Varför äter vi kött? / Allmän diskussion om "köttodling"

Diskussion i 'Off Topic' startad av Dirk Diggler, 8 jun 2014.

1. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 196

MINA ENHETER

Quorn kan dra åt helvete. Avgå quorn!

Jag kør utan køtt på lunchen, men det ær inte ett medvetet val utan ett påtvingat val eftersom lunchen i Norge antingen ær smørgåsar eller kall lunch (sallad).

2. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Varför? Är ju svingött!

3. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 196

MINA ENHETER

äckligt. fick det i 7an, vet inte om det var för naturkunskapen eller hemkunskapen. men äckligt var det. aldrig mer :-P.

Sent from my C6903 using Tapatalk

4. Dirk Diggler

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Hur många år sedan var det du gick i sjuan och med vilka kryddor samt på vilket sätt tillagades det?

;)

Jag gillade inte kaffe, stark mat, oliver eller saltlakrits när jag var fem. Det gör jag nu! Tur att jag prövade igen...

5. Droid55

Droid55 Guest

Inte läst igenom hela tråden men har faktiskt tänkt mycket på köttkonsumtionen på sista tiden. För mig handlar inte dilemmat riktigt om kött eller ej. Folk får gärna vara vegetarianer om de känns rätt för dem, men jag tror inte på att majoriteten kommer anamma vegetarisk kosthållning.

Mitt problem med köttkonsumtionen är vetskapen om djurhållningen. Sverige må vara bättre än många andra länder men ändå misskötts det även i Sverige. Sen även om jag inte tror på vegetarisk kost så ser jag bara positivt på minskad köttkonsumtion och speciellt med tanke på hur mycket mat som slängs (inte bara kött).

Jag blir oerhört provocerad av folk som slänger mat. Inte så att de slänger någon gång för det blir misslyckat (smakar illa, gammalt, bränt osv.) utan att de har för vana att slänga istället för frysa in eller äta det nästa dag. Jag har alltid vuxit upp med en attityd att det du tar på tallriken äter du upp (om ingen annan lagt det på din tallrik utan ditt godkännande) liksom att spara det som blir över såvida det inte handlar om smulor. Här hemma slängs nästan inget ätbart. Minns nästan alla gånger vi ha slängt då det har varit något vi missat (ett paket grädde med en skvätt kvar som börjat lukta illa) eller när vi provade någon päronost som var billig men som ingen tyckte om.

Jag är dessutom mer glad i fisk än fläsk eller nöt. Så jag äter inte så ofantligt mycket kött (jag vet det låter konstigt, fisk är ju kött enligt mig men av någon anledning är kött = fläsk, nöt, vilt och fågel - i folkmun). Däremot äter jag en del ägg och mejeriprodukter och den industrin är inte felfri den heller. Jag har faktiskt funderat på starta ett hönskooperativ efter hört att andra ha gjort det. Tänk vad kul att få vara delaktig, träffa hönsen, ge de mat osv. Lokalproducerat = miljövänligt är det också. Problemet med äggindustrin handlar ju trots allt inte bara om burhöns vs. frigående höns då frigående höns även lever i onormalt stora grupper. Jag väljer dock alltid bort burhöns eftersom det känns mer grymt att sitta i en bur på en sittpinne.

För mig är det viktigt att slaktdjuren har ett bra liv den tid de lever. Det handlar inte bara om hur de slaktas (men självklart ska det gå smidigt till) men de ska ha livskvalité när de lever. Kort men lyckligt liv. Därför kan jag känna att viltkött är bättre. Visst, det finns fall där jägarens första skott inte är dödligt och där jakthunden får spåra upp det skadade bytet. MEN faktum kvarstår att djuret ändå har levt i det fria och troligen haft mer livskvalité än t.ex. grisar som får leva trångt i onaturlig miljö.

Jag köper också alltid svenskt. Jag helt anti importerat kött och även vissa saker som kan växa här naturligt. Jag tycker inte vi ska förvänta oss ha tillgång till allting året runt utan köpa efter säsong. Däremot har jag mer förståelse för att vi importera sånt som inte kan växa här naturligt. Bananer, melon eller varför inte kakao (choklad) osv. Jag ser dock ingen anledning till att importera bär, frukt som äpple och päron som kan växa i Sverige - men inte året runt. Tycker inte heller att det är schyst mot våra svenska bönder att konkurrera med utrikesbönder med andra, oftast lägre, villkor än Sverige. Jag hade hellre sett att svenska bönder konkurrerade med varandra och kanske det på sikt kunde bidra till bättre djurhållning med mer kontroller. Ser inte hur vi ska kunna kontrollera importerat kött på samma sätt. Dessutom känns det inte miljövänligt alls, spelar inte ens roll om det är ekologiskt om köttet är fraktat från andra sidan jordklotet.

Last edited by a moderator: 11 jun 2014
  6. henca

henca Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    211

MINA ENHETER

Jag hade inte tid att se hela föreläsningen på en och samma kväll, men nu har jag sett hela.

Till att börja med måste jag säga att han är en väldigt skicklig, pedagogisk och underhållande föreläsare. Han säger också mycket vettigt, t ex att man skall använda empati och tänka sig in i djurens situation och se det från deras synvinkel då man presenterar sina argument. Det är först från offrets synvinkel man ser vad som är fel.

Men, en cynisk man sade en gång att varje handling har två syften; ett gott syfte och ett verkligt syfte.

Garys goda syfte är att vara djurvän. Med hjälp av empati för djuren får han åhörarna på sin sida och när de väl har valt hans ståndpunkt tar de gärna till sig alla möjliga och omöjliga argument som bekräftar den ståndpunkten.

Djurvänligheten är dock inte Garys verkliga syfte. Låt mig bevisa det genom att använda den metod som han själv föreslår: Tänk dig att du själv satt i föreläsningssalen vid det tillfället och lystnade på Gary men att publiken inte består av människor utan djur. Själv är du en ko, till vänster om dig sitter det en gris och till höger om dig en värphöna. Hur tror ni att det skulle kännas för er när Gary berättar att han kommit fram till att ni och era produkter inte längre behövs, att det rentav är onyttight för människor? Sen säger han dessutom att de växter som ni äter skulle göra mera nytta som föda till hungriga människor! Säkerligen skulle dessutom klimatet bli bättre om det slapp era fisar och ni inte andades. Tror du att djuren ser honom som en sann djurvän då han vill stoppa djurens lidande genom att utrota dem så att människorna dessutom skall må bättre, få mer att äta och bättre klimat?

Vilket är då hans verkliga syfte? Det är svårt att säga då han döljer det väl. Spontant tror jag inte att det är något ekonomiskt syfte, t ex provision på de alternativa matprodukter som han marknadsför. Min egen gissning är att han lockas av just kampen och att ligga lite på utsidan av lagen. Om han inte blivit militant vegan hade han kanske i stället gått med i någon "firma" som pucklar på folk som håller på ett annat idrottslag eller kanske dragit på sig en bomber-jacka och några kängor som matchar hans frisyr. Men jag kan bara gissa vad det är som egentligen driver honom, kanske vet han det inte ens själv.

m v h Henrik

7. Dirk Diggler

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

För det första tycker jag inte som Gary. Han hjälpte mig att förstå hur branschen runt kött fungerar. Vissa delar av det han säger är antingen lite väl extremt eller halvsanning. Men det använder han för att väcka känslor och medvetande som vi tappat.

Jag tycker du tappar det helt här. De djur som vi använder för att mätta våra magar finns av en anledning; uppfödning, slakt, transport och köp av dig på ICA. Det är skillnad mot en gris som lever för att den lever och dör för att den dör. Jag hoppas du förstår skillnaden. Jag har väldigt svårt att tro på din linje iom att det också betyder att kossorna, grisarna och kycklingarna i publiken ledsen skulle utbrista "Men Gary, vi VILL ju bli slaktade för er skull!".

Jag tror du missat hela poängen.

Jag står inte bakom allt han säger och många småsaker han säger är fel men du måste förstå att industrin bakom vår kötthunger inte skulle behövts finnas ifall vi hade hämmat den. Sen att den är grovt ineffektiv och respektlös mot djuren är "bonus".

Du är för cynisk. Det är faktiskt skrämmande. Du letar efter något annat att stödja dig på "baraförattdetärså".

Jag vill inte försöka övertyga dig om något. Vill du tro att djuren som föds för att slaktas mår bra av det är det helt upp till dig. Jag kommer tappa all respekt för dig och undra ifall du har kontakt med verkligheten själv men alla får tycka och tro som de vill.

8. flipp

flipp Android Expert Moderator

Mottagna gillanden:
    8 729
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    En intressant tråd även om inte orkar ta mig igenom alla inlägg. Själv slutade jag ät kött för 6-7 år sedan, då av etiska skäl. Idag tycker jag mycket forskning på pekar på att en kost som innehåller mycket vegetabilier också är väldigt hälsosam. Helvegetarisk kost kanske inte är optimal för hälsan, men näst intill. Tidigare älskade jag korv, fläskfilé kyckling, lax och hamburgare, idag blir jag nästan lite äcklad av kött. Känslorna förändras när man vant sig vid vegetarisk kost, t.ex. bönor och linser tyckte jag inte alls om tidigare men nu gillar jag det riktigt mycket. Att kött uppfattas som så otroligt gott hänger mycket ihop med att många av oss har växt upp med en köttkost.

9. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 196

MINA ENHETER

Varfør æter vi inte hundar och katter? Alla ær djur, alla har køtt. Men en katt kanske inte ær så mycket bra køtt på?
    Kænns så dumt att man inte kan æta ett djur bara før det ær ett husdjur, samma med folk som ær emot att kæka hæst.

10. Ascii

Ascii Android Expert Medlem

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

Katt, hund och fan vet vad äter ju asiaterna utan västvärldens moraltrams. Kineserna i varje fall.

Sent from my HTC One using Tapatalk

11. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 196

MINA ENHETER

En skogskatt kan väl vara god? De har väl fint kött på sig.

12. Dirk Diggler

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Jag har alltid sett kött för vad det egentligen är så jag tycket bara det känns fräscht att slippa bränna blod, vener, fett och muskler för att få käk. Vitt kött är inga problem dock. Måste vara färgen som lurar ögat.

Har kört helt utan sen i söndags och även om det låter lite så känns det rätt fint att inte stödja masslakten ☺

Skickat från min Sony Z1 Compact

13. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 196

MINA ENHETER

Garhg, blodpudding och lingonsylt. Mumma!

14. Ascii

Ascii Android Expert Medlem

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

Kött är gott och ännu godare om det är extra billigt ;)

Sent from my HTC One using Tapatalk

15. Dirk Diggler

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Speciellt gargh!

Blodpudding är gott. Det är inte det att jag inte gillar smaken direkt.

Men det är en fin dubbelmoral vi har att äta vissa djur och inte andra som vi tycker är mer värda. Grisar säga vara smartare och enklare att träna än en hund. De skall tydligen vara mer keliga och rena dessutom.

Men det är vanor så klart och ingenting jag klandrar någon för. Det är mer intressant hur vi särskiljer djuren så iskallt som vi gör.

Skickat från min Sony Z1 Compact

16. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 196

MINA ENHETER

Delfiner! Sjukt söta och verkar vara galet smarta. Undra om de smakar gott. Fan katter däremot är ju ganska dumma verkar det som.

17. Dirk Diggler

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Skenet bedrar. Katter öppnar dörrar och skit. En hund springer in i den och går den inte upp på första försöker springer hen in i den igen.

18. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 196

MINA ENHETER

Tjejens katter kommer när man ropar på dem med namn. I starten kom båda för den ena trodde hen hette samme som den andre. Men min mors katt verkar stendum men är nog min mor som tränar den lite dåligt. När den var liten stod den snällt vid dörren när folk kom på besök men nu försöker den smita ut.

Fast hundar verkar enbart höra tonläget och inte vad man faktiskt säger, någon som har koll på hur katter hör?

Blir mer och mer nyfiken över hur katter och hundar smakar. Men man får väl någon psykstämpel på sig om man försöker fixa lite kött. Jækla samhällets normer. Nyfikenhet är ju nyttigt.

Men funderar på att försöka lära mig gilla linser och bönor. Har ju nyss lärt mig gilla mer sorters svamp nyss :-P. Och laga quorn på ett riktigt sätt.

19. Dirk Diggler

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

De lyssnar väl på ljud båda två har jag för mig..?

Typ på s-ljud och annat i särskilda mönster. Jag kunde kalla min hund för allt som lät som "Tubbe" som han egentligen hette. Så länge vokalerna var typ samma var det lugnt. "Pucko" hette han större delen av livet och han verkade lika glad för det. Inte direkt sugen på att smaka på honom dock :P

20. flipp

flipp Android Expert Moderator

Mottagna gillanden:
    8 729
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro