skillnad på US-versionen eller EU-versionen gällande framtida uppdateringar osv.. Eller är det bara mjukvaran som skiljer sig nu till en början (multitouch)?

11. blunden

Mottagna gillanden:
    534
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    Från kommentarerna i den artikeln. Därmed borde det inte vara någon tullavgift, bara VAT. Som de säger får vi väl vänta och se dock.
    -----------------------

Om det är någon skillnad när det gäller frekvensen av uppdateringar så lär det vara till den amerikanskas fördel då den säljs direkt via Google. Notera att den som nu säljs till UK är samma som den till USA. Om det blir någon skillnad utom multitouch i de inbyggda appsen återstår att se. Gissningsvis inte. Vi i Europa har 24 månaders garanti istället för 12 månader dock men det baseras tydligen på var man bor, inte var man köpte den.

Last edited: 12 jan 2010
  12. söder

Mottagna gillanden:
    71

MINA ENHETER

Antar att man inte kommer att slippa VAT då. Jag pratade med en vän från UK innan idag dock, och han sa att det var lite si och så med om man fick VAT på sina importerade varor. Lite som vår egen tull. Dock så verkar det som att DHL på nått sätt ändå är säkra på att de kommer att fakturera i efterhand?

/Söder

13. NovaLogic

NovaLogic Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Okej. Men om man köper den amerikanska versionen, kommer man då kunna uppdatera till svensk version(?) av framtida uppdatering eller får man hålla sig till amerikansk uppdatering? Alltså kommer den vara internationell eller vara begränsad till där man köper den?

14. blunden

Mottagna gillanden:
    534
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    Så länge varorna är korrekt märkta med rätt värde etc. så skulle det förvåna mig om man slapp betala VAT. Som jag förstår det betalar DHL VAT åt dig och debiterar adressaten för detta senare. Det kan därför vara bra att förbereda den man skickar till på detta. Visst kan det hända att de missar att ta ut VAT men om man sedan skickar den till Sverige riskerar man att betala våra 25% moms istället eftersom momsen i något EU-land inte redan är betald.

Det är samma telefon som skickas ut till USA samt testmarknaderna Hong Kong, Singapore och UK just nu. Den svenska översättningen till Android är inte klar samt vad jag hört mycket bristfällig på många ställen. När denna blir klar skulle jag tro att den uppdateras även i AOSP vilket betyder att den förhoppningsvis dyker upp i någon uppdatering någon gång. Detta kan ta tid dock och inget man ska räkna med. Rootar man telefonen kan man installera en ROM med dessa ofärdiga översättningar inkluderade om man så vill.

Uppdateringarna kommer nog eventuellt skilja sig men det är inte omöjligt att även uppdateringar till den amerikanska kommer inkludera alla färdiga översättningar.

15. Jensen

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

o hur skulle svenska tullen veta om personen i storbritanien betalt moms/skatt på grejen den skickar? om personen i england hämtar ut paketet o skickar den som nytt paket, så kan de ju omöjligen veta det. då äre troligare att personen i england får kravet på engelsk moms.

16. blunden

Mottagna gillanden:
    534
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    Hör med tullverket. De lär kunna berätta vilka handlingar som bör fyllas it för att styrka att moms redan är betalt för varan.

17. nbulp

nbulp Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Lite halvt OT, men: jag har betalat för en hel månad hos PPS (proxy-tjänste som jag använde mig av för att köpa mobilen) (http://pps.nntime.com/), men har inte behov av det, längre, iom att jag redan har använt mig av tjänsten :)

Så: Om nån vill ta över resten av månaden så får ni gärna skicka mig ett PM eller nåt!

18. söder

Mottagna gillanden:
    71

MINA ENHETER

Nu har jag också beställt en Nexus One. Ändra sättet man kan känna på den o se om man gillar den ju.

Jävligt dyrt egentligen, men men.

Ska väl inte vara så svårt att få den såld i Sverige inom några månader om man inte gillar den.

Men jag vill ha en Android, och kan inte se att man vill ha någon annan. Speciellt inte eftersom jag övergav min Galaxy efter bara 10 dagar efter att ha förstått att de inte kommer sköta uppdateringarna så bra.

/Söder

19. söder

Mottagna gillanden:
    71

MINA ENHETER

204.74.208.41 port 3128 använde jag mig av precis. Funkade bra.

/Söder

20. söder

Mottagna gillanden:
    71

MINA ENHETER