Vi har ju varit inne på det innan, det finns ett värde i tjänsten även om man har råd att betala kontant. Vi kan ta som exempel att man köper senaste iPhone och ångrar sig och köper en Samsung Note istället. Och nu gissar jag lite på priser här.
Kontant:
- Du köper iPhone för 16 000.
- Sen har du två val, köpa nästa för 14 000 eller sälja den gamla först. Räknar vi att iPhone är lite dyrare och du byter efter 6 månader så går du troligtvis ungefär jämt upp. Upp till dig om du vill ligga ute med pengarna först eller inte.
Köper du först och säljer sen ligger du ute med 30 000. Vissa har kanske dessa pengar, så kör på. Annars får du klara dig utan telefon några dagar.
Telenor:
- Du delar kostnaden på 24 månader och betalar inget i butik. I slutet av månaden betalar du ca 666 kronor.
Telenor lägger inte direkt på några kostnader men kan se att de rundar av lite.
- Efter 6 månader har du betalat 4 000 och behöver betala 4 000 till i butik för att täcka det första året. Du kan sen fritt byta.
- Du tar din Note och går hem. Nästa månad betalar du ca 583 kronor eftersom du bytt till en billigare telefon.
Hur mycket du får för telefonen och om Telenor vill byta handlar såklart om vilket skick den är i. Så en sliten/trasig telefon kostar åt båda hållen. Tjänsten kostar heller inget, utöver vad som ligger inbakat i Telenors olika abonnemang och tjänster. Så att klaga på att den FINNS, är det inte mycket poäng med. Att klaga på att den kanske inte fungerar som den borde alla ggr, det tycker jag helt klart man kan få göra.
Click to expand...