Varför lyckades apple med Iphone?

Diskussion i 'Allmänt' startad av YEAH, 24 jun 2012.

1. Wimz3n

Wimz3n Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    60

MINA ENHETER

Kan ju bara säga att min 3årige grabb fick tag i frugans iphone för ngn månad sen och fick fippla lite. Tog några minuter, sen kunde han:
    - Låsa upp skärmen
    - Starta spotify (har lite problem med att få tag på spellistan med bamse dock :) )
    - Återgå till hemskärmen
    - Starta ett gäng spel som han hanterar.

Sen så ville grabben spela igår igen och gav honom min LG O2X.
    Han lyckades inte:
    - Låsa upp skärmen då jag har en custom låsskärm. Försökte visa, men nej.
    - Hitta till spelen då jag förenklat för mig och använder kataloger.
    - Återgå till hemskärmen då han inte gillade det dära med softkeys

Men han lyckades:
    - Starta spotify (men fick inte igång musiken)
    - "Hänga" telefonen och jag fick rycka batteriet
    - Avinstallera Opera (Han trodde det var ett spel och jag tittade på annat!?)
    - Tappa intresset för telefonen och ville pussla istället.

Ergo: Kan tillomed en 3åring hantera en telefon, kan vem som helst. Med iphone blir nästan inget krångligt (så länge man inte blandar in en dator).

Detta är mitt sätt att se på det

2. Snapphane

Snapphane Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    277
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S22

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S22
    Övrigt:
    TicWatch E
    Använde det som en spegling på "dumb phone" vs "smart phone". Jag fick nästan samma funktionalitet i en "dumb phone" och nästan mer (till viss del) än vad du hade i de första upplagorna av iPhone. Tekniken finns där och den är helt ärligt inte så svår att använda.

Det en smart phone gör att är att den löser problemen åt "dumb people". Samma fenomen som finns på datorer, försvinner Internet Explorer från skrivbordet, tror de flesta även idag att "internet är borta" för att det där blå e:et inte finns där längre. "Dumma" människor kräver helt enkelt en smart telefon, och iPhone är så "smart" den kan bli :P

3. neddie

neddie Android Medlem

Mottagna gillanden:
    1 057

MINA ENHETER

klockren och sann beskrivning dock så an jag dra samma historia om min galaxy nexus och min 3åriga son ;) Men jag håller med dig det är enklare och därav har det lyckats så bra.

4. YEAH

YEAH Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Kan man verkligen beskylla att bara dumma människor behöver en mobil med ett bra GUI?
    För även android är ju ett rejält hopp framåt i användarvänligheten om vi jämför med symbian och windows mobile. Exempelvis jag hade en qtek 1010 redan 2002. Med denne var du tvungen att ladda ned din önskade app först på datorn, sen sätta den på minneskortet, stoppa in minneskortet i mobilen, sedan hitta appen på minnekortet med en filhanterare och därefter installera. Idag surfar du ju bara in på play, går säkert 10 gånger snabbare, och i färre steg. Lägg till att du måste göra samma procedur för att uppdatera din app i WM, i android föreslår mobilen själv när det är dags att uppdatera en app.

5. Snapphane

Snapphane Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    277
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S22

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S22
    Övrigt:
    TicWatch E
    Som jag skrev handlar det inte bara om hårdvaran och GUI, utan helheten. De flesta som uppskattar GUIet vet säkert inte ens vad ett GUI är.

Även windows mobile hade på sin tid kunnat slå, även trots det krångliga med att installera appar, om du hade kunnat marknadsföra det. Men självklart borde t ex Windows XP ha behövt komma med någon form av integration för att underlätta för användaren. Sen hade man säkert kunnat få med sig massorna redan då. Apple hade redan bitarna på plats, därför gick det så bra.

6. YEAH

YEAH Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Tycker visst att något händer mellan 2000 och 2007, mobiltelefonerna blir mer än en telefon. Kanske kan vi ge nokia 7650, år 2002 cred för detta. Eller T68an, men den har ju tveksam kameralösning vilket återigen kanske gör 7650 till ett bättre "val". Eller P800, om den kom före 7650.

7. Wimz3n

Wimz3n Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    60

MINA ENHETER

Håller nog med martin3 mer. Kamera i mobilen är inte så givet.
    GSM, storlek och kapacitiv skärm är de stora hörnstenarna i dagens mobiler.
    Klart att en sådan enkel grej som färg har lyft det hela, men är ändå mer inne på martin3:s spår.

8. YEAH

YEAH Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Nå nu menar jag inte att det unika med ~P800 är inte kameran utan konceptet att en mobil inte bara är telefondelen. Kommunikation är på flera sätt än så.

9. Wimz3n

Wimz3n Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    60

MINA ENHETER

Ok, förstår vad du menar. Kände att jag va ute lite på tunn is. Däremot är det långsam process det kommer lite i taget till mobilerna.
    -gsm
    -minskad storlek
    -färg
    -kamera
    -2:a kamera
    -resistiv skärm
    -kapacitiv skärm
    -processorhastighet
    -antal kärnor
    -operativ
    -etc

Det är många (små) steg, men på ngt sätt känns det som skillnaden mellan dator och bärbar suddats ut mer och mer.

Det martin3 vill förmedla (tror jag?) är de stora stegen som tydliggör dagens mobiltelefoni.
    GSM
    Storlek
    Riktig touchskärm

10. rolle_84

rolle_84 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Smartphones, Vill minnas att Ipod var den stora väckarklockan för Apple. För nästan allla hade väl en Ipod och de kom väl före smartphones. Nu som då är jag en av de som aldrig ägt varken Ipod lr Iphone.

Men Apple fick ett ganska stort övertag där. Mp3spelar marknaden!?

11. YEAH

YEAH Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Ptja detta är ju offtopic och kanske kan diskuteras länge. Tror vi håller med varandra i stort sätt. Dock håller jag inte med om att liten storlek skulle vara något som tydliggör dagens mobiltelefoni. Vi går snarare mot större och större telefoner.

Nej smartphonen kom innan apple släppte sin ipod

http://www.youtube.com/watch?v=O0LJluPL6_g

Last edited: 26 jun 2012
  12. wMathy

wMathy Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

För att alla smartphones sög innan iPhone. Har haft många, och enda konkurrenten Symbian var ju ett skämt. Fast iPhone blev ju riktigt stort i o m 3G och App Store.
    Kanske fanns någon hyfsad smartphone innan, men tillverkarna satte ju sina namn på många riktigt dåliga mobiler vilket gjort att ingen velat köpa av dom.

SONY går ju det dåligt för nu eftersom de levererat bra produkter med sitt namn på, men även riktiga skitprodukter med sitt namn på, konsumenter går inte tillbaka till ett märke som man har haft en riktigt dålig användarupplevelse med, och där är Apple lite annorlunda, de släpper inte skit utan är produkten dålig så säljer dom den inte helt enkelt.

Last edited: 26 jun 2012
  13. Wimz3n

Wimz3n Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    60

MINA ENHETER

Ligger mycket i det... Jag har personligen något emot sony, vet inte varför. Jag vet att de gör väldigt bra telefoner, men kan inte förmå mig att skaffa en sådan. Tror inte heller att Iphone som helhet varit dålig. Men vad vet jag? :)

14. Angshed

Angshed Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Haha, va lustigt att du nämner det.

Morsan ringde mig för ca 1 vecka sen och sa att internet var borta. En halvtimme senare kom jag dit och skulle kolla vad det var för fel, då var hennes blåa E borta från skrivbordet men Chrome var öppet i ett fönster med msn.se laddat. Men hon fattade inte att det var internet. :D

Hon använder för övrigt en Android till vardags som hon endast ringer och smsar på och den har aldrig krånglat.

Skickat från min Galaxy Nexus via Tapatalk 2

15. neddie

neddie Android Medlem

Mottagna gillanden:
    1 057

MINA ENHETER

anser man att symbian var/är ett skämt har man nog inte så mycket kunskap om potentialen i systemet i sig. att symbian anses som ett skämt är ett skämt i sig. Glittriga ikoner och gui-onani gör inte en smartphone utan funktionalitet.
    dom flesta tänker nog på symbian på sånt som låg på telefoner i budgetsegmenet och inte i systemet i sig.

16. wMathy

wMathy Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Symbian i sig var väl helt okej, inte speciellt användarvänligt, flesta telefonerna hade inte WiFi, 3G-dataplaner var väldigt dyra och limiterade så fanns inte speciellt mycket som man kunde använda systemet med. Visst man kunde ladda ner program från datorn till mobilen, men det är ju ett väldigt krångligt sätt att få ner ett program på som man inte ens vet om det är bra. Sen fungerade ju inte alla program i o m alla olika versioner av Symbian.

17. neddie

neddie Android Medlem

Mottagna gillanden:
    1 057

MINA ENHETER

wifi fanns på de flesta bätter modeller och har eg ingenting med symbian att göra utan tiden för telefoner just då.
    dyra dataplaner har ingenting med symbian att göra överhuvudtaget.
    samma sak med appstores eg.

Man skulle ju lätt kunna göra det som android och ios gör idag även i symbian eg.

"Sen fungerade ju inte alla program i o m alla olika versioner av Symbian."

just det vilket os påminner detta om nu igen? *host host* ;)

18. Wimz3n

Wimz3n Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    60

MINA ENHETER

Meeep... En av mina bästa telefoner någonsin var en Nokia7710 med Symbian S90... Det enda jag nu ser saknades efter otal fw-uppgraderingar är Wi-Fi, 3G/4G, kapacitiv skärm och att det vore liite snabbare. Hade dom fortsatt lägga krutet där och utvecklat hade de nog fortfarande varit bland de största. Ser detta problem på olika sätt i mobilbranchen. Se exvis Ericsson på slutet 90-tal då alla telefoner var fyrkantiga med en antenn som stack ut. Bra fyrr juppyklanen då den påminnde om Volvo245. Då satsade nokia på ungdomstelefoner som var smidiga och ganska billiga.
    Ericsson hoppade på tåget försent och lyckades aldrig förens runt -02 då T68 sprang ut på marknaden.

Ser man idag till Symbian^3 så har dom lik förbannat inte gjort så jätte mycket förändringar utan kör samma som slutet 90-tal. Klart att det går åt h-e då. Har dock ett gäng vänner som högg N8 när den släpptes och jag tror dom är nöjdare än de flesta här på forumet. Kan väl tillägga att dom nog annars hade kört iphone :P