Varför är roaming så dyrt?

Diskussion i 'Allmänt' startad av 7twenty7, 20 aug 2011.

1. Dockland

Dockland Android Apprentice Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    848
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 12,9" gen 4 (2020)
    Övrigt:
    Apple Watch 7 & 8 - MAC M1 - AirPods Pro2 & Max - Apple TV
    Hutlöst är ordet!

2. Hellis

Hellis Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    35

MINA ENHETER

Men man behöver inte heller vara ekonom för att förstå att om ALLA stänger av sin datatrafik när de åker utomlands så blir vinsten minimal.

Vilken investeringskostnad pratar du nu om?
    Att sätta upp master och mottagare? Det är betalt sen långt tillbaka. Du ska inte försöka inbilla mig att teleoperatörerna räknar med mina roamingintäkter för att betala av masterna som stått i 20 år.

Pratar du investeringen att skicka datan mellan länderna?
    Tror inte på det heller eftersom även den tekniken har funnits sen länge.

Det är ganska uppenbart att dagens samhälle och mobilkommunikation är helt annat än för bara 10 år sen.
    För 10 år sen var det väldigt få som använde mobilt internet medans idag har många (nästan alla) telefoner som nästan kräver datatrafik.
    Att teleoperatörerna då håller kvar på samma system som för 10 år sen är helt obegripligt. Idag har de möjligheten att dra in pengar på dataroaming men de håller sånna priser att majoriteten av de som skulle använda det väler att blockera det helt istället.
    Och då blir verkligen inte dessa "investeringskostnaderna" betalda.

Det skulle vara kul att se siffror på hur mycket de faktiskt får in på dataroaming, jag tror det är väldigt lite.

3. urbanlarsson

urbanlarsson Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    78

MINA ENHETER

Till att börja med så finns det ingen verkligen anledning till dessa ocker-priser mer än att telebolagen vill tjäna pengar. Det spelar ingen roll om samtalet ska gå runt halva jordklotet, det finns absolut ingen bra anledning till dom hutlösa priserna som tas ut.

Då jag reser en del så har jag skaffat mig ett VoIP abbonemang i sverige (Cellip, T3, Phonzo, AllTele -- finns många att välja på, rekommenderar Cellip eller Phonzo då dom har funkat bra för mig).

Innan jag åker så vidarekopplar jag alla samtal till mobilen till mitt VoIP nummer (vanligt hemnummer). Sen skaffar jag ett kontantkort i landet jag kommer till och kör CSipSimple på min Nexus S, och kopplar upp mig till VoIP leverantören i Sverige.
    Den vägen så får jag internet på mobilen i utlandet, kan ta emot samtal på mitt vanliga nummer och när jag ringer ut så ringer jag via VoIP leverantören, allt utan roaming-avgifter.

Den enda nackdelen är att man får vara försiktig med batteriet, det drar en del om man har CSipSimple inställd på att ta emot samtal.

Jag har iof tagit denna lösning ett steg längre och satt upp min egen PBX (Asterisk), och nummera så kopplar jag in alla samtal direkt till röstbrevlådan, där jag upplyser att jag är utomlands och att om dom lämnar ett meddelande så får jag det direkt (emailar alla voicemail direkt till telefonen som .wav filer). Sen ringer jag upp själv bara. På detta sätt slipper jag ha CSipSimple inställd på att ta emot samtal och då är batteriet inte ett problem.

Om CSipSimple är inställd på att ta emot samtal så håller min Nexus S i ca. 9 timmar (försiktig användning, säg browsning i 30min eller så med samtal på typ 15min).