Varför har alla mobiloperatörer blivit så dyra?

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av zlavik, 7 mar 2013.

1. tekniktant

tekniktant Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 13 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy 6 Edge
    Platta:
    iPad 9th
    Just nu har Tre kampanj på 3Fastpris Sverige så om man nöjer sig med t ex en Samsung Galaxy SIII Mini kan man få det för 299 kr/mån. Vill man ha en vanlig SIII (ej med 4G) eller en iPhone 4S kostar det fortfarande 399 kr.

2. Fructis

Fructis Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Nu har detta redan tagits upp av föregående talare.

Men TS: Are you for real?
    Förra året drog 3 igång priskrig där de halverade kostnaden för ett fastpris som låg på 699:-
    Tele2 var inte sena med att haka på där heller där de sänkte sitt fastpris 599:- till 345:-

I sviterna av detta så har operatörerna släppt fastpris abonnemang (tex T2 Volym mellan) för under 400:- utan telefon.

De abonnemang där det inte ingår fria samtal har betydligt billigare minutavgifter än för tre år sedan.

Tar du dessutom en telefon med abonnemanget så går operatören in och subventionerar telefonen
    Ex på detta: T2 Vol Mellan (12000 min, 10000 sms/mms) iPhone 5 339+150 = 489:- Du betalar alltså 150*24=3600 för en telefon som du köper kontant för 6000-6500:-
    Motsvarande abonnemang med iPhone 4 när den var ny var 699:- för iPhone 4 med T2 Maxi (3000min/sms/mms).

Snittkostnaden för ett komplett paket med topplur, abo och fri användning ligger idag på mellan 450-500 jämfört med tidigare 600-700.

Last edited: 7 mar 2013
  3. Rospigg

Rospigg Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2 173
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8
    Telefon 2:
    Samsung A52s Enterprise Edition
    Mycket bortskämda ungdomar här!

Problemet är att alla tycker att det ska gå att surfa, ringa och messa obegränsat, och så ska det ingå en "flaggskeppslur", sen ska det inte kosta mer är 300/månad!
    Men det blir väl så när vill att studiebidraget ska räcka till mer än telefon och en och annan burgare och pizza.

Finns ju ingen annan marknad som erbjuder samma förmånliga sätt att skaffa nya prylar varje/varannat år.

Tänk om jag var 24;e månad kunde få ut en dator för 6000 om jag band om mitt abonnemang hos min bredbandsleverantör.

Last edited: 8 mar 2013
  4. zlavik

zlavik Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Visst är jag "for real", jag skulle gärna se tele2 och andra operatörer erbjuda ett abonnemang med 1000 minuter 1000 sms och 1-3 gb surf i månaden för att på så vis få ner priserna mer. Att tele2 gör vinster på över 2 miljarder under tre månader tyder på att utrymme för prisminskning finns, bara någon annan operatör är villig att priskriga. Tele2 var tidigare kända som cheap is good, nu har de dock bytt slogan och det har gjort att mobilmarknaden blivit dyrare under det senaste året.

5. Rospigg

Mottagna gillanden:
    2 173
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8
    Telefon 2:
    Duh!
    Det är ju det här som är problemet.

Men det är ju det priset som gäller.
    Den formen riktat sig ju inte till en fattig student. Då kanske man fårslita på sin gamla S2:a er tag till och ha ett billigare abonnemang.

6. zlavik

zlavik Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

https://www.o2.co.uk/shop/phones/sony/xperia-z-black/

Finns säkerligen många andra marknader också som är mycket billigare än den svenska, men jag orkar inte kolla upp det nu. Utöver det har jag inga problem med att betala 399:- i månaden för en flaggskeppslur om jag får ringa säg 1500 minuter, skicka 1500 sms och ha 3 gb surf i månaden. Nu finns det dock endast med tre vid köp av htc one och då deras 4g täckning är obefintlig i Norrland är det inget alternativ.

7. zlavik

zlavik Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Finns studentabonnemang, tyvärr verkar inte någon operatör bemöda sig med att lägga ut Htc One på mecenat. Kommer det dit lär priset med halebop vara under 399 och då slår jag till. Jag har råd att lägga betydligt mer än så i månaden på en mobil, men allt över 400 känns helt enkelt inte värt det.

8. Rospigg

Mottagna gillanden:
    2 173
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8
    Telefon 2:
    Det jag menade var andra branscher.
    Att jämföra vad den här typen av tjänster kostar i andra länder är ju ointressant.

9. Fructis

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Räkna på detta: 345:- Maxi unlimited som var förra året.

Av de 345 är 200:- egentligen operatören som har gått in och betalat telefonen.
    Där återstår 145:- som tele2 går med "vinst" sen räknar du bort moms vilket i runda slängar ger t2 100:-. på toppen av det hela får du även ringa helt fritt.
    Låter det rimligt att ett abb där du mer eller mindre skall få ringa gratis (1500 minuter eller 10000 minuter spelar ingen roll) ska innebära att operatören går med förlust?

Nu kan jag själv säga att t2 kommer gå med vinst på dessa abb efter 24 månader, och enbart på de som ringer väldigt lite. Anledningen till att T2 har så jävla mkt cash är att de ingår i kinnevik, tänk dig alla de bolag som ingår i den koncernen som har t2 som operatör, pengar rakt ner i deras egen ficka.
    Och till deras andra inkomstkällor där de gör stora intäkter, vad spelar det för roll, ska inte ett företag gå med vinst?

Summan av det hela: Absurt att du förväntar dig ett (mer eller mindre) fastpris med flaggskepp för under 400:-
    Vill du så gärna ha det senaste så får du väl sommarjobba ihop lite pengar och ta telefonen med halebop rubbet och 50 förhöjd sen betala resten cash. Du har själv valt att vara student, lev med det.

Jag håller fast vid att det har blivit billigare nu om man jämför med tidigare fastpris.
    Kunderna har blivit extremt bortskämda gällande totalpris för ett komplett paket.

10. zlavik

zlavik Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Men snälla, de gör vinster på runt 2,5 miljarder per kvartal. Givetvis finns det stora marginaler att röra sig med och de skulle inte backa genom att erbjuda ett abonnemang med säg 1000 sms, 1000 minuter och 3gb surf för 350 med en flaggskeppsmobil.

11. Fructis

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Läser du inte vad jag skriver? Självklart gör de vinster och det är väl det ett företag skall göra? Du kan väl inte anklaga T2 för att göra vinst på sin lyckade affärsidé? Och sedan hävda att de ska minska intäkterna genom att släppa något mellan volym låg och mellan bara för att du inte vill betala ytterligare 89:- för att komma under din smärtgräns?
    Absolut kan de släppa ett sådant abb och göra minimal vinst, men varför skulle de? Uppenbarligen fungerar nuvarande abonnemangsuppställning ypperligt då de går "med så mycket vinst". Skulle aldrig få för mig att sänka pris på något som redan går hem hos folket. Och det anser nog Mr.Granryd på T2 också.

Bara för att du inte har råd med de nuvarande abonnemangen så skall du inte sitta här och klaga för att fastpris abonnemangen är för dyra trots att de har gått ner 200:-

Concha gillar detta.
  12. zlavik

zlavik Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Visst läser jag vad du säger, men jag håller inte med.
    Ja jag tycker abonnemangen är för dyra, men det betyder inte att jag inte har råd att betala. Jag väljer att inte betala och det är en stor skillnad.

Om nuvarande affärsmodell fungerar får vi se under nästa kvartalsrapport då de nya volymabonnemangen ska ha tagit en större del av kundkretsen än tidigare. Jag misstänker att de inte har fått in nog med nya kunder och att aktien går ner igen, vill du sätta emot?

13. zlavik

zlavik Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Jag ska ge en liten förklaring till mitt tankesätt.

Det behövs en operatör i Sverige som prispressar, tidigare var det tele2.
    Nu har tele2 bytt taktik och är dyrare än telia på vissa abonnemang. Detta har lett till att alla operatörer har höjt sina priser igen, vilket inte är bra för oss konsumenter. Tele2 gör fortfarande monstervinster, vilket tyder på att det finns stora marginaler att sänka priserna, men när ingen operatör vill priskriga kommer det inte att ske.

Det behövs en operatör som erbjuder billiga abonnemang, då följer de andra efter. Vem som kommer att ta den platsen efter tele2 får framtiden utvisa, men just nu är det vi konsumenter som får ta smällen för tele2s nya affärsidé.

Tele2s slogan var "Cheap is good", nu är den "Born to be different".

Jag ser inte något fel i mitt tankesätt att efterlysa en operatör som kan prispressa. Sedan säger jag precis som i tidigare inlägg att vi kommer att få se om tele2s nya affärsidén fungera i nästkommande kvartalsrapport, det har gått för kort tid just nu för att dra några slutsatser. Att du surar ur på mig och försöker insinuera att jag är fattig och att jag får skylla mig själv ser jag inte direkt som en vettig argumentation.

Givetvis får företag göra vinst och det är vad de jobbar för, men återigen får vi se i nästa kvartalsrapport om dessa prisökningar har varit positiva eller negativa för tele2s resultat. Jag gissar som sagt på att tele2 kommer minska sin vinst på nästa kvartalsrapport.

14. Moby

Moby Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    402

MINA ENHETER

Klart Tele2 minskar sin vinst och aktien faller. Det är ju nämligen ohållbart billigt med telefoni nu och särskilt datatrafik i näten. Operatörerna behöver investera. Det håller nog alla med som fastnat i seg 3g-uppkoppling hos Telia/tele2 men om vinsten per kund på en 24 månaders period i genomsnitt är 2000 kr så räcker det inte ens till månadshyran för en mast. Täcker faktiskt inte ens om du ringer in till kundservice mer än 10 gånger på de 24 månaderna så med de marginalerna vore det ju rent företagsekonomiskt idiotiskt att sänka priserna. Du kan önska att allt vore gratis men verkligheten är att du faktiskt får bidra och om du inte kan det så får du nöja dig med en gammal telefon o comviq kontant. Tele2 har väl dessutom inte varit prispressare sen början på 2000 talet utan bara följt med de andra operatörerna. Speciellt tre som dramatiskt sänkte priserna med mycket agresiv prispolitik under 2003 och 2004. Sen dess har Tele2s strategi vara att lägga sig precis under men med något lurigt villkor som ökar vinsten som tex högre uppkopplingsavgift eller minutdebitering sådant som de andra operatörerna sen tyvärr hängt på då de ju måste tjäna pengar. Ägarna vill ju få tillbaka för sin investering och gå med vinst. Annars är det ju direkt idiotiskt att driva ett företag.

15. zlavik

zlavik Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Presentera gärna siffror för de utgifter de har som gör att det är ohållbart billigt just nu. Förstår inte riktigt hur du ens kan säg att det är ohållbart billigt då de gör miljardvinster varje år, men som sagt, presentera siffror så kan jag tro dig. Till dess väljer jag att tro att det finns stora marginaler att sänka priserna och fortfarande gå med rejäl vinst.

16. Fructis

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Vi räknar på det du efterfrågar, dvs ett "fastpris" med 1000 minuter,sms,mms och 3 gb surf.

Varje operatör får ju betala för att ett samtal kopplas upp. I detta fall har tele2 ett abb som heter snackis där kostnaden för kommunikation är 39öre för en minut och ett sms.
    Tidigare låg detta pris på 19öre så vi räknar på det.
    Men eftersom att du redan nu inser att det kommer bli alldeles för dyrt så kapar vi minutkostnaden till 15öre minuten så att operatören ska tjäna betydligt mindre.

Eftersom att du anser att en toppmobil skall ingå i erbjudandet så slänger vi direkt på 150:- (3600:-/24 mån) på månadskostnaden. vilket motsvarar subventioneringen på ett volym mellan för en iPhone, för andra abb där vinsten är mindre ligger den förhöjda på 200:- (4800:-) men vi räknar lågt för din skull.

15öre/min*1000 = 150:-
    15öre/sms/mms*1000 = 150 (räknar dessa tillsammans för att det inte ska skena iväg)
    Uppkopplingsavgift och surf bjuder vi på idag eftersom att det inte heller kostar något för operatören, *himlar med ögonen*

Räknar vi ihop detta så hamnar vi på 300 för kommunikationen och 150 för telefonen de ska bjuda på vilket blir 450:-
    Förstår du nu hur absurt ditt "krav" är?
    Ha i åtanke nu att denna beräkning inte tar hänsyn till de pengar som operatören investerat i att göra din upplevelse bättre, 4g surf, utbyggnad av master, kundtjänster, osv.

Priskriget mellan T2 och 3 var aldrig till för att tjäna pengar, det var för att ragga kunder, det har dom lyckats med.

yarre gillar detta.
  17. Fructis

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Förklara för mig var Tele2 är dyrare än Telia på sina abonnemang?
    Telia har kopierat T2's affärsmodell genom att ha tre olika paket.

Minsta hos Telia kostar 199:- - Hos T2 189:- du får dessutom dubbla surfmängden hos T2.

Mellan kostar 349 hos telia och ger dig 1500min/sms/mms och 3gb surf.
    Mellan hos T2 kostar 339 men ger dig obegränsat användande(vid extrem förbrukning 12000 min 10000 sms/mms kan de vidta åtgärder) samt 3 gb surf

Högsta kostar 549 hos telia men har där nästan samma begränsningar som t2 mellan.
    T2 hög kostar 489 och det som skiljer mellan hög och mellan är surfen där du får 10gb.

Ha även i åtanke att om du väljer en 4g mobil hos T2 så får du dubblad surf. Exempel: Mellan får 6gb istället för 3 gb.

En seriös fråga nu, trollar du eller är du bara allmänt trångsynt?

18. zlavik

zlavik Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Nu spekulerar du med egna påhittade siffror. Du visar ingenstans vilken vinstmarginal tele2 de facto har, du har ingen källa på dina siffror. Du har ingen aning om vad ett sms kostar tele2, inte heller vet du vad en minuts samtal kostar för tele2, även om du gärna vilt spekulerar om det.

För att få ut de kostnaderna måste du räkna in kostnader mellan olika nät och ha en god insyn i deras verksamhet. Tele2s kostnad för samtal inom deras eget nät är 0kr, till andra nät har de dock en kostnad men jag kan inte svara på exakt vad de har för avtal där. Sedan måste du räkna in vad tele2s underhållskostnader, personalkostander och så vidare är för att kunna räkna ut den "äkta" kostnaden för tele2s verksamhet. Det är så sjukt mycket siffror att jag inte ens orkar kolla upp det, men jag vägrar tro på dina siffror innan du presenterar källor för dessa.

Som sagt, kom med R I K T I G fakta om du vill debattera, inte påhittat strunt.
    Källor behöver man om man skall komma med fakta min käre vän och det är något du bör lära dig inför framtiden.

Vi kan vilt spekulera här, det get dock inget vettigt resultat. Jag har presenterat ett argument där tele2 gör vinster på ~2,5 miljarder per kvartal och jag säger att det finns marginaler för att sänka priserna. Där har du ett argument som är byggt i fakta och källan hittar du i tele2s kvartalsrapporter.

19. zlavik

zlavik Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Jag var otydlig tidigare och det ber jag om ursäkt för, därför har det här missförståndet uppstått.
    Min jämförelse är med HTC One hos Telia och Tele2, där tar Tele2 539 i månaden för den med sitt mellanabonnemang och Telia 499. För mig räcker inte någon av operatörernas lägsta abonnemang med HTC One, men mellanabonnemanget operatörerna erbjuder räcker utmärkt. Visst är det skillnad på abonnemangen, men då Telias mellan räcker utmärkt och Tele2s mellan är det som räcker till är det dessa jag gjort jämförelsen med. Inte helt korrekt rent faktamässigt då de ger olika mycket för pengarna, men det är så min tankegång gick.

Hoppas du förstår lite mer nu hur jag tänker.

Last edited: 9 mar 2013
  20. Moby

Moby Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    402

MINA ENHETER

Operatörerna kallar genomsnittlig intäkt per abonnemang för ARPU. Tele2 har slutat redovisa det nu. Troligtvis för att den sjunker hela tiden och aktieägarna skruvar på sig. Kvartal 1 2012 var ARPU för Tele 2 183 kr ( http://reports.tele2.com/2012/Q1/se/sverige.html ) 2008 var den 206 kr enligt affärsvärlden http://www.affarsvarlden.se/hem/nyheter/article385984.ece

2000 i vinst på 24 månader är ju en uppskattning utifrån de siffrorna då en hel del vinst går bort i kostnader samt att företagsabonnemang är betydligt mer inkomstbringande och privatabonnemang då rimligen har en lägre ARPU. Sen är det ju som tidigare sagt bara att räkna o se. Om du då ringer kundtjänst så de får skicka ut en tekniker o kolla på din mast så är vinsten uppslukad och mer därtill. Tele2s vinster görs nog på andra sätt än på svenska privatkunder. Där finns inga marginaler.

yarre och zlavik gillar detta.