Varför är det så jävla dåligt batteri i high-end lurar?

Diskussion i 'Allmänt' startad av Mundane, 3 juni 2011.

1. mortuus

mortuus Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    691
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G
    Telefon 2:
    Redmi 9
    Platta:
    Shield K1
    Det är ju fan för folk använder sina smartphones dygnet runt typ.. allt ska autosynkas osv det skulle gå att köra kraftigare batterier men då skulle telefonerna knappast kunna vara så små och tunna och än mindre få plats i fickan. Vi är nog långt borta att kunna få samma batteritid som en gammal vanlig telefon för några år sen.

2. Fredriks

Fredriks Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2.289

MINA ENHETER

Batteriutvecklingen har inte riktigt följt telefonutvecklingen. Inte heller vad vi idag använder våra telefoner till. Allt ska syncas i realtid,väderapplikationer,Facebook osv osv. Som någon tidigare som jämförde med en bärbar dator,den utan ström räcker inte spec många timmar den heller

Jag tillhör dom som inte har några synpunkter på min mobil,en Motorola Defy.
    Jag är riktigt riktigt nöjd med vad den presterar faktiskt,jag jämför med min tidigare SE P1i bla.

Ihop med min P1i hade jag ingen trådlös synk,använde inte internet. Kalender och kontakter synkades via kabel. Pratade mellan 1-2 tim om dagen. Då var det batteriet slut på eftermiddagen,jag hade en bordsladdare med ett extra batteri för att klara ett vaket dygn.

Min Defy synkar min privata gmail,Företags Exchange varje 15 min,synkar inga appar (vad jag vet om allafall) men vädret uppdateras varje gång skärmen tänds och jag pratar lika mycket i telefonen som tidigare,mellan 1-2 tim,dessutom lyssnar jag kanske ca 20-30 min på spotify varje dag, läser nyheterna och lite grann på swedroid via tapatalk och jag har ändå ca 40-50% kvar av batteriet vid 18:00.

På Helgen stänger jag av synkningen mot Exchange men allt annat är på. Igår ringde jag inga samtal men lyssnade på Spotify ca 20-30 min,läste lite nyheter och kollade Swedroid via Tapatalk några ggr och hade efter 14 tim upptid 81% kvar av batteriet. Kan tillägga att jag varit väldigt restriktiv med att ladda ner appar i telefonen,har bara dom jag verkligen använder o inget annat men dom är säkert runt 25-30 st allafall.

Min personliga teori om battteriproblem är att man har någon/några dåligt skrivna Appar i telefonen som ligger o drar ström eller frekvent använder en appkiller på fel sätt.

Jag har fram till idag haft:
    1 HTC Legend
    1 SE X10 mini (inte riktigt lika bra batteri som övriga)
    1 X10 mini Pro
    1 HTC Wildfire
    2 Motorola Defy

Jag har haft i stort sett samma app innehåll i alla telefonerna och har inte upplevt att jag haft batteriproblem på någon av dessa telefoner

Last edited: 5 juni 2011