Håller helt med mannyb.
Stora skärmar är exakt det som efterfrågas av en majoritet.
Det som är bra med android är ju ändå att minoriteten som vill ha småmobiler mindre än 4 tum (numera kan man med rätta betrakta allt under fyra tum som en småmobil) har ju fortfarande ett stort utbud av telefoner att välja mellan.
Det är ändå några självklara fysiska fakta som jag tror lett till detta.
Dels det självklara med att det är extremt mycket lättare att skriva snabbt och rätt med en större skärm. Att använda två tummar i landskapsläge är omöjligt på en 3.5-tumsmobil för mig om jag ska skriva med någon hastighet alls och utan fel.
Det är lättare att se text och annat mm mm.
Sen har vi det här med portabiliteten i sig.
Jeans är väl ett plagg som bärs av en stor majoritet året om.
Eller andra byxor med lika stora fickor.
Har inga som helst problem att stoppa min 4.3-tums SGS2 i jeansfickorna.
Ingen av mina jackor har jag heller problem med.
Jag tror helt enkelt det rör sig om att dom som tycker nuvarande mobiler är sååå stora bara jämför med det som var standard tidigare, 3.5-tum och nu verkar dom nya mobilerna så mycket större.
För rent praktiskt så är dom enormt mycket mer användbara och dom får fortfarande lätt plats i kläderna.
Jag menar, jämför med mobiler från 1995-96 som vi drog omkring med. Dom var garanterat mycket klumpigare än den slimmade SGS 2;an.
Ändå var det betydligt fler som hade den typen av mobiler då (mobilanvändadet var redan så pass spritt då att de allra flesta hade en mobil) än vad det totalt är som har alla typer av Androidmobiler i Sverige (och än färre har ju de största androidmobilerna).
Att just DOM mobilerna sen blev mindre var däremot något som kunde göras utan på bekostnad av användbarheten då det var några få fysiska knappar. (Även om jag tyckte man gick för långt där, gillade dom lite äldre med större knappar som på typ Nokia 3210). Tror även det sitter kvar i psyket på många med att jämställa mindre med bättre!
Sen är ju trenden i laptopvärlden inte att det går mot det mindre utan tvärtom. Den i särklass populäraste storleken var ju ett tag runt 10-tum,eller mindre, för netbooks som sålde i särklass mest.
Just nu är det hetaste "ultra portables" och dom ligger i storleklassar runt 12-14 tum, alltså betydligt större. Men det är datorer som är tunnare och i vissa fall lättare än netbookarna, även om skärmytan är större.
Även det beror på en "tillnyktring" där man insåg att netbooken inte var så mycket att ha.
För små för att skriva på och för långsamma för att göra något vettigt med...
Större skärm, mer kraft, tunnare och relativt lätt.... Kan ni se parallellen? Precis som att jämföra med de flesta 3.5-tums mobiler och en Samsung Galaxy S2 som just har större skärm, är tunnare och lättare och har mer kraft!
För övrigt tycker jag också att skärmstorleken på ynka 3.5 tum är det stora (enda?) misstaget som apple gjort när man uppgraderade till Iphone 4S. Det är bra hårdvara i den i övrigt, men många blev besvikna på att den inte hade en större skärm och väldigt många Iphoneanvändare sa att dom inte skulle uppgradera av just den anledningen.
Förmodligen så vänta en Iphone 5 med större skärm runt hörnet....
Last edited: 13 november 2011