Varför flyter ej android trots gpu-acceleration?

Diskussion i 'Allmänt' startad av Defeat, 19 okt 2011.

1. Gurk

Gurk Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Hur gör microsoft för att "optimera" windows för tusentals olika kombinationer av hårdvara i våra datorer?
    Det verkar ju inte vara omöjligt som vissa säger.
    Telefontillverkarna borde väl inte ha ngt större problem med att optimera respektive telefon utefter den hårdvara som sitter i luren.

2. zaragon

zaragon Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    83

MINA ENHETER

Windows har alltid haft problem med lagg, jämfört med de få konkurrenter som funnits på dator-marknaden.

Övriga:
    Det värsta lagget jag tror Defeat pratar om är man man matar in text på det fysiska tangentbordet i vissa textrutor i webläsaren. Särskilt i de flesta kommentarsfunktioner kan texten vara RIKTIGT seg på att komma fram. Det är tråkigt, men vad jag förstått så är det inte en ren textinmatning utan ofta nått skit som händer i nån Java-värld.

Förutom det förstår jag inte ritkigt lagg Defeat pratar om. Jag har just en Tranformer och en Sensation och enda gången jag märker något lagg är när jag kopplar i eller ur dockan på Traffen. Men tydligen händer det ganska allvarliga grejer, precis när man gör det, för 80 % av alla appar kraschar om man tar ur eller sätter i dockan medan de körs.

Så antingen har Defeat gjort något med sina enheter, så att de funkar väldigt kasst, eller så är han riktigt drumla kräsen. För visst är det skilnad på en Honeycombplatta och en iPad. Jag kan sitta och slita min platta fram och tillbaka med zoom, scroll, växla, osv, och tänkta "Wow, den flyter riktigt najs!". Men jag blir ändå förvånad varje gång jag provar en iPad, för den hänger med på ett helt annat sätt.

Men i mina ögon är ändå åtminstone flytet i min platta absolut tillräckligt bra, ingen borde kunna klaga på det. Med tanke på alla möjligheter man har med en Tranformer och att Honeycomb är världens första operativsystem som faktiskt är anpassat för tablets, skulle jag aldrig få för mig att byta till en iPad och bli av med all funktionalitet, bara för att förbättra ett redan fantastiskt flyt marginellt.

3. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    47 318
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
  4. Defeat

Defeat Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Jag kanske är kräsen, och visst, min transformer har OK flyt i många tillfällen, men lägga i många med. Och jag har precis packat upp den så har knappt rört den. Det läggar ALLTID när man öppnar app-listan. I porträtt-läge laggar hemskärmen.

Webbläsaren laggar, DET ÄR JOBBIGT ATR SURFA - på en SURFplatta...

Det värsta är ända att helsidorna hoppar runt. Man skrollar till ett ställe och ska trycka på en länk-då hoppar webbläsaren iväg från länken ..

Och nej jag vill helst inte köpa iPad , iphone går an, för det är en telefon och BEHÖVER inte vara så avancerad. Men en surfplatta ska vara lite mer som en dator, och absolut inte som en förstorad iPod.

Sent from my Optimus 2X using Tapatalk

5. zaragon

zaragon Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    83

MINA ENHETER

Stäng av Flash (javascript) så slipper du flera av problemen i webläsaren:
    - Webläsaren blir betydligt snabbare med Javascrip avstängt
    - Det som gör att websidor hoppar runt medan de laddas, tror jag är att flash-reklamer tar upp fullbredd MEDAN de laddas (och då anpassas zoomen till dn bredden), men när de är färdigladdade trycks de ihop för att ge resten av sidan optimalt utrymme på skärmen. Det är jobbigt att det hoppas runt, det håller jag med om, men så fort sidan är färdigladdad slutar den ju. Med Javascript avstängt laddar sidan fortare och man slipper hela skiten med att flashreklamen byter bredd.

Det är möjligt att den laggar (se gärna över din autokorrekt :P) i porträttläge. Jag använder aldrig min Transformer i det läget annat än när jag är inne i en app som kräver det (läs: Wordfeud).

6. Reconnnn

Reconnnn Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    263

MINA ENHETER

Jag känner igen en del av det du pratar om. Speciellt i webläsaren. Men jag har alltid sett honeycomb som en beta version av android på tabletts och det finns väldigt mycket ful kod i den så ful att google inte ens ville släppa source coden för den.

Jag förväntar mig att allt kommer bli bättre i ICS då den är mer av en version 1.0 i android tabletts. Så låt oss ta denna diskutionen när ICS kommer om några månarder.

Sent from my Nexus One using Tapatalk

7. Defeat

Defeat Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Får hoppas på att ICS löser alla problem. Köper nog transformer 2 i så fall.

Jag lämnar tillbaka min transformer 1 så länge och köper en ipad 2 begagnat, sen får jag se hur transformer 2 blir, i så fall säljer ajg ipaden och köper transformer 2

8. the_slain_man

the_slain_man Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Får för det mesta bättre scroll prestanda med Firefox istället för standard webbläsaren, men Flash stöd finns bara i beta versionen.

9. Reconnnn

Reconnnn Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    263

MINA ENHETER

Har testat i nightly lite visst trevlig browser men gillar av någon anledning standard.

10. Thiesen

Thiesen Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    26

MINA ENHETER

Det är inte Microsot som optimerar drivrutinerna som behövs för att få Windowaaas att flyta... det är de olika grafikkorts/ljudkorts/whatever-tillverkarna som gör... Microsaaaaaaaaaadoft visar bar upp tillgängliga API'er som behövs för att prata med operativsystemet..g
    gg

11. Thiesen

Thiesen Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    26

MINA ENHETER

Det är inte Microsot som optimerar drivrutinerna som behövs för att få Windowaaas att flyta... det är de olika grafikkorts/ljudkorts/whatever-tillverkarna som gör... Microsoft visar bar upp tillgängliga API'er som behövs för att prata med operativsystemet..

12. Kate

Kate Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 046

MINA ENHETER

Att android har blivit så stort tyder väl på att folk inte bryr sig så mycket? Jag är tämligen säker på att de flesta inte ens ser skillnaden mellan Ios och android. Men om babystjärtsmjuk scroll är så viktigt. Varför köper du inte en produkt som har det?

13. ViLANDER

ViLANDER Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    172

MINA ENHETER

Jag tycker alla ska vänta med sina domar innan ICS har släppts. Låt oss se om ICS behagar oss först.

14. slobo

slobo Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Förstår inte varför det ska vara så svårt för en Android-användare att erkänna att Apple-prylarna flyter så mycket bättre, istället för att alltid komma med en massa bortförklaringar och men, men, men...? Jämför exempelvis en Transformer med en iPad 2, det är ju en löjlig skillnad i flytet. Även en Galaxy SII har Androids välkända micro stutter nu och då. Personligen föredrar jag Android ändå, då det är mer öppet och det finns fler alternativ.

15. bombay

bombay Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    109

MINA ENHETER

16. the_slain_man

the_slain_man Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Vi förnekar det inte, det ligger bara inte högst upp på våran önskelista. Lite som man fått höra om iPhone4 retina skärm "Man ser inte pixlarna" ungefär lika användbart som babystjärtmjuk scrollning.

17. mickeko

mickeko Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    414
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 8 (SM-N950F)

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy Note 8 (SM-N950F)
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy Note 4 (SM-N910F)
    Platta:
    Google Nexus 7 (2013)
    Även iPhone har "androids välkända micro stutter" ibland. Visst, det är mer sällan men den är knappast fri från det. Och kolla på en iPhone 4 när man bläddrar snabbt mellan sidor i launchern. Sidoindikatorn hinner inte med, så mycket för "perfekt". Är det en "bortförklaring" att säga varför man tror att det är så?

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

18. slobo

slobo Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

And there we go again... Tycker ändå retinaskärm (vad det nu hade med diskussionen att göra) och ett skönt flyt är viktiga ingredienser för en bra produkt. Men som sagt, Android är ändå ett jäkligt mysigt system, jag bara önskar att tillverkarna la ner lite mer tid på sina mobiler och surfplattor istället för att allt som oftast släppa halvfärdiga hopkok.

19. tjtj

tjtj Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    61

MINA ENHETER

Ett mkt bra exempel på vad folk tror är ett finslipat OS (iOS), men som främst är överoptimerat för synbart flyt.
    T ex så har de gett input events & GUI-kod mkt hög prioritet (vid hög belastning är detta en direkt dålig design stabilitetsmässigt ) och de scrollar allt med GPU så fort det finns nåt att scrolla, men som det här exemplet visar så har de en design som gör att all relevant data inte uppdateras förrän efteråt. Det är typexempel på överoptimering i mina ögon.

iOS är inte dåligt, men det är inte bättre generellt sett än Android bara för att det har bättre flyt. Androids arkitektur med en stabil Linux-kärna med en Dalvik Java-motor för varje app ger hög stabilitet, säkerhet och portabilitet (med portabilitet menar jag t ex att appar som inte använder native code behöver ej kompileras om för Android på Intel-CPU).

Men allt talar för att ICS kommer vara bättre än föregångarna, t ex krav på GPU för att köra ICS och garbage collection på andra CPU-kärnan i en dual core CPU.

Men alla förbättringar kommer inte automatiskt med ICS:
    *iaf i Honeycomb så var ju apparna tvungna att slå på hw-accelerering (ingen kodändring i apparna, men för att säkerställa att utvecklerna testar så att de småskillnader som finns inte orsakar problem).
    *Vissa nya saker är upp till appar att använda om de vill, t ex GridLayout & TextureView är helt nya vyer som ger bättre möjligheter till "flyt" (Android 4.0 Platform Highlights | Android Developers)
    *Telefontillverkarna behöver bra och stabila drivrutiner, inte minst för flashminnet & GPU'n. Vi kommer nog tyvärr fortfarande få se en och annan telefon som börjar säljas innan den är riktig klar (som t ex LG O2X)

Så tro inte att ICS själv löser allt, men jag är övertygad om att det är ett viktigt steg framåt.

Last edited: 21 okt 2011
    zaragon gillar detta.
  20. Per Larsson

Per Larsson Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Är precis som du känslig för GUI som hackar.

Jag har dock både iPad 1, SGS2, Asus Transformer, iPod Touch 4 m fl, och använder dom hårt varje dag.

Jag tycker inte du är helt rättvis i ditt dömande även om jag förstår hur du känner.

Jag har inte betalat för någon av enheterna, är ingen apple fan boy, så jag är väldigt objektiv.

Samsung SGS2 (med 2.3.5)
    Laggar inte och kommer med ICS att bli ännu bättre (hur nu detta kan vara möjligt!).
    Samsung har lyckats där andra androids har misslyckats.
    I GUIt är den minst lika snabb som iPad 1, tja skulle nog faktiskt ville säga att den är klart snabbare än iPad 1. Känns somöverhuvudtaget som en snabbare enhet än iPad 1, i de flesta fall.
    Har ett antal snygga grafiska effekter som flyter perfekt osv.
    I webläsaren som ju är en kritisk punkt har de (äntligen) fått till en helt perfekt mjuk scroll och mkt snabb rendering. De har lagt in en aning fördröjning innan de börjar scrolla och sedan accellererar scrollen upp. Väldigt mjukt och snyggt och läckert att jobba med. Alla listor scrollas mjukt, alla iconer ritas ut mkt snabbt osv.
    Om du däremot kör en annan webläsare (t ex Dolphin) så kan det däremot uppstå liiite ryck för den kräsne.
    Spelar även de tyngsta spelen med underbart flyt, t ex Cordy (som verkar suga musten ur de flesta).
    Spelar 1080p i High och 16Mb/s med perfekt flyt, även ut genom HDMI.
    Nya Android Market är snabb och bra. Väldigt skillnad mot tidigare.
    Fruity Ninja käns inte lika direkt som på iPad 1. Antar att digitisern inte är lika vass, trots att både CPU och GPU utklassar iPad 1.
    Älskar att man kan accessa filsystemet, koppla in usb-grejer osv.

iPad 1 64GB
    Jämfört med SGS2, så är vissa delar i GUIt är lite mer direkt. Vissa grafiska objekt följer fingrets rörelse aningens mer direkt. Men det är inte alltid man vill ha det så. SGS2 har allt sina fördelar.
    Men, i stort så nog sjutton kan det vara en rejäl fördröjning innan man får mata in text t ex i Safari:s adressfält. Klart irriterande. Och softmenyknappar reagerar långt ifrån alltid och perfekt.
    Jämfört med Tegra 2 plattor så är den överlägsen i upplevelse.
    Imponerande snabb med tanke på den enkla hårdvaran och tom 1080 mkv spelas upp ganska fint (dock inte via HDMI, och inte lika bra som SGS2).
    Cordy rycker ungefär som på en SGS 1 (lite för mkt i mina ögon).
    Å andra sidan så kan du spela fantastiska grafikkrävande actionspel såsom som Asphalt 6, ShadowGun (makalöst snyggt och kul), N.O.V.A. 2, Infinity Blade (inte så bra, men väldigt snyggt spel) med helt perfekt flyt.
    Det finns många bra kontorssviter (ffa de från Apple) som fungerar riktigt bra.
    Youtube HD flyter riktigt bra.
    Vill du göra musik på din padda så är iPad totalt överlägsen. Inte bara det, utan även helt grym!
    Apple Store är väldigt bra, inget snack, men Android Market har knappat in rejält.
    Grejen med Apple Store är att den inbjuder till köp på ett sätt om Android Market inte gör. Jag kan förstå att utvecklare oftast släpper iOS versioner först.
    Visst, iOS fuskar lite med sitt GUI. Man upplever att det går snabbare än vad det gör. Sidor i webläsaren scrollar trots att det bara är grått som dyker upp. Men, jämför med Tegra 2 plattor så är tom en iPad 1 ändå helt överlägsen.
    Otroligt irriterad på iOS idiotiska filsystem, avsaknad av minneskortplats och att den inte kan direkt accessa data på usb-enheter, nätverksenheter o dyl. Med trix och extra hårdvara så kan man ibland komma åt filer, men de måste alltid först kopieras över till iOS enheten.
    Är dock extremt snabb på att föra över stora filer till (mha iTunes). Det bara blåser på. Helt överlägsen alla androider jag har provat.

Asus Transformer, Samsung 10.1 och Acer A500 är väldigt likvärdiga.
    Jag anser att dessa suger. Det rycker i GUIt, det finns nästan inga appar, de klarar inte ens av att spela upp Youtube HD klipp utan att det smårycker. Scrolla på websidor är jätteryckigt, även om plugins är de-aktiverade.
    Problem med att spela MKV på Tegra 2 står det ju om överallt.
    Däremot rullar spelen på bra. Men det finns ju inte så många... Nej, Tegra 2 ger jag inte mkt för och det är skandal vad lite appar det finns för Android plattor. Kanske vänder det iom ICS?
    Appar för att göra musik går inte att köra på Android. Detta beror på den extremt höga/långa laggen för ljudet. Google har ju mumlat om att det skall fixas i diverse versioner, men det händer aldrig och nu verkar de ha gett upp.
    Iom att SGS2 är så lyckad och Tab 10.1 är så kass, så antar jag att felet är Tegra 2. Men, det är såklart bara spekulationer. Kanske har Samsung tagit i från tårna för att få SGS2 så bra och bara kör standardgrejer med 10.1.
    Det är jättecoolt att man kan stoppa in ett minneskort i plattan och att man kommer åt hela filsystemet osv. Men, det räcker liksom inte...

Last edited: 21 okt 2011
    Zentric gillar detta.