Inte läst igenom hela tråden men har faktiskt tänkt mycket på köttkonsumtionen på sista tiden. För mig handlar inte dilemmat riktigt om kött eller ej. Folk får gärna vara vegetarianer om de känns rätt för dem, men jag tror inte på att majoriteten kommer anamma vegetarisk kosthållning.
Mitt problem med köttkonsumtionen är vetskapen om djurhållningen. Sverige må vara bättre än många andra länder men ändå misskötts det även i Sverige. Sen även om jag inte tror på vegetarisk kost så ser jag bara positivt på minskad köttkonsumtion och speciellt med tanke på hur mycket mat som slängs (inte bara kött).
Jag blir oerhört provocerad av folk som slänger mat. Inte så att de slänger någon gång för det blir misslyckat (smakar illa, gammalt, bränt osv.) utan att de har för vana att slänga istället för frysa in eller äta det nästa dag. Jag har alltid vuxit upp med en attityd att det du tar på tallriken äter du upp (om ingen annan lagt det på din tallrik utan ditt godkännande) liksom att spara det som blir över såvida det inte handlar om smulor. Här hemma slängs nästan inget ätbart. Minns nästan alla gånger vi ha slängt då det har varit något vi missat (ett paket grädde med en skvätt kvar som börjat lukta illa) eller när vi provade någon päronost som var billig men som ingen tyckte om.
Jag är dessutom mer glad i fisk än fläsk eller nöt. Så jag äter inte så ofantligt mycket kött (jag vet det låter konstigt, fisk är ju kött enligt mig men av någon anledning är kött = fläsk, nöt, vilt och fågel - i folkmun). Däremot äter jag en del ägg och mejeriprodukter och den industrin är inte felfri den heller. Jag har faktiskt funderat på starta ett hönskooperativ efter hört att andra ha gjort det. Tänk vad kul att få vara delaktig, träffa hönsen, ge de mat osv. Lokalproducerat = miljövänligt är det också. Problemet med äggindustrin handlar ju trots allt inte bara om burhöns vs. frigående höns då frigående höns även lever i onormalt stora grupper. Jag väljer dock alltid bort burhöns eftersom det känns mer grymt att sitta i en bur på en sittpinne.
För mig är det viktigt att slaktdjuren har ett bra liv den tid de lever. Det handlar inte bara om hur de slaktas (men självklart ska det gå smidigt till) men de ska ha livskvalité när de lever. Kort men lyckligt liv. Därför kan jag känna att viltkött är bättre. Visst, det finns fall där jägarens första skott inte är dödligt och där jakthunden får spåra upp det skadade bytet. MEN faktum kvarstår att djuret ändå har levt i det fria och troligen haft mer livskvalité än t.ex. grisar som får leva trångt i onaturlig miljö.
Jag köper också alltid svenskt. Jag helt anti importerat kött och även vissa saker som kan växa här naturligt. Jag tycker inte vi ska förvänta oss ha tillgång till allting året runt utan köpa efter säsong. Däremot har jag mer förståelse för att vi importera sånt som inte kan växa här naturligt. Bananer, melon eller varför inte kakao (choklad) osv. Jag ser dock ingen anledning till att importera bär, frukt som äpple och päron som kan växa i Sverige - men inte året runt. Tycker inte heller att det är schyst mot våra svenska bönder att konkurrera med utrikesbönder med andra, oftast lägre, villkor än Sverige. Jag hade hellre sett att svenska bönder konkurrerade med varandra och kanske det på sikt kunde bidra till bättre djurhållning med mer kontroller. Ser inte hur vi ska kunna kontrollera importerat kött på samma sätt. Dessutom känns det inte miljövänligt alls, spelar inte ens roll om det är ekologiskt om köttet är fraktat från andra sidan jordklotet.
Last edited by a moderator: 11 jun 2014