Varför är android-användare så snåla?

Discussion in 'Applikationer' started by Brödrost, Mar 26, 2013.

1. Ascii

Ascii Android Expert Medlem

MINA ENHETER

Jag skiter egentligen om det dröjer innan en app blir bättre. Funkar den bra nog är den värd sin slant. :)

2. Marooned

Marooned Senior Droid Medlem

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max
    Platta:
    iPad 9.7" (2018)
    Det som irriterar mig dock med Playstore är att vi i Sverige inte har tillgång till allt. Det är Apple bättre med.

I appstore så har vi i princip samma utbud som alla andra. Man kan hyra filmer, köpa böcker osv.

Ibland förstår jag inte mig på Google. Varför inte lansera det i Playstore för Norden? Böcker, musik osv som dom har i Playstore usa-version. Samma sak med att handla från Playstore, t ex varför släpper dom inte Nexus 10 för oss?

Väldigt knepigt, dom förlorar ju oerhörda pengar på det. Så svårt kan det inte vara att fixa ett lager någonstans i Europa (det har dom ju redan garanterat iom att Tyskarna t ex kan handla från Playstore) och skeppa till Sverige.

Vi borde skicka massmail till Google och kräva att dom gör Playstore öppen för oss!

[email protected]

Summa summarum. I Appstore (iOS) får man betala för fler appar. Medans dom har en bättre helhet då man kan köpa musik, böcker, hyra film osv.

Playstore är bättre då det finns mycket mer gratisappar och dom som kostar är billigare. Enligt mig iaf, var 3 mån jag sålde min iPad och slutade använda appstore. Men tror inte det förändrats så mycket sedan dess...

Last edited: Mar 26, 2013
  3. Brödrost

Brödrost Teen Droid Medlem

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Pixel 3a

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Pixel 3a
    Platta:
    Nexus 7 2013
    Suck ja... Om de nu inte orkar lokalisera play store och lägga till undertexter osv, låt oss klicka i en ruta där man avsäger sig rätten att gnälla och så få vi använda t.ex englands play store för media. Det går ju tydligen utmärkt att sälja media både för apple och amazon (för e-böcker till kindle iallafall).

Råkade komma in på den amerikanska play appen när jag höll på och meckade med VPN-appar förut. Jag gillade vad jag såg, skulle lätt kunna hyra filmer och serier när man sitter någonstans utan något att göra. Finns säkert andra appar från andra leverantörer, och numer netflix och hbo-go, men att ha det där direkt i telefonen och att kunna betala i play store som vanligt sänker ribban enormt.

Och när det gäller hårdvara i playstore finns det ingen som helst ursäkt. Öppna en "europe play store" för oss som inte har en egen.

4. darkshippo

darkshippo Professional Droid Medlem

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    IPhone 16 Pro Max 256GB NT

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    IPhone 16 Pro Max 256GB NT
    Telefon 2:
    IPhone SE 2020 64 GB
    Telefon 3:
    IPhone 7
    Platta:
    iPad 12,9 M1
    Platta 2:
    iPad 11 M1
    Det var Apple med sin appstore som fick priserna för spel att gå ned. Det varför tror du att Nintendo är livrädda för den utveckling som har skett på iOS och Android-fronten. Hade det inte funnits så hade Angry Birds kostat 99 kr till Nintendo DS. :) jag önskar ett annat licensieringssystem som är ekosystemoberoende. Är appen köpt så ska man kunna köra den i ios, wp eller Android. (förutsatt att appen finns till os:et) utan att behöva betala på nytt. Blir mindre inlåsning.

Skickat från min GT-N7100 via Tapatalk 2

5. kendobendo

kendobendo Professional Droid Medlem

Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root
    Jag har säkert lagt någonstans runt 800-1200kr på playstore. Jag köper rätt ofta. Jag har även Appsales installerat på min platta som jag har med mig över allt. Håller koll på om det dyker upp något intressant. I början köpte jag som ett cp. De mesta mao.. även skit som va kul i fem minuter. Idag köper jag mest de jag behöver under en längre tid. Inte snålhet utan bara jag är inte lika slösaktig.

Om jag ser ett par appar och om en av dem kostar men alla appar gör samma sak så kör jag ju så klart med gratis versionen så länge den inte har för påträngande reklam eller förstör på annat sätt. Om appen utmärker sig så köper jag den ändå. Men jag gillar inte bli tvingad till köp. Först vill jag bli övertygad. Det finns flera appar som jag blivit förbannad på. Exempelvis Solid Explorer. Gratis under betan och vips så skulle han ha betalt.

Den gjorde inte sitt jobb speciellt mkt bättre än ES File Explorer så det blev en uninstall. Inte för jag tyckte den va dyr men för den kostade pengar och kunde inte hantera streaming via LAN på de sätt som ES kan. Eftersom jag ändå inte slapp ES så beslöt jag att slänga Solid. Rätt enkelt val för mig den gången iaf. Retar mig fortfarande på att han inte gav någon varning innan de började kosta på PLAYSTORE. Vad som står på någon tråd på xda ser ju knappast den stora massan. Med de sagt om Solid erbjuder all funktionalitet som ES har och gör de bättre så är de givet köp för min del. Men det gör den inte idag som sagt.

Aja, mina 2c iaf å lite hur jag resonerar. :)

6. Brödrost

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Pixel 3a

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Pixel 3a
    Platta:
    Nexus 7 2013
    För att gå lite mer on topic så sitter jag och läser android polices lista över de 37 bästa nya apparna de senaste två veckorna.

Är 100:- verkligen ultra expensive? Visst är den dyrare än många andra hemskärmsersättare; men ordvalen om att "rättfärdiga det ultra-dyra priset när man fruktar att missa återlämningstiden" tycker jag känns överdrivet. Det är den attityden jag känt av och skrev om i trådstarten.

7. islandmountain

islandmountain Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Tack för länken till den artikeln, överväger starkt att byta bank nu, speciellt efter att Swedbank förra veckan ville kräva mig på 150 kronor bara för att jag har ett ungdomskonto och skulle in pengar på en annan bank!

Dock så är det ju inte alla bankerna som säger ja i artikeln, som verkligen funkar överallt. Vissa kräver t.ex. Maestro, vilket många internetbutiker inte har som betalningsalternativ. Handelsbanken verkar dock ganska vettiga.

När det gäller försörjningsplikt för föräldrarna så vet jag om det, och det är inget problem för mig att få pengarna att räcka till just nu, då jag fortfarande bor hemma.
    Men jag ska nog flytta hemifrån snart, och som jag har förstått det så har föräldrarna inget skyldighet att betala för boende o.s.v. om man väljer att flytta hemifrån när man går på gymnasiet, samtidigt som föräldrarna fortfarande erbjuder boende hemma hos sig.

Och sorry alllihopa för att mitt inlägg var helt off-topic... ;)

8. Brödrost

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Pixel 3a

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Pixel 3a
    Platta:
    Nexus 7 2013
    Nintendo verkar hemska. Som jag förstått det är inte ens nätverksköp bundna till ett konto, utan till konsolen i sig. Varit problematiskt att flytta över spel från wii till wii u. Nintendos egna spel brukar väl inte falla i pris med åren på samma sätt som andra utvecklares heller?

edit: Jag tror att man kan sälja spel på Steam på det sättet, man får det till alla plattformar. Mycket gissningar och hörsägen från mitt håll i det här inlägger. :)

Last edited: Mar 26, 2013
  9. Nerre

Nerre Professional Droid Medlem

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Varför är app-utvecklare så snåla? Kan de inte dela med sig gratis av sina appar?

10. Blabert

Blabert Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Ja det tycker jag också! Så fort du pallrar dig till kassan på Konsum och sitter där 8h/dag gratis.

Skickat från min C6603 via Tapatalk 2

Sleepwalk likes this.
  11. Nerre

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Det är helt frivilligt att skriva appar. På samma sätt att det helt frivilligt att välja om man tycker det är värt att betala för en app eller inte.

Jag är helt inne på Stallmans ideer om att om alla delar med sig av sina skapelser så andra kan ta del av dem så får vi en bättre värld. Utan FOSS hade tredje världen inte sett ut som den gör idag.

Problemet som jag ser det är att många som skriver appar inte har någon affärsbakgrund och inte har rätt "tänk" när det gäller att ta betalt. De vill ha betalt efter hur mycket jobb de har lagt ner iställer för att fundera över vad deras app kan vara värd.

Last edited: Mar 27, 2013
    PsychoCheF likes this.
  12. John-Erik

John-Erik Adult Droid Medlem

Telefon:
    Samsung galaxy S9

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung galaxy S9
    Håller med ovanståendes tankeställning. Man kan inte förvänta sig att det är en rättighet att tjäna drägligt med pengar bara för att man exempelvis hittat en hobby eller bransch man tycker om. Alla ideella folkrörelser skriker inte att de ska få betalt för sina insatser. Tur att vi åtminstone har lite möjlighet att lägga tid till ideellt arbete.. Önskar dock att det var lite mer. Men då kommer jag in på politik om arbetstidsförkortning som vi ska undvika för att hålla oss till ämnet

Visade sig att jag Tapatalkade via min Samsung Galaxy

13. Blabert

MINA ENHETER

Det är ändå en ganska stor skillnad på att arbeta ideellt och att tillhandahålla en betald tjänst..

Jag är rätt så övertygad om att många appar skulle hålla mycket högre kvalitet om utvecklarna fick skäligt betalt. Om man gör en grym app som många vill ha, så tjänar man ändå inget eftersom snåla människor knappt vill betala ens sju spänn. Då finns det inte så många anledningar för seriösa utvecklare att lägga ned sin tid och expertis...

Ta ett exempel: du ska köpa bil. Betalar du 500k får du en BMW, betalar du 200k en Ford, betalar du 0 kr får du ingenting. I appvärlden kan många tänka sig betala för en Ford, men kräver att få en BMW. Men minst lika många vill betala 0 kr och få sin BMW.. De som verkligen vill betala fullt pris för sin app verkar vara ytterst få.

Jag har ett yrke där 99% av människor jag träffar tror att man inte får betalt eftersom det "är ju din hobby".. Newsflash: lägger man ned tusentals timmar och genomför långa högskoleutbildningar så är det inte en hobby längre. Därmed vill man också ha betalt för den tjänst man förmedlar.

Om du skulle förmedla en dålig tjänst får du självklart inget betalt och borde kanske fundera på att hålla dig på hobbynivå...

14. John-Erik

John-Erik Adult Droid Medlem

Telefon:
    Samsung galaxy S9

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung galaxy S9
    Håller inte med. När börjar det om man har en idé? Man jobbar antingen gratis eller köper en redan fungerande verksamhet med sin arbetskraft.

Låt oss säga att nykterhetsrörelsen ska starta en nykter klubb för att förändra utelivet. Efterfrågan på alkoholfria drinkar är antagligen lägre än alkoholhaltiga drycker. Verksamheten som börjar sälja alkoholfria drinkar för att täcka sina kostnader kan ju inte bara förvänta sig att gå med vinst bara för att de är unika. Ansvaret ligger hos dem att vässa sitt utbud tills de kan gå med vinst. Gör de sitt jobb rätt kan de lyckas. Förutsättningarna finns, även om de alkoholfria inte rimligtvis kan kosta mer än de andra drinkarna. Jämför det med någon som försöker göra en unik app som är lagom "revolutionerande" i vardagsnivå men ännu har inte Smartphones blivit utbrett att folk lagrar massor med appar som de betalat med chipspåsepriser.

Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk 2

15. Nerre

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Då är appen inte tillräckligt grym:)

Hur många tror du idag t.ex. skulle vilja betala för en webbläsare (till sin dator då, inte mobilen) när det finns både Firefox och Chrome och ett gäng andra gratis?

Och om jag nu har en webbläsare gratis på datorn, varför skulle jag betala för en webbläsare i mobilen?? (Nu finns ju som tur är både Firefox och Chrome även till mobilen. Gratis:)

16. Blabert

MINA ENHETER

En webbläsare är inget direkt bra exempel då stora lirare som google levererar dessa gratis. Plus att i princip alla mobiler levereras med en förinstallerad webbläsare.

Det finns grymma appar som kostar nästan ingenting.. Tapatalk, Nova Prime, TB, SwiftKey för att nämna några.

Jag har använt Tapatalk hundratals timmar för den sjukt låga kostnaden av 20 spänn, hade gladeligen betalat de tiodubbla.

17. Hund

Hund Android Hedersmedlem

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    ROM:
    GrapheneOS
    Jag är inte snål, men jag är lite emot betalappar då många tar betalt av fel anledning. Jag gick nyligen igenom min lista med köpta appar och det har blivit en hel del appar. Lustigt nog använder jag knappt en bråkdel av alla köpta appar, eftersom att jag alltid hittat bättre appar senare.

Om jag gillar en app så donerar jag dock mer än gärna. :)

18. Blabert

MINA ENHETER

När man tar betalt för sin produkt och helt/delvis försörjer sig på den så får man väl betrakta sig som professionell. Att så få kan försörja sig som apputvecklare handlar inte bara om dåliga produkter, utan till stor del på de låga priserna för appar. Och de faktum att så många är så snåla och kör gratis/fulnedladdat.

19. Hund

Hund Android Hedersmedlem

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    ROM:
    GrapheneOS
    Det finns många bra exempel på företag som lever på sin fria mjukvara. :)

20. Blabert

MINA ENHETER

Någon betalar alltid...