Fråga: Varför inför inte Swish nfc betalningar?

Diskussion i 'Betaltjänster och fintech' startad av CartelZ, 25 okt 2018.

  1. CartelZ

    CartelZ Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 sept 2018
    Inlägg:
    62
    Mottagna gillanden:
    20
    Swish har dom flesta idag. Top 2 nedladdat i Sverige, både ungdomar och vuxna har Swish så till frågan varför inför dom inte nfc betalningar?, Nfc betalningar funkar i princip på alla butiker i Sverige som tar kort varför satsar dom på bloutooth betalningar? Förstår att det kan vara alternativ för dom telefoner som inte har nfc men annars tycker jag nfc betalningar är super smidigt. For dom som inte vet så beta testar Swish bloutooth betalningar tydligen.

    EDIT: super stor fördel att dom samarbetar med banker vilket gör att man kan koppla Swish direkt till bankkonto som är mycket smidigare än tex glase.
     
    Kristy gillar detta.
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Bra fråga. De skulle kunna göra som "MobilePay" i Danmark och satsa på en BT-lösning.

    Jag tror att Visa och Mastercard äger delar av infrastrukturen och står delvis för redundansen i betalsystemen, men är osäker. Det är därför nästan alla kort som utfärdas i Europa/väst antingen är Mastercard eller VISA.

    En annan aktör är kinesiska Unipay. De har tre miljarder kortanvändare vilket nog är mer än Mastercard och VISA tillsammans, men sedan finns det ju inte så många andra som är tillnärmelsevis lika stora som dessa tre giganter.

    Ett eget betalsystem där transaktionerna inte går genom Mastercard eller VISA kräver nog ett helt eget nätverk / egna terminaler, varför man i Danmark valde att satsa på en BT-terminal av något slag.
     
    Kristy gillar detta.
  3. CartelZ

    CartelZ Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 sept 2018
    Inlägg:
    62
    Mottagna gillanden:
    20
    Förstår hur du menar men MasterCard har ju faktiskt deras system i till exempel glase, Swish kanske skulle kunna göra liknande?
     
  4. Snapphane

    Snapphane Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jun 2010
    Inlägg:
    755
    Mottagna gillanden:
    278
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S22
    Övrigt:
    TicWatch E
    Blåtand är som sagt i ett test nu, finns i appen från senaste uppdateringen. Men trådskaparen tyckte att NFC hade varit bättre. Jag vet inte om det hade varit bättre, men blåtand är bättre än inget :)
     
    bernard gillar detta.
  5. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jo, men om Mastercard/Visa står för infrastrukturen måste ju Swish betala för att utnyttja det. Bankerna vill förmodligen inte betala något, varför de satsat på BT-lösningen. Mastercard/Visa är väl heller inte så intresserade av att släppa in en konkurrent - de gör nog allt de kan för att stoppa en sådan lösning.

    Glase tillåter ju bara att du lägger in Visa- och Mastercard-kort, så där är det ingen fråga om konkurrens. Tjänster som Google Pay, Apple Pay, Glase osv. är så klart varmt välkomna så länge det alltid ligger ett mastercard eller visa i bakgrunden och genererar pengar för varje transaktion.
     
    Last edited: 27 okt 2018
    Kristy gillar detta.
  6. Skinnbanjo

    Skinnbanjo Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 nov 2013
    Inlägg:
    192
    Mottagna gillanden:
    154

    MINA ENHETER

    Men hur funkar blåtandsbetalning då, rent praktiskt? Det låter ju lite som ett fulhack för att vissa telefoner är handikappade.
     
  7. CartelZ

    CartelZ Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 sept 2018
    Inlägg:
    62
    Mottagna gillanden:
    20
    Den största anledningen NFC är mycket bättre är att typ alla terminaler tar emot det och inte mycket som kan gå fel kort vanliga bankort använder samma teknik alltså nfc så det du gör är att säga till terminalen att du är ett bankkort därför tror jag det är en bättre lösning än blouetooth
     
    Kristy gillar detta.
  8. CartelZ

    CartelZ Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 sept 2018
    Inlägg:
    62
    Mottagna gillanden:
    20

    Aa det är ju sant
     
  9. Snapphane

    Snapphane Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jun 2010
    Inlägg:
    755
    Mottagna gillanden:
    278
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S22
    Övrigt:
    TicWatch E
    Det blir väl lite mer automagiskt :) Google testade något liknande här innan vet jag, tror det byggde på ljud mer än blåtand eller liknande. Det man vill nå var ett automatiskt betalande, du får ditt kaffe, säger tack och så är det betalat. Ingen blippande, inget tryckande, bara snabbt och smidigt.

    Skulle väl dock gissa på att Swish-lösningen innebär att summa och adress skickas till sig över blåtand och så trycker du "betala" och så är det klart.
     
    bernard gillar detta.
  10. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Har någon testat MobilePay i Danmark? Hur är räckvidden, och hur det fungerar rent praktiskt när man betalar?

    Behöver man starta appen och trycka "betala" varvid den ansluter till terminalen, eller hur hittar betalterminal och telefon varandra?
     
  11. dalton

    dalton Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2010
    Inlägg:
    4 189
    Mottagna gillanden:
    1 599
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Oneplus nord

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Oneplus nord
    "Varför Bluetooth och inte NFC? Svaret är enkelt, det skulle utesluta Iphone-användare då Apple har strikta regler för hur deras telefoner kan använda NFC."

    Vad ska Swish göra med Bluetooth?
     
    tswfootball gillar detta.
  12. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 813
    Mottagna gillanden:
    4 886

    MINA ENHETER

    Så ha NFC & Bluetooth till Android och endast Bluetooth till iPhone
     
    inact_0049 och ELFswe gillar detta.
  13. Snapphane

    Snapphane Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jun 2010
    Inlägg:
    755
    Mottagna gillanden:
    278
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S22
    Övrigt:
    TicWatch E
    Hade gärna använt den, då man bor i Helsingborg och det ju händer att man är i Helsingör. Men precis som Swish är det ju krav på danskt bankkonto mm .Också något dessa tjänster kan bli bättre på.
     
    bernard gillar detta.
  14. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Känner vi ingen dansk?

    Jag skall rota bland Facebook-kontakterna, eller så finns det kanske något danskt forum man kan fråga om lite detaljer i. Vore ju onekligen intressant att höra hur det fungerar i praktiken.
     
  15. Snapphane

    Snapphane Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jun 2010
    Inlägg:
    755
    Mottagna gillanden:
    278
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S22
    Övrigt:
    TicWatch E
    Som jag sett det, där jag varit, har det varit som Swish. Ange telefonnummer/företagskod och skicka pengar. Men hittar du en dansk som kan ge insikt låter det bra :D
     
    bernard gillar detta.
  16. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, men då har de inte använt BT-funktionaliteten väl?

    Tjänsten fungerar ju exakt som Swish gör här hemma annars.
     
  17. Snapphane

    Snapphane Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jun 2010
    Inlägg:
    755
    Mottagna gillanden:
    278
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S22
    Övrigt:
    TicWatch E
    Precis, jag har inte sett blåtand någonstans men får väl titta lite extra nyfiket nästa gång :)

    Men överlag är det väl rätt mycket av tjänsterna man inte ser ute i butikerna. QR-koder ser man på nått ställe ute på marknader och annat, men har inte sett någon butik som kört Swish än. Förutom SJ, men aldrig köpt med Swish där och har inte koll på hur de implementerat det än. Online Pizza har dock också börjat med Swish nu när jag tänker på det.

    Klarna vet jag att många inte gillar, men de har en affärslösning igång. Det ska gå att i butik betala senare/dela upp med Klarna. Men kan inte säga att jag varit i någon butik där jag sett det skyltat om det.

    Apple Pay och Samsung Pay har ändå varit igång ett tag och man har sett lite reklam för Samsung Pay på Pressbyrån, men annars rätt dött.

    Tycker dock att man ser mindre och mindre av iZettle dock, så det är väl ett tecken på att det går bra för Swish antar jag. Överlag känns det lite tungstyrt att få igång både butiker och kunder till nya system. Men fler aktiva aktörer på marknaden ska väl få igång det hela kan man hoppas :D
     
    Kristy och bernard gillar detta.
  18. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Swish är ju rätt smidigt vid IAP/in app purchase också. För tex SJ, SL osv. så väljer man bara Swish, så startar Swish-appen automatiskt och ber om godkännande, och så är det färdigt.

    Eftersom detta kostar mycket mindre än något system som grundar sig på VISA/Mastercard, så är säkert banker såväl som näringsidkare rätt glada, vilket också förklarar populariteten.

    Izettle kommer nog få det tufft i Sverige i alla fall, och i takt som alla andra länder inför liknande system där bankerna själva står för hela infrastrukturen. VISA/Mastercard kommer i princip bara behövas utomlands/för utländska kunder i slutändan, eftersom bankerna säkert aldrig kommer kunna enas om ett internationellt system.

    Antalet transaktioner kommer säkert sjunka rejält i vilket fall, och då får de svårt att hålla sig flytande skulle jag tro.

    Problemet är bara att bankerna är rätt nyckfulla och gillar ju att ta ut egna avgifter. I takt med att Swish stärker sin ställning kommer säkert avgifterna omotiverat också att höjas.
     
  19. inact_0033

    inact_0033 Guest

    Sist jag kollade så var Swish ganska dyrt för företag. På förra jobbet körde vi Swish och där betalade vi 2 SEK per transaktion plus en fast avgift varje månad. Det slutade med att vi till slut la ner Swish och enbart accepterade kort eftersom det var billigare.

    Edit: De verkar ha höjt priset ännu mer nu, 3 kronor per transaktion ser ut att vara standard. Källa: Swish för handel - betala smidigt med mobilen | Swisha | Swedbank
     
    bernard gillar detta.
  20. NoWLB

    NoWLB Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2016
    Inlägg:
    128
    Mottagna gillanden:
    72
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    IPhone 13 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    IPhone 13 pro
    skrev till swish ang. fick ett dumt svar tillbaka!
    upload_2018-11-1_15-33-20.png