Varför är Android så resurskrävande?

Diskussion i 'Allmänt' startad av botze, 24 dec 2013.

1. neddie

neddie Android Medlem

Mottagna gillanden:
    1 057

MINA ENHETER

jag håller med.. jag har en 4s i jobbet och den laggar faktiskt inte överhuvudtaget.

2. dannejanne

dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

Mottagna gillanden:
    9 210
    Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra
    Lagget/hackandet har jag accepterat som ett pris man får betala för öppenheten när man kör Android. Stör mig själv på det en hel del men har som sagt accepterat att det är och kommer vara så till stor del. Android är inte optimerat från början på samma sätt som iOS och WP så de har fått förlita sig på "fulfixar" sent i systemets livscykel vilket inte kan anses helt optimalt direkt?

Men vad ska man göra. Jag har haft äventyr med även en iPhone 5. Känner mig för inlåst i längden alltså. Galet begränsat egentligen. Ta chat heads i Messenger som exempel. Lämnar man appen försvinner chat heads. Totalt meningslöst förutom om man inte är värsta facebook junkien. På Android visar samma funktion på ett bra sätt öppenheten gentemot iOS.

Men även en iPhone 5 hackar till ibland. Den var inte helt smooth i multitasking listan. Den hackade även rätt friskt i App Store ibland och några andra ställen. Så iOS är inte helt hackfritt heller även om skillnaden i flyt och respons upplevs väldigt stor vid jämförelse. Den är ju dock rätt stor också egentligen. Men men priset man får betala för att få med sig chat heads överallt!

3. mfm

mfm Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Jo, jämför man Nexus 7 och iPad Mini så scrollar den sistnämnda mycket långsammare men Nexus 7an stannar till lite ibland. Så folk inbillar sig att det flyter så fantastiskt men det är bara iPad som är jämnlångsam. Hade man låst skärmuppdateringen till 25-30 fps på Nexus 7 hade man fått samma "fantaaaastiska flyt".

Folk här borde i alla fall veta bättre än att gå på så billiga tricks, precis som att den visar en bild på appen innan den startat på riktigt...

4. Ekofasc

Ekofasc Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    184

MINA ENHETER

Billiga tricks? Det enda som betyder något för hur mjukt man tycker att gränssnittet flyter, är ju ändå hur det upplevs.

5. neddie

neddie Android Medlem

Mottagna gillanden:
    1 057

MINA ENHETER

De flesta är nog på det klara med varför flytet på ios är som det är och billiga tricks är det ju inte eftersom det "flyter" upplevelsen på en telefon eller platta betyder allt för de flesta och där ligger android inte ens i skuggan av en chans att kännas lika rappa som WP eller IOS. Påstår man det har man inte användt något av de andra systemen eller så har man bara problem med att erkänna att något annat än det man själv använder kan uppfattas som bra av någon annan.

Sen är väl eg alla system bra nog numera utan att det ska kännas som det säcker ihop totalt iaf så... flyt-dealen känns rätt uttjatad.

6. baxee

baxee Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    108

MINA ENHETER

Precis. Som Ferrari vs Volvo.

Sent from my iPhone 5S

7. Kate

Kate Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 046

MINA ENHETER

Du kan scrolla lika snabbt i iOS som i android. Skillnaden är att android har för dålig framerate + mikrofrysningar, vilket gör att det blir ryckigt.

Tycker man anar en rätt stor irritation i det du skriver måste jag säga. Android laggar som satan och är tungrott som en finlandsfärja jämfört med iOS. Det är ren fakta som är löjligt att förneka.

Därmed inte sagt att iOS skulle vara bättre för det. Det finns för- och nackdelar med alla OS.

8. botze

botze Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    82

MINA ENHETER

Det kallas "User experience" och är en hel vetenskap. Alltså användarens totalintryck av systemet. IOS har massa såna tricks för sig, som ger en upplevelse av bra flyt, och det är väl för många (undertecknad inkluderad) det viktigaste.

9. Sweden2

Sweden2 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    560
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 15
    Skillnaden är att om du skrollar på en sida som inte laddat klart i iOS så stannar den laddningen av sidan så att det ska gå mjukt att skrolla, men om du gör det på Android så fortsätter den att ladda sidan medans man skrollar och då upplever man lite lagg.

Skickat ifrån min Samsung Galaxy MEGA

10. Kate

Mottagna gillanden:
    1 046

MINA ENHETER

I webbläsaren är det så, ja. Tycker dock att det är en vettig prioritering som Google borde ta efter. En mobil med pekskärm blir väldigt mycket svårare att använda om inte gränssnittet följer med och man tvingas gissa hur mobilen ska reagera på det svepet man just gjorde.

Dock är det inte hela sanningen. Alla menyer och rullistor i iOS och även i WP är fullt laggfria utan pauser för att ladda. Det gäller verkligen inte android.

11. mfm

Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Rena fakta var att Nexus 7 var mycket snabbare på webbläsning än iPad Mini, missade du det? Ipad Mini har lägre framerate.

12. Kate

Mottagna gillanden:
    1 046

MINA ENHETER

Nexus 7 är klart sämre på nästan alla sätt när det kommer till webbläsning enligt denna video. Laddar sidor gör de ungefär lika snabbt, men det är en enorm skillnad på framerate och pekrespons. På Nexusen är det som om man scrollade via ett gummiband, medan Ipad följer fingret mycket bättre.

Sedan har Android andra fördelar framför iOS, men när det kommer till flyt och pekrespons har android inte en chans.

13. mfm

Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Det är många som kommit fram till att iPad Mini är sämre, och det folk som hade tänkt köpa iPad Mini och trott att Nexus 7 var sämre ända tills de testat. Tror hellre på folk jag känner (som redan har iPad) eller folk på forum som tänkt köpa och testat både (och jag har själv testat båda) än en fanboy på youtube.

vulfgar gillar detta.
  14. Kate

Mottagna gillanden:
    1 046

MINA ENHETER

Om du kollar killens kanal så ser du att de flesta klipp han lagt upp innehåller androider. Har därför svårt att se att han skulle vara Applefan.

Men om Nexus nu är bättre så borde det väl gå att hitta något klipp som styrker den teorin? Har kollat på flera jämförelser och alla visar att Ipad är överlägsen.

15. Maverickgoose

Maverickgoose Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

16. Kate

Mottagna gillanden:
    1 046

MINA ENHETER

Surfar du sådär på din mobil? Det finns ingen anledning att optimera skärmen för den typen av användande och därför kan det mycket väl vara så att skillnaden ligger i att mobilerna tolkar de orealistiska rörelserna på olika sätt. Han zoomar även på olika sätt. På androiden håller han ett finger still och rör det andra. På Iphone rör han båda fingrarna.

Här har du en mer realistisk jämförelse. Det är nästan dött lopp, men Iphone laddar sidorna aningen snabbare generellt och gummibandseffekten vid zoom är inte alls lika tydlig som på nexusen om man kollar.

Sedan ska man komma ihåg att nexusen har monsterhårdvara vid en jämförelse. 4 kärnor på 2,3 GHz istället för 2 på 1,3 GHz. Dessutom 2 GB RAM istället för 1 GB.

Att Iphone trots detta presterar något bättre säger väl allt om vilket OS som är effektivast och bäst optimerat?

Därav inte sagt att iOS på det stora skulle vara bättre än android. Men vilket som flyter bäst känns bara löjligt att diskutera.

Ekofasc gillar detta.
  17. flat7

flat7 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    515

MINA ENHETER

Japp. IOS har överlägset flyt men fördelar som android har med öppenheten och flexibiliteten väger tyngre för mig. Har nyligen skaffat en Windows 8.1 platta (Toshiba encore) och den är rapp och mycket avancerad då den kör Windows.

Sent from my neken N6 using Tapatalk

18. Nisse Järnet

Nisse Järnet Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    125
    Telefon:
    Pixel 9 pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 9 pro
    Har nog aldrig fått min Nexus 5 att lägga, inte så jag märkt det iaf :)

19. ASR

ASR Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    1 016
    Telefon:
    Galaxy S22

MINA ENHETER

Telefon:
    Galaxy S22
    Ja det är faktiskt synd och jag har själv märkt det. Har en ipad mini 1st gen som har 512mb ram och den flyter på som smör med iOS7. Hade jag haft en Android mobil med 512mb ram som kör 4.0 så hade den varit seg som fan (vet dock inte om det är förbättrat med kitkat)

Dessutom får jag känslan att alla appar på iOS är mycket bättre optimerade än Android. Sen förstår jag inte vad det är för fel på Google? Chrome i iOS är grym medans i Android så går det knappt att använda, helt sjukt.

Men jag är ändå glad att jag har fått chansen att prova båda system, de har både sina nackdelar och fördelar. De finns saker som jag gillar iOS och de finns saker som jag gillar i Android. Hade jag fått välja så skulle jag vilja kombinera båda systemen till ett :D ultimata telefonen! iOS flyt+androids öppenhet=win

Last edited: 27 dec 2013
  20. ASR

ASR Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    1 016
    Telefon:
    Galaxy S22

MINA ENHETER

Telefon:
    Galaxy S22
    Jag har använt win 8 på två bärbara datorer och kan säga (precis som majoriteten tycker) att win8 är ett stort jävla fail. Har tom funderingar själv på att köpa bara för att slippa win8.