Varför kan folk inte sätta rimliga begagnatpriser?

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av flipp, 14 mar 2021.

  1. DiiM

    DiiM Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2011
    Inlägg:
    732
    Mottagna gillanden:
    267

    MINA ENHETER

    Detta är redan aviserat. Antar att det beror som med allt annat på Covid osv. Man märker ju att dom verkligen passar på nu. Sen diesel/olje priset och energi priserna överlag. Tom Ikea har ju aviserat en 9% höjning så.
     
  2. eastbound

    eastbound Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2011
    Inlägg:
    2 537
    Mottagna gillanden:
    2 805

    MINA ENHETER

    Ja.men är nog inte så att dom "passar på" just nu bara för att. Tyvärr ser j6 världen ut som den gör just nu.Apple har ju hållt sina priser ganska intakta om än höga under lång tid.
     
  3. DiiM

    DiiM Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2011
    Inlägg:
    732
    Mottagna gillanden:
    267

    MINA ENHETER

    Håller absolut med! Tiden då Iphone va svin dyr är förbi och dom andra tillverkarna har ju hängt på. Tråkigt men så är det. Sen så måste jag säga att iaf jag känner att en premium Iphone är ju premium bra mycket längre än tex en Samsung. Det är iaf min åsikt och jag har inte kört Iphone sen 4an. Sen så kan jag lova att energi och drivmedles priserna påverkar allt, och så menar jag allt!! Sen o andra sidan så börjar nog smärtgränsen för vad en telefon får kosta närma sig.. Börjar ju bli fantasi priser! Samsung skulle ju höja sina flaggskepp med 100 dollar om jag inte minns felm
     
    eastbound gillar detta.
  4. eastbound

    eastbound Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2011
    Inlägg:
    2 537
    Mottagna gillanden:
    2 805

    MINA ENHETER

    Håller med dig med allt förutom det med samsungs höjning som jag inte läst om. Men ka ske dom varit öppna med en höjning pga alla kostnader som ökar. Time will tell. Oavsett så har det varit löjligt dyrt länge nu om man vill köpa det bästa.
     
  5. DiiM

    DiiM Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2011
    Inlägg:
    732
    Mottagna gillanden:
    267

    MINA ENHETER

  6. eastbound

    eastbound Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2011
    Inlägg:
    2 537
    Mottagna gillanden:
    2 805

    MINA ENHETER

    DiiM gillar detta.
  7. DiiM

    DiiM Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2011
    Inlägg:
    732
    Mottagna gillanden:
    267

    MINA ENHETER

    Absolut!!
     
  8. GmbH

    GmbH Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 okt 2012
    Inlägg:
    2 161
    Mottagna gillanden:
    999
    Telefon:
    S23

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S23
    yepp!
     
  9. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 432
    Mottagna gillanden:
    8 367
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Man häpnar över vad folk är beredd att betala för iPhone. Ser en iPhone 11 Pro Max på tradera där ledande bud just nu är 4000 kr, telefonen har en spricka som går över hela skärmens kortsida. Säljaren intygar att den "bara syns i vissa vinklar". Detta hade varit rena dödsstöten för en androidtelefon.

    Det är annars stor humor med annonser som börjar med att lovorda telefonens skick och sedan på slutet lite pliktskyldigt nämner att skärmen är krossad men att den fungerar bra att använda ändå eller det "inte är något man tänker på vid användning". :D
     
    tooobe, selko, bernard och 6 andra gillar detta.
  10. paulreedsmith

    paulreedsmith Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 sept 2011
    Inlägg:
    1 419
    Mottagna gillanden:
    439

    MINA ENHETER

    He he är på jakt efter en iPhone just nu och kollar Tradera en del, och varje gång man ser en rimligt prissatt telefon, förutsatt att den är hel och i bra skick, så uppdagas det att den har krossad framsida eller baksida!

    Begagnatpriserna är dock höga just nu, så bättre att avvakta en månad.
     
  11. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 432
    Mottagna gillanden:
    8 367
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Precis. Har tänkt på samma sak. Just iPhone går konsekvent för väldigt höga priser om de inte är skadade (men relativt höga priser även då som sagt). På androidtelefoner kan det diffa en hel del. Har man tur kan buda hem en androidlur till ett riktigt bra pris på tradera även om de största fynden nog går att göra här i forumet.
     
  12. liqwid78

    liqwid78 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2018
    Inlägg:
    328
    Mottagna gillanden:
    316
    En ipad 7 gen 32 GB för 3000kr. Är det bara som tycker att folk värderar sin egodelar skävt?
    En ipad 9 gen 64gb med 1 års garanti och 3 mån fri apple+ går för ca 3900kr

    För mig en 7 gen är värd ca 2500 beroende på skick. Vad hade ni ansett om det?
     
  13. Ompan

    Ompan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    1 038
    Mottagna gillanden:
    643

    MINA ENHETER

    Är det bara jag som tycker att det numera är sjukt svårt att hitta seriösa säljare på diverse ställen? Då tänker jag främst på facebook och blocket. Särskilt på facebook känns det som om 80% av annonserna är bluff och bedragare. Hur fan vågar folk hålla på så? Och hur har de mage?

    Det är så sjukt tycker jag.
     
  14. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 712
    Mottagna gillanden:
    44 706
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det har stått mycket i tidningarna om just Facebook Market Place senaste tiden, där det verkar vara vanligt med stöldgods av olika slag. Bland annat cyklar tycks toppa listan: Han tjänar miljoner på cykelstölder: ”Det jag gör är bulletproof”

     
    Kristy gillar detta.
  15. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 432
    Mottagna gillanden:
    8 367
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Fattar inte att blocket inte inför ett system med omdömen i stil med tradera. Eller har jag missat något?

    Det har blivit väldigt billigt att annonsera på blocket på sistone. Antar att de tappat mycket marknadsandelar sedan facebook marketplace blev populär.
     
    tooobe, Kristy och bernard gillar detta.
  16. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 432
    Mottagna gillanden:
    8 367
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Ett tillägg till ovan. Blocket upplever jag fortfarande fungera bra för att sälja/köpa saker lokalt men det är besvärligt med distansaffärer. Här tycker jag tradera är smidigare då man kan känna sig rätt trygg att betala pengar i förskott till en säljare med bra omdömen precis som på Swedroid.
     
    poipen och Kristy gillar detta.
  17. Ompan

    Ompan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    1 038
    Mottagna gillanden:
    643

    MINA ENHETER

    Ok men då är inte min känsla helt obefogad, känslor är självklart inte någon fakta men det har varit så många orimliga annonser de gånger jag kollat. Jag kikar främst på elektroniska prylar och kollar man under en längre period så kan man se att dessa personer följer samma mönster i sina annonser. Ofta kan de ha oöppnade iPhones till en fjärdedel av nypris vilket inte är något annat än försök till att lura folk.

    Jag skrev i vetenskapligt syfte till en person som annonserade i samma stad som mig och bad att göra affär genom träff. Detta var dock inte hon intresserad av utan ville skicka mobilen mot förskottsbetalning.

    Det sjuka är att man många gånger ser att det är personer som har små barn och allt. Hur moraliskt depraverade är folk?
     
  18. Ompan

    Ompan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    1 038
    Mottagna gillanden:
    643

    MINA ENHETER

    Ja det kan jag hålla med om! Även om vissa annonser är luriga även där numera så är även många seriösa.

    Att annonsera gratis på facebook måste ha varit drömmen för dessa bedragare, de kan göra det helt gratis.
     
    flipp gillar detta.
  19. DiiM

    DiiM Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2011
    Inlägg:
    732
    Mottagna gillanden:
    267

    MINA ENHETER

    Tradera i all ära men sist jag sålde där behövde säljaren godkänna innan pengarna betalades ut! Annonserar man istället på blocket så blir man överöst med förslag från scammers. Facebook och teknik köp tar jag inte ens i.. Tacka gud för Swedroid där man kan välja och vraka bland prylar och medlemmar att göra affärer med!!
     
    robber, Kristy, nza och 4 andra gillar detta.
  20. Ompan

    Ompan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    1 038
    Mottagna gillanden:
    643

    MINA ENHETER

    Håller med, älskar swedroid!
     
    DiiM gillar detta.