Är precis som du känslig för GUI som hackar.
Jag har dock både iPad 1, SGS2, Asus Transformer, iPod Touch 4 m fl, och använder dom hårt varje dag.
Jag tycker inte du är helt rättvis i ditt dömande även om jag förstår hur du känner.
Jag har inte betalat för någon av enheterna, är ingen apple fan boy, så jag är väldigt objektiv.
Samsung SGS2 (med 2.3.5)
Laggar inte och kommer med ICS att bli ännu bättre (hur nu detta kan vara möjligt!).
Samsung har lyckats där andra androids har misslyckats.
I GUIt är den minst lika snabb som iPad 1, tja skulle nog faktiskt ville säga att den är klart snabbare än iPad 1. Känns somöverhuvudtaget som en snabbare enhet än iPad 1, i de flesta fall.
Har ett antal snygga grafiska effekter som flyter perfekt osv.
I webläsaren som ju är en kritisk punkt har de (äntligen) fått till en helt perfekt mjuk scroll och mkt snabb rendering. De har lagt in en aning fördröjning innan de börjar scrolla och sedan accellererar scrollen upp. Väldigt mjukt och snyggt och läckert att jobba med. Alla listor scrollas mjukt, alla iconer ritas ut mkt snabbt osv.
Om du däremot kör en annan webläsare (t ex Dolphin) så kan det däremot uppstå liiite ryck för den kräsne.
Spelar även de tyngsta spelen med underbart flyt, t ex Cordy (som verkar suga musten ur de flesta).
Spelar 1080p i High och 16Mb/s med perfekt flyt, även ut genom HDMI.
Nya Android Market är snabb och bra. Väldigt skillnad mot tidigare.
Fruity Ninja käns inte lika direkt som på iPad 1. Antar att digitisern inte är lika vass, trots att både CPU och GPU utklassar iPad 1.
Älskar att man kan accessa filsystemet, koppla in usb-grejer osv.
iPad 1 64GB
Jämfört med SGS2, så är vissa delar i GUIt är lite mer direkt. Vissa grafiska objekt följer fingrets rörelse aningens mer direkt. Men det är inte alltid man vill ha det så. SGS2 har allt sina fördelar.
Men, i stort så nog sjutton kan det vara en rejäl fördröjning innan man får mata in text t ex i Safari:s adressfält. Klart irriterande. Och softmenyknappar reagerar långt ifrån alltid och perfekt.
Jämfört med Tegra 2 plattor så är den överlägsen i upplevelse.
Imponerande snabb med tanke på den enkla hårdvaran och tom 1080 mkv spelas upp ganska fint (dock inte via HDMI, och inte lika bra som SGS2).
Cordy rycker ungefär som på en SGS 1 (lite för mkt i mina ögon).
Å andra sidan så kan du spela fantastiska grafikkrävande actionspel såsom som Asphalt 6, ShadowGun (makalöst snyggt och kul), N.O.V.A. 2, Infinity Blade (inte så bra, men väldigt snyggt spel) med helt perfekt flyt.
Det finns många bra kontorssviter (ffa de från Apple) som fungerar riktigt bra.
Youtube HD flyter riktigt bra.
Vill du göra musik på din padda så är iPad totalt överlägsen. Inte bara det, utan även helt grym!
Apple Store är väldigt bra, inget snack, men Android Market har knappat in rejält.
Grejen med Apple Store är att den inbjuder till köp på ett sätt om Android Market inte gör. Jag kan förstå att utvecklare oftast släpper iOS versioner först.
Visst, iOS fuskar lite med sitt GUI. Man upplever att det går snabbare än vad det gör. Sidor i webläsaren scrollar trots att det bara är grått som dyker upp. Men, jämför med Tegra 2 plattor så är tom en iPad 1 ändå helt överlägsen.
Otroligt irriterad på iOS idiotiska filsystem, avsaknad av minneskortplats och att den inte kan direkt accessa data på usb-enheter, nätverksenheter o dyl. Med trix och extra hårdvara så kan man ibland komma åt filer, men de måste alltid först kopieras över till iOS enheten.
Är dock extremt snabb på att föra över stora filer till (mha iTunes). Det bara blåser på. Helt överlägsen alla androider jag har provat.
Asus Transformer, Samsung 10.1 och Acer A500 är väldigt likvärdiga.
Jag anser att dessa suger. Det rycker i GUIt, det finns nästan inga appar, de klarar inte ens av att spela upp Youtube HD klipp utan att det smårycker. Scrolla på websidor är jätteryckigt, även om plugins är de-aktiverade.
Problem med att spela MKV på Tegra 2 står det ju om överallt.
Däremot rullar spelen på bra. Men det finns ju inte så många... Nej, Tegra 2 ger jag inte mkt för och det är skandal vad lite appar det finns för Android plattor. Kanske vänder det iom ICS?
Appar för att göra musik går inte att köra på Android. Detta beror på den extremt höga/långa laggen för ljudet. Google har ju mumlat om att det skall fixas i diverse versioner, men det händer aldrig och nu verkar de ha gett upp.
Iom att SGS2 är så lyckad och Tab 10.1 är så kass, så antar jag att felet är Tegra 2. Men, det är såklart bara spekulationer. Kanske har Samsung tagit i från tårna för att få SGS2 så bra och bara kör standardgrejer med 10.1.
Det är jättecoolt att man kan stoppa in ett minneskort i plattan och att man kommer åt hela filsystemet osv. Men, det räcker liksom inte...
Last edited: 21 oktober 2011