Varför äter vi kött? / Allmän diskussion om "köttodling"

Diskussion i 'Off Topic' startad av Dirk Diggler, 8 jun 2014.

1. henca

henca Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    218

MINA ENHETER

"ett sådant sätt vi gör idag" antyder att du har ett förslag på ett bättre sätt. Om du har ett bättre sätt att föreslå lyssnar jag gärna på det förslaget, hittils har jag bara fått intrycket av att alternativet är "inte alls".

Det är just här som vi som sagt tycker olika. Jag tycker att 30% av ett liv är bättre än inget liv alls.

Jag listade de alternativ som finns, därmed inte sagt att dessa alternativ är deras egna valmöjligheter. Min listning var i den prioritetsordning som jag skulle föredra, du verkar prioritera alternativet att inte finnas alls högre. När det gäller tamboskap är det som sagt vi människor som väljer alternativ åt djuren. Jag tycker att det är minst lika hemskt att välja alternativet inte finnas alls som alternativet slakt efter ett liv i fångenskap.

Livet är hårt sade bonden. Grymt sade grisen.

Jag har full förståelse för om du och andra tycker att det är skrämmande att man kan hålla varelser i fångenskap för att sedan äta upp dem efter slakt.

Själv tycker jag att det är skrämmande att grupper av individer på grund av sin tro får en övertygelse att det är rättfärdigt att utrota andra grupper av individer. Folkmord på grund av t ex religösa krig är otäcka.

Nu finns det de som tror att det finns för mycket individer som andas och fiser för att det skall vara bra för klimatet. Var och en får tro vad de vill, men när en tro börjar omsättas till praktiska tillämpningar som går ut på att eliminera vissa grupper av individer är det dags att dra öronen åt sig. Ingen har någonsin gått in i ett krig med övertygelsen att de utför sina handlingar för att vara onda. Handlingarna utförs med största välvilja och med stor självuppoffring, t ex för att "befria" offer från lidande.

m v h Henrik

2. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Nej man behöver inte ha en lösning på ett problem bara för att man identifierat det. Jag vet inte heller hur vi kan lösa fortsatta våldtäkter, krig eller svält.

Du verkar fortfarande tro att djuren på något sätt har ett val i allt detta. Du måste försöka förstå varför det tankesättet är så vridet och fel.

Drar öronen åt dig ja. Det har jag märkt att du gör. Bäst vi fortsätter att slakta djur som idag. Det är absolut det som naturen, djuren och vi tjänar på. Eller hur?

Det du inte riktigt förstått är att de djur som du påstår mig vilja utrota slaktas och dör ändå. Med ditt tänkesätt. Skillnaden är att ditt låter det fortsätta.

Skickat från min Sony Z1 Compact

3. Ascii

Ascii Android Expert Medlem

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

Vad är "massa annat gott"? Jag tycker inte om grönsaker så utan kött skulle jag svälta.

Sent from my HTC One using Tapatalk

4. Dockland

Dockland Android Apprentice Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    848
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 12,9" gen 4 (2020)
    Övrigt:
    Apple Watch 7 & 8 - MAC M1 - AirPods Pro2 & Max - Apple TV
    Det går att äta som vanligt, men byta ut köttet med köttsubstitut (Soja, Quorn, ovovegoprodukter) utan problem. Du skulle inte svälta ihjäl.

5. Ascii

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

Och vad är då köttsubstitut? Quorn? Haha, glöm det. Jag ska fortsätta äta kött så länge jag lever. Jag bryr mig inte hur djuren behandlas, bara jag kan köpa mitt färdigpaketerade kött på ICA till en billig peng. Sen får det komma var son helst ifrån, bara det smakar bra.

Sen får ni säga vad ni vill om det. :)

6. Dockland

Mottagna gillanden:
    848
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    Övrigt:
    Ja, du gör som du vill såklart det säger jag inget om. Men varken quorn eller kött smakar speciellt mycket menar jag. Så de som är "rädda" för att behöva lägga om kosten behöver inte bekymra sig alls. Jag äter inte mer grönsaker än jag gjorde när jag åt kött. Till exempel sjömansbiff, korv stroganoff, dillkött/kalops, hamburgare, chorizo m.m. finns det fullgoda alternativ i den vegetariska svängen.

7. Dockland

Mottagna gillanden:
    848
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    Övrigt:
  8. Ascii

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

Skulle inte säga att jag är "rädd". Det är mer att jag är, av någon skum anledning, så sjukt kräsen. Jag mår illa av att äta det mesta.

9. Dockland

Mottagna gillanden:
    848
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    Övrigt:
    Själv skulle jag aldrig försöka "omvända" någon. Det vore att idiotförklara människor. Alla kan tänka och känna själv. Hade jag haft barn hade jag låtit de bestämma själva, såklart.

10. Ascii

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

Så jag har lägre intelligens bara för jag inte bryr mig? Haha, okej. Det var nytt.

11. henca

henca Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    218

MINA ENHETER

Nej, det är sant. Världen är inte perfekt och vi kan inte göra den perfekt.

Nej, det tror jag inte och det har jag aldrig trott. Så sent som i mitt förra inlägg skrev jag att det var människorna som gjorde valet mellan djurens alternativ. I den här diskussionen har du väldigt ofta skrivit något i stil med att du förstår precis hur jag tänker och att du exakt identifierat skillnaden mellan våra synsätt. Dock verkar du ännu oftare lägga ord och åsikter i min mun som jag inte står för. Det tolkar jag snarare som att jag har blivit missförstådd.

I min utopi fortsätter vi föda upp, slakta och äta tamboskap. I din utopi slutar vi föda upp, slakta och äta tamboskap. Den stora skillnaden tycker inte jag är huruvida någonting fortsätter som det är eller huruvida det blir en förändring. Den stora skillnaden är huruvida tamboskapen har fått leva något liv.

Du säger att jag påstar att du vill utrota tamboskap, stämmer inte det? Hör inte du till den falang som anser att det är omoraliskt att ha tamboskap, att de förstör vårt klimat och att de äter våra grödor? Eller menar du att de inte skall utrotas? Att vi skall ha kvar dem och låta dem fortsätta påverka klimatet och äta våra grödor utan att vi sedan slaktar och äter dem? Kanske har jag lagt åsikter i din mun som du inte har, det beror i så fall på ett missförstånd. Förklara gärna hur du vill ha det.

m v h Henrik

Last edited: 20 jun 2014
  12. indika

indika Custom Android Super Moderator

Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
  13. Dirk Diggler

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Skrämmande. Det enda jag kan säga om det.

14. Ascii

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

Skrämmande, säger du? Alla kan vi inte bry oss om allting. Det är därför vi är olika, förstår du.

15. chraist

chraist Replicant Moderator

Mottagna gillanden:
    8 978
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Telefon 2:
    Google Pixel XL
    Telefon 3:
    Apple iphone 15
    Håller med AsciiAscii; bryr mig inte då de redan är slaktade och paketerade. Däremot gör jag medvetna val när jag handlar; närproducerat, ekologiskt eller från någon gårdsbutik som har hand om hela processen. Dessa valen gör jag för att gynna våra svenska bönder och ur miljösynpunkt ett bättre val än importerat kött.

Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk

16. Dirk Diggler

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Det är inte därför vi är olika. Men det förstår inte du ;)

17. Ascii

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

Nä, jag förstår precis ingenting, va. Du vet bäst och mest, eller hur? Fy för den lede om man inte tycker och tänker som du. Usch vad skrämmande det är

18. Dirk Diggler

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Säger du det så.

19. Dirk Diggler

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Men vi kan sträva efter att göra den så bra för så många av dens innevånare som möjligt; inte sant?

Snarare att du uttrycker din knapphändigt. Du skrev ifrån första början att en given individ, oavsett ifall det var en människa eller ko, hade vissa val. Fem stycken tror jag det var du listade upp. Det stämmer inte. Sen, när jag påpekat detta, ändrade du dig och skrev att det nödvändigtvis inte var deras val utan någon slags prioritetsordning som jag fick välja ifrån. Detta spelar dock ingen roll för det du säger är att det är bättre att ha det som idag än att helt sluta med odligen eftersom 30% liv är bättre än inget liv alls. Det är ingen tolkning; det är vad du skriver. Du är sen väldigt snabbt på att kalla min ståndpunkt för utrotning vilket jag tycker är ofanligt komiskt eftersom din ståndpunkt, att fortsätta som vi gör idag, sysselsätter sig inte med något annat än upprepad utrotning. Skillnaden är att du vill fortsätta, år efter år, istället för att strypa det.

Den tanken jag inte kan vänja mig vid, som ni står för, är att vi hellre skall behandla 58 miljarder djur så illa som vi gör idag då detta är mer humant än att inte fortsätta med det och skära ned beståndet slaktdjur drastiskt eller helt.

Nej. Det är inte den ultimata lösningen. Men ja jag ser absolut hellre en värld där raser som endast finns för att tjäna oss inte behöver leva under våldsamt dåliga omständigheter än att vi måste äta annat än kött och dricka annat än mjölk.

Om vi räknar in hur mycket av växthuseffekten som späs på av vår tamboskap, hur mycket mat som försvinner i den samt hur mycket vatten industrin dricker upp och ser vad du får tillbaka är det en no-brainer. Räknar du på det finns det inga argument för att ha kvar den.

Sen äcklar det mig att du kallar vårt samhälle för "utopi". Att inga individer i världen tar skada är dock en utopi jag tror de flesta kan komma överrens om bortsett ifrån klart sjuka människor.

Nej. Jag vill inte, som du gång på gång säger, utrota tamboskap. Du kastar rätt mycket sten i glashus när du beskyller mig för att sätta ord i din mun.

Så jag ser det skall vi drastiskt dra ner på den mest korkade industri vi idag håller på med. Håll tamboskap under sådana förutsättningar som att de får leva ett fullgott liv och inte 30%, där de får para sig när de själva vill utan att bli våldtagna, när de inte blir injecerade med diverse skit för att de skall växa snabbare och så vidare och så vidare. Sunt satans förnuft! Låt djur leva som djur. Helst ser jag att vi kan sluta upp med vårt ägande men jag inser att folk som du aldrig kommer kunna leva utan att få kött levererat smidigt packeterat ifrån ICA.

Jag tänkte inte förklara varför ditt sätt är minst sagt märkligt men jag gör det ändå.

Att inte bry sig om sådana självklara övertramp som köttproduktionen medför är jäkligt magstarkt, tragiskt och skrämmande. Du väljer själv vad du bryr dig om här i livet och du har därför gjort ett val att helt enkelt inte bry dig om hur andra individer här på jorden mår, lever och tas hand om. Jag hade förstått och kanske till och med respekterat ifall du hade sagt något som "Jag tycker väldigt illa om hur de behandlas men äter ändå". Det hade i alla fall gjort dig till vad jag ser som mänsklig rent etiskt men att inte bry sig alls är ondska i mina ögon. Det hade i alla fall visat att du förstod hur fel vi gör.

Det är som att säga "Jag bryr mig inte om hur folk i Afrika svälter och dör; not my problem". För man kunde välja?

Det handlar inte om jag vad jag tycker. Det handlar om vad man kan förvänta sig av en intelligent ras här på jorden skall känna inför moraliska frågor och att inte ens bry som om detta:
    <iframe width="853" height="480" src="//www.youtube.com/embed/XqP6t7Dcg_E" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>

Titta du på den. Återkom sen och säg att du inte bryr dig så tror jag dig.

Edit, och chraistchraist; visst spelar det ingen roll? Det som händer i filmen alltså. Jag menar de är ju redan packeterade när du handlar på Willys so why the fuck care? Inget personligt. Jag är bara trött på det allmäna axelryckningarna åt saker som är så förbannat hemska.

Last edited: 23 jun 2014
  20. Ascii

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

Klart det är hemskt det som händer i videon, något annat minns inte jag att jag skulle ha påstått, men sen då? Vad kan VI göra åt detta, tror du? Sätta näsan i vädret och säga "jag ska bara köpa lokalproducerat". Jaha? Det sätter ju stopp för detta, verkligen.

På sätt och vis bryr jag väl mig. Jag kommer fortsätta köpa billigt, importerat kött, just för jag inte har så bra ekonomi och råkar gilla kött väldigt mycket. Jag hade kunnat köpa "det bästa" köttet om jag vore säg ekonomiskt oberoende eller hade bra med pengar.

Last edited: 23 jun 2014