Varför hittar jag inga bra tangentbord till Android??

Diskussion i 'Allmänt' startad av improwise, 18 maj 2012.

1. improwise

improwise Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    171

MINA ENHETER

Men, fortfarande ingen som har någon ide om varför det är så här? Initialt kan jag tänkta mig att apple kanske borde haft ett visst försprång iom att de var först ut med Smartphones (iaf jämfört med Android :D) men 2012 borde det ju inte vara något som gör att ingen klarar av att få till det för Android, så vida det inte är någon begränsning i OS/hårdvara? Har svårt att förstå varför Google, HTC, Samsung etc inte skulle kunna få till det annars.

2. fluppen

fluppen Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    426

MINA ENHETER

Kan inte annat än hålla med Trådskaparn, iPhone tangentbord är överlägset alla tangentbord jag provat, iPhones TB känner liksom av vad jag vill skriva mkt bättre än android, missar man nån tangent så vet den oftast vilket ord jag är ute efter, som om att den läser vad jag skriver och själv förstår att jag är ute efter just det ordet i den böjelsen.. Detta saknar android helt, ibland prickar den in den men väldigt ofta som den inte lyckas.. Bara i den här texten jag skriver nu så envisas telefonfan att ändra "tangent" till "tangentbord" varenda gång jag skriver det, den lär sig liksom inte och läser inte hela meningen och förstår i vilken sammanfattning jag använder orden.

Hade det inte vart för att Android är överlägset ios på nästan allt hade jag gått tbx till iPhone just av denna anledningen.

Det var oxå en av anledningarna till att jag övergav SGs2 för Note, just för att den var större och lättare att. pricka rätt

Last edited: 22 maj 2012
  3. fluppen

fluppen Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    426

MINA ENHETER

Nu provar jag SwiftKey beta, den är jäkligt snygg och verkar funka riktigt bra faktiskt. Har man äntligen hittat ett tangentbord som funkar?!

Nu provar jag även att skriva med pilarna på plats, dom känns inte ivägen alls faktiskt, jag gillar också att förslaget är highlightat i blått i orginaltemat, syns bättre i ögonvrån.

Får nog säga att det är det bästa tangentbordet hittills till Android.

4. Ekofasc

Ekofasc Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    184

MINA ENHETER

Thumb keyboard utan rättstavning gillar jag skarpt. Stora tangenter.

5. blunden

blunden Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    534
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
    Hur digitizer beror ju helt på vilken telefon man har så ser inte vad det har med saken att göra.

iPhone har ju en helt horribel stavningskontroll eller kanske snarare gränssnittet för den är det överlägset sämsta jag sett. Krysset för att trycka bort dess förslag är ju så litet att man istället råkar bekräfta ordet istället. Annars är det ju helt ok men inget speciellt. ICS-tangentbordet på engelska över ju överlägset enligt mig. Tyvärr saknas en lika bra svensk ordlista för det.

Tror annars det beror mycket på hur man skriver. Vissa verkar bara trycka någorlunga i samma riktning som knapparna de vill och sedan vill att autocorrect ska tolka om det ganska hårt. Själv lär jag mig oftast att skriva mestadels korrekt även utan stavningskontroll och vill därför att den inte är så aggressiv i sin rättning.

6. improwise

improwise Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    171

MINA ENHETER

Har testat att stänga av "popup av tryckt tangent" (har samma på iPhone) och tycker så här långt att jag märker en klar förbättring, har dock inte provat tillräckligt länge för att med säkerhet avgöra men känslan är iaf tydlig. Kör AI keyboard, men tror inte att det är just specifikt för det iom att jag provat så pass många med ung samma resultat.

7. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Vet inte om något skrivit om det men det ligger nog mer i hur Android hanterar touch till skillnad ifrån iPhone eller t.ex. Lumia 800. Det är mer distinkt på något vis.

På Android är jag helt klart mest nöjd med det lite otippade Sony:s inbyggda med Swipe-funktioner! Annars körde jag SwiftkeyX. Gillade att tangentbordet kände mig själv bättre än vad jag kände mig själv ibland :)

8. drkrupp

drkrupp Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    103

MINA ENHETER

Som nån redan skrivit så tipsar jag om A.I.type. Körde mycket med swiftkey innan men kan störa mig på aggresiv rättstavning. A.I.type har också en mindre rad med siffertangenter över bokstäverna vilket känns bra.

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2